Kalcija un D vitamīna nozīme maza bērna uzturā

Kalcija un D vitamīna nozīme maza bērna uzturā

Rahīts, mīksti kauli un nervozitāte – ja mazs bērns neuzņem pietiekami daudz kalcija un D vitamīna, potenciālo veselības risku saraksts ir garš. Tomēr tikai 6% aptaujāto* vecāku Latvijā zina, ka viņu viena līdz trīs gadus vecajam bērnam nepieciešams četrreiz vairāk kalcija nekā pieaugušajam, savukārt nieka 3% – ka mazajam vajag septiņreiz vairāk D vitamīna nekā lielam cilvēkam. Kādēļ šie divi elementi viena līdz trīs gadu vecu bērnu uzturā ir tik svarīgi, skaidro kampaņas "Mazais nav lielais" eksperte Anna Birka, ārste pediatre ar gandrīz 40 gadu stāžu.

Laika posmā no viena līdz trīs gadu vecumam mazuļa organisms sasniedz galveno attīstības posmu. Šajā laikā īpaši svarīgi ir nodrošināt atbilstošas uzturvielas pareizā daudzumā. Lai gan viena gada vecumā bērns var sākt ēst visu pārtikas grupu produktus, jāatceras, ka mazais nav lielais, un pāreja uz pilna spektra ēdienkarti jāveic gudri. Daudzi vecāki to dara pavirši, jo vieglāk un ātrāk ir ēdināt mazuli ar to, kas tiek gatavots pārējai ģimenei. Taču, nepievēršot pienācīgu uzmanību mazuļa ēdienkartei, pastāv risks, ka bērns neuzņems pietiekamu daudzumu uzturvielu, kas ir ļoti svarīgas pilnvērtīgai attīstībai.

Kalcijs – stipram organismam

Viena no šādām neaizstājamām uzturvielām ir kalcijs, kas cilvēka organismā "atbild" par stipriem kauliem un zobiem, palīdz veidot muskuļus, stimulē nervu darbību, regulē asinsspiedienu un labvēlīgi ietekmē sirds veselību. Tik daudzkārt dzirdētais vecmāmiņu atgādinājums, ka mazulim jāēd biezpiens, jo augošam organismam vajag kalciju, ir pilnīgi patiess. Taču vecāku zināšanas par to, cik tad daudz kalcija patiesībā bērnam katru dienu jāuzņem, gan ir satraucoši mazas.

Viena līdz trīs gadus vecam bērnam dienā jāuzņem aptuveni 500 miligrami kalcija, tas ir, četras reizes vairāk kalcija uz vienu kilogramu ķermeņa svara nekā pieaugušajam. Ja kalcija rezerves ir nepietiekamas, tas no kauliem tiek "pārsūtīts" uz citām ķermeņa daļām. Šādai situācijai ieilgstot, ar laiku kauli kļūst vāji un trausli. Hronisks kalcija un D vitamīna trūkums rada risku saslimt ar rahītu: rahīts mīkstina kaulus, un, bērnam augot, var veidoties pataloģijas kaulos, kuri viena līdz trīs gadu vecumā aug visstraujāk – galvaskausā, krūšu kaulā, ribās, mugurkaulā, kājās, kas var iegūt X vai O burta formu. Daudzi vecāki nezina, ka zems kalcija līmenis izraisa arī pastiprinātu nervozitāti, tāpēc bērns var kļūt raudulīgs un niķīgs.

Kalcijam noteikti jābūt bērna uzturā, un šis ir viens no elementiem, kam jāpievērš īpaša uzmanība. Daudz kalcija satur piena produkti: pusglāzē bezpiedevu jogurta ir 207 miligrami kalcija, viena siera šķēle satur aptuveni 112 miligramus, ceturtdaļa glāzes spinātu – ap 60 miligramiem, bet šķēle pilngraudu maizes – apmēram 24 miligramus vērtīgās vielas. Protams, lieliski noderēs arī biezpiens, tomēr jāizvairās no saldinātajiem biezpiena desertiem, tāpat arī no saldinātiem jogurtiem; arī biezpiena sieriņš nav vērtīgs kalcija avots, tas ir cukurots našķis. Noteikti ieteicami ir Brazīlijas rieksti, mandeles, sezama sēklas, kā arī pākšaugi – baltās un sarkanās pupiņas, turku zirņi. Tomēr jāseko līdzi, lai šie produkti bērna ēdienkartē tiktu iekļauti atbilstoši bērna vecumam. Veseli rieksti bērnam var būt pārāk cieti, ja nav izauguši visi zobi, tāpēc pastāv aizrīšanās risks. Toties sasmalcināti un pievienoti biezpienam, tie būs gan garšīgi, gan veselīgi. Ātri un vienkārši pagatavojams našķis gan bērnam, gan pieaugušajam, būs biezpiens, kas sablendēts ar ogām un riekstiem.

