Ko darīt, lai izvairītos no miega traucējumiem un bezmiega?

miegs

Miega traucējumi Latvijā ir ļoti izplatīta problēma. Daudziem tos izraisa trauksme, depresija, izdegšana, dzenoties pēc panākumiem. Miega traucējumi gandrīz vienmēr ir šo problēmu pavadonis. Kā uzlabot sava miega kvalitāti un izvairīties no bezmiega un miega traucējumiem? Ieteikumos dalās BENU Aptiekas piesaistītais eksperts, psihoterapeits Andris Veselovskis un farmaceite Zanda Ozoliņa.

Cilvēks miegā pavada apmēram trešo daļu savas dzīves. Jo labāk cilvēks izgulēsies, jo labāk jutīsies nomodā un – jo veselāks būs. Šī likumsakarība darbojas arī pretējā virzienā, proti, jo veselāks un apmierinātāks cilvēks ir nomoda dzīvē, jo labāks un veselīgāks ir miegs.

Miega laikā cilvēks atpūšas un "uzlādē baterijas" – gan fiziskās, gan emocionālās. Miega laikā tiek pārstrādāti iepriekšējās dienas stresi, tiek risināti uzdevumi, apstrādāta informācija. Nomodā mēs stipri cenzējam savas domas, apmānām sevi, tikmēr sapņu saturs ļoti precīzi raksturo cilvēka prātā notiekošo.            

Visbiežākie bezmiega un miega traucējumu iemesli     

Miega traucējumiem var būt organiski vai psihoemocionāli iemesli, skaidro psihoterapeits. Biežāk miegs ir traucēts psihoemocionālu iemeslu dēļ. Visbiežāk miegs pasliktinās trauksmes, depresijas, izdegšanas un pārmērīga stresa gadījumā. Ja cilvēks nedēļām, mēnešiem slikti guļ, to nedrīkst atstāt bez ievērības. Šādos gadījumos ir jāvēršas pie ģimenes ārsta, lai noskaidrotu miega traucējumu iemeslu un varētu to risināt.

Kā sev palīdzēt?              

Vispirms būtu jāsaprot miega traucējumu iemesli. Ja miega traucējumus izraisa kāda fiziska slimība, piemēram, paaugstināts asinsspiediens, jāsaved kārtībā asinsspiediens. Tātad vispirms jāārstē organiskās slimības.

Savukārt, ja miega traucējumus izraisa psihoemocionālie faktori, jāmeklē veids, kā sakārtot savu iekšējo pasauli. Depresijas gadījumā palīdzēs psihoterapija, medikamenti, dzīvesveida maiņa. Ja cilvēks ir izdedzis darbā – jāatpūšas, jāmācās tikt galā ar spriedzi. Ja cilvēks slikti guļ konfliktu dēļ, jāmācās risināt konflikti… Ir tūkstošiem problēmu un iemeslu, kas var radīt miega traucējumus. Šo problēmu (nevis to seku) novēršana palīdzēs atjaunot miega kvalitāti.

Pie kāda speciālista vērsties?   

Ja miega traucējumi ir bieži, rada sliktu pašsajūtu dienas laikā, būtu jānovērš cēloņi. Ja cilvēks pats ar tiem netiek galā, noteikti jāvēršas pie speciālista. Pirmais solis ir vēršanās pie ģimenes ārsta. Ģimenes ārstam būtu jāizvērtē situācija, jāveic izmeklējumi, jādod rekomendācijas vai jānosūta pacients pie citiem speciālistiem uz izmeklēšanu vai ārstēšanu. Pacientu pēc galvas traumas būtu jāaizsūta pie neirologa, savukārt pacientu ar smagu depresiju vislabāk ārstēs psihiatrs, bet pacientam ar vieglu depresiju palīdzēs psihoterapeits. Hormonu darbības traucējumus palīdzēs saregulēt endokrinologs.

Ieteikumi veselīgam miegam

1. Mācīties justies labi katrā brīdī, te un tagad. Nedzīvot pagātnē. Nesteigties uz nākotni. Cilvēks vislabāk jūtas, dzīvojot šajā brīdī;

2. Izvairīties no pārmērībām – nepārstrādāties, nepārmācīties, nepārēsties, nesapriecāties par daudz – pārmērīga aktivitāte pārspriego smadzenes un tās nespēj apstāties. Mērenība visās jomās ir veselīga;

3. Saprātīgi plānot laiku – savs laiks darbam, savs laiks attiecībām, savs laiks hobijiem, savs laiks atpūtai, savs laiks miegam;

4. Laicīgi risināt emocionālas problēmas – neciesties mēnešiem ilgi. Jo ieilgušākas būs šīs emocionālas problēmas, jo ilgāk un grūtāk būs tās ārstēt;

