medicine.lv skaitļos

Lietotāji online23
Aktīvie uzņēmumi12615
Nozares raksti4797
Ekspertu atbildes20696
Rehabilitācija pēc Covid-19: speciālistes ieteikumi : Latvijas veselības portāls | medicīnas uzņēmumi | medicine.lv

Rehabilitācija pēc Covid-19: speciālistes ieteikumi

fitness_rehabilitacija
Simptomi un ārstēšanas process, Covid-19 pārslimojot, var atšķirties, tomēr arī tad, ja slimība pārciesta vieglā formā, pēc tās  daudzi sajūt bezspēku, nespēju koncentrēties, apetītes zudumu un citus simptomus. "Veselības centru apvienības" (VCA) ergoterapeite Vineta Mihailova  sniedz padomus, kā atgūt enerģiju un labu pašsajūtu.
 
"Slimojot mājās, veselības stāvokli ir jāuzrauga pašam, regulāri sazinoties ar ģimenes ārstu. Intensīvākajā slimošanas laikā ķermenis ir novājināts un pat mazākās ikdienas darbības var būt apgrūtinošas. Gan slimojot, gan veseļojoties ir jānovēro, jāvērtē un jāpilnveido savas fiziskās spējas," stāsta ergoterapeite. 

Kad ir laiks uzsākt fiziskas aktivitātes? 

Slimojot mājas apstākļos, brīdi, kad var uzskatīt, ka slimības simptomi beigušies un vairs nav jāievēro karantīna, nosaka ģimenes ārsts. Tiesa, ārsts uzrauga attālināti, nevis klātienē, tādēļ, spriežot par to, kāds ir pacienta fiziskais stāvoklis pēc slimošanas, ārstam svarīgi uzklausīt pacientu. Šā iemesla dēļ slimošanas laikā un pēc tās ir jānovēro savas sajūtas, jānovērtē, vai ir radušās kādas izmaiņas fiziskajās spējās, un tās jāpilnveido.

Kā sevi novērot?

Ergoterapeite akcentē novērojumu nozīmi: "Rūpīgi jāseko līdzi visām ikdienas darbībām jau slimošanas laikā, vērtējot, vai to veikšanai pietiek spēka. Vai maltītes gatavošana nogurdina? Vai ir iespējams pārvietoties bez aizdusas, noguruma? Vai ir spēks pacelt smagāku priekšmetu, piemēram, pilnu tējkannu? Vai var apģērbties bez grūtībām? Vai, ejot dušā vai vannā, reibst galva?"
 
Novērojumi ir svarīgi un ar tiem ir jādalās ar savu ģimenes ārstu. Iespējams, pēc vīrusa izslimošanas organismam paša spēkiem neizdosies atgūt tādu fizisko sagatavotību, kāda bija pirms slimošanas. Svarīgi ievērot enerģijas taupīšanas tehniku ikdienas aktivitāšu veikšanā, jāizvairās arī no smagumu celšanas. 

Ikdienas plānošana, ja jūtams bezspēks

Atrodoties mājās slimošanas laikā un pēc tās, ieteicams izveido dienas aktivitāšu plānu. 
 
"Jāsāk ar ikdienas aktivitāšu sabalansēšanu, veidojot konkrētu darbības plānu. Aktivitāšu plāns ne tikai atgādinās, ka vairāk spēka pieprasošās aktivitātes jāveic dienas pirmajā pusē, bet arī palīdzēs izveidot ikdienas ritmu. Daudziem ir grūtības ilgstoši uzturēties tikai mājās. Plāna izveide palīdzēs uzlabot dienas kvalitāti arī emocionāli. Svarīgi ir plānā iekļaut tīkamas brīvā laika aktivitātes," skaidro speciāliste.
 
Pēc plāna jeb grafika sastādīšanas būs vieglāk sekot līdzi pašsajūtai un saprast, kurus darbus izdodas paveikt un kurus ne. Ja pašsajūta ir uzlabojusies un ģimenes ārsts ļauj, vismaz reizi dienā ieteicams doties pastaigā, pakāpeniski kāpinot fizisko slodzi. Piemēram, ja iepriekš ikdienas norma bija stundu gara pastaiga, pēc slimošanas ieteicams sākt ar 15 minūšu pastaigu, apzinoties, vai pietiks spēka atgriezties mājās. Ja pēc pastaigas noguruma sajūtas nav, nākamajā reizē var doties tālāk un pastaigas laiku nedaudz pagarināt. 
 