D vitamīns – kalcija atbalstam

Bez D vitamīna organisms nespēj absorbēt uzņemto kalciju, tādēļ kalcija daudzums, kas uzsūcas kaulos, ir atkarīgs ne tikai no maltītes sastāvdaļām, bet arī D vitamīna daudzuma organismā. D vitamīns nodrošina pienācīgu mazuļa augšanu, pareizas stājas un veselu zobu veidošanos. Ceturtā daļa aptaujāto vecāku uzskata, ka viena līdz trīs gadus vecam bērnam nepieciešams tāds pats daudzums D vitamīna kā pieaugušajam. Taču bērna skelets augot aktīvi veidojas, tāpēc uz vienu kilogramu ķermeņa svara mazulim jāuzņem pat septiņas reizes vairāk D vitamīna nekā pieaugušajam. Bērnam dienā jāuzņem aptuveni 500 DV (darbības vienības) D vitamīna. Svarīgi nodrošināt, lai bērna uzturā būtu pietiekami daudz D vitamīnu saturošu produktu – zivis, piena produkti, olas, un lai bērns pēc iespējas vairāk laika pavadītu ārpus telpām.

Tā kā visbiežāk D vitamīnu ar pārtiku vien pietiekamā daudzumā uzņemt nav iespējams, ārste norāda, ka bērnam līdz trīs gadu vecumam jādod papildu D vitamīns, pauzi ieturot tikai saulainajos vasaras mēnešos, ja ģimene daudz laika pavada ārpus telpām vai ceļo uz siltajām zemēm. Nereti papildu D vitamīns jāuzņem arī bērniem pēc trīs gadu vecuma. Kādu D vitamīna preparātu izvēlēties, ieteiks ārsts. Vērtīgs kalcija un D vitamīna avots pēc gada vecuma ir piena maisījums – piemēram, divas glāzes "Aptamil3" piena maisījuma nodrošina 80% no ieteicamās D vitamīna dienas devas un 52% no ieteicamās kalcija devas.

Noderīgi ieteikumi

• Produkti, kas satur daudz kalcija: piena produkti – nesaldināts jogurts, biezpiens, siers; zaļie dārzeņi – brokoļi, spināti; pilngraudu maize; rieksti – Brazīlijas rieksti, mandeles, sezama sēklas; pākšaugi – baltās un sarkanās pupiņas, turku zirņi.
• Produkti, kas satur D vitamīnu: zivis, piena produkti, olas.
• Bērniem līdz trīs gadu vecumam nepieciešams uzņemt papildu D vitamīnu.
• Svarīgi nepārspīlēt! Jāseko līdzi, kādas pārtikas piedevas bērns lieto un kas ir to sastāvā. Ja bērns uzturā lieto piena maisījumu, papildu kalciju un D vitamīnu uzņemt nav nepieciešams.

Lai veicinātu vecāku izpratni un atgādinātu par piemērotu uzturu mazuļiem pēc viena gada vecuma, sadarbībā ar ekspertiem ir uzsākta izglītojoša kampaņa vecākiem "Mazais nav lielais". Kampaņas laikā plānots ne tikai izglītot vecākus par mazu bērnu uztura principiem, bet arī dalīties ar praktiskām receptēm ēdiena gatavošanas meistarklasēs Lauras Grēviņas vadībā, kur māmiņas mācīsies gatavot savam mazulim piemērotu maltīti.

*Sociālais pētījums – vecāku aptauja veikta portālā maminuklubs.lv 2018. gada augustā – septembrī. Aptaujā piedalījās 590 bērnu vecāki, kuri audzina bērnus vecumā no viena līdz trīs gadiem.

