medicine.lv skaitļos

Lietotāji online145
Aktīvie uzņēmumi12660
Nozares raksti11791
Ekspertu atbildes21477
Zobārsts: Latvijā zobārstniecība atbilst pasaules līmenim, taču jāuzlabo ārstu komunikācija ar pacientu : Latvijas veselības portāls | medicīnas uzņēmumi | medicine.lv

Zobārsts: Latvijā zobārstniecība atbilst pasaules līmenim, taču jāuzlabo ārstu komunikācija ar pacientu

"Latvijā cilvēki var saņemt tikpat kvalitatīvus zobārstniecības pakalpojumus kā attīstītākajās Eiropas valstīs. Gan topošo zobārstu izglītība, gan zobārstniecībā izmantotie materiāli un tehnoloģijas atbilst pasaules līmenim, taču problēmas mēdz radīt ārsta-pacienta komunikācijas trūkums," uzskata "DR klīnika" zobārsts Rendijs Dronka. 

Zobārsts ir mācījies gan Rīgas Stradiņa universitātē, gan Ludviga Maksimiliana universitātē Minhenē. Apvienojot iegūtās zināšanas, viņa vēlme ir mainīt cilvēku priekšstatu par zobārsta apmeklējumu kā par kaut ko nepatīkamu un neziņas pilnu. Zobārsts stāsta par novitātēm, kuras būtu lietderīgi aizgūt no citām Eiropas valstīm. Lai arī tehnoloģijas, iekārtas un pieejamie materiāli ir tādi paši kā citur Eiropā, viena no jomām, kas Latvijā būtu jāuzlabo, ir zobārstu komunikācija ar pacientu un savstarpējā uzticēšanās. Zobārstiem būtu jāveltī vairāk laika, izstrādājot un izskaidrojot pacientam viņa zobu ārstēšanas plānu, – jāizskaidro, kādas manipulācijas būtu nepieciešams veikt, un jāpamato, kāpēc. Tagad bieži ir tā, ka pacientam pat pēc zobārsta apmeklējuma nav pilnas informācijas par savu zobu stāvokli. Piemēram, ja rentgenā ir redzams, ka zem esošās plombes ir izveidojies bojājums, taču cilvēkam pagaidām nesāp, zobārstam vajadzētu parādīt un izskaidrot, kāpēc un kā šis zobs ir jālabo. Tāpat jāizstāsta, kādus materiālus un tehnoloģijas ieteicams izmantot. Ja ir vairākas iespējas, jāizskaidro varianti, to priekšrocības un trūkumi.

Dakteris arī uzskata, ka Latvijā zobārstniecības cenrāžu politikai vajadzētu būt godprātīgākai. Nebūtu pieļaujams, ka cilvēks cenrādī redz vienu cenu, bet, sākot zobu ārstēšanu, izrādās, ka jāpiemaksā vēl par iepriekšējās plombes izņemšanu, medikamentiem, anestēziju un citām procedūrām. Tā visa rezultātā gala cena var izrādīties pat divkārša.

Zobārsts pauž pārliecību, ka cenrādī būtu jānorāda gala cena, iekļaujot visas nepieciešamās manipulācijas un materiālus. Tas vairotu pacientu uzticēšanos, viņi daudz drošāk dotos pie zobārsta, nebaidoties no negaidītiem pārsteigumiem.

Banner 280x280
Banner 280x280
Banner 280x280

Kā vienu no piemēriem, kur savstarpējā komunikācija un uzticēšanās tieši ietekmē gala rezultātu, var minēt estētisko zobārstniecību –sevišķi priekšzobu restaurācijas. Zobārsts uzsver, ka tieši šī nozare ir piemērs ārsta-pacienta kopējam darbam, kurā dažkārt plānošana, fotogrāfiju veikšana un analīze aizņem pat vairāk laika, nekā cilvēkam jāpavada zobārsta krēslā. Savā praksē zobārsts ir novērojis, ka nereti ierodas pacienti, kuriem iepriekš jau ir veiktas kādas no priekšzobu restaurācijām – keramiskie kroņi vai venīri (tautā sauktās "porcelāna plāksnītes"), taču cilvēks nav apmierināts ar to izskatu. Tie dažkārt mēdz izskatīties nedabīgi, un pacientus neapmierina esošā forma vai krāsa. Pēc sarunas ar pacientu var izdarīt secinājumus, ka problēmas cēlonis slēpjas nepietiekamā ārsta- pacienta komunikācijā. Ārsts savu darbu tehniski ir izdarījis, taču procesa laikā pārāk maz laika ticis veltīts diskusijai ar pacientu, lai rezultāts pilnībā apmierinātu abas puses. Lai izvairītos no šādām situācijām, dakteris stāsta, ka katram pacientam, kurš ieradies uz konsultāciju, vienmēr veic kvalitatīvu digitālo fotogrāfiju uzņemšanu. Fotogrāfijas ir neizstājams palīgs ne tikai, lai izskaidrotu pacientam ārstēšanas nepieciešamību un iespējas, bet arī, lai nodotu informāciju zobu tehniskajām laboratorijām par zobu formu, tekstūru,  krāsu niansēm un novietojumu.

