medicine.lv skaitļos

Lietotāji online827
Aktīvie uzņēmumi12812
Nozares raksti12268
Ekspertu atbildes21477
Viedoklis: Pacienta datu nepieejamība – kāpēc turpinām ar to samierināties? : Latvijas veselības portāls | medicīnas uzņēmumi | medicine.lv

Viedoklis: Pacienta datu nepieejamība – kāpēc turpinām ar to samierināties?

Raksta autore: Dace Vintere, "MediCloud" izpilddirektore un "Meditec" mārketinga vadītāja

Vai jūs kā pacients apzināties savu vērtību? Un vajadzības? Vai protat pajautāt, palūgt, ja vajadzīgs - pat pieprasīt to, kas jums nepieciešams? Un vēl - vai orientējaties medicīnas terminos un stresa situācijās labi uztverat jaunu informāciju? Vai jums patīk, ja lēmumi tiek pieņemti jūsu vietā?  

Latvijas medicīnas sistēma nebalstās tikai uz labu izglītību daudzu gadu garumā, neapmaksātu rezidentūru, privātklīnikām un nesabalansētām ģimenes ārstu slodzēm; viens no stūrakmeņiem ir arī savstarpējā mijiedarbība ārstam ar pacientu. Kā pierādījās nesen aktualizētajā jautājumā par Latvijas sieviešu dzemdību pieredzi, (ne)komunikācija, (ne)informēšana, kā arī medicīniskās dokumentācijas (ne)atbilstība faktiski piedzīvotajam var kalpot par saprotamu šķērsli arī demogrāfijas jautājumā. Diemžēl nereti pacienta loma ir tikai klusējot pieņemt informāciju zināšanai un doties iegādāties izrakstītos medikamentus. Iztrūkst sarunas kā diviem līdzvērtīgiem partneriem, kā arī ierobežotas iespējas iegūt otru (trešo, ceturto) viedokli par izmeklējumu rezultātiem - jo tie paliek medicīnas iestāžu arhīvā.

Latvijā pēc ārsta apmeklējuma ir pieejama salīdzinoši ierobežota informācija par izmeklējumiem - lai arī daļa saņem savu asinsanalīžu rezultātus e-pastā, tā ir tikai maza daļiņa no visu izmeklējumu kopējā apjoma. Ne ārsti, ne medicīnas iestādes kopumā neizsniedz pacientam viņa paša datus, tādējādi nenodrošinot iespēju katram izveidot un uzkrāt savu privāto medicīnas vēsturi. Lai arī ģimenes ārstu prakses izsniedz medicīnas vēsturi, oficiāli mainot ģimenes ārstu, citi izmeklējumi paliek izmētāti pa poliklīniku, ārstu privātprakšu un citu iestāžu iekšējām sistēmām. Daļa datu pieejama kādā no datu sistēmām, ar ko sadarbojas konkrētā medicīnas iestāde, daļa - piemēram, rentgens - tiek pārsūtīts ģimenes ārstam (kura vizītes laikā savukārt, iespējams, nedarbojas e-veselības sistēma), taču trūkst pacientam ērtas sistēmas, kurā vienkopus veikt speciālistu pieraksta funkcijas un savus datus aplūkot pašam. Bijāt uz vēdera dobuma datortomogrāfiju, un ārsts jums pateica, ka viss kārtībā? Lieliski! Bet pašam palūkoties un/ vai parādīt šos izmeklējumus vēl kādam speciālistam īsti nav iespējams, jo tie ir palikuši tur - medicīnas iestādes sistēmā. Iespējams, konkrētā medicīnas iestāde jums ir nosūtījusi e-pastu ar pieeju vai piedāvā saņemt izdruku - un tas ir lieliski, bet tā pagaidām vēl nav kļuvusi par pašsaprotamību. Arī valsts vienotajā e-veselības sistēmā ir pieejami tikai tie iedzīvotāju veselības dati, kurus veselības aprūpes iestāde ir iesūtījusi vai ievadījusi, bet vai tā vienmēr notiek? Ir jādara labāk, un mūsu pašu rokās ir to mainīt.

