Tabakas un alkohola kontroles Latvijas nacionālā koalīcija un Veselības ministrija iebilst pret plašākām tabakas reklāmas iespējām
Ekonomikas ministrija ir izstrādājusi grozījumus likumā "Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu", kas pieļautu plašākas tabakas izstrādājumu reklāmas iespējas, piemēram, vides reklāmās, plakātos, bukletos un jebkādos citos informatīvajos materiālos, tajā skaitā tirdzniecības vietās. Pret šo Ekonomikas iniciatīvu savus iebildumus paudusi gan Veselības ministrija, gan arī Tabakas un alkohola kontroles Latvijas nacionālā koalīcija.
Tabakas un alkohola kontroles Latvijas nacionālā koalīcija pauž uzskatu, ka likumprojekta atbalsta gadījumā "Ekonomikas ministrijas pārstāvjus un pārējos, kuri to atbalstītu, vajadzētu saukt pie atbildības par apzinātu genocīdu pret Latvijas tautu". Koalīcijā skaidro, ka tabaka Latvijā ir riska faktors, kas ir atbildīgs par 16,5% nāves gadījumu skait Latvijā un par 12% visa slimību sloga.
Koalīcija tāpat vērš uzmanību uz Pasaules Veselības organizācijas Vispārējo konvenciju par tabakas uzraudzību, kas Latvijā stājās spēkā 2005.gada 11.maijā. Šī dokumenta 13.pants paredz pilnīgu tabakas veicināšanas, reklāmas un sponsorēšanas aizliegumu, turklāt ir noteikts, ka ne vēlāk kā piecus gadus pēc šīs konvencijas stāšanās spēkā valstis apņemas realizēt tabakas reklāmas aizliegumu. Šim pantam ir izveidotas arī vadlīnijas, kuras dalībvalstīm ir saistošas.
Veselības ministrija turpina, ka grozījumi likumdošanā apdraudētu līdz šim veikto smēķētāju īpatsvara samazināšanas pasākumus, kas pēdējos gados uzrādīja pozitīvu tendenci. Turklāt tas var nepareizi ietekmēt jauniešu izpratni par smēķēšanu kā modernu un sabiedrībā pieņemamu izpausmi. Statistika liecina, ka pēdējo desmit gadu laikā ikdienas smēķētāju skaits vīriešu vidū samazinājies no 51,3% līdz 45% un sieviešu vidū no 19,2% līdz 15,6%, tādēļ atkāpšanās no līdzšinējās īstenotās politikas nav pieļaujama.
Veselības ministrs Juris Bārzdiņš arī uzsver, ka nevar piekrist šādai tabakas izstrādājumu patēriņa sekmēšanai. Smēķēšanas kaitīgā ietekme gan uz smēķētājiem, gan apkārtējo sabiedrību ir pārliecinoši pierādīta un nav pat diskutējama. Bez tam smēķēšanas izraisīto saslimšanu ārstēšanas, rehabilitācijas un sekojošās invaliditātes izmaksas ir dramatiski augstas un nekādi nesedz šādas reklāmas varbūtējos ekonomiskos ieguvumus tautsaimniecībā. Sabiedrības veselība nav tikai Veselības ministrijas jautājums, tādēļ ministrs aicina lēmumu pieņemšanā balstīties uz starptautiski atzītu praksi par veselības politikas īstenošanu ikvienā tautsaimniecības nozarē.
Tabakas un alkohola kontroles Latvijas nacionālā koalīcija uzsver, ka reklāmas aizliegums ir ļoti būtisks instruments, lai palīdzētu mazināt smēķēt uzsākušos bērnu un jauniešu skaitu. Tabakas kompānijas investē milzīgus finansu līdzekļus reklamēšanā un mārketingā, lai piesaistītu aizvien jaunus patērētājus. Aptuveni divas trešdaļas regulāro smēķētāju ir tie, kuri uzsākuši smēķēt pirms 18 gadu vecuma. Turklāt pētījumi liecina, ka tieši jaunieši daudz labāk atceras, saprot un uztver tabakas reklāmu. Tādēļ efektīvākā metode tabakas patēriņa mazināšanai jauniešu vidū ir pilnīgs reklāmas un sponsorēšanas aizliegums, kā arī cenu palielināšana. Tomēr, lai mazinātu smēķēšanas izplatību, ir nepieciešama kompleksa rīcība: reklāmas aizliegums, cenu un nodokļu palielinājums, aizsardzība no pakļaušanas tabakas dūmiem, sabiedrības izglītošana un sniegtā palīdzība atmest tabakas lietošanu tiem, kuri to vēlās.
Ilze Mežniece