Sports grūtniecības laikā: Cik bieži nedēļā vēlams trenēties un kad to labāk darīt?

sports grutniecibas laika

Mūsdienu uzskats, ka grūtniecības laikā sieviete nevar vai nedrīkst aktīvi nodarboties ar sportu, ir bezcerīgi novecojis. "Šajā dzīves posmā ārsti ne tikai sievietēm neaizliedz (izņēmums – grūtniecība ar sarežģījumiem), bet gluži otrādi – iesaka aktīvi sportot, jo vingrinājumi uzlabo pašsajūtu, uztur emocionālo stabilitāti un sagatavo sievietes ķermeni dzemdībām. Svarīgākais ir izvēlēties pareizo sporta veidu un pietiekamu skaitu vingrinājumu," stāsta zīmola 4F vēstnieks un pieredzējis treneris Edijs Cīrulis.

Drīkst turpināt nodarboties ar mīļāko sporta veidu, kontrolējot sirdsdarbības ritmu. "Grūtniecība nav slimība," skaidro treneris, "Tu vari turpināt sportot, turklāt 150 minūtes aerobikas nodarbības nedēļā un divi treniņi muskuļu nostiprināšanai ir pat ļoti vēlami. Galvenais ir konsultēties ar ārstu – viņš izlems, vai tu drīksti turpināt treniņus, un sniegs padomus par to intensitāti. Ja esi bijusi aktīva pirms grūtniecības, parasti slodze ir jāsamazina par 2030%, bet, ja iepriekš netrenējies, tad sportot drīkst no 12. nedēļas." Treneris piebilst, ka neatkarīgi no tā, kādu sporta veidu sieviete izvēlas grūtniecības laikā, vienmēr ir jāpievērš uzmanība sirdsdarbības ātrumam, un ar ārstu ir jāapspriež ierobežojumi, kas ir pieņemami konkrētajā gadījumā. Ja pirms grūtniecības komplikāciju nav, pulss nedrīkst pārsniegt 140150 sitienus minūtē, bet, protams, šo jautājumu labāk precizēt ar savu ārstu.

"Kas attiecas uz ideālo laiku treniņam – dzemde vismazāk aktīva ir no 10.00 līdz 14.00, līdz ar to tas arī ir drošākais laiks sportošanai. Būtu jāizvairās no sporta veidiem, kuros ir augsts krišanas vai sitienu risks, piemēram, no tādām komandu spēlēm kā futbols vai volejbols, no braukšanas ar velosipēdu pa ielu (uz velo trenažiera drīkst), skrituļslidošanas vai slidošanas uz ledus, kā arī slēpošanas. Jebkurš sitiens grūtniecības laikā ir ļoti bīstams," iesaka treneris.

Drošākā un saudzējošākā aktivitāte – pastaigas. Ja līdz grūtniecībai sieviete nav nodarbojusies ar sportu, turklāt, ja viņu māc šaubas par intensīvākiem aktivitāšu veidiem, jādod priekšroka pastaigām – tas ir drošākais un saudzējošākais fizisko aktivitāšu veids topošajām māmiņām. "Protams, arī pastaigas ir dažādu intensitāšu: tā var būt parasta pastaiga parkā vai nūjošana, bet tām, kuras ir labā fiziskā formā, lieliski derēs arī došanās pārgājienos. Galvenā pastaigu priekšrocība – svaigs gaiss, kas tik ļoti ir nepieciešams sievietes un mazuļa veselībai. Karstajā vasaras laikā ir jāuzmanās – vienmēr līdzi jāņem ūdens un jāvelk cepure," stāsta speciālists.

Sākot ar pēdējo trimestri – visas uz baseinu! Peldēšana ir ieteicama visām grūtniecēm, taču, sākot ar sesto grūtniecības mēnesi, gandrīz visas topošās māmiņas sūdzas par sāpēm muguras daļā, kājās un muskuļos. Treneris iesaka: "Ūdens vingrinājumi mazinās sasprindzinājumu mugurkaulā, vienādi noslogojot visus muskuļus, tāpēc pēdējā trimestrī baseins burtiski kļūst par panaceju visām nepatīkamajām sajūtām. Peldēšana nostiprina ķermeņa muskulatūru, kas noderēs dzemdību laikā, un ļaus ātrāk atgūties pēc tām. Tāpat ūdens nodarbības uzlabo elpošanas sistēmu, stiprina sirdi un asinsvadu sieniņas, uzlabo asinsriti, kas kalpo par profilaksi asins stagnācijai ekstremitātēs un mazajos iegurņos, novēršot varikozi un hemoroīdus. Turklāt, peldēšana veicina labāku izpratni par vidi, kurā šobrīd atrodas bērns, tādā veidā stimulējot vēl lielāku vienotību ar mazuli. "Galvenā peldēšanas nodarbību priekšrocība ir tāda, ka tā der pilnīgi visiem, pat tiem, kuri līdz šim nav nodarbojušies ar sportu.

