Skolas sākums – prieks vai stress? Bērnu psihiatra ieteikumi
Septembris daudziem bērniem un viņu vecākiem ir kā starts jaunam posmam – ar svaigiem kancelejas piederumiem, sakārtotām somām un kņudoņu vēderā. Skolas sākums ir vairāk nekā rutīnas atgriešanās – tas ir emocionāli piesātināts notikums, kas vieniem nāk ar prieku, bet citiem – ar satraukumu, stresu vai pat bailēm no nezināmā.
“Skolas sākums ir kā psiholoģiskais tests – tajā ātri izgaismojas bērna spēcīgās un vājās vietas,” norāda Medon bērnu psihiatrs Jaroslavs Priedeslaipa. Viņš uzsver, ka šis periods ļauj vecākiem un pedagogiem pamanīt lietas, kas ikdienas steigā var palikt apslēptas. Kaut arī daudzi bērni ārēji šķiet mierīgi un pielāgojas pārmaiņām bez sūdzībām, tas ne vienmēr atspoguļo viņu patieso emocionālo stāvokli.
“Ne vienmēr bērns, kurš nesūdzas, jūtas labi. Dažkārt klusums ir visbūtiskākais signāls, ka kaut kas nav kārtībā,” uzsver ārsts. Pārmaiņu laiks bērniem prasa lielu iekšējo resursu mobilizāciju, un pieaugušo uzdevums ir ne tikai atvieglot šo pāreju, bet arī ieraudzīt bērna patiesās vajadzības aiz uzvedības niansēm.
No bezrūpības uz režīmu – lielā pāreja
Skolas sākums būtiski ietekmē bērna attīstību – ne tikai akadēmiski, bet arī emocionāli un sociāli. Tā ir pāreja no brīvības un rotaļām uz režīmu, struktūru un pienākumiem. Dažiem bērniem tas nozīmē priecīgu satikšanos ar draugiem un jaunu zināšanu apguvi, bet citiem – trauksmi, spriedzi un grūtības pielāgoties.
“Lielākais stress nereti rodas no nezināmā – kādi būs klasesbiedri, skolotājs, vai spēšu tikt līdzi, vai mani pieņems,” skaidro speciālists. Viņš norāda, ka skolas sākums var būt īpaši emocionāli sarežģīts pirmklasniekiem vai bērniem, kuri mainījuši mācību iestādi.
Emocionālais fons: ko meklēt vecākiem un pedagogiem
Bērni var izrādīt dažādas emocionālās reakcijas – no prieka un ziņkāres līdz raudulībai, klusēšanai, sūdzībām par sāpēm un izvairīšanās mēģinājumiem.
“Sāp vēders vai galva bez acīmredzama iemesla? Tas bieži vien ir signāls par emocionālu pārslogojumu,” skaidro psihiatrs. Viņš aicina vecākus neignorēt šādas pazīmes, bet uztvert tās kā iespēju uzsākt sarunu – mierīgu, atklātu un bez vērtējumiem.
Vecāku un skolotāju atbildība – radīt drošības sajūtu
Vissvarīgākais bērnam ir emocionālais drošības spilvens – apziņa, ka viņu saprot, uzklausa un pieņem. Tas ir pamats, uz kura veidojas motivācija, atvērtība un vēlme mācīties.
“Ja mājās valda spriedze vai bērns nejūtas sadzirdēts, viņš skolu var uztvert kā vēl vienu stresa avotu. Ja skolā viņš netiek pieņemts, arī vecāku atbalsts mājās var nekompensēt šo zaudējumu,” norāda ārsts. Tieši tāpēc svarīga ir vecāku un skolotāju sadarbība, īpaši gada sākumā, kad bērns vēl meklē savu vietu klasē.

Autors: Shutterstock.com
Ko darīt? Praktiski ieteikumi no psihiatra
Lai palīdzētu bērnam veiksmīgi sākt skolas gaitas, ārsts iesaka vecākiem un pedagogiem:
- runāt – uzdodiet atklātus, neuzmācīgus jautājumus: “Kā Tu šodien juties?”, “Kas Tevi iepriecināja?”, “Kas bija grūti?”;
- normalizēt emocijas – satraukums nav vājums. Bērniem ir jāzina, ka arī pieaugušie reizēm jūtas nedroši vai noraizējušies;
- ievērot režīmu – miegs, sabalansēts uzturs un kustības veido bērna spēju koncentrēties un emocionāli līdzsvaroties;
- dot iespēju atpūsties – neplānojiet pārāk daudz aktivitāšu ārpus skolas. Ļaujiet bērnam būt vienkārši bērnam;
- sadarboties ar pedagogu – ja ir pamanāmas grūtības, nekavējoties meklējiet kontaktu ar skolotāju vai skolas psihologu;
- nepalaist garām signālus – ja bērns ilgstoši izvairās no skolas, bieži slimo “bez iemesla”, kļūst noslēgts vai trauksmains – meklējiet profesionālu palīdzību.
Kad nepieciešams profesionāls atbalsts
Bērni nav “mazie pieaugušie” – viņu domāšana, emocijas un spriedumu veidošanās notiek pavisam citādi. Tāpēc agrīna iejaukšanās emocionālu grūtību gadījumā ir izšķiroši svarīga.
“Bērni paši reti atnāks un pateiks – man vajag psihiatru vai psihologu. Tāpēc šī atbildība gulstas uz vecākiem un skolotājiem,” atgādina speciālists. Savlaicīga diagnostika un, ja nepieciešams, terapija, var novērst ilgtermiņa grūtības un palīdzēt bērnam pilnvērtīgi attīstīties.
Secinājums: svarīgi ir ne tikai sekmju rādītāji
Skolas sākums nav tikai par burtnīcām, stundām un sekmēm. Tas ir emocionāls pārbaudījums, kas bērnam var iemācīt elastību, pašpārliecību un prasmi tikt galā ar pārmaiņām – ja vien viņam tiek sniegts pietiekams atbalsts.
Vecākiem un pedagogiem jāatceras – bērna emocionālā veselība ir tikpat svarīga kā viņa akadēmiskie sasniegumi. Ar izpratni, atbalstu un profesionālu palīdzību, ja nepieciešams, skolas sākums var kļūt par vērtīgu pieredzi – nevis stresa punktu.