Viedoklis: kāpēc par insulta pazīmēm jārunā jau pirmsskolā?
Raksta autore: Ilze Griga, pirmsskolas “CreaKids” filiāles vadītāja
Slimību profilakses un kontroles centra dati liecina, ka Latvijā insults ir biežākais invaliditātes cēlonis, kā arī 30% gadījumu insults rezultējas ar nāvi. Pērn insults ir bijis nāves cēlonis 1396 cilvēkiem, un 14,5% no šiem gadījumiem notikuši vecumgrupā no 40 līdz 65 gadiem. Insults skar arī jaunākus cilvēkus. Lai arī statistika nav iepriecinoša, ir svarīgi apzināties, ka ļoti daudzos gadījumos mūsu spēkos ir pasargāt sevi no šīs postošās slimības un tās sekām. Insulta gadījumā ir ļoti svarīgi atpazīt tā simptomus un reaģēt ātri un pareizi. To ir svarīgi apgūt ne tikai pieaugušajiem, bet arī bērniem. Turklāt bērni bieži kļūst par svarīgāko saikni ģimenē – viņi pārnes pirmsskolā un skolā apgūtās zināšanas uz mājām un spēj pamudināt pieaugušos aizdomāties par insulta riskiem un simptomu atpazīšanu.
Veicināt bērnos empātiju
Lai vairotu bērnu zināšanas par insulta pazīmēm un ātru rīcību insulta gadījumā, zvanot uz vienoto ārkārtas palīdzības izsaukumu tālruņa numuru 112, arī Latvijā tiek īstenots starptautiskais projekts “Ā.T.R.I. varoņi”. Slimību profilakses un kontroles centra realizētajā projekta programmā iekļautas dažādas aktivitātes, kurām ir pedagoģisks, izklaidējošs un rotaļīgs raksturs, atbilstoši bērnu vecumam. Arī vairāk nekā 300 bērni no mūsu pirmsskolas piedalās šajā projektā, ne tikai izglītojoties, bet arī veicinot empātiju, atbildību un līdzcietību.
Atpazīt riskus un simptomus
Sākotnēji varētu šķiet, vai insults patiešām ir tēma, par kuru runāt ar tik maziem bērniem (piecu un sešu gadu vecumā), taču, pārrunājot šo jautājumu ar kolēģiem, secinājām, ka ar atbilstošiem mācību materiāliem, caur spēlēm, ar bērniem iespējams diskutēt par ļoti dažādām tēmām. Arī insulta izplatība Latvijā liecina – jo ātrāk sāksim runāt par šo jautājumu, jo lielāka iespēja, ka sabiedrība aizvien labāk spēs atpazīt riskus, simptomus un zinās, kā rīkoties insulta gadījumā.
Saprast situācijas, kurās jāizrāda rūpes par līdzcilvēkiem
Turklāt stāsts nav tikai par to, lai bērni atcerētos, ka gadījumā, ja pēkšņi parādās insulta pazīmes: vienas ķermeņa puses paralīze, notirpums, grūtības runāt, redzes vai līdzsvara traucējumi, jāveic tests ĀTRI, un zinātu, ka jāzvana 112, vēlējāmies stiprināt bērnu empātiju. Ir izstrādātā sistēma bērnu emocionālajai attīstībai, kas lieliski sasaucas arī ar šo projektu, kas ļauj bērniem ne tikai iegūt zināšanas par veselību un drošību, bet arī praktiski saprast situācijas, kurās jāizrāda rūpes par līdzcilvēkiem. Runājot par insulta pazīmēm caur rotaļām un sarunām, bērni neapzināti apgūst arī līdzjūtību, spēju novērot apkārtējos un reaģēt brīžos, kad kāds jūtas slikti. Tas ir būtiski, jo emocionālā inteliģence nav tikai abstrakta prasme, tā veido bērna spēju sadarboties, palīdzēt citiem un justies droši pašam.
Bērni kļūst drošāki, pārliecinātāki un gatavāki palīdzēt
Ir ļoti svarīgi mācīt bērniem atpazīt savas emocijas, izprast citu jūtas un veidot iejūtīgas attiecības ar vienaudžiem un pieaugušajiem. Integrējot mācībās insulta atpazīšanas tēmu, mēs sniedzam bērniem iespēju redzēt, kā emocionālās prasmes savienojas ar praktisku rīcību reālās dzīves situācijās. Bērni kļūst drošāki, pārliecinātāki un gatavāki palīdzēt – gan ikdienas situācijās, gan ārkārtas brīžos. Turklāt vairākkārt esam pārliecinājušies, ka, izglītojot bērnus par veselīgu dzīvesveidu, viņi veiksmīgi var nodot šīs zināšanas vecākiem, vecvecākiem un citiem ģimenes locekļiem un pat ietekmēt viņu dzīvesveidu, sniedzot ieguvumus visai ģimenei un sabiedrībai kopumā.
Šādi projekti bērniem sniedz daudz vairāk nekā zināšanas par insulta pazīmēm, tas attīsta viņu emocionālo inteliģenci, spēju rīkoties atbildīgi un sniegt palīdzību brīžos, kad tas patiešām ir svarīgi. Mēs redzam, ka bērni ar aizrautību iesaistās, dalās ar uzzināto mājās un kļūst par nozīmīgiem veselīga un droša dzīvesveida vēstnešiem savās ģimenēs. Tas apliecina, ka, sākot agrīni un darbojoties rotaļīgā, bērniem saprotamā veidā, mēs varam veidot sabiedrību, kas ir zinošāka, empātiskāka un spējīgāka glābt dzīvības.


