No vienas puses, tas nozīmē aktualizēt šo problēmu plašākā mērogā un aicināt gan ārstus, gan valsts iestādes cīnīties par to, lai būtu savstarpējā saikne, no otras - lokāli ar savu nostāju un prasībām pēc datu pieejamības pakāpeniski panākt, ka izmeklējumu rezultāti tiek uzskatīti par pacientam obligāti pienākošos informāciju, bez kā nav pieejams kvalitatīvs atveseļošanās un veselības uzturēšanas process.

Pašreiz izstrādātajam e-veselībaspunkts.lv risinājumam, kas aptvertu medicīnas iestādes visas valsts mērogā un nodrošinātu vienotu pieraksta sistēmu, vēl jāaudzē apjoms, taču jau šobrīd tas var lepoties ar 2,7 miljoniem neatceltu pacientu pierakstu. Iespējams, tāpēc, ka vienotā sistēma arī atcelšanu padara vienkāršāku, tādējādi neradot mākslīgas rindas un veicinot reālu pieejamību, attiecīgi ietaupot ievērojamus līdzekļus valsts kopējā medicīnas budžetā. Izmantojot vienoto tālruni, vairs nav jāapzvana neskaitāmas medicīnas iestādes, meklējot pieejamu speciālistu. Arī attālinātās vizītes jau labu laiku pieejamas un sevi pierādījušas, tāpat kā lietotnē pieejamā 113 poga ārkārtas situācijām, kas automātiski nosūta atrašanās vietas koordinātas; tagad atliek tikai spert soli tālāk, lai nodrošinātu, ka pacienta dati ir viņam pašam ērti sasniedzami.

Valstī, kas strauji noveco, ir īpaši jādomā par pieeju, kas vērsta uz pacienta pilnvērtīgu iesaisti. Medicīnas pakalpojumu grozam jābūt tendētam uz pacientu un komunikāciju, kas ņem vērā pacienta vajadzības un īpatnības, un medicīnas pakalpojumus nodrošinošajai videi jākļūst lietotājam draudzīgākai. Tas attiecas ne tikai vienotā tālruņa vai tiešsaistes pieraksta rīkiem, bet galvenokārt jau attieksmes maiņu - pieraksta sistēmai ir jābūt pacientam ērtai, pieraksta sistēmai ir jābūt caurspīdīgai un pārskatāmai, lai izvairītos no iespējām, ka "iepriekš bija par agru, bet tagad jau nokavēts", pieraksta sistēmai jānodrošina ērta vides pieejamība arī cilvēkiem ar dzirdes un redzes traucējumiem. Pacientam pienākas neapgrūtināta un nepastarpināta pieeja saviem izmeklējumu datiem, ar ko viņš ir tiesīgs rīkoties pats pēc saviem ieskatiem, un tam visam ir jābūt ērti un vienkārši.

Dalies ar šo rakstu

Nedēļas tēma

Aktuālie piedāvājumi

Gripas simptomi, profilakse un ārstēšana – kas jāzina ikvienam

Gripas simptomi, profilakse un ārstēšana – kas jāzina ikvienam

Ziemas sezonā strauji pieaug saslimstība ar gripu, kas ir akūta un lipīga vīrusu infekcija. Lai gan gripu bieži jauc ar saaukstēšanos, tomēr tās simptomi ir izteiktāki, bet slimības gaita – smagāka, tāpēc būtiska ir gripas profilakse, savlaicīga simptomu atpazīšana un pareiza to ārstēšana, lai ātrāk atveseļotos un mazinātu komplikāciju risku.  

Zinātnisks izrāviens bērnu redzes aprūpē: vai tiešām ar speciālām lēcām var palēnināt redzes pasliktināšanos?

Zinātnisks izrāviens bērnu redzes aprūpē: vai tiešām ar speciālām lēcām var palēnināt redzes pasliktināšanos?

OptiO redzes eksperti uzsver: ja pamani, ka bērna redze pasliktinās strauji un jaunas, stiprākas brilles nepieciešamas biežāk nekā reizi gadā, ar standarta redzes korekciju var nepietikt. Ir nepieciešama miopijas kontrole. Šeit palīgā nāk revolucionārs jaunums – Essilor Stellest briļļu lēcas.

