medicine.lv skaitļos

Lietotāji online421
Aktīvie uzņēmumi12487
Nozares raksti4461
Ekspertu atbildes20467
Stresa izraisīti miega traucējumi: Kā tos novērst? Skaidro farmaceite : medicine.lv - Latvijas veselības portāls

Stresa izraisīti miega traucējumi: Kā tos novērst? Skaidro farmaceite

bezmiegs

Šobrīd apkārtējā situācija ikvienam rada satraukumu un arī nepieciešamību mainīt ikdienas paradumus, kas var būtiski ietekmēt pašsajūtu un veselību. Satraukums un stress ir viens no nekvalitatīva miega cēloņiem, kā rezultātā tiek traucēti organisma atjaunošanās procesi – neatjaunojas muskuļu un ādas šūnas, neatpūšas centrālā nervu sistēma. Nākamajā dienā cilvēks jūtas slikti, kļūst nervozs, viegli aizkaitināms un samazinās darba spējas. Jo ilgāk miegs ir nekvalitatīvs, jo lielāka ietekme uz veselību un pašsajūtu. Vairāk par nepilnvērtīga miega iemesliem un kā to uzlabot, stāsta aptieku tīkla "Apotheka" sertificētā farmaceite Ivanda Krastiņa.

"Labs miegs ir viens no priekšnosacījumiem, lai ikdienā justos labi. Ja ir nepilnvērtīgs miegs, nākamajā dienā ir grūti koncentrēties, ātri domāt, reaģēt un analizēt situācijas, kā arī paredzēt un plānot notikumus. Tāpat samazinās darba kvalitāte, organisms ātrāk nogurst un ir slikts garastāvoklis. Tātad, ja, no rīta pamostoties, nav spēka un enerģijas, tas nozīmē, ka naktsmiegs nav bijis kvalitatīvs un ir jāmeklē iemesli, kas negatīvi ietekmējuši miega kvalitāti," stāsta farmaceite.

Pazīmes, kas liecina par nepilnvērtīgu miegu

Par sliktu miega kvalitāti var liecināt grūtības iemigt – ja pirms aizmigšanas nākas grozīties pa gultu ilgāk par pusstundu. Tāpat arī saraustīts un nemierīgs miegs, vairākas atkārtotas pamošanās naktī, kā arī pamošanās agri no rīta un nespēšana atkārtoti iemigt. "Ja tā ir viena atsevišķa epizode, var nesatraukties, jo nākamajā naktī miegu var atgūt. Uzmanība jāpievērš, ja miega traucējumi atkārtojas trīs un vairāk naktis pēc kārtas, jo tad tie ir akūti traucējumi, kuri, laicīgi nekoriģējot, var kļūt par hroniskiem traucējumiem, kas jau ir smagāki un grūtāk novēršami," uzsver farmaceite.

Biežākie iemesli miega traucējumiem – stress, saslimšanas un citi iemesli

Miega traucējumi bieži ir psiholoģiska stresa izraisīti – tās ir bailes par saviem tuviniekiem, liela atbildība darbā, uztraukums par kādu gaidāmu notikumu. Tāpēc nav pārsteidzoši, ka tieši šobrīd, Covid-19 uzliesmojuma laikā, arvien vairāk iedzīvotāju piedzīvo miega traucējumus. Tāpat miega traucējumus var izraisīt fiziskas slimības, to izraisītas sāpes un atsevišķu medikamentu lietošana, piemēram, asinsspiedienu mazinošu līdzekļu vai antidepresantu lietošana. Arī miega un nomoda ritma traucējumi – darbs maiņās, neregulāra dienas rutīna, miega režīma neievērošana, kā arī miegu traucējošu vielu lietošana (kofeīns, alkohols, enerģijas dzērieni, treknu maltīšu ieturēšana) – ir iemesli nekvalitatīvam miegam.

7 padomi miega kvalitātes uzlabošanai

#1 Būt aktīviem visas dienas garumā – tas ir viens no priekšnosacījumiem labam miegam. Izvairīties no ilgas gulšņāšanas no rītiem, kā arī snaušanas dienas vidū.

#2 Vēsā telpā miegs ir kvalitatīvāks, tāpēc pirms miega ieteicams guļamistabu izvēdināt, lai temperatūra telpā būtu no 18 līdz 20 grādiem, bet ar nosacījumu, ka ir silta sega. Tāpat noder arī īsas pastaigas pirms miega.

#3 Ērts matracis un spilvens ir ne mazāk svarīgs faktors. Ja ir sirds vai plaušu saslimšanas, tad spilvenu vēlams novietot augstāk, lai elpošanas un sirdsdarbības sistēmai būtu vieglāk.