 

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Uzņēmumi, saistīti ar raksta tematiku nozarē "Veselīgs uzturs":

Nedēļas tēma

Bērnam droša dabīgā kosmētika un sadzīves ķīmija

Bērnam droša dabīgā kosmētika un sadzīves ķīmija

Bērnu kopšana un aizsardzība no ārējiem faktoriem ir ļoti svarīga lieta – runa nav tikai par aizsardzības krēmiem un šampūniem, bet arī par rotaļlietu un apģērbu tīrīšanu. Tikai organiskie līdzekļi bez agresīvām ķīmiskām vielām var garantēt patiešām drošu bērna aizsardzību.  

Aktuālie piedāvājumi

Tiec vaļā no celulīta ar dubultu iedarbību un par zemāku cenu! 

Tiec vaļā no celulīta ar dubultu iedarbību un par zemāku cenu! 

ĪPAŠAIS PIEDĀVĀJUMS oktobrī un novembrī – veic divas efektīvākās pretcelulīta procedūras un gūsti acīmredzamu rezultātu jau pēc pirmajām procedūrām!   

Sāpes plecā ir jāārstē   

Sāpes plecā ir jāārstē   

Ilgstošas sāpes plecā būtiski bojā tavu dzīves kvalitāti, turklāt laikus neārstētas apdraud pleca locītavas veselību nākotnē, tāpēc ir jāmeklē pieredzējuša traumatologa–ortopēda palīdzība, lai atklātu un novērstu sāpju iemeslu. 

Video

Dietoloģe: Kā izvairīties no bērna aptaukošanās? (VIDEO)

Dietoloģe: Kā izvairīties no bērna aptaukošanās? (VIDEO)

Piektdaļai Latvijas bērnu ir liekais svars, un aptaukošanās proporcija bērnu vidū turpina pieaugt. Starptautiskajā pārtikas dienā, 16. oktobrī, ir vērts atgādināt, cik svarīgi ir lietot veselīgu pārtiku un ievērot veselīga dzīvesveida paradumus ģimenē, jo tas ietekmē gan pieaugušo, gan bērnu veselību.

Produktu testi

Testa rezultāti: GoRespiro kapsulas un balzams elpceļu veselībai

Testa rezultāti: GoRespiro kapsulas un balzams elpceļu veselībai

Oktobrī medicine.lv sadarbībā ar SIA "Silvanols" piedāvāja testēt GoRespiro – Latvijā izstrādātus un ražotus iemīļotus dabas vielu kompleksus elpceļu veselībai.

Testa rezultāti: MEDRULL MY LITTLE NOSE – aromātiskais plāksteris pret iesnām

Testa rezultāti: MEDRULL MY LITTLE NOSE – aromātiskais plāksteris pret iesnām

Septembrī medicine.lv sadarbībā ar SIA FORANS piedāvāja testēt MY LITTLE NOSE – aromātisko plāksteri pret iesnām.

Testa rezultāti: "TianDe" fitoplāksteri

Testa rezultāti: "TianDe" fitoplāksteri

Oktobrī medicine.lv piedāvāja testēt "TianDe" fitoplāksterus dažādas izcelsmes ķermeņa sāpju mazināšanai.

Uzņēmējs runā

Bērnam droša dabīgā kosmētika un sadzīves ķīmija

siberika_berni

Bērnu kopšana un aizsardzība no ārējiem faktoriem ir ļoti svarīga lieta – runa nav tikai par aizsardzības krēmiem un šampūniem, bet arī par rotaļlietu un apģērbu tīrīšanu. Tikai organiskie līdzekļi bez agresīvām ķīmiskām vielām var garantēt patiešām drošu bērna aizsardzību.  

Digitālās prasmes veselības aprūpē

rsu

Iedzīvotāji aizvien vairāk iesaistās savas veselības pārvaldīšanā – gan izmantojot e-veselības piedāvātās iespējas, gan arī saziņai ar veselības aprūpes profesionāļiem, izmantojot telemedicīnas komunikācijas rīkus. Lai sekmētu kvalitatīvu digitālu rīku izmantošanu kā no lietotāja puses, tā arī no pakalpojuma sniedzēja puses, jau tagad ir jādomā, kā to integrēt pastāvošajā veselības aprūpes sistēmā.