Fizikālās medicīnas procedūras – palīgs veselības uzlabošanai

Fizikālās medicīnas procedūras – palīgs veselības uzlabošanai

Fizikālās medicīnas procedūras – efektīvs rehabilitācijas elements, kas, izmantojot dabas resursus un mūsdienīgas tehnoloģijas, palīdz paātrināt atveseļošanos un stiprināt veselību. Noskaidrosim vairāk par fizikālās medicīnas procedūrām, kuras piedāvā Rīgas veselības centra filiālēs!

Video

Raidieraksts ''Inovācijas veselībā'': veselības tehnoloģijas un to pieejamība

Raidieraksts ''Inovācijas veselībā'': veselības tehnoloģijas un to pieejamība

Kā notiek veselības tehnoloģiju izvērtēšana? Kādas Eiropas labās prakses veselības jomā būtu vērtīgi ieviest Latvijā? Un vai Latvija aktīvi pārņem dažādas inovācijas, tai skaitā veselības tehnoloģiju jomā? Uz šiem un citiem jautājumiem raidieraksta "Inovācijas veselībā" sērijā atbildēja Zāļu valsts aģentūras direktorei Indra Dreika.

Produktu testi

Testa rezultāti: B-Prime Direct – enerģija un fokuss ērtā formātā

Testa rezultāti: B-Prime Direct – enerģija un fokuss ērtā formātā

Medicine.lv redakcija novembrī sadarbībā ar veselības produktu un wellness zīmolu Coral Club piedāvāja testēt B-Prime Direct – B grupas vitamīnu kompleksu, kas ir mūsdienīgs risinājums tiem, kuri dzīvo straujā tempā.

Ziede “Evija” – dziedinošs mantojums no paaudzes paaudzē

Ziede “Evija” – dziedinošs mantojums no paaudzes paaudzē

Decembrī Medicine.lv sadarbībā ar SIA "Evija Original" piedāvā testēt leģendāro un ORIĢINĀLO ziedi "Evija" un pašam pārliecināties par tās iedarbību. Šī ziede nav tikai produkts – tā ir vēsture, pieredze un ticība tās dziedinošajam spēkam, kas nodota no paaudzes paaudzē. 

Testa rezultāti: šī nilotika ķermeņa un sejas krēms sausai ādai

Testa rezultāti: šī nilotika ķermeņa un sejas krēms sausai ādai

Novembrī Medicine.lv sadarbībā ar SIA "Eirobaltik" zīmolu "MARUSHA Nord Ecosmetic" piedāvāja testēt mitrinošu un barojošu šī nilotika sviesta krēmu sausai ādai – krēmu sejai, rokām, pēdām, visam ķermenim, saulē apdegušai ādai. 100% dabīgs krēms bez smaržas un bez konservantiem visai ģimenei ar daudzfunkcionālu lietojamību.

Testa rezultāti: nogurums, stress un imunitāte – izmēģini liposomālo magniju, B6, D3 un K2!

Testa rezultāti: nogurums, stress un imunitāte – izmēģini liposomālo magniju, B6, D3 un K2!

Oktobrī Medicine.lv sadarbībā ar Acorus Balance aicināja lasītājus izmēģināt Magnijs + B6 Liposomal Shots vai D3 + K2 Liposomal Shots. 

Izstāsti Latvijai veselības receptes

Dr. Jura Rīta vēnu klīnika: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Dr. Jura Rīta vēnu klīnika: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Dr. Juris Rīts ir absolvējis Rīgas Stradiņa Universitātes Medicīnas fakultāti. Specializējies venozās un limfātiskās sistēmas slimību diagnostikā un ārstēšanā – konvencionālajās operācijās, endoluminālās ārstēšanas metodēs: lāzerprocedūras un skleroterapija.

Dr. Tereško tējas un Cēsu pilsētas ZS "DOKTUS": Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Dr. Tereško tējas un Cēsu pilsētas ZS

Augu spēks tavai veselībai un skaistumam! Fitoterapija ārstē cilvēku ar auga "miesu un asinīm". Lai Dieva dārza ārstniecības augi dod spēku un veselību visiem cilvēkiem pasaulē!