Atbildot uz jautājumu par tehniskām novitātēm, ārsts stāsta, ka mūsdienās estētiskajā zobārstniecībā vairs nevajadzētu uztraukties par to, ka procedūra būs sāpīga. Šobrīd var tikt izmantoti arī nepreparētie (non prep) venīri, kas pagaidām Latvijā vēl nav ļoti plaši izplatīta metode. Zobārsts novērojis, ka cilvēkiem tie patīk, jo rezultāts izskatās ļoti dabiski, turklāt process ir nesāpīgs, jo zobs vispār nav jāpieslīpē – keramiskais venīrs jeb plāksnīte stiprinās uz vesela zoba, un līdz ar to nav nepieciešama anestēzija.

Noslēgumā varam secināt, ka Latvijā pieejamā zobārstniecības izglītība un tehnoloģijas ir augstā līmenī, un, veidojot ciešāku sadarbību ar pacientu, būtu iespējams sasniegt labākos iespējamos ārstēšanas rezultātus.

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

Jaunums Dr. Mauriņa klīnikā – plastiskā ķirurģija

Jaunums Dr. Mauriņa klīnikā – plastiskā ķirurģija

Diemžēl, gadiem ejot, ar ādas kopšanu vien ir par maz – lai saglabātu izskatu, kādu to vēlamies redzēt, bieži vien bez ķirurģijas neiztikt. Tāpēc Dr. Mauriņa klīnika Mežaparkā līdztekus jau tā plašajam pakalpojumu klāstam tagad piedāvā arī plastiskās ķirurģijas operācijas, tā nodrošinot pilnvērtīgu un kvalitatīvu aprūpi vienuviet.

Aktuālie piedāvājumi

Pretizgulējumu matrači pacientu dzīves kvalitātes uzlabošanai 

Pretizgulējumu matrači pacientu dzīves kvalitātes uzlabošanai 

Kvalitatīvs matracis var ievērojami uzlabot cilvēka dzīves kvalitāti, nodrošinot komfortu un cieņpilnu aprūpi dzīves visgrūtākajos brīžos. Investīcijas šādā matracī ir ieguldījums pacienta veselībā un labklājībā, kas sniedz ieguvumus gan īstermiņā, gan ilgtermiņā.

Novērs muguras sāpes!

Novērs muguras sāpes!

Vai kaut vienu reizi dzīvē esi jutis muguras sāpes, īpaši muguras lejasdaļā? “Veselības sporta stacijas” treneri nodarbībās risina sūdzības par muguras sāpēm savas kompetences ietvaros un sadarbojoties ar citu jomu speciālistiem. 

Kā izvēlēties sev piemērotu SPA Rīgā?

Kā izvēlēties sev piemērotu SPA Rīgā?

Rīgā tiek piedāvātas dažādas SPA iespējas, sākot no sabiedriskām iestādēm līdz augstas klases SPA. Ideāla SPA izvēle Rīgā ir atkarīga no vairākiem faktoriem. Uzzināsim vairāk, kāpēc izvēlēties Inlux SPA!

Video

Produktu testi

FITY unikālie dabas zaļie pulveri Nātre, Gārsa un Balanda – Latvijas dabā augošās nezāles, kuru vērtību tik retais apzinās!

FITY unikālie dabas zaļie pulveri Nātre, Gārsa un Balanda – Latvijas dabā augošās nezāles, kuru vērtību tik retais apzinās!

Novembrī Medicine.lv sadarbībā ar SIA "Perfecto" piedāvā testēt FITY dabas pulverus pēc izvēles – Nātru, Gārsas vai Balandas pulveri.

Testa rezultāti: OstroVit magnija bisglicināts normālai nervu sistēmas un muskuļu darbībai

Testa rezultāti: OstroVit magnija bisglicināts normālai nervu sistēmas un muskuļu darbībai

Septembrī Medicine.lv sadarbībā ar SIA "Fit & Healthy" piedāvāja izmēģināt zīmola "OstroVit" uztura bagātinātāju - magnija bisglicinātu.

Testa rezultāti: RUUTe® Sejas krēms Roze

Testa rezultāti: RUUTe® Sejas krēms Roze

Septembrī Medicine.lv sadarbībā ar dabiskās kosmētikas zīmolu RUUTe® piedāvāja testēt sejas krēmu Roze, kas domāts jebkuram sejas ādas tipam, arī sausai un iekaisušai ādai.

Testa rezultāti: Zepter Myion – izbaudi tīru gaisu, lai kurp tu dotos!

Testa rezultāti: Zepter Myion – izbaudi tīru gaisu, lai kurp tu dotos!

Oktobrī Medicine.lv sadarbībā ar SIA "Zepter International Baltic" piedāvāja testēt "Myion" – inovatīvu portatīvo gaisa attīrītāju.

Izstāsti Latvijai veselības receptes

Dr. Ohhira Kolagēns: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Dr. Ohhira Kolagēns: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Atklāj īpašo Japānas skaistuma noslēpumu, kuru izstrādājuši Jāpānas zinātnieki. Dr.Ohhira® produkti – augstākās kvalitātes Japānas kosmētika un uztura bagātinātāji.

Aerify Recovery: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Aerify Recovery: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Aerify Recovery ir Latvijas zīmols, kas no 2018. gada izstŗādā un ražo gaisa kompresijas ierīces, ko izmanto limfodrenāžas un sporta atjaunošanās nolūkos. Šīs iekārtas ir iecienījuši fizioterapeiti, sporta ārsti un masāžas speciālisti visā pasaulē, kā arī tos lieto visi top Latvijas atlēti.