Kā izvēlēties divriteni un velobraukšanai piemērotu apģērbu? Iesaka treneris
Jo labāks laiks, jo vairāk ļaužu vizinās ar divriteni. Tam ir neskaitāmas priekšrocības: lētāk nekā automobiļa vai motocikla uzturēšana, tas nerada troksni un izplūdes gāzes, un, protams, ar velosipēdu var apbraukt visus sastrēgumus. Taču pats galvenais ir veselība: regulāra riteņbraukšana nostiprina imunitāti, palīdz uzturēt sportisko formu, nostiprina muskuļus un mugurkaulu. Viena stunda riteņbraukšanas sadedzina līdz 600 kalorijām, taču nenogurdina, bet, gluži otrādi, atslābina gan ķermeni, gan prātu. Patīkami un veselīgi – nepārsteidz, ka divriteni izvēlas gan jaunieši, gan seniori. Treneris un zīmola 4F vēstnieks Edijs Cīrulis stāsta, kā izvēlēties piemērotu velosipēdu, kuram divriteņu drauga modelim dot priekšroku un kam ir īpaši ieteicama vizināšanās ar velosipēdu.
Riteņbraukšana ir ideāli piemērota tiem, kam sāp mugura. Riteņbraukšana vispār ir ļoti saudzīgs un vienlaikus efektīvs sporta veids. Tā ir lieliska izvēle tiem, kam bijusi mugurkaula trauma vai kas cieš no muguras sāpēm, jo lielākā daļa citu sporta veidu viņiem nav piemērota. Turklāt, braucot ar divriteni, slodze uz locītavām ir daudz mazāka nekā, piemēram, skrienot, tāpēc velosipēds ir vairāk piemērots ļaudīm gados vai iesācējiem sportistiem ar lielu lieko svaru.
Riteņbraukšana nav vainīga, ja kājas kļūst resnākas. Tāpēc, ja gribi tvirtu dibenu un kājas, divritenim ir jākļūst par tavu labāko draugu. Turklāt riteņbraukšana palielina izturību un samazina masu. "Tieši tāpēc riteņbraukšana ir tik populāra: tā ir ideāls patīkamā un veselīgā apvienojums. Mēdz uzskatīt, ka riteņbraukšana automātiski uzlabo sirds un asinsrites sistēmas darbību, bet tā nav – lai trenētu sirdi un asinsvadus, ir jātrenējas pēc plāna, savukārt vienkāršiem un neregulāriem veloizbraucieniem būs pozitīva ietekme uz kājām un sēžamvietas muskuļiem, taču sirdi tie nesatrenēs," paskaidro treneris un piebilst, ka dāmām nevajadzētu uztraukties, ka no riteņbraukšanas kājas kļūs ļoti resnas – šī parādība ir saistīta ar uzturu, nevis riteņbraukšanu. "Ja kājas kļūst ievērojami resnākas, tas pats būtu noticis, arī izpildot jebkādus citus kāju muskulatūrai domātos vingrojumus, piemēram, pietupienus. Tas nav iemesls, lai vispār netrenētos. Drīzāk ieteicams pārskatīt savu uzturu," komentē treneris.
Kāda veida divriteni izvēlēties?
Ir jāatbild uz jautājumu, kur un cik bieži grasies vizināties. Ja galvenokārt pārvietosies pa pilsētu, nevis šķēršļotu apvidu, izvēlies pilsētas velosipēdu. Pilsētas velosipēdam ir ērtāks sēdeklis nekā sporta velosipēdam, un, lai gan tam ir šauras riepas, kas paredzētas braukšanai pa asfaltu, ar to var droši vizināties arī pa pludmali.
Ja plāno daudz ceļot ar velosipēdu, tev būs piemērots tūrisma modelis, bet braukšanai pa mežu, kalniem un neasfaltētiem ceļiem ideāli piemēroti ir kalnu velosipēdi. "Kalnu divriteņi, ko dēvē arī par MTB, ir labi tāpēc, ka ar tiem var braukt gan ārpus pilsētas, gan pa pilsētu, lai arī pilsētā tie nav tik ērti. Galvenais, kas tos atšķir no pilsētas divriteņiem, ir platākas riepas ar izteiktu protektoru un priekšējo amortizatoru, kā arī rāmja ģeometrija un stāvoklis, kādu ieņem riteņbraucējs. Braucot ar pilsētas divriteni, mugura ir taisnāka, tāpēc ar to ir ērtāk braukt, taču tas nav piemērots braukšanai pa mežiem un kalniem, jo šāda braucēja poza nav pietiekami droša." Ir arī velosipēdi braukšanai pa trasēm – tā dēvētie šosejas divriteņi, kas patiks ātras braukšanas piekritējiem. No citu veidu velosipēdiem tie atšķiras ar īpašu stūres formu, kā arī ārkārtīgu vieglumu – tikai aptuveni trīs līdz četri kilogrami, kas ļauj sasniegt lielu ātrumu. Ar tādiem brauc velomaratonu dalībnieki.
