Veselība darba vietā: Ko svarīgi zināt ikvienam darbiniekam?
Nelaimes gadījums darbā vai saslimšana var pārsteigt negaidīti. Lai aizsargātu savas kā darba ņēmēja tiesības, iespējams izmantot valsts piedāvātos e-pakalpojumus, gan, lai noformētu par darba nespējas lapu, gan, lai informētu atbildīgās iestādes par notikušo nelaimi vai konstatētajiem pārkāpumiem.
Plašāka informācija, kā rīkoties pēc nelaimes gadījuma darbā, atrodama vietnē mana.latvija.lv dzīves situācijā "Veselība darba vietā".
Negadījums darba vietā – pārliecinies, vai par to informētas atbildīgās iestādes
Ja darba vietā noticis negadījums, darba devējam tas jāizmeklē saskaņā ar normatīvajos aktos noteikto kārtību, kā arī jāinformē Valsts darba inspekcija (VDI). Ja nelaimes gadījums ir ar smagām vai letālām sekām, Valsts darba indpekcija veic izmeklēšanu. Savukārt, ja esi darbinieks, kas cietis negadījumā, jādodas pie ārsta, lai fiksētu gūtās traumas un informētu, ka tās gūtas darba vietā notikušā nelaimes gadījumā. Ja šāda informācija Valsts darba inspekcijai un ārstam nebūs sniegta, tev nebūs iespēja saņemt likumā noteikto apdrošināšanas atlīdzību.
Ja nelaimes gadījums darbā piefiksēts atbilstoši normatīvo aktu prasībām, cietušajam ir tiesības saņemt slimības pabalstu, atlīdzību par darbaspēju zudumu, atlīdzību par apgādnieka zaudējumu, apbedīšanas pabalstu (ja persona gājusi bojā darba vietā).
Ziņojumu par notikušo negadījumu Valsts darba inspekcijai var iesniegt elektroniski, izmantojot portālā Latvija.lv e-pakalpojumu "Paziņojums par notikušu nelaimes gadījumu darbā". Ziņojumu var iesniegt gan darba devējs, gan cietušais, gan arī negadījuma liecinieks.
Valsts darba inspekcijas izmeklētā nelaimes gadījuma izmeklēšanas aktu elektroniski var apskatīt, izmantojot "Darba inspekcijas sastādītā izmeklēšanas akta par notikušu nelaimes gadījumu darbā saņemšana" portālā Latvija.lv. Pēc akta saņemšanas no sava darba devēja vai Valsts darba inspekcijas, tu vari pieprasīt apdrošināšanas atlīdzību. Tā jāpieprasa Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai (VSAA), iesniedzot iesniegumu.
Kā saņemt atlīdzību arodslimības gadījumā?
Dažādu iemeslu dēļ atsevišķām darbinieku kategorijām laika gaitā var rasties slimības, kuru cēlonis ir darba vides fizikālie, ķīmiskie, higiēnas, bioloģiskie vai psiholoģiski faktori. Šādas darba laikā iegūtas slimības sauc par arodslimībām. Diagnozi par arodslimību pieņem īpaša ārstu komisija.
Ja esi saņēmis ārstu atzinumu par arodsaslimšanu, tev ir tiesības pieprasīt apdrošināšanas atlīdzību arodslimības dēļ. Lai to saņemtu, Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrā jāiesniedz iesniegums atlīdzības piešķiršanai, pievienojot klāt ārstu atzinumu. Iesniegumu un nepieciešamos dokumentus aģentūrā var iesniegt ne tikai klātienē, bet arī, parakstot ar e-parakstu, var nosūtīt pa pastu vai uz e-pastu.
Kā nokārtot darba nespējas lapu?
Gan pēc negadījuma darbā, gan arodsaslimšanas dēļ var rasties darba nespēja, tas ir – veselības dēļ nevarēsi pildīt darba pienākumus. Šādā gadījumā ārsts noformēs darba nespējas lapu jeb "slimības lapu". Jau vairāk nekā gadu darba nespējas lapas tiek noformētas elektroniski, izmantojot E-veselības sistēmu. Darba devējam papīra formas dokuments vairs nav jāiesniedz. Par saslimšanas faktu un darba nespējas lapas atvēršanu var informēt savu darba devēju arī telefoniski. Ja darba devējs tomēr pieprasa uzrādīt darba nespējas lapu, vari autorizēties portālā E-veselība, lejupielādēt informāciju par atvērto darba nespējas lapu un nosūtīt šo informāciju savam darba devējam. Elektroniski izveidoto darba nespējas lapu iespējams arī izdrukāt.
Kad esi atveseļojies un gatavs atgriezties darbā, ārsts, kurš ir atvēris e-darbnespējas lapu, to arī noslēgs – informācija par to automātiski tiks nosūtīta tavam darba devējam. Tavs darba devējs redzēs šo informāciju savā VID EDS profilā nākamajā dienā pēc e-darbnespējas lapas noslēgšanas.
Informācija par tavām e-darbnespējas lapām, to statusiem, darbnespējas periodiem, reģistrācijas numuriem un cita informācija ir pieejama portālā Latvija.lv e-pakalpojumā "Saņemtās Darbnespējas lapas".
Vairāk par e-darbnespējas lapām var uzzināt mana.latvija.lv dzīves situācijā "Rīcība saslimšanas gadījumā".
Kas vēl jāzina par veselību darba vietā?
Saskaņā ar Darba aizsardzības likumu, ikvienā darba vietā periodiski ir jāveic obligātās veselības pārbaudes (OVP) darbiniekiem. Pārbaužu regularitāti nosaka likums un Ministru kabineta noteikumi par kārtību, kādā veicama obligātā veselības pārbaude. Izdevumus, kas saistīti ar nodarbināto obligāto veselības pārbaudi, sedz darba devējs. Pastāv arī vēl cita veida obligātās veselības pārbaudes ar mērķi aizsargāt sabiedrības veselību. Tādas veselības pārbaudes jāveic personām, kuras strādā darbos, kas saistīti ar iespējamu risku citu cilvēku dzīvībai, piemēram, medicīnas darbiniekiem, pārtikas nozarē strādājošajiem, pirmsskolas izglītības iestāžu darbiniekiem.
Plašāku informāciju par obligātajām veselības pārbaudēm un citiem ar veselības aizsardzību darba vietā saistītiem jautājumiem vari uzzināt portālā mana.latvija.lv, sadaļā "Obligātā veselības pārbaude".