VM rosina nepieļaut veselības aprūpes pakalpojumu “divu grozu” spēkā stāšanos, kas ierobežotu veselības aprūpes pieejamību
Veselības ministrija (VM) piedāvā skaidri nostiprināt Veselības aprūpes finansēšanas likumā veselības aprūpes pakalpojumu vienādu pieeju un nepieļaut “divu grozu” spēkā stāšanos, kas ierobežotu veselības aprūpes pieejamību personām, kuras nebūtu sociāli apdrošinātas. Tā vietā būtu nepieciešams nodrošināt visaptverošu valsts obligātās veselības apdrošināšanas sistēmas ieviešanu, ko Veselības ministrija piedāvā balstīt uz Latvijā deklarētu dzīvesvietu.
Atbilstoši Saeimas dotajam uzdevumam, VM vairākkārt virzījusi saskaņošanai ar ministrijām un koalīcijas sadarbības sanāksmēs priekšlikumu par visaptverošas valsts obligātas veselības apdrošināšanas ieviešanu. Joprojām Latvijā “de facto” pastāv vienāds veselības aprūpes pakalpojumu nodrošinājums - visiem vienlīdz pieejama valsts apmaksāta veselības aprūpe neatkarīgi no ienākumiem vai nodarbinātības formas un nodokļu nomaksas. Ministrijas ieskatā “divu grozu” sistēma diskriminētu un ierobežotu Latvijas iedzīvotāju pieeju veselības aprūpei, tāpēc VM ir rosinājusi kā pamatprincipu valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanai noteikt Latvijā deklarētu dzīvesvietu.
Diemžēl, neskatoties uz jautājuma regulāru virzīšanu, vienošanos ar citām ministrijām un koalīcijas partijām nav izdevies panākt. Galvenais iebildums, ar ko sastopamies - ir zināms skaits cilvēku dzīvesvietu deklarējuši Latvijā, bet patiesībā dzīvo citur un ierodoties Latvijā izmanto veselības aprūpes pakalpojumus. Atbilstoši Nacionālā veselības dienesta datiem valsts apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus Latvijā šā gada pirmajā pusgadā ir saņēmuši aptuveni 8 tūkstoši iedzīvotāju, kuri savu dzīvesvietu ir deklarējuši ārzemēs, kas ir salīdzinoši neliels skaits no vairāk nekā 217 tūkstošiem ārzemēs dzīvojošajiem Latvijas valsts piederīgajiem. VM uzskata, ka dzīvesvietas deklarācijas problēmas risināmas citiem līdzekļiem, nevis caur mediķu rokām un tādēļ vien nebūtu jārada sarežģīts mehānisms, kas radītu papildu birokrātisko slogu.
Veselības aprūpes mērķis nav kontroles mehānisms, bet cilvēka veselības nosargāšana. Tāpēc atbilstoši Veselības aprūpes finansēšanas likumā noteiktajiem pārejas noteikumiem līdz šā gada 1.oktobrim Veselības ministrija virza Saeimā šo iniciatīvu. Šodien Saeimas Sociālo un darba lietu komisijas sēdē konceptuāli tika atbalstīts Veselības ministrijas piedāvātais risinājums, ko komisija virzīs tālākai izskatīšanai Saeimā.