5. Laicīgi iet gulēt, katru dienu apmēram vienā laikā';

6. Pirms gulētiešanas kādu laiciņu relaksēties, atpūsties. Nedarīt neko pārmērīgi aktīvu un satraucošu;

7. Miegam jābūt pietiekami ilgam.    

Farmaceita padoms       

Farmaceite veselīgākam miegam iesaka sākt ar miega režīma sakārtošanu, censties doties gulēt vienā un tajā pašā laikā. Strīdu situācijas un konfliktus mēģināt atrisināt līdz nakts mieram, lai nav ar sāpošu sirdi un sakāpinātām emocijām jādodas gulēt. Ja bezmiegs un grūtības ar iemigšanu ir parādījušās citu iemeslu dēļ, piemēram, no fiziskas vai garīgas pārpūles, talkā var nākt dabiskie nomierinošie līdzekļi, piemēram, melisas, piparmētras tēja vai apiņu rogu un pasifloras ziedu saturoši uztura bagātinātāji.

Vecākiem cilvēkiem  miega traucējumi var būt saistīti ar melatonīna trūkumu organismā, tad iemigšanas kvalitātes uzlabošanai var lietot melatonīna saturošus uztura bagātinātājus. Ja tomēr tie nesniedz vēlamo efektu, ieteicams vērsties pie speciālista.    

Taču gadījumos, kad miega traucējumi ieilgst vairākas nedēļas vai mēnesi, noteikti jāvēršas pie sava ģimenes ārsta, lai noskaidrotu to rašanās iemeslu un to risinātu.

Rūpējies par savu miegu, jo tam ir liela ietekme uz tavu dzīves kvalitāti un veselību!

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

  • Laila 14.11.2019 10:47
    Paldies! aktuālā info, papildus ieteiktu arī http://psihosomatika.lv/miega-traucejumi

Nedēļas tēma

Aktuālie piedāvājumi

MFD Veselības grupa: No ceļojuma līdz rūpēm par veselību Māmiņu kongresā 2019

MFD Veselības grupa: No ceļojuma līdz rūpēm par veselību Māmiņu kongresā 2019

Arī šogad MFD Veselības grupa atbalsta kā ģenerālsponsors Māmiņu kongresu 2019, piedāvājot lielisku iespēju saņemt dažādu speciālistu konsultācijas

Dzemdes mioma un tās ārstēšanas iespējas, saglabājot dzemdi

Dzemdes mioma un tās ārstēšanas iespējas, saglabājot dzemdi

Dzemdes mioma (fibroma, mezgls) ir visbiežāk sastopamais labdabīgais dzemdes veidojums sievietēm. Ja mezgls rada sūdzības, ir nepieciešama ārstēšana, un tās veida izvēle ir īpaši svarīga sievietēm, kas plāno grūtniecību. Šādos gadījumos izvēles ārstēšanas metode ir laparoskopiska vai histeroskopiska mezgla izņemšana jeb miomektomija. Laparoskopisku un histeroskopisku miomektomiju, kas ir dzemdi saglabājoša operācija, Dr. Juris Vītols veic jau kopš 1998. gada.

Video

Produktu testi

Testa rezultāti: "Gold-Vit® D3 4000 Fast" mutē šķīstošas tabletes ar ābolu garšu

Testa rezultāti: "Gold-Vit® D3 4000 Fast" mutē šķīstošas tabletes ar ābolu garšu

Oktobrī un novembrī medicine.lv sadarbībā ar vitamini.lv piedāvāja testēt jaunākās paaudzes D3 vitamīnu mutē šķīstošu tablešu veidā – "Gold Vit® D3 4000 Fast".

Testa rezultāti: GoImmune STRONG – organisma spēcināšanai vīrusu laikā

Testa rezultāti: GoImmune STRONG – organisma spēcināšanai vīrusu laikā

Oktobrī medicine.lv sadarbībā ar SIA "Silvanols" piedāvāja testēt uztura bagātinātāju imunitātes stiprināšanai GoImmune STRONG.

Testa rezultāti: "Dr. Pakalns Select Easy Breathe"

Testa rezultāti: "Dr. Pakalns Select Easy Breathe"

Oktobrī medicine.lv sadarbībā ar zīmolu "Dr. Pakalns Select" piedāvāja testēt produktus, kas ir noderīgi saaukstēšanās gadījumā - "Easy Breathe" pulveri karstā dzēriena pagatavošanai un "Easy Breath Oterino Ointment" ziedi ar eikaliptu un piparmētru elpceļu labsajūtai.

Uzņēmējs runā

Vienas dienas kontaktlēcas visdažādākajiem gadījumiem

vienas_dienas

Vienas dienas kontaktlēcas ir zelta vidusceļš gan no ērtības, gan veselības viedokļa, tāpēc tās izvēlas ne tikai aktīva dzīves stila piekritēji un vienmēr steidzīgie cilvēki, bet arī tie, kuriem brilles un ikdienas lietošanas kontaktlēcas sagādā diskomfortu.