#4 Režīms – iet gulēt un mosties vienā un tajā pašā laikā, jo tā iestrādājas aizmigšanas režīms. Tāpat svarīgi neignorēt pirmo organisma signālu par vēlēšanos gulēt – tas nozīmē, ka organismā ar tumsas iestāšanos ir izdalījies pietiekošs daudzums miega hormona – melatonīna – un organisms ir gatavs iemigt. Ja organisma signāls doties gulēt netiek ievērots un ir palaists garām, aizmigšanas režīms tiek traucēts un attālināts.

#5 Pirms nakts miera divas trīs stundas nevajadzētu ieturēt sātīgas maltītes, jo organismam miega laikā būs nepieciešams tās pārstrādāt. Tāpat nav ieteicams dzert daudz šķidruma, jo urīnpūslis nakts laikā piepildīsies un tas ķermeni atmodinās no miega. Nav ieteicams dzert kafiju un citus dzērienus, kas satur kofeīnu, jo tie darbojas kā stimulanti, kā arī alkoholu, kas sākotnēji var maldīgi radīt sajūtu, ka iemigšana notiek ātrāk, taču tālākais miegs būs trausls un nekvalitatīvs.

#6 Viedierīces un televizors – nevajadzētu tās ilgstoši lietot pirms miega, jo ekrāna izdalītā zilā gaisma nomāc melatonīna sintēzi un aktivizē organismu, bet skatītais temats, var lieki satraukt mūsu domas.

#7 Guļamistabai jābūt klusai un tumšai. Gulta ir gulēšanai – tajā nevajadzētu rakstīt darba e-pastus un skatīties filmas. Tāpat noteikti nevajadzētu iekāpt gultā un sākt apdomāt nākamās dienas, nedēļas plānus un veicamos uzdevumus vai meklēt problēmu risinājumus. Labāk pirms miega paņemt baltu lapu, uzrakstīt visas darāmās lietas un tad doties gulēt.

Elpošanas vingrinājumi, zāļu tējas un atslābinošas vannas labākam miegam

Miegam var noskaņoties ar elpošanas vingrinājumiem – elpot dziļi ar diafragmu un gaisu izpūst caur degunu. Tāpat palīdzēs meditācija, grāmatu lasīšana un rokdarbi. Divas stundas pirms miega der nomierinošas, relaksējošas zāļu tējas – pasiflora, baldriāns, apiņi, melisa, kumelīte, piparmētra, lavanda. Ja tējas dzeršanas rituāls nav piemērots, tā vietā stundu pirms gulētiešanas var lietot zāļu ekstraktu saturošus uztura bagātinātājus. Tāpat palīdz siltas, atslābinošas vannas ar lavandas vai ilang-ilang ēterisko eļļu. Savukārt tie, kuriem jāstrādā maiņu darbs un līdz ar to ir izjaukts miega hormona izdalīšanās ritms, konsultējoties ar farmaceitu, kursu veidā var lietot melatonīnu saturošus līdzekļus. 

"Pie atkārtotiem miega traucējumiem svarīgi mazināt trauksmi, ka atkal neiemigšu vai būs traucēts naktsmiers. Taču, ja, ieviešot visus šos uzlabojumus, miega kvalitāte neuzlabojas, noteikti ir jāapmeklē ģimenes ārsts, kurš jau tālāk novirzīs pie atbilstošā speciālista," atzīmē farmaceite.

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Uzņēmumi, saistīti ar raksta tematiku nozarē "Fitoterapija":

Uzņēmumi nozarē "Fitoterapija"

Nedēļas tēma

Flebologi oktobrī aicina pedagogus

Flebologi oktobrī aicina pedagogus

Dr. Mauriņa Vēnu klīnikas vadītājs, medicīnas doktors, ķirurgs flebologs Uldis Mauriņš: Oktobris tradicionāli ir pedagogu mēnesis, tāpēc līdzīgi kā citus gadus mēs šajā mēnesī vēlamies atbalstīt skolotājus, piedāvājot viņiem izdevīgākus nosacījumus vēnu problēmu diagnostikai un ārstēšanai.

Aktuālie piedāvājumi

Veselības rekreācija – ceļš uz pilnvērtīgu dzīvi un labklājību

Veselības rekreācija – ceļš uz pilnvērtīgu dzīvi un labklājību

Ikdienā mēs visi esam aizņemti ar darbiem, pienākumiem un rūpēm, un bieži vien šajā straujajā dzīves ritmā liela daļa no mums piemirst veltīt pietiekamu uzmanību savai veselībai, kaut arī tā ir mūsu darbošanās veiksmes pamatā. Veselības uzturēšanai nav jābūt kā papildu pienākumam, kas prasa daudz laika, bet gan kā patīkamam brīvā laika pavadīšanas rituālam vienatnē vai, vislabāk, kopā ar ģimeni.