Vēl viena iespēja kā atbrīvoties no muguras sāpēm un stiprināt ķermeni pirms dzemdībām, ir apmeklēt jogu vai vingrošanu topošajām māmiņām. Šīs nodarbības atšķiras no parastajām sporta zāļu nodarbībām, tāpēc nevajag baidīties tās apmeklēt. "Joga un vingrošana arī mazina stresu, un palīdz topošajām māmiņām būt mierīgākām. Viss, kas ir nepieciešams – jāizvēlas ērts apģērbs, un jābauda pieredzējuša trenera vadītā nodarbība. Jāņem vērā, ka treniņu laikā nav ieteicams valkāt kompresijas zeķes un ortozes," papildina sporta zīmola vēstnieks. Treneris iesaka arī pievērst uzmanību elpošanas vingrinājumiem, un neaizmirst par Kēgela vingrinājumiem, kas parasti neaizņem vairāk par 10 minūtēm.

Ļoti svarīga ir stiepšanās, īpaši iegurņa rajonā. Protams, hormonu ietekmē saites kļūst elastīgākas, bet lielākā daļa grūtnieču pēdējā trimestrī joprojām sūdzas par spēcīgām sāpēm mugurā un simfīzē. Lai samazinātu sāpes, nepieciešams laicīgi sagatavot ķermeni slodzei.

Kā saprast, ja kaut kas nav kārtībā? Lai netiktu veikta pārāk liela slodze, var orientēties uz Borga skalu, kas ir subjektīvs instruments fiziskās aktivitātes novērtēšanai. Treneris skaidro – ja jūti bezspēku vai tev ir kļuvis ļoti karsti, nekavējoties ir jāpārtrauc treniņš. "Tāpat parūpējies par savu uzturu un pārliecinies, ka tu patērē pietiekamu kaloriju daudzumu, dzer daudz šķidruma treniņa laikā un pēc tā, kā arī nesporto, esot izsalkušai. Kas attiecas uz šķidrumu, ūdens ir jādzer par vienu litru vairāk nekā pirms grūtniecības, lai novērstu atūdeņošanas risku, kas var parādīties kā krampji kājās un pat dzemdē. Pats galvenais ir  zināt, kad apstāties – ja pēkšņi sajūti diskomforta sajūtu krūšu daļā, elpas trūkumu vai citas nepatīkamas sajūtas, nekavējoties konsultējies ar ārstu, nevis gaidi, kad šīs sajūtas pāries," brīdina treneris.

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Uzņēmumi, saistīti ar raksta tematiku nozarē "Sports veselībai, sporta centri":

Nedēļas tēma

Menopauze – sievietes pitstops, kas ikvienai būs jāiziet!

Menopauze – sievietes pitstops, kas ikvienai būs jāiziet!

Tuvojoties menopauzei, vairums sieviešu saskaras ar izjūtām, bažām un pārsteigumiem, kas ir stiprāki par straujākajiem amerikāņu kalniņiem. Pārmaiņas var būt satraucošas un pat informatīvi mulsinošas. Lai ikvienai sievietei būtu vieglāk vadīt savu dzīvi šai pārmaiņu laikā, konsultē ginekoloģe-endokrinoloģe Inta Dinsberga.

Aktuālie piedāvājumi

Video

Disfāgija jeb rīšanas traucējumi: 3 galvenie ieteikumi, kas jāievēro pacientiem (VIDEO)

Disfāgija jeb rīšanas traucējumi: 3 galvenie ieteikumi, kas jāievēro pacientiem (VIDEO)

Vairāki simti audiologopēdu, ergoterapeitu, fizioterapeitu, uztura speciālistu, mākslas terapeitu un citu rehabilitācijas nozarē strādājošo ekspertu 19. un 20. septembrī Rīgas Stradiņa universitātē (RSU) pulcēsies Latvijas I Nacionālajā rehabilitācijas kongresā. Viena no aktuālajām tēmām, par kurām tiks diskutēts, ir disfāgija jeb rīšanas traucējumi. 

Produktu testi

"Pharmaceris H-Sensitonin" – nomierinošs micelārais šampūns jutīgai galvas ādai

"Pharmaceris H-Sensitonin" <b>– </b>nomierinošs micelārais šampūns jutīgai galvas ādai

Septembrī medicine.lv sadarbībā ar SIA "G.Miežis Ārsts" piedāvā testēt nomierinošu šampūnu jutīgai galvas ādai "Pharmaceris H-SENSITONIN". 

