Kā samazināt risku saslimt ar vēzi? Veselīga uztura ieteikumi

Kā samazināt risku saslimt ar vēzi? Veselīga uztura ieteikumi

Kaut arī joprojām nav skaidras atbildes, kādēļ cilvēku organismā attīstās ļaundabīgās šūnas, viena atziņa ieguvusi vienprātību speciālistu lokā – vairāk nekā pusi saslimšanu ar vēzi izraisa nepareizs dzīves veids, nepiemēroti darba apstākļi un uzturs. Lai izglītotu iedzīvotājus par iespējam sevi pasargāt no vēža, Rīgas domes Labklājības departaments projekta "Mēs par veselīgu Rīgu!" ietvaros piedāvā rakstu sēriju par onkoloģisko saslimšanu profilaksi. 

Protams, pamata lietas par sabalansētu un veselīgu uzturu mēs katrs zinām, taču jautājums – vai tiešām ievērojam? Runa nav par svētku reizēm, kad apēsts kāds lielāks kūkas gabals, vai izņēmuma vakariņām ar ceptiem kartupeļiem. Ja vien tā nav tava ierastā ēdienkarte ik dienas, viss kārtībā, jo vaļības atļauties drīkst un pat vajag, tikai – ar mēru! 

Lūk, daži vērtīgi speciālistu ieteikumi, kas palīdzēs izvairīties no saslimšanām, kā arī labi justies.

Proporcijas

Svarīga nianse, ko der ielāgot, piepildot savu pusdienu vai vakariņu šķīvi – tajā jābūt 80% dārzeņu un tikai 20% dzīvnieku olbaltumvielu. Jā, tieši tā, gaļai jābūt kā piedevai pie dārzeņiem, nevis otrādi.

Ikreiz liec šķīvī cita veida dārzeņus un saknes

 

Tā tu ne tikai dažādosi savu ēdienkarti, bet arī vairāk apēdīsi cita veida vērtīgās vielas, jo katrs dārzenis un sakne satur atšķirīgus vitamīnus un minerālvielas. Piemēram, kāpostos ir vairāk C vitamīna, bet bietes satur daudz mangāna. 

Pievieno garšaugus 

Maltītei pievienoti sīpoli, ķiploki, puravi, dažādi zaļumi un citi garšaugi padarīs to aromātiskāku, garšas kārpiņām tīkamāku un papildu baudai apgādāsi savu organismu arī ar virkni nepieciešamo minerālvielu, tostarp antioksidantiem. 

Īpaši pretvēža profilaksei ieteicami

Brokoļi, zaļie kāposti, ķiploki, kurkumu kopā ar melnajiem pipariem – tiem visiem piemīt pretiekaisuma efekts. Tāpat nesmādē arī Vidusjūras reģionam raksturīgās garšvielas un garšaugus – timiānu, oregano jeb raudeni, baziliku, rozmarīnu, majorānu, dažādas mētras. Tas viss padarīs ēdienu aromātisku un vienlaikus arī kavēs slikto šūnu attīstību. 

Ēd zivis

Izvēlies sardīnes, skumbrijas un citas mazās jūras zivis, kas satur mazāk iespējamā dzīvsudraba un citus kaitīgus piesārņojumus nekā, piemēram, tuncis vai pat lasis. 

Izvēlies lauku olas 

Tās būs bagātākas ar omega-3 taukskābēm, kas regulē šūnu augšanu.

Saki – jā – pilngraudu produktiem

Ja tev garšo no baltajiem miltiem cepta maize, tad lūko pēc tādas, kurai pievienoti graudi, sēklas klijas. Arī makaronus pērc pilngraudu, kas organismam dos ne tikai ilglaicīgu sāta sajūtu, bet arī labumu. 

Organismam vajag eļļas

Domājot par vēža profilaksi, izvēlies olīvu vai rapšu eļļu gan cepšanai, gan salātu pagatavošanai. Šūnas apvalks ir veidots no taukiem, un nepiesātinātās taukskābes ir spēcīgākais imunitātes, enerģijas un organisma aizsardzības avots. 

Un atceries – no augu taukiem cilvēkam visvērtīgākās ir nerafinētās eļļas, kuras lieto salātiem un cita veida aizdariem, bet ne cepšanai, jo karsēšanas laikā tās var izdalīt kancerogēnas vielas. Cepšanai piemērotas ir rafinētās eļļas. Starp citu, vai zināji, ka sastāva ziņā rapšu eļļa ir ļoti līdzīga olīveļļai? 

Dzer zaļo tēju

Trīs tases dienā palīdzēs organismam būt mundram un, kā liecina vairāki pētījumi, ievērojami mazinās risku saslimt ar vēzi.  

Dzer daudz ūdens

Zināma patiesība ir arī tā, ka organismam katru dienu nepieciešami divi līdz divi ar pusi litri ūdens. Ja tā trūkst, tiek traucēta normāla šūnu darbība, bet tas var veicināt nepareizu šūnu dalīšanos. 

Ikdienā saki NĒ!

Gaļas izstrādājumiem (desām, kūpinājumiem), saldinātiem un gāzētiem dzērieniem, no koncentrātiem gatavotām sulām, no baltajiem miltiem gatavotiem kārumiem un maizes, desertiem, kuru sastāvā ir daudz cukura, saldinātiem jogurtiem, arī kartupeļiem, kas satur daudz ogļhidrātu, tāpēc paaugstina glikozes līmeni asinīs, bet salda organisma iekšējā vide veicina iekaisumu veidošanos un ļaundabīgo šūnu augšanu. 