"Just nogurumu uzreiz pēc slimošanas ir normāli, tāpēc veselība ir jānovēro vēl vismaz mēnesi pēc slimības simptomu beigām jeb brīža, kad ģimenes ārsts ir apstiprinājis izveseļošanos. Bezspēka sajūtas gadījumā mājas vide ir jāpielāgo, padarot to drošu ikdienas aktivitāšu veikšanai un novēršot kritienu risku," iesaka ergoterapeite. 

3 ieteikumi drošam mājas solim

Ja jūti līdzsvara traucējumus, parūpējies, lai vannā un pie tās ir pretslīdes paklājiņš, tualetē un vannas istabā – roku balsts. 
Necel smagumus!
Gatavojot ēst, apzinies savus spēkus – uzmanies, pārvietojot karstu katlu vai pannu, tējkannā ielej tikai tik daudz ūdeni, cik vienai reizei nepieciešams. 

Noderīgās aktivitātes 

Pašsajūtas novērošana un slodzes pakāpeniska paaugstināšana ir jāturpina – garākas pastaigas, uzkāpšana uz trešo stāvu, tad uz piekto (ja ir iespēja), vēl kāds mājas darbs, piemēram, grīdas uzkopšana. 

Lūk, kas var palīdzēt atgūt veselību!

Regulāras pastaigas, pakāpeniski palielinot to ilgumu. 
Vizīte un nodarbības pie speciālista (fizikālās medicīnas un rehabilitācijas ārsta, ergoterapeita, fizioterapeita). 
Nūjošana (tikai ar speciālista ieteikumiem par pareizu nūjošanu). 
Cigun nodarbības, kas ir iespējamas arī attālināti – tiešsaistē. 
Ūdens procedūras (pašlaik – tikai rehabilitācijas programmu ietvaros).

Mājās veicami vingrinājumi

Kad temperatūra ir mazinājusies, vajadzētu sākt ar elpošanas vingrinājumiem guļus stāvoklī. Svarīgi ir tos veikt regulāri.
 
1. Dziļi ieelpo caur degunu, aiztur elpu uz 8–10 sekundēm. Lēnām izelpo caur šauri pavērtu muti. Vingrinājumu atkārto 4–6 reizes vairākas reizes dienā.
2. Diafragmālā elpošana. Guļot uz muguras, kājas saliektas ceļos. Vienu roku novieto uz vēdera, otru – uz krūtīm. Ieelpojot caur degunu, vēders piepūšas, izelpojot caur muti – vēders saplok. Vingrinājumu ieteicams veikt vairākas reizes dienā.
3. Pastaigas pa istabu. Paceļot rokas – ieelpa, nolaižot – izelpa.
 
Ja nogurums tomēr neatkāpjas, jāsazinās ar ģimenes ārstu, kurš var novirzīt pie rehabilitologa vai ergoterapeita. Šie speciālisti spēs sastādīt atbilstošu aktivitāšu plānu. Arī pirms vingrinājumu uzsākšanas mājās ir nepieciešams vismaz vienu reizi tos veikt speciālista uzraudzībā. Svarīga ir kvalitāte un regularitāte, ne tik daudz kvantitāte. 

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Uzņēmumi, saistīti ar raksta tematiku nozarē "Ārstu privātprakses, speciālisti":

Uzņēmumi nozarē "Ārstu privātprakses, speciālisti"

Nedēļas tēma

Asarošana. Vai tā ir ārstējama?

Asarošana. Vai tā ir ārstējama?

Viena no sūdzībām, ar ko pacienti vēršas pie oftalmologa, ir asarošana. Par diagnozi, simptomiem un ārstēšanas paņēmieniem stāsta otorinolaringoloģe Jekaterina Kondratiško.

