medicine.lv skaitļos

Lietotāji online121
Aktīvie uzņēmumi12827
Nozares raksti12146
Ekspertu atbildes21477
Noslēdzas atkarību profilakses programmas ”Unplugged” pilotēšana skolās : Latvijas veselības portāls | medicīnas uzņēmumi | medicine.lv

Noslēdzas atkarību profilakses programmas ”Unplugged” pilotēšana skolās

Veselības ministrijas organizētajā skolu atkarības profilakses programmā “Unplugged”, to pilotējot praksē, pedagogi vienlaikus sastapušies ar negaidītu skolēnu atsaucību, ar intereses trūkumu no vecākiem, kā arī jauniešu novērtējumu, ka programmas laikā apgūtas dažādām dzīves situācijām derīgas prasmes un iemaņas.

Šajā mācību gadā 20 klases no visas Latvijas vispārizglītojošām skolām piedalījās starptautiski īstenotas skolu atkarības profilakses programmas “Unplugged” pilotēšanā, kuras mērķis ir adaptēt programmu īstenošanai Latvijā, veicinot pierādījumos balstītas programmas integrēšanu mācību saturā, kas novērstu vai attālinātu atkarību izraisošo vielu lietošanas uzsākšanu 12-14 gadus vecu skolēnu vidū.

Darbā ar sesto klašu skolēniem vairāki pedagogi secinājuši, ka skolēni programmas norises laikā bijuši ieinteresēti piedalīties aktivitātēs un ir gandarīti par nodarbībām*, kuru laikā apguvuši daudz jauna ne tikai par atkarībām, bet arī par savstarpējo komunikāciju un socializēšanās iemaņām kopumā. Skolotāji uzskata, ka ar šādu saturu būtu jāpapildina mācību programma skolās, piemēram, sociālajās zinībās.

Nepazaudēt sevi sabiedrībā

Foto: Freepik.com/ standret

Viļānu vidusskolas skolotāja Zigrīda Litvinova priecājās, ka programma satur daudz uzdevumu, kas skolēniem sniedz iespējas iepazīt pašam sevi. “Kas es esmu? Kāds es esmu sabiedrībā? Bērni ir dažādi, daudzi baidās pateikt “nē” un labāk pasaka “jā”, bet šajās nodarbībās bija iespējas izpausties visiem. Man paveicās, jo bērni bija aktīvi, visi – runātāji,” rezumēja skolotāja.

“Skolēniem šajās nodarbībās bija iespēja mācīties komunicēt vienam ar otru, mācīties izteikt savu domu, spēt pateikt “nē” ne tikai atkarību izraisošām vielām, bet arī jebkurā jautājumā. Ir jābūt savam viedoklim, arī spējai to analizēt un saprast, vai taisnība ir pašam vai citiem, kā arī pieņemt patstāvīgu lēmumu, kā rīkoties,” komentēja Litvinova.

Banner 280x280

Viņa atzinīgi vērtēja to, ka ne viss programmas nodarbību saturs ir par dažādām vielām un to iedarbību, bet lielākā daļa uzdevumu ir saistīta ar bērnu sociālo prasmju apgūšanu: “Lai mācītos sevi atrast šai pasaulē, lai nejustos vientuļš, lai prastu atrast draugus, ar kuriem viens otru bagātinātu kā personības,” pauda Litvinova.

Daugavpils 12. vidusskolas skolotāja Iveta Meškovska atstāstīja pašu skolēnu secinājumus. Kāds jaunietis paudis, ka viņam patikusi iespēja uzrakstīt to, ko izjūt un domā. Daudziem ļoti patikušas lomu spēles, kas šķitušas jautras un interesantas. Cits skolēns atzīst, ka daudz bija jādomā, kā kaut ko izdarīt. Cits secinājis, ka iepazītais varētu noderēt dažādos gadījumos dzīvē.

“Kad pirmoreiz paņēmu rokās skolēnu darba burtnīcu, man šķita, ka tā būs par smēķēšanu, alkoholu, narkotikām un tamlīdzīgām lietām, ko jauniešiem nevajadzētu lietot. Bet es pamanīju, ka šī grāmatiņa ir par pavisam kaut ko citu. Man patika klausīties, runāt ar klasesbiedriem,” secinājis kāds Daugavpils skolēns. Iveta Meškovska uzskata, ka šī programma noteikti veicina patstāvīgu un atbildīgu uzvedību.

“Arī attiecībās ar pedagogu šī programma attīstīja skolēnos prasmes skaidrot un pamatot savu nostāju vai izvēli. Un arī es augu kā pedagogs, saprotot, ka vajag ieklausīties pamatotā vēstījumā un to respektēt,” pauda Meškovska.

Noderētu mācību programmā

Zigrīda Litvinova no Viļānu vidusskolas pauda, ka ar programmas pilotēšanu ir ļoti apmierināta, un saņemtie mācību materiāli ir noderīgi un noderēs arī turpmāk, jo viņa ir sociālo zinību skolotāja un klases audzinātāja. “Tie ir ļoti labi materiāli, kurus var pielāgot jebkurai klasei,” viņa secinājusi.

Arī Iveta Meškovska no Daugavpils, pati būdama fizikas skolotāja, kas nodarbības veica audzināmajā klasē, atzina, ka, viņasprāt, ar šādu saturu varētu papildināt mācību programmu sociālajās zinībās.

Kuldīgas 2. vidusskolas skolotājs, sestās klases audzinātājs Ivo Lūsis, sniedza līdzīgu vērtējumu - ka ir apmierināts ar programmas “Unplugged” īstenošanu. Pārrunājuši to ar skolēniem, arī viņi izteikušies ļoti pozitīvi, un kopumā viņiem programma patikusi.

“Bērni tiešām izrādīja neviltotu interesi. Programmā iekļautās lomu spēles bija interesantākais pasākums skolēniem, un varēja noprast, ka bērniem ikdienā pietrūkst personīgas saskarsmes fiziskajā realitātē,” secināja Ivo Lūsis.

Vecāku atsaucības trūkums

Programmā ir iekļautas arī īpašas darbnīcas vecākiem, bet skolotāji dažādās Latvijas vietās sastapušies ar intereses trūkumu un ļoti vāju vecāku aktivitāti.

“Gribētos, lai vecāki būtu aktīvāki. Parasti vecākiem pietrūkst laika, viņi ir aizņemti, uzskata, ka visu jau zina un ka visas lietas, kas saistītas ar audzināšanu, ir jāīsteno skolai. Vecāki bērnu pabaro, apģērbj, bet pārējo, lai dara skola. Tomēr audzināšanas pamati tiek ielikti mājās, ģimenē, un skolotāji to papildina, bagātina. Diemžēl mūsu skolas darbnīcās piedalījās tikai trīs, četri vecāki,” rezumēja Viļānu vidusskolas skolotāja.

Arī Daugavpils 12. vidusskolas skolotāja pauda, ka jutās vīlusies, kaut arī viņas klasi skolā pazīst ar citkārt aktīviem un atsaucīgiem vecākiem. Šai projektā daudzi vecāki nevēlējās iesaistīties, un no teju 30 bērnu vecākiem vecāku darbnīcām pieslēdzās (epidemioloģisko ierobežojumu rezultātā, darbnīcas primāri norisinās tiešsaistes formātā) tikai pieci līdz desmit vecāki, tostarp mammas, kas pašas ir skolotājas.

Ar līdzīgu tendenci sastapās arī Kuldīgas 2. vidusskolas skolotājs, kuram nav skaidri iemesli, kāpēc vecāki nevēlējās iesaistīties. Iespējams, to ietekmēja pandēmijas laiks un attālināta darbnīcu norise, taču vienkārša izskaidrojuma viņam nav.

Ritot darbnīcām, dalībnieku skaits tajās nedaudz palielinājās, un skolotājs pamanījis zināmu pretrunu sarunās ar vecākiem. Vairums minēja, ka piedalīties neesot bijis laika. Bet pāris vecāku, kas nodarbībās iesaistījās vēlāk, pēcāk atzina, ka, ja būtu zinājuši, ka ir tik interesanti, būtu piedalījušies arī iepriekš, un laiks dalībai tomēr būtu atradies.

