medicine.lv skaitļos

Lietotāji online281
Aktīvie uzņēmumi12813
Nozares raksti12239
Ekspertu atbildes21477
Aptauja: Kā mainījušies Latvijas iedzīvotāju pārtikas izvēles kritēriji? : Latvijas veselības portāls | medicīnas uzņēmumi | medicine.lv

Aptauja: Kā mainījušies Latvijas iedzīvotāju pārtikas izvēles kritēriji?

Visā pasaulē aktuālā veselīga dzīvesveida tendence atspoguļojas arī Latvijas iedzīvotāju izvēlēs, iegādājoties pārtikas produktus: līdzās tādiem svarīgākajiem kritērijiem kā pārtikas izmaksas un garša ierindojas arī tās nekaitīgums, liecina Eirobarometra dati.* Turklāt puse sabiedrības uzskata, ka ir labi informēti par dažādiem riskiem un zina, kā no tiem izvairīties, šajos rādītājos krietni apsteidzot Eiropas Savienības (ES) vidējo rezultātu. Vairāk nekā 40% Latvijas iedzīvotāju rūp, lai viņu uzturā nenonāktu krāsvielas, konservanti, aromatizētāji, antibiotiku, hormonu vai steroīdu atliekas.

Pieaugošās dzīves dārdzības apstākļos likumsakarīgi par galveno kritēriju pārtikas iegādē visā Eiropā un arī Latvijā ir kļuvušas pārtikas izmaksas. Latvijā uz to norāda 70% aptaujāto, ES kopumā – 54%. Tomēr tas nebūt nav vienīgais aspekts, ko pircēji ņem vērā, stāvot pie veikalu plauktiem. Salīdzinājumā ar iepriekšējo Eirobarometra pētījumu Latvijas iedzīvotāju vidū daudz lielāku kāpumu piedzīvojusi cita pozīcija – pārtikas garša (55%), kas uzrādījusi “izrāvienu” par 14 procentpunktiem un svarīguma ziņā pārsniedz arī ES vidējo rādītāju (51%).

Vēl viens būtisks kritērijs ir pārtikas nekaitīgums jeb produkti, kas nerada riskus cilvēka veselībai. Uz to norāda 50% aptaujāto Latvijā. Dzirdot ziņu sižetu par pārtikas izraisītu slimības uzliesmojumu, apmēram divas trešdaļas mainītu savus paradumus un atteiktos no šī produkta. Tikpat daudziem vienlīdz svarīgi ir ēst veselīgi, un 16% uzsver, ka veselīgs uzturs viņiem ir vissvarīgākais aspekts. Gan Latvijā, gan ES apmēram 40% respondentu norāda, ka viņi pievērš uzmanību pārtikas uzturvielām, t. sk. vitamīnu, olbaltumvielu, cukura vai tauku daudzumam izvēlētajos produktos.

“Ilgtspējas jautājumi ieņem arvien nozīmīgāku lomu sabiedrības dienaskārtībā. Pēdējos gados īpašu popularitāti piedzīvo veselīga dzīvesveida kustība. Lai mazumtirgotājs saglabātu pircēju plūsmu, viņam ir jāpielāgo savs sortiments pircēju mainīgajām vajadzībām, kas mūsdienās nozīmē atbildīgi audzētus vai ražotus produktus bez dzīvnieku izcelsmes izejvielām vai kaitīgiem konservantiem. Tas nav vienkārši un nav arī lēti, un lielākais izaicinājums – šāda pieprasījuma apjoms joprojām ir nesalīdzināmi mazāks nekā ierastie produkti ar ierasto sastāvu, bet tas savukārt negatīvi ietekmē šādas produkcijas izmaksas. Tiesa, gribētos arī lauzt mītu, ka veselīgas izvēles noteikti ir dārgas. Viens izvērtēšanas vērts aspekts ir tas, kādus produktus pērkam, jo daudzi uzturā vērtīgi produkti nemaksā dārgi. Otrs – cik daudz pārtikas iegādājamies un cik no tā visa nonāk atkritumos. Domāju, te ir milzīgs potenciāls paradumu maiņai, kas ļautu jūtami ietaupīt,” stāsta SIA “Reitan Convenience Latvia” (zīmoli “Narvesen” un “Caffeine”) Valdes priekšsēdētāja Dace Dovidena.

