Bērnam grūti pielāgoties mācībām klātienē – kādām pazīmēm vecākiem pievērst uzmanību?
Šogad atgriešanās skolā bērniem un jauniešiem nes papildu izaicinājumu – atcerēties un pierast, kā tas ir, mācīties klātienē. "Samsung" “Skolēna digitālais IQ” programmas eksperti norāda, ka bērni ātrāk nekā pieaugušie pielāgojas pārmaiņām, un vecāku galvenais uzdevums ir uzklausīt savas atvases, laicīgi pamanīt izmaiņas uzvedībā un atklāti runāt gan par apkārt notiekošo, gan par sajūtām, kas rodas jaunajā ikdienas ritmā.
Gandrīz divi mācību gadi aizvadīti nenoteiktā režīmā – mācoties attālināti un vien periodiski tiekoties klātienē. Eksperti norāda – vecākiem noteikti jāatceras, ka atgriešanās skolā un adaptēšanās atkal šajā vidē var aizņemt laiku. “Svarīgi būtu, ka vecāki to apzinās un atbalsta bērnu šajā posmā. Biežāk sarunājas ar bērnu, veido kontaktu, veicina pozitīvas attiecības, lai būtu informēti par sava bērna ikdienu, interesēm un draugiem. Tādā gadījumā pazīmes, ka bērnam atgriešanās skolā ir sagādājusi diskomfortu, būs vieglāk pamanīt, ” skaidro Bērnu un pusaudžu resursu centra klīniskā psiholoģe, vecāku atbalsta grupu vadītāja Elīna Bārtule.
Eksperti atzīst, ka strādāšana, mācīšanās attālinātā režīmā negatīvi ietekmē socializēšanās spējas un, lai gan ilgu laiku nav bijusi tāda iespēja, it īpaši bērniem un jauniešiem ir svarīgi atgriezties ierastajā, pirms pandēmijas ikdienā, tiekoties klātienē un veiksmīgi socializējoties. Visā pasaulē izstrādā mehānismus, kā droši atgriezties pie mācībām klātienē. Lai gan klātienes formāts ir labāks bērnu fiziskajai un mentālajai veselībai, var paiet laiks, kamēr bērni atkal pierod pie atgriešanās skolā un pārmaiņu posms rada jaunus izaicinājumus.
Pazīmes, kas varētu liecināt par grūtībām, novērojot ilgstošākā periodā
- Izmaiņas apetītē;
- Svara kritums vai pieaugums;
- Grūtības iemigt, celšanās naktīs un grūtības atkārtoti iemigt, ilgstoša neizgulēšanās;
- Biežas galvassāpes;
- Neizskaidrojams nogurums, enerģijas trūkums;
- Grūtības koncentrēties un pabeigt darbus;
- Izvairīšanās no draugiem un sociālām aktivitātēm;
- Sekmju pasliktināšanās;
- Pārmērīga raizēšanās;
- Paškaitējoša uzvedība (graizīšana, dedzināšana, sevis sišana u. c.);
- Agresīva uzvedība.
Kā šādos gadījumos palīdzēt?
"Pazīmes var būt dažādas un to intensitāte var mainīties un atšķirties. Pusaudži mēdz bieži slēpt no vecākiem, kā jūtas patiesībā. Būtiski ir pievērst uzmanību pozitīvu attiecību veidošanai, lai par grūtībām bērns spētu izstāstīt un vecāki spētu laikus pamanīt izmaiņas jaunieša noskaņojumā, uzvedībā un fiziskajā veselībā. Mentālo veselību var ietekmēt dažādi faktori - attiecības ar vienaudžiem vai ģimenē, fiziskā veselība, ilgstošs stress, sociālā vide, attiecības skolā u.c. Ja pamani kādu bērnam neierastu uzvedību vai fiziskās izmaiņas, tas būtu jāizrunā un jāmeklē kopīgs risinājums. Nepieciešamības gadījumā noteikti jāvēršas pēc palīdzības," iedrošina psiholoģe.
Par “Skolēna digitālais IQ”
“Samsung Electronics Baltics” jau piekto gadu realizē jauniešu digitālo programmu “Skolēna digitālais IQ”. Šogad tās ietvaros tiek rīkots skolēnu ideju konkurss “Solve for Tomorrow”, kurā 9.-12. klašu skolēni meklē risinājumus, kā izmantot tehnoloģijas, lai vairotu labsajūtu un padarītu dzīvi jēgpilnāku. Pašreiz notiek konkursa 2.kārta, kurā savas idejas pilnveido 45 komandas no visas Latvijas. Iniciatīvas partneri Latvijā ir LR Izglītības un zinātnes ministrija, Valsts izglītības satura centrs, Eiropas Parlamenta Informācijas birojs Latvijā, Zinātnes un izglītības inovāciju centrs, Latvijas Investīciju un Attīstības aģentūra, Latvijas Drošāka interneta centrs, Latvijas Jaunuzņēmumu asociācija "Startin.LV", Bērnu un pusaudžu resursu centrs, Rīgas Skolēnu dome un digitālo risinājumu aģentūra “Cube”.
Plašāk par konkursu: http://www.solvefortomorrow.lv
Iespēja uzzināt jaunāko: https://www.facebook.com/SolveforTomorrowLV