Programma nākotnē

Šobrīd ir noslēdzies programmas “Unplugged” pilotēšanas posms skolās, un nākamajā darba posmā tiks apkopoti secinājumi, lai veiktu nepieciešamās izmaiņas programmas mācību materiālu saturā. Paralēli tiek veikts arī pētījums par programmas efektivitāti. Pētījuma rezultāti būs zināmi 2022. gada noslēgumā. Veiksmīgs programmas īstenošanas rezultāts var kalpot kā pamats programmas plašākai īstenošanai Latvijā.

*Programmu “Unplugged” veido 12 nodarbības, kurās ir iekļauti jautājumi, kas ietver kritiskās domāšanas, lēmumu pieņemšanas, radošās domāšanas, efektīvas komunikācijas, savstarpējo attiecību, empātijas un citu prasmju un iemaņu attīstīšanu 12-14 gadus veciem jauniešiem. Savukārt skolēnu vecākiem bija iespēja apmeklēt darbnīcas, kurās apskata pusaudžu vecākiem aktuālus jautājumus. Tika attīstītas un stiprinātas vecāku prasmes komunicēt ar saviem bērniem un kopīgi risināt dažādus pusaudžu vecumposmam aktuālus jautājumus.

Programmas adaptēšana un pilotēšana tiek finansēta ESF projekta „Kompleksi veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumi” ietvaros (Nr.9.2.4.1./16/I/001). Programmas adaptēšanu un pilotēšanu Latvijā pēc Veselības ministrijas pasūtījuma veic SIA “Divi gani”.

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "heise marketing" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "heise marketing" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

Kāpēc miegs ir tik svarīgs skolēniem?

Kāpēc miegs ir tik svarīgs skolēniem?

Sākoties jaunajam mācību gadam, daudzas ģimenes saskaras ar jautājumu – kā palīdzēt bērnam no rīta savlaicīgi pamosties un nodrošināt kvalitatīvu miegu? Miegs bērniem un pusaudžiem ir īpaši nozīmīgs, jo tas ne tikai atjauno spēkus, bet arī stiprina imunitāti, uzlabo koncentrēšanās spējas un noskaņojumu.

Aktuālie piedāvājumi

21. gadsimta tendence: hronisks nogurums un nervu sistēmas pārslodze – ko ar to darīt? 

21. gadsimta tendence: hronisks nogurums un nervu sistēmas pārslodze – ko ar to darīt? 

Ja vēlaties to stiprināt, paaugstināt izturību pret stresu un atgūt iekšējās stabilitātes sajūtu, sāciet ar vienkāršiem, bet efektīviem soļiem. Šajā rakstā pastāstīsim, kādi ieradumi, uzturvielas un pieejas palīdz tikt galā ar spriedzi un atjaunot spēkus. 

Pētījumi apstiprina: ilgstoši ignorēts pat neliels dzirdes zudums palielina demences risku

Pētījumi apstiprina: ilgstoši ignorēts pat neliels dzirdes zudums palielina demences risku

Mūsdienās dzirdes problēmas skar arvien plašāku sabiedrības daļu – ne tikai seniorus, bet arī pusmūža cilvēkus un pat jauniešus. Vision Express dzirdes centri piedāvā Labas dzirdes abonementu – moderna pieeja, kas ļauj saņemt kvalitatīvus dzirdes aparātus un pilnu atbalsta pakalpojumu klāstu par pieejamu ikmēneša maksu.

Produkti un ieradumi, kas palīdz aknām tikt galā ar ikdienas slodzi 

Produkti un ieradumi, kas palīdz aknām tikt galā ar ikdienas slodzi 

Mūsu organisms katru dienu saskaras ar slēptu, taču ievērojamu slodzi. Taukvielām bagāta un pārstrādāta pārtika, medikamenti, slikta ekoloģija, hronisks stress, mazkustīgs dzīvesveids – tas viss iziet cauri mūsu ķermeņa galvenajam filtram: aknām. Tās nepārtraukti neitralizē toksīnus, sašķeļ taukus un regulē vielmaiņu. 