Kā izvēlēties divriteni?
Divriteņa izvēlē izšķirīgi svarīga nozīme ir augumam.
- Ja augums nepārsniedz 155 centimetrus, būs piemērots velosipēds ar 13–14,5 collu rāmi.
- Ja augums ir 156–178 centimetri, ir jābūt 15–19 collu rāmim.
- Ar augumu 179–190 centimetri ir jāizvēlas 20–21 collas rāmis.
- Ja augums pārsniedz 190 centimetrus, velosipēdam ir jābūt 22 līdz 24 collu rāmim.
Ja tiek izvēlēts nepareiza izmēra velosipēds, tas būs grūtāk manevrējams, rāmis būs pārāk garš un liks braucējam ieņemt nepareizu stāvokli. "Noteikti vajag apsēsties uz divriteņa vai, vēl labāk, izbraukt ar to, lai saprastu, vai tev ir ērti, jo augums ir svarīgs, bet nozīme ir arī ķermeņa proporcijām, kas katram ir citādas. No vienāda auguma riteņbraucējiem vienam var būt mazliet īsākas kājas – tas nozīmē, ka viņam ir jāizvēlas divritenis ar mazāku rāmi," iesaka eksperts.
Kā var saprast, ka velosipēds tev nav piemērots?
Ja velosipēds ir pārāk liels, riteņbraucējs ar visu augumu nedabiski sniedzas uz priekšu, sasprindzinot rokas un izstiepjot kaklu. Viņa zods ir sasliets, galva uzrauta, lai redzētu ceļu. Veicot lielus attālumus, šāda poza ļoti nogurdina mugurkaulu, tāpēc sāk sāpēt pleci, krūtis un mugura, no kā pazūd jebkāda vēlme braukt ar divriteni. Ja rāmis ir pārāk augsts, ir grūti uzkāpt uz divriteņa un nokāpt no tā, kas palēnina reakciju, ja ir nepieciešams ātri nokāpt no velosipēda. Ja velosipēds ir pārāk mazs, tad straujos pagriezienos stūre atduras pret kājām. Vēl viena nepatīkama maza divriteņa lietošanas nianse – visa ķermeņa masa tiek pārnesta uz rokām, tāpēc ilgā braucienā sāk tirpt pirksti un sāp plaukstas locītavas.
Riteņbraukšanas piederumi un apģērbs
"Nekādā ziņā nedrīkst aizmirst par drošību – ir jāvalkā ķivere, jāizmanto atstarotāji vai apģērbs ar atstarojošiem elementiem, kas tevi padarīs pamanāmu nakts satiksmē," atgādina treneris. Sevišķi labi, ja arī ķivere ir apgādāta ar gaismu atstarojošu tehnoloģiju. Karstās dienās ir svarīgi, lai ķiverē būtu vēdatveres, kas nodrošina nepārtrauktu gaisa cirkulāciju. Dažas ķiveres ar tehnoloģiju "Shock Absorbing System" sevišķi droši pasargā, ja gadās pakrist.
Ja vēlies uzstādīt bērna sēdeklīti, labāk to darīt aizmugurē, lai bērns būtu labāk aizsargāts. Ir sēdeklīšu varianti, kas ļauj nodrošināt drošu bērna kāju un galvas stāvokli, un pat ar uzstādītu drošības spilvenu un iespēju regulēt slīpumu, lai bērns varētu ērtāk sēdēt un gulēt.
Kad esi parūpējies par drošību, ir svarīgi pievērst uzmanību komfortablam apģērbam. Krekliem un šortiem ir jābūt ar platām vīlēm, jo tās nekairina ādu. Ļoti ērta tehnoloģija ir pagarināmās piedurknes un staras, kas paglābj, kad strauji mainās laikapstākļi. Apģērbam ir jābūt aerodinamiskam un ideāli jāpieguļ augumam, bet vienlaikus ir jābūt arī vieglam un plānam kā otrai ādai. Tas viss padara braukšanu daudz komfortablāku. Ideāli velosipēdistu sporta krekli kustības laikā pieguļ augumam: mugurpusē tie ir garāki, bet priekšpusē īsāki, tāpēc braukšanas laikā tie nekad neuzraujas un neatkailina muguru. Speciālajos kreklos parasti ir tīklauduma detaļas, kas nodrošina gaisa piekļuvi padusēm, lai tās paliktu sausas pat intensīvas slodzes laikā. Vēl viena ērta tehnoloģija ir zoda aizsardzība, kas pasargā no aizdares radītām skrambām. Ļoti ērti, ja uz muguras apakšdaļā atrodas maza kabata, kur var ielikt atslēgas un dokumentus. Modernā sporta apģērbā parasti ir arī īpašs austiņu turētājs, kas ļauj klausīties iemīļoto mūziku, neraizējoties par to, vai kaut kur nekūļājas vads, traucējot braukšanai. Savukārt mīksti šorti no divām kārtām – putām un silikona – nodrošina dubultu amortizāciju un ļauj nobraukt lielus attālumus.