Banner 280x280

Kā rāda aptaujas dati, pircējus Latvijā visvairāk uztrauc tādas pārtikas produktu sastāvdaļas kā dažādas piedevas, piemēram, krāsvielas, konservanti vai aromatizētāji, ko pievieno pārtikas produktiem vai dzērieniem (44%), un antibiotiku, hormonu vai steroīdu atliekas gaļā (42%). Latvijas iedzīvotāji gan ir visai pārliecināti par savām zināšanām pārtikas drošības jomā – 49% norādījuši, ka zina pietiekami daudz, lai izvairītos no pārtikas riskiem vai tos mazinātu, krietni apsteidzot ES vidējo rādītāju, kas ir tikai 30%.

Toties ES kopumā daudz lielāka uzmanība tiek pievērsta pārtikas ģeogrāfiskajai izcelsmei (46% ES, 36% Latvijā), ietekmei uz vidi un klimatu (16% ES, 3% Latvijā), kā arī ētiskiem, reliģiskiem, dzīvnieku labturības u. c. principiem (15% ES, 8% Latvijā).

“Organiski audzētu vai bioloģiski ražotu produktu pārdošanas apjomu un sabiedrības veselību kopumā krietni veicinātu iespēja klientiem piedāvāt veselīgākas alternatīvas par līdzvērtīgu pārdošanas cenu: jo lielāks pārdošanas apjoms, jo mazāka produktu pašizmaksa. Tomēr diez vai pircēji atteiksies no iecienītajiem veselīgajiem produktiem un taupības nolūkos mainīs savus patēriņa paradumus, dodot priekšroku tradicionālajām, lētākajām un ne tik veselīgajām izvēlēm. To rāda arī mūsu pieredze – interese par veselīgiem našķiem, veģetārām un vegāniskām uzkodām “Narvesen” tirdzniecības vietās turpina pieaugt. Domāju, ka arī turpmāk veselīgu produktu klāsts gan pircēju grozos, gan tirgotāju plauktos tikai vairosies,” pauž eksperte.

*Eirobarometrs, 2022. gada marts/aprīlis

Dalies ar šo rakstu

Nedēļas tēma

Ādas kopšana rudenī – mitrināšana un aizsargāšana

Ādas kopšana rudenī – mitrināšana un aizsargāšana

Tāpat kā rudenī mēs nomainām savu garderobi, pret sezonai atbilstošiem apģērbiem, tāpat arī sejas ādas kopšanas rutīnā ir nepieciešams ieviest izmaiņas, lai pasargātu mūsu sejas ādu no ārējās vides kaitīgās ietekmes.

Aktuālie piedāvājumi

Fizikālās medicīnas procedūras – palīgs veselības uzlabošanai

Fizikālās medicīnas procedūras – palīgs veselības uzlabošanai

Fizikālās medicīnas procedūras – efektīvs rehabilitācijas elements, kas, izmantojot dabas resursus un mūsdienīgas tehnoloģijas, palīdz paātrināt atveseļošanos un stiprināt veselību. Noskaidrosim vairāk par fizikālās medicīnas procedūrām, kuras piedāvā Rīgas veselības centra filiālēs!

B grupas vitamīni enerģijai un fokusam: kā atgūt mundrumu un mazināt stresu

B grupas vitamīni enerģijai un fokusam: kā atgūt mundrumu un mazināt stresu

Nogurums ir kļuvis par ikdienas fonu, kafija – par glābiņu, bet vakarā gribas tikai klusumu. Pazīstami? Mūsdienu dzīves temps atņem vairāk, nekā dod. Mēs steidzamies, uztraucamies, atliekam atpūtu uz vēlāku laiku – un kādā brīdī organisms vairs nespēj tikt līdzi. Varbūt nogurums norāda uz B grupas vitamīnu nepietiekamību?

Profesionāla sejas ādas kopšana ar Noon Aesthetics: kas tas ir un kāpēc izvēlēties? 

Profesionāla sejas ādas kopšana ar Noon Aesthetics: kas tas ir un kāpēc izvēlēties? 

Premium klases dermatoloģiskās kosmētikas zīmols Noon Aesthetics piedāvā inovatīvus un zinātniski pierādītus ādas kopšanas risinājumus, kas īpaši izstrādāti profesionālai lietošanai. Zīmols palīdz risināt  dažādas sejas ādas problēmas, piedāvājot kosmētiku pret pigmentāciju, akni, novecošanās pazīmēm un ādas dehidratāciju.  

Video

Raidieraksts ''Inovācijas veselībā'': veselības tehnoloģijas un to pieejamība

Raidieraksts ''Inovācijas veselībā'': veselības tehnoloģijas un to pieejamība

Kā notiek veselības tehnoloģiju izvērtēšana? Kādas Eiropas labās prakses veselības jomā būtu vērtīgi ieviest Latvijā? Un vai Latvija aktīvi pārņem dažādas inovācijas, tai skaitā veselības tehnoloģiju jomā? Uz šiem un citiem jautājumiem raidieraksta "Inovācijas veselībā" sērijā atbildēja Zāļu valsts aģentūras direktorei Indra Dreika.

Produktu testi

Testa rezultāti: nogurums, stress un imunitāte – izmēģini liposomālo magniju, B6, D3 un K2!

Testa rezultāti: nogurums, stress un imunitāte – izmēģini liposomālo magniju, B6, D3 un K2!

Oktobrī Medicine.lv sadarbībā ar Acorus Balance aicināja lasītājus izmēģināt Magnijs + B6 Liposomal Shots vai D3 + K2 Liposomal Shots. 

Matu eļļa ar rozmarīnu matu augšanai un veselībai

Matu eļļa ar rozmarīnu matu augšanai un veselībai

Novembrī Medicine.lv sadarbībā ar SIA “Silmachy remedies” piedāvā testēt  SILMACHY matu eļļu matu augšanai ar rozmarīnu un diždadzi – vieglas tekstūras kopšanas līdzekli ikdienas lietošanai, kas radīts, lai stimulētu matu augšanu, stiprinātu matu saknes un uzlabotu galvas ādas veselību.

Testa rezultāti: Hydro Boost – atgūsti sejas ādas starojumu

Testa rezultāti: Hydro Boost – atgūsti sejas ādas starojumu

Oktobrī Medicine.lv sadarbībā ar Coral Club piedāvāja izmēģināt Hydro Boost – biocelulozes sejas masku no līnijas Ocean Glow ar Lipomask™ tehnoloģiju, kas dziļi mitrina ādu, palīdz mazināt sausumu un lobīšanos, kā arī palēnina pirmās novecošanās pazīmes.

B-Prime Direct – enerģija un fokuss ērtā formātā

B-Prime Direct – enerģija un fokuss ērtā formātā

Medicine.lv redakcija sadarbībā ar veselības produktu un wellness zīmolu Coral Club piedāvā testēt B-Prime Direct - B grupas vitamīnu kompleksu, kas ir mūsdienīgs risinājums tiem, kuri dzīvo straujā tempā. 

Izstāsti Latvijai veselības receptes

Dr. Tereško tējas un Cēsu pilsētas ZS "DOKTUS": Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Dr. Tereško tējas un Cēsu pilsētas ZS

Augu spēks tavai veselībai un skaistumam! Fitoterapija ārstē cilvēku ar auga "miesu un asinīm". Lai Dieva dārza ārstniecības augi dod spēku un veselību visiem cilvēkiem pasaulē!

Aerify – limfodrenāžas zābaki un bikses: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Aerify – limfodrenāžas zābaki un bikses: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Aerify ir kompānija, kas izstrādā un ražo limfordrenāžas un masāžas ierīces no 2018. gada. Limfodrenāžas zābaki un bikses ir masāžas veids ar mainīgu gaisa spiedienu, kā rezultatā uzlabojas asinsrite un limfas plūsma.