Naudas trūkums nav galvenais iemesls, kāpēc iedzīvotāji neveic profilaktiskās veselības pārbaudes
Dažādi pēdējā laikā veikti pētījumi apliecina, ka Latvijas iedzīvotāji ļoti pasīvi veic veselības pārbaudes profilakses nolūkos, tādējādi riskējot iedzīvoties dažādās nopietnās slimībās, kuru ārstēšana izmaksā ievērojami dārgāk nekā to profilakse.
Tā, piemēram, Veselības norēķinu centra nesen apkopotie dati liecina, ka vairākus nozīmīgus profilaktiskos izmeklējumus, kuri kopš 2009. gada Latvijā tiek piedāvāti bez maksas, veicis ļoti neliels uzaicināto sieviešu skaits: mamogrāfijas izmeklējumu – 20%, bet profilaktisko dzemdes kakla vēža izmeklējumu - tikai 13,6% no kopējā uzaicināto sieviešu skaita.
Savukārt Onkoloģisko pacientu atbalsta biedrības Dzīvības koks veiktais pētījums vēstī, ka tikai aptuveni viena trešdaļa jeb 33% iedzīvotāju veic regulāras veselības pārbaudes reizi gadā. 53% iedzīvotāju regulāras veselības pārbaudes sāk veikt tikai tad, kad jau radušās kādas veselības problēmas, bet 14% aptaujāto iedzīvotāju regulāras veselības pārbaudes neveic vispār.
Kā biežākos argumentus, kāpēc veselība netiek pārbaudīta regulāri, cilvēki min nepietiekamu informāciju, lielu laika patēriņu, kas jāpavada ārstniecības iestādēs, dārgas ceļa izmaksas, gaidīšanu rindā, kā arī dārgas apmeklējuma izmaksas, liecina Dzīvības koka pētījums, kurā aptaujāti gandrīz 500 Latvijas iedzīvotāju.
‘’Ir acīmredzami, ka šķērslis ārsta apmeklējumam nav tikai iedzīvotāju materiālās problēmas. Cilvēki, iespējams, netic, ka 15 minūšu vizīte pie ģimenes ārsta varētu dot būtisku ieguldījumu veselības profilaksē. Iespējams, šim kūtrumam ir vēl kādi citi izskaidrojumi, kas saistīti ar veselības aprūpes pieejamību valstī,’’ secina SIA Telemedica medicīniskā direktore Aigida Sinkēviča.
Ņemot vērā šābrīža situāciju veselības aprūpē, kā arī pacientu ieradumus, ir radīts pakalpojums – mobilā klīnika -, kas ikvienam iedzīvotājam piedāvā skaidri definētu, pamatotu profilaktisko pārbaužu kopumu, kas nepieciešams, lai pacients justos drošs par to, ka dotajā brīdī viņam nav nekādu noviržu no veselības normām, vai arī, ja tādas tiek konstatētas, tās nekavējoties ir iespējams novērst.
Cilvēkam nav nepieciešams lauzīt galvu par to, pie kāda ārsta viņam jāiet, lai pārbaudītu savu veselības stāvokli – tas tiek izdarīts vienuviet aptuveni pusotras stundas laikā, pacientam ērtākajā vietā un laikā, un tam noteikti būtu jāsekmē atbildīgas attieksmes veidošanās pret savu veselību, uzskata A. Sinkēviča.
Mobilās klīnikas sniegtajā izbraukuma pakalpojumā ietilpst plašs izmeklējumu spektrs - asinsspiediena, pulsa, elektrokardiogrammas mērījumi, redzes un dzirdes pārbaude, spirometrijas (elpošanas funkciju) tests, ķermeņa biomasas noteikšana u.c. testi -, kas ļauj vispusīgi novērtēt klienta kopējo veselības stāvokli. Klientam tiek veikta arī dermaskopija, kas ļauj atklāt un laikus uzsākt ļaundabīgu ādas veidojumu ārstēšanu. No klienta tiek paņemtas arī analīzes un nosūtītas uz laboratoriju.
Ieva Līne,
SIA Telemedica pārstāve