Noteikti atsakies arī no stipri ceptiem, jau melnīgsnējiem ēdieniem, jo piedegums satur virkni organismam kaitīgu vielu. 

Ja terapijas laikā zūd apetīte…

…bet, lai izveseļotos un būtu spēks pārciest staru vai ķīmijterapiju, jāēd ir! Ko darīt? 

• Ēd mazām porcijām! Kaut vai piecas līdz sešas ēdienreizes dienā, taču pilnvērtīgas un nelielas.
• Izvēlies ēdienus, kas nav trekni, pārlieku asi un kuriem nav spēcīga aromāta, tas palīdzēs izvairīties no nelabas dūšas, kas itin bieži mēdz būt tieši ķīmijterapijas laikā. 
• Lai nekairinātu jutīgo kuņģa gļotādu, gan ēdienu, gan dzērienus baudi istabas temperatūrā vai vēsākus, bet ne karstus.
• Padzeries arī starp maltītēm – iespējami bieži, bet maziem malkiem un vislabāk tīru ūdeni. 

Raksts sagatavots Eiropas Savienības Sociālā fonda projekta Nr.9.2.4.2./16/I/021 "Mēs par veselīgu Rīgu – daudzveidīgi un pieejami veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumi!" ietvaros.

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Uzņēmumi, saistīti ar raksta tematiku nozarē "Profilakse / vakcinācija":

Nedēļas tēma

Bērnam droša dabīgā kosmētika un sadzīves ķīmija

Bērnam droša dabīgā kosmētika un sadzīves ķīmija

Bērnu kopšana un aizsardzība no ārējiem faktoriem ir ļoti svarīga lieta – runa nav tikai par aizsardzības krēmiem un šampūniem, bet arī par rotaļlietu un apģērbu tīrīšanu. Tikai organiskie līdzekļi bez agresīvām ķīmiskām vielām var garantēt patiešām drošu bērna aizsardzību.  

Aktuālie piedāvājumi

Tiec vaļā no celulīta ar dubultu iedarbību un par zemāku cenu! 

Tiec vaļā no celulīta ar dubultu iedarbību un par zemāku cenu! 

ĪPAŠAIS PIEDĀVĀJUMS oktobrī un novembrī – veic divas efektīvākās pretcelulīta procedūras un gūsti acīmredzamu rezultātu jau pēc pirmajām procedūrām!   

Sāpes plecā ir jāārstē   

Sāpes plecā ir jāārstē   

Ilgstošas sāpes plecā būtiski bojā tavu dzīves kvalitāti, turklāt laikus neārstētas apdraud pleca locītavas veselību nākotnē, tāpēc ir jāmeklē pieredzējuša traumatologa–ortopēda palīdzība, lai atklātu un novērstu sāpju iemeslu. 

Video

Dietoloģe: Kā izvairīties no bērna aptaukošanās? (VIDEO)

Dietoloģe: Kā izvairīties no bērna aptaukošanās? (VIDEO)

Piektdaļai Latvijas bērnu ir liekais svars, un aptaukošanās proporcija bērnu vidū turpina pieaugt. Starptautiskajā pārtikas dienā, 16. oktobrī, ir vērts atgādināt, cik svarīgi ir lietot veselīgu pārtiku un ievērot veselīga dzīvesveida paradumus ģimenē, jo tas ietekmē gan pieaugušo, gan bērnu veselību.

Produktu testi

Testa rezultāti: GoRespiro kapsulas un balzams elpceļu veselībai

Testa rezultāti: GoRespiro kapsulas un balzams elpceļu veselībai

Oktobrī medicine.lv sadarbībā ar SIA "Silvanols" piedāvāja testēt GoRespiro – Latvijā izstrādātus un ražotus iemīļotus dabas vielu kompleksus elpceļu veselībai.

Testa rezultāti: MEDRULL MY LITTLE NOSE – aromātiskais plāksteris pret iesnām

Testa rezultāti: MEDRULL MY LITTLE NOSE – aromātiskais plāksteris pret iesnām

Septembrī medicine.lv sadarbībā ar SIA FORANS piedāvāja testēt MY LITTLE NOSE – aromātisko plāksteri pret iesnām.

Testa rezultāti: "TianDe" fitoplāksteri

Testa rezultāti: "TianDe" fitoplāksteri

Oktobrī medicine.lv piedāvāja testēt "TianDe" fitoplāksterus dažādas izcelsmes ķermeņa sāpju mazināšanai.

Uzņēmējs runā

Bērnam droša dabīgā kosmētika un sadzīves ķīmija

siberika_berni

Bērnu kopšana un aizsardzība no ārējiem faktoriem ir ļoti svarīga lieta – runa nav tikai par aizsardzības krēmiem un šampūniem, bet arī par rotaļlietu un apģērbu tīrīšanu. Tikai organiskie līdzekļi bez agresīvām ķīmiskām vielām var garantēt patiešām drošu bērna aizsardzību.  

Digitālās prasmes veselības aprūpē

rsu

Iedzīvotāji aizvien vairāk iesaistās savas veselības pārvaldīšanā – gan izmantojot e-veselības piedāvātās iespējas, gan arī saziņai ar veselības aprūpes profesionāļiem, izmantojot telemedicīnas komunikācijas rīkus. Lai sekmētu kvalitatīvu digitālu rīku izmantošanu kā no lietotāja puses, tā arī no pakalpojuma sniedzēja puses, jau tagad ir jādomā, kā to integrēt pastāvošajā veselības aprūpes sistēmā.