Vecāku organizācija atbalsta IZM argumentus jautājumā par veselības mācību skolās
Jau ziņots, ka IZM neatbalsta VM ieceri atjaunot skolās veselības mācību kā atsevišķu obligātu priekšmetu visās vidējās un profesionālās izglītības iestādēs. Apkopojot un analizējot pašreizējo praksi, IZM secinājusi, ka veselības izglītības jautājumi ir pilnvērtīgāk apgūstami, ja mācību procesā tos, tāpat kā līdz šim, apgūst plašākā kontekstā un integrēti.
Savā vietnē biedrība "Vecāki par izglītību" norāda, ka piekrīt IZM argumentiem. "Mūsuprāt, VM sāk art ne savā lauciņā. Latvijā vispār pārāk daudz fokusējas uz mācību priekšmetiem, lai gan vajadzētu fokusēties uz prasmēm. VM vajadzētu pateikt, kādas ir nepieciešamās prasmes, kas jauniešiem jāmāk, un IZM vajadzētu izdomāt, kā to sasniegt - papildinot līdzšinējos priekšmetus, ieviešot veselības projektu nedēļu vai ieviešot jaunu priekšmetu," uzskata vecāki.
Viņi norāda, ka jau tā mācību programma ir pārblīvēta un priekšmeti darbojas vairāk katrs atsevišķi, nevis integrējas un papildina viens otru. "Šobrīd izskatās, ka VM uzvedās kā gražīgs klients, kas frizieriem nevis stāsta, kādai jābūt frizūrai, bet gan ar kādām šķērēm griezt un kādu suku ķemmēt," situāciju raksturo biedrība.
Biedrība arī atgādina, ka Latvijas skolās jau ir priekšmets "Sociālās zinības" 1.-9. klasei. Pamatizglītības mācību priekšmeta programmas paraugā sacīts, ka "sociālās zinības veidotas kā integrēts mācību priekšmets, kā vienlīdz nozīmīgus komponentus ietverot ētisko, pilsonisko, ekonomisko un veselības izglītību". "Kāpēc ar šo priekšmetu nepietiek, un kāpēc VM domā, ka atsevišķs priekšmets būs risinājums?" neizpratni pauž vecāki.
"Ierosinām VM vairāk pievērsties savam dārziņam, respektīvi, ģimenes ārstiem, kuriem būtu jāveic preventīvi pasākumi savu aprūpējamo veselības uzturēšanā. Citādi izskatās, ka VM mēģina savu pienākumu novelt uz IZM, kuru vēlāk kritizēs, ka jaunais priekšmets nenes kārotos augļus," uzskata biedrība.
Medicine.lv jau vēstīja, ka pirmdien Ministru kabineta komiteja tālākai izskatīšanai valdībā virzīja VM sagatavoto informatīvo ziņojumu, kurā VM piedāvā divas iespējas veselības izglītības nozīmes palielināšanai skolās - viena no tām paredz no 2014./2015.mācību gada noteikt veselības mācību kā atsevišķu obligātu priekšmetu visās vidējās un profesionālās izglītības iestādēs, bet otra - palielināt veselības izglītības nozīmi pamatizglītības mācību priekšmeta "Sociālās zinības" saturā.
IZM atbalstīja VM ziņojuma tālāku virzību, bet vienlaikus pauda viedokli, ka veselības izglītības jautājumi ir pilnvērtīgāk apgūstami, ja mācību procesā tos apgūst plašākā kontekstā un integrēti. Tika nolemts, ka jāprecizē protokollēmums, paredzot pārskatīt izglītības programmu paraugus.
Vēstulē ministrijai IZM norāda, ka tuvākajos gados plāno pilnveidot sociālo zinātņu mācību saturu, kā tas noteikts Nacionālajā attīstības plānā 2014.-2020.gadam. IZM iecerējusi pārstrukturizēt un pilnveidot vidusskolas posma mācību priekšmetus - ētika, veselības mācība, kulturoloģija, politika un tiesības, ekonomika, mājsaimniecība, psiholoģija un filozofija, to vietā izveidojot divus līdz trīs jaunus mācību priekšmetus. Papildus tam saskaņā ar Valdības rīcības plānā noteikto IZM plāno ieviest integrētu veselības, sporta izglītības un cilvēkdrošības kursu pirmsskolas, pamata un vidējā izglītībā.
"Tādējādi veselības izglītības jautājumus varēs apgūt visi skolēni," skaidro IZM, piebilstot, ka minētais kurss tiks ieviests arī vidējās un profesionālās izglītības iestādēs.
Tāpat IZM plāno sagatavot grozījumus Ministru kabineta noteikumos par valsts profesionālās vidējās izglītības standartu un valsts arodizglītības standartu, paredzot profesionālajā izglītībā apgūstamajā mācību saturā noteikt obligātu veselības izglītības moduli. Lai izvērtētu MK noteikumus par valsts standartu pamatizglītībā un pamatizglītības mācību priekšmetu standartiem un izstrādātu priekšlikumus grozījumiem par mācību priekšmeta "Sociālās zinības" saturu, programmu paraugiem un par izglītojamo zināšanu, prasmju un attieksmju diagnostiku par veselības izglītības jautājumiem, IZM piekrīt ierosinājumam izveidot darba grupu, iesaistot Veselības ministriju, Labklājības ministriju, veselības nozares un izglītības nozares nevalstiskās organizācijas.
Tāpat vēstīts, ka veselības mācība kā atsevišķs priekšmets tika likvidēts un aizstāts ar sociālajām zinībām 1. līdz 9.klases skolēniem no 2005./2006.gada. Šis lēmums savulaik tika pamatots ar nepieciešamību izvairīties no izglītības satura sadrumstalošanas. Tomēr VM uzskata, ka tieši šobrīd veselības mācība ir sadrumstalota pa vairākiem mācību priekšmetiem bez vienotas koordinācijas.
Veselības ministre Ingrīda Circene (V) iepriekš ir paudusi viedokli, ka lielais skaits smēķējošo un alkoholu lietojošo jauniešu ir nacionālā traģēdija, par ko atbildība jāuzņemas arī izglītības sistēmai un tās vairākus gadus pasniegtajam sociālo zinātņu blokam.
10. līdz 12.klases skolēniem veselības mācība patlaban ir noteikta kā viens no izvēles mācību priekšmetiem vispārējās vidējās izglītības programmu obligātajā saturā.
VM sagatavotais ziņojums "Par mācību priekšmeta "Veselības mācība" iekļaušanu vispārējās vidējās un profesionālās izglītības mācību programmās" pērn 15.novembrī tika izsludināts valsts sekretāru sanāksmē.
Rīga, 9.apr., LETA.
Foto: AFP/ Scanpix