Video

Raidieraksts ''Inovācijas veselībā'': veselības tehnoloģijas un to pieejamība

Raidieraksts ''Inovācijas veselībā'': veselības tehnoloģijas un to pieejamība

Kā notiek veselības tehnoloģiju izvērtēšana? Kādas Eiropas labās prakses veselības jomā būtu vērtīgi ieviest Latvijā? Un vai Latvija aktīvi pārņem dažādas inovācijas, tai skaitā veselības tehnoloģiju jomā? Uz šiem un citiem jautājumiem raidieraksta "Inovācijas veselībā" sērijā atbildēja Zāļu valsts aģentūras direktorei Indra Dreika.

Produktu testi

Testa rezultāti: SOMNIFORCE triple action – pamosties izgulējies!

Testa rezultāti: SOMNIFORCE triple action – pamosties izgulējies!

Augustā Medicine.lv sadarbībā ar Latvijas uzņēmumu SIA Forcemed piedāvāja testēt jaunu zīmolu un produktu – SOMNIFORCE triple action, kura aktīvās sastāvdaļas atbalsta centrālo nervu sistēmu un palīdz samazināt iemigšanai nepieciešamo laiku. 

Testa rezultāti: Jaunais LIVEO complex – papildu šķiedrvielas ātrākai iedarbībai

Testa rezultāti: Jaunais LIVEO complex – papildu šķiedrvielas ātrākai iedarbībai

Augustā Medicine.lv sadarbībā ar Latvijas farmācijas uzņēmumu SIA “SAGITUS” piedāvāja testam pavisam jaunu produktu vēdera labsajūtai – LIVEO complex. 

Tonējošā un dabiska iedeguma eļļa sejai un ķermenim

Tonējošā un dabiska iedeguma eļļa sejai un ķermenim

Septembrī Medicine.lv sadarbībā ar SIA "Eirobaltik" zīmolu "MARUSHA Nord Ecosmetic" piedāvā testēt tonējošu un dabiska iedeguma eļļu sejai un ķermenim ar burkānu un smiltsērkšķu eļļām.

Testa rezultāti: SILMACHY sejas attīrītāji – efektīva un videi draudzīga ādas kopšana jutīgai un taukainai ādai

Testa rezultāti: SILMACHY sejas attīrītāji – efektīva un videi draudzīga ādas kopšana jutīgai un taukainai ādai

Jūlijā Medicine.lv sadarbībā ar SIA “Silmachy remedies” piedāvāja testēt cietos sejas attīrītājus – rozā mālu sejas attīrītāju normālai un jutīgai ādai un attīrītāju ar tējas koka eļļu kombinētai un taukainai ādai.

Izstāsti Latvijai veselības receptes

“TZMO Fonds Kopā mainām pasauli”: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

“TZMO Fonds Kopā mainām pasauli”: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Ar brīnišķīgām emocijām un jauku kopā būšanu 5. un 6. jūnijā LFF Sporta un atpūtas bāzē ir noslēdzies jau 19 Seni Cup 2025 futbola turnīrs, kuru TZMO Fonds rīko cilvēkiem ar īpašām vajadzībām no visiem Latvijas valsts un pašvaldību sociālās aprūpes centriem, kā arī dienas centriem.

LU RMK NRC Vaivari: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

LU RMK NRC Vaivari: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Ceļš uz masiera profesiju sākas LU Rīgas Medicīnas koledžā. Te nākamie masieri apgūst zināšanas, ko papildina reāla prakse – NRC "Vaivari" klīnikā. Nacionālais rehabilitācijas centrs "Vaivari" ir vieta, kur cilvēki ne tikai atveseļojas, bet arī iedvesmo. Te ir vajadzīgi aizrautīgi speciālisti – tādi, kas izvēlas masāžu kā sirdslietu.