Uztura bagātinātājs "Flexagen Forte" – locītavu veselībai un kustību komfortam

Uztura bagātinātājs "Flexagen Forte" – locītavu veselībai un kustību komfortam

Septembrī medicine.lv sadarbībā ar vitamini.lv piedāvā testēt uztura bagātinātāju "Flexagen Forte" locītavu veselībai un kustību komfortam.

Testa rezultāti: "Hypnosols Sleep Support" – iemigšanai, veselīgam miegam un diennakts ritma saglabāšanai

Testa rezultāti: "Hypnosols Sleep Support" – iemigšanai, veselīgam miegam un diennakts ritma saglabāšanai

Jūnijā medicine.lv sadarbībā ar zīmolu "Dr. Pakalns SELECT" piedāvāja testēt produktu iemigšanai, veselīgam miegam un diennakts ritma saglabāšanai – "Hypnosols Sleep Support".

Uzņēmējs runā

Menopauze – sievietes pitstops, kas ikvienai būs jāiziet!

zinat

Tuvojoties menopauzei, vairums sieviešu saskaras ar izjūtām, bažām un pārsteigumiem, kas ir stiprāki par straujākajiem amerikāņu kalniņiem. Pārmaiņas var būt satraucošas un pat informatīvi mulsinošas. Lai ikvienai sievietei būtu vieglāk vadīt savu dzīvi šai pārmaiņu laikā, konsultē ginekoloģe-endokrinoloģe Inta Dinsberga.

Arī medicīnas nozarē nepieciešami augsta līmeņa vadītāji

augstskola_turiba

Biznesa augstskola Turība piedāvātā profesionālā maģistra studiju programma "Uzņēmējdarbības vadība veselības un aprūpes iestāžu vadītājiem" ir medicīnas nozares darbinieku iespēja papildināt zināšanas veselības ekonomikā un citās jomās, kas saistītas ar veselības vadību. 

Uzņēmums, kura darbības sfēra var būt līdziga raksta tematikai:

Kontakti

  1. 63726175
  2. 27859888
  3. 63726161
  4. 63781703
  5. rctervete@zemgale.lv

Darba laiks

  • P.800-1600
  • O.800-1600
  • T.800-1600
  • C.800-1600
  • P.800-1600
  • S.-
  • Sv.-
  • Pēc pieraksta

Juridiskie dati

  1. 40003275352
  2. LV40003275352
  3. "SEB banka", Dobeles filiāle
  4. LV40UNLA0006000609720
  5. 06.12.1995
  6. Tērvetes nov., Tērvetes pag., LV-3728

Apraksts

Rehabilitācijas centrs "Tērvete" galvenie darbības virzieni ir medicīniskā rehabilitācija elpošanas orgānu un neiroloģisko saslimšanu pacientiem un pacientiem ar kustību-balsta traucējumiem, kā arī sociālā rehabilitācija. Rehabilitācijas centra atrašanās Tērvetes dabas parkā psihoemocionāli veicina pacientu atveseļošanos, kā arī dod iespēju lieliski pavadīt brīvo laiku. Mūsu piedāvātās ārstnieciskās procedūras – ārstnieciskā vingrošana, zemūdens masāža, dūņu vanna, kā arī sāls istaba un fizioterapija, pacientiem sniedz iespēju atveseļoties un relaksēties profesionālu ārstu, uztura speciālistu, psihologu un fizioterapeitu pavadībā. Jūsu labsajūtai rehabilitācijas centrā tiek veikta magnetoterapija, ultraskaņas terapija, elektroterapija un elektroforēze. Ja Jums ir nosūtījums no ģimenes ārsta vai speciālista, ārstēšanu veicam valsts apmaksātā dienas stacionāra programmā. Piedāvājam pansiju Tērvetē, ja klients pats apmaksā ārstēšanās izdevumus. 
Vairāk