Aktuālie piedāvājumi

Dabiskā skaistuma uzplaukums

Dabiskā skaistuma uzplaukums

Mūsdienās ir veikti pētījumi un eksperimenti, kuri apliecina, ka medicīnisko dēļu terapija palīdz uzlabot vispārējo veselību un ādas stāvokli. 

Veselība pandēmijas laikā

Veselība pandēmijas laikā

Uzņēmums "MedProf" nepārtraukti attīstās un seko līdzi valstī noteiktajiem ierobežojumiem, lai turpinātu sniegt pakalpojumus drošā veidā. Šajā rakstā lasiet par būtiskākajiem izaicinājumiem, ar kuriem uzņēmums ir saskāries pēdējā gada laikā, un kā tas ir pielāgojies, lai būtu draudzīgs klientiem un konkurētspējīgs. 

Video

Aicinājums reto slimību pacientiem un viņu tuviniekiem "Kopā vieglāk! Pievienojies! Nenoslēdzies!" (VIDEO)

Aicinājums reto slimību pacientiem un viņu tuviniekiem "Kopā vieglāk! Pievienojies! Nenoslēdzies!" (VIDEO)<b></b>

Dr. med. Viktorija Ķēniņa, Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcas Reto slimību koordinācijas centra atbalsta vienības vadītāja aicina ikvienu reto slimību pacientu: "Tavs dzīvesstāsts, kā tu pārvari grūtības, pieredze, sadzīvojot ar reto slimību, kādu citu pacientu var iedvesmot. Ja jūti, ka nevēlies palikt viens un gribi satikt citus, kuriem ir līdzīgi dzīves izaicinājumi, tad pievienojies kādai biedrībai..."

Produktu testi

Testa rezultāti: H Drop Kaņepju (CBD) eļļa H Drop miega ritma un emocionālā stāvokļa līdzsvaram

Testa rezultāti: H Drop Kaņepju (CBD) eļļa H Drop miega ritma un emocionālā stāvokļa līdzsvaram

Martā medicine.lv sadarbībā ar "H Drop Latvia" piedāvāja testēt kaņepju eļļu miega ritma un emocionālā stāvokļa līdzsvaram.

Hair-Vit® uztura bagātinātājs stipriem, bieziem un spīdīgiem matiem

Hair-Vit® uztura bagātinātājs stipriem, bieziem un spīdīgiem matiem

Aprīlī medicine.lv sadarbībā ar SIA "HealthAid Baltics" piedāvā testēt uztura bagātinātāju veselīgiem matiem.

Kaņepju (CBD) eļļa H Drop miega ritma un emocionālā stāvokļa līdzsvaram

Kaņepju (CBD) eļļa H Drop miega ritma un emocionālā stāvokļa līdzsvaram

Martā medicine.lv sadarbībā ar "H Drop Latvia" piedāvā testēt kaņepju eļļu miega ritma un emocionālā stāvokļa līdzsvaram.

Uzņēmējs runā

Dabiskā skaistuma uzplaukums

pexels_dew

Mūsdienās ir veikti pētījumi un eksperimenti, kuri apliecina, ka medicīnisko dēļu terapija palīdz uzlabot vispārējo veselību un ādas stāvokli. 

Uzņēmums, kura darbības sfēra var būt līdziga raksta tematikai:

Ievas Cīrules alergologa privātprakse

Ievas Cīrules alergologa privātprakse

Kontakti

  1. +371 29535077
  2. ieva.cirule@bkus.lv

Apraksts

Darba laiks: trešdienās un piektdienās - pēc pieraksta. 
Vairāk

Atslēgvārdi

Alergologs
Bērnu alergologs, alerģisku slimību ārstēšana, konsultācijas,
izmeklēšana, diagnostika. Alerģija, alergoloģija, pulmonoloģija,
pulmonologs. Ambulatorā medicīniskā palīdzība. Alerģija bērnam,
konsultācijas alerģisko slimību ārstēšanā. Alergoloģe Ieva Cīrule.
Ārsts. Ārste. Privātprakse. Ārsta prakse. Alerģijas ārstēšana.
Dakteris. Labs alergologs. Alerģijas: putekļu ērcītes, ziedputekšņu.
Bērnu slimnīca, Astma. Polinoze. Atopiskais dermatīts. Nātrene.
Medikