Aptauja: Katrs desmitais jaunietis skolā jūtas slikti, Rīgā – pat vairāk
Katrs desmitais Latvijas jaunietis 14–16 gadu vecumā skolā jūtas slikti, liecina "Samsung" “Solve for Tomorrow” konkursa ietvaros veiktā aptauja.* Ja kopumā šādi savas sajūtas novērtē 10 % aptaujāto, tad Rīgā pat 15 % skolēnu ikdienā skolā nejūtas labi. Lai gan ilgstoši skolās notiek cīņa ar mobingu, tas joprojām nav izskausts. Skolēnu savstarpējo attiecību uzlabošanai veltītas dažādas iniciatīvas, taču attiecību uzlabošana ir arī pašu jauniešu rokās.
Vissvarīgākās – attiecības ar skolotājiem un vienaudžiem
Visvairāk skolēnu pašsajūtu skolā ietekmē savstarpējās attiecības ar draugiem, klases biedriem, citiem skolas biedriem un skolas personālu, kā arī ar vecākiem. Vislielākā daļa (81 %) skolēnu norāda, ka pašsajūtu skolā veido attiecības ar skolotājiem un skolas personālu. Nedaudz mazāka, bet tomēr ļoti liela loma ir attiecībām ar draugiem (76 %). Tam seko attiecības ar klases biedriem (75 %), bet attiecības ar citiem skolas biedriem kā nozīmīgas novērtētas retāk. Tātad galvenā jauniešu ikdienas un savstarpējo attiecību dinamika veidojas tieši ar savas klases skolēniem.
Labsajūtu ietekmē pamatvajadzības, skolas inventārs, telpas – mazsvarīgs faktors
Dati liecina, ka jauniešu pašsajūtu skolās ietekmē arī tas, vai viņu pamatvajadzības ikdienā tiek nodrošinātas. 3/4 skolēnu labsajūtu skolā ietekmē tas, vai jaunietis ir paēdis, izgulējies, atpūties un fiziski jūtas labi, kā arī ģērbies atbilstoši laikapstākļiem. Tajā pašā laikā tādi praktiski aspekti kā skolas inventārs, telpas un apkārtējā vide vai attālums no skolas līdz mājām jauniešiem ir mazāk svarīgi. Vismazākā nozīme ir pulciņu un ārpusstundu aktivitāšu pieejamībai - tikai 34 % jauniešu norāda, ka iespēja apmeklēt sev interesējošos pulciņus ietekmē viņu pašsajūtu skolā.
Aicina jauniešus piedāvāt savus risinājumus
“Dažāda veida vardarbība un savstarpēja apcelšana skolās ir joprojām aktuālas problēmas. Reizēm šīs situācijas jāļauj risināt ekspertiem, taču reizēm labākos risinājumus var ieteikt paši skolēni. Konkursa iepriekšējos gados jaunieši ir nākuši klajā ar vērtīgiem risinājumiem dažādām sabiedrībā aktuālām problēmām. Šogad mēs dodam skolēniem iespēju izstāstīt, kas viņiem traucē skolās justies labāk, un saņemt finansējumu savas idejas realizēšanai,” stāsta "Samsung" “Solve for Tomorrow” iniciatīvas vadītāja Baltijā Egle Tamelīte.
Lai uzlabotu gan praktisko, gan emocionālo vidi skolās,"Samsung" “Solve for Tomorrow” jauniešu ideju konkursā 9.-12.klašu skolēni aicināti iesniegt idejas, kā ar tehnoloģiju palīdzību padarīt skolas vidi skolēniem draudzīgāku un skolas dzīvi - priekpilnāku. Dalība konkursā notiek trīs līdz piecu skolēnu komandās, un reģistrēšanās atvērta līdz 5. oktobrim tīmekļa vietnē www.solvefortomorrow.lv. Vērtīgākās idejas autori saņems 5000 EUR savas idejas realizēšanai, tādējādi gūstot iespēju uzlabot savas skolas vidi. Galvenās balvas ieguvēji saņems arī 5000 EUR "Samsung" ierīču iegādei.
Par “Solve for Tomorrow”
Konkursu “Solve for Tomorrow” sociālās iniciatīvas ietvaros rīko “Samsung Electronics Baltics”. "Samsung" “Solve for Tomorrow” ir globāla iniciatīva, kas tiek īstenota vairāk nekā 30 valstīs visā pasaulē un veicina skolēnu pašizglītošanos STEM nozarēs (dabaszinātnes, tehnoloģijas, inženierzinātnes un matemātika), kā arī motivē bērnus un jauniešus risināt sev un apkārtējai sabiedrībai aktuālus jautājumus. Iniciatīvas partneri Latvijā ir LR Izglītības un zinātnes ministrija, Jaunatnes starptautisko programmu aģentūra, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra un portāls "Labs Of Latvia", Izglītības kvalitātes valsts dienesta īstenotais ESF projekts “PuMPuRS”, Eiropas Parlamenta birojs Latvijā, Liepājas Zinātnes un izglītības inovāciju centrs ZIIC, Latvijas Drošāka interneta centrs, nodibinājums “Iespējamā misija” un Pusaudžu resursu centrs.
* Tiešsaistes aptauju veica SIA "Samsung Electronics Baltics" 2023. gada septembrī, sadarbībā ar pētījumu aģentūru "Norstat". Aptaujā piedalījās 300 skolēni vecumā no 14 līdz 19 gadiem.