Atslēgvārdi

Rehabilitācijas centrs Tērvete, rehabilitācija, rehabilitācijas centrs,
rehabilitācijas centri, Tērvetes sanatorija, Tērvetes sanatorija
rehabilitācijas centrs, Tērvetes rehabilitācijas centrs, sanatorija,
sanatorijas, rehabilitācija pēc insulta, insults rehabilitācija,
bronhiālās astmas rehabilitācija, rehabilitācija invalīdiem,
sociālā rehabilitācija, medicīniskā palīdzība rehabilitācija,
Tērvetes dabas parkā, veselības uzlabošanas programma, sanatorijas Latvijā,
fizioterapijas centrs, fizioterapija, ārtsnieciskā vingrošana,
atveseļošanās pēc traumām, mājas aprūpe pēc insulta, fizioterapija bērniem,
fizioterapija pieaugušajiem, dienas stacionārs, dienas stacionārs Tērvetē,
valsts apmaksāts dienas stacionārs, dienas stacionārs ar nosūtījumu,
pansija, vingrošana, ārstnieciskā vingrošana, masāža, ārstnieciskā masāža,
ārstnieciskā muguras masāža, zemūdens masāža, zemūdens masāžas,
šarko duša, cirkulārā duša, pērļu vanna, pērļu vannas, sāls vanna,
sāls vannas, virpuļvanna kājām, lokālās vannas, huberta vanna,
Baldones dūņu vanna, dūņu vanna, dūņu vannas, dūņu terapija,
dūņu procedūras, masāžas vannas, masāžas vanna, ūdens procedūras,
ūdens masāža, fizikālā terapija, ūdensprocedūras, masāžas,
ūdensdziedniecība, dūņu aplikācijas, parafīna aplikācijas,
ozokerīta aplikācija, sāls kamera, sāls kameras, sāls istaba,
sāls istabas, magnetoterapija, ultraskaņa, ultraskaņas terapija,
ultraskaņa ar madikamentu, ultraskaņas procedūra, elektroterapija,
mikroviļņu terapija, elektroforēze, elektroforēze ar medikamentu,
darsonvalizācija, lāzera terapija, lāzerterapija, inhalācijas,
fizioterapeits, fizioterapeits Tērvetē, kinezioloģiskā teipošana,
teipi, teipošana, teipošana Tērvetē, teips, teipošana cenas,
slinga terapija, slingi, slinga terapija cenas, injekcijas, pirtis,
pirts, ārstnieciskā pirts, psihologs, psihologs Tērvetē, uztura speciālists,
dietologs, uztura speciālista konsultācija, ēšanas plāna sastādīšana,
pareiza ēšana, diētas, diētas atbilstoši veselības problēmām,
ierobežojošā ēdienkarte, speciālā ēdienkarte, individuāli
izveidots uztura plāns, dietologa konsultācija, ergoterapeits,
hidroterapeits, muguras sāpes, muguras sāpju ārstēšana, sāpes mugurā,
mugurkaula deformējošā spondiloze, spondilozes ārstēšana, plaušu saslimšanas,
plaušu saslimšanu ārstēšana, kustību traucējumi, kustību
traucējumu ārstēšana, bērnu stājas traucējumi, bērnu stājas korekcija,
elpošanas sistēmas saslimšanas, elpošanas sistēmas saslimšanu ārstēšana,
artroze, artrozes ārstēšana, TERENKŪRS, elpošanas orgānu saslimšanas,
elpošanas orgānu ārstēšana, bronhiālā astma, bronhiālā astmas ārstēšana,
rehabilitācija atsmas slimniekiem, rehabilitācija bronhiālās astmas slimniekiem,
hronisks bronhīts, hronisks bronhīta ārstēšana, pēc akūtas pneimonijas,
ar kustību – balsta aparāta pataloģiju, artrīts, artrīta ārstēšana,
stājas traucējumi bērniem, stājas traucējumu ārstēšana, skolioze,
skoliozes ārstēšana, kifoze, kifozes ārstēšana, neiroloģiskās saslimšanas,
neiroloģisko saslimšanu ārstēšana, pēc insulta, radikulīts,
radikulīta ārstēšana, neropātija, neropātijas ārstēšana,
pastaigas, viesnīca, viersnīca Tērvetē, ēdināšana, naktsmītnes,
naktsmītnes Tērvetē, naktsmājas, nakšņošana, nakšņošana Tērvetē,
guļvietas, internets viesnīcas numuriņos, fakss numuros, telpu īre,
telpas konferencēm, telpas semināriem, telpas svinībām, telpas jubilejām,
telpas kāzām, izjāde ar zirgiem, banketi, banketu zāle, vieta bērēm,
mikroautobusa īre, mikroautobuss līdz 16 vietām, WIFI viesnīcā,
spēļu sporta laukums, sporta laukums Tērvetē, sporta inventārs,
semināru telpu īre, konferenču telpu īre, svinību telpu īre,
mākslas terapija, pasākumu organizēšana, ballīšu organizēšana,
telpas ballītēm, atpūta pie dabas, organisma atjaunošana, atjaunošanās procedūras,
relaksācija, relaksācija atvaļinājumā, kur pavadīt atvaļinājumu,
atpūta ķermenim, atpūta garam.
Vairāk

Saistītie resursi