Rehabilitācijas centrs "Līgatne": Daba dziedē, bet kopā ar mums – ātrāk!

Rehabilitācijas centrs "Līgatne": Daba dziedē, bet kopā ar mums – ātrāk!

Ja vēlaties relaksēties, uzlabot veselību vai izskatīties vēl skaistāk, tad rehabilitācijas centrs "Līgatne" ir īstā vieta, kur to darīt. Pasakaina daba, profesionāls personāls, medicīniskās tehnoloģijas, viesnīca, ēdināšana, dažādas brīvā laika pavadīšanas iespējas – tas viss ir pie mums!  

Video

"Laiks=Smadzenes" jeb – kā atpazīt insultu? (VIDEO)

"Laiks=Smadzenes" jeb – kā atpazīt insultu? (VIDEO)

Atzīmējot Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcas Insulta vienības 20 gadu jubileju, slimnīcas pieredzējušie neirologi profesora Gunta Kareļa vadībā, sadarbībā ar pacientu biedrību "ParSirdi.lv" un Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta kolēģiem, ir sagatavojuši informatīvi izglītojošu videoklipu "Laiks=Smadzenes", kurā stāsta par insulta ārstēšanas procesu...

Produktu testi

Testa rezultāti: LIVEO – pienskābo un bifidobaktēriju komplekss pieaugušajiem un bērniem

Testa rezultāti: LIVEO – pienskābo un bifidobaktēriju komplekss pieaugušajiem un bērniem

Septembrī medicine.lv sadarbībā ar Latvijas farmācijas uzņēmumu SIA SAGITUS piedāvāja testēt LIVEO® 4 pienskābo un bifidobaktēriju kompleksu kapsulās pieaugušajiem un bērniem.

Dr. Pakalns SELECT Easy Breathe Iceland Moss Pastilles – elpceļu veselībai, klepus mīkstināšanai un imūnsistēmas stiprināšanai

Dr. Pakalns SELECT Easy Breathe Iceland Moss Pastilles <b>– </b>elpceļu veselībai, klepus mīkstināšanai un imūnsistēmas stiprināšanai

Septembrī medicine.lv sadarbībā ar zīmolu Dr.Pakalns SELECT piedāvā testēt pastilas elpceļu veselībai, klepus mīkstināšanai un imūnsistēmas stiprināšanai.

HealthAid Livercare® – organisma attīrīšanai un detoksikācijai

HealthAid Livercare® <b>– </b>organisma attīrīšanai un detoksikācijai

Septembrī medicine.lv sadarbībā ar "HealthAid Baltics" piedāvā testēt uztura bagātinatāju organisma attīrīšanai un detoksikācijai HealthAid Livercare®.

Uzņēmējs runā

Flebologi oktobrī aicina pedagogus

pexels_teacher

Dr. Mauriņa Vēnu klīnikas vadītājs, medicīnas doktors, ķirurgs flebologs Uldis Mauriņš: Oktobris tradicionāli ir pedagogu mēnesis, tāpēc līdzīgi kā citus gadus mēs šajā mēnesī vēlamies atbalstīt skolotājus, piedāvājot viņiem izdevīgākus nosacījumus vēnu problēmu diagnostikai un ārstēšanai.

Šķība deguna starpsiena

lorklinika_lor2

Ļoti daudzi pacienti ir neizpratnē, kad tiek konstatēta deguna starpsienas deviācija, jo viņiem deguna traumas nav bijušas. Par deguna starpsienas deviāciju stāsta LOR Klīnikas otolaringologs Kristaps Dambergs. 

Uzņēmums, kura darbības sfēra var būt līdziga raksta tematikai:

Kontakti

  1. 29484457
  2. 28682627
  3. arturs_teresko@inbox.lv

Darba laiks

  • P.900-1400
  • O.-
  • T.900-1400
  • C.-
  • P.900-1400
  • S.-
  • Sv.-
  • Fitoterapija, adatu terapija

Apraksts

Dr. Tereško tējas ir pagatavotas no savvaļā augošiem un zaļo zemnieku saimniecībās kultivētajiem ārstniecības augiem 
Vairāk

Atslēgvārdi

Dr. Tereško tējas, ārstniecības augi, augu terapija, fitoterapija,
aknu tēja, sirds tēja, plaušu tēja, tēja imunitātei, nieru tēja,
fitomasāža, vannas tēja, pirts tēja, ārstēšana, slimība,
iekaisums, mazspēja, asinsspiediens, locītavas, adatu terapija,
betulīns.
Vairāk

Saistītie resursi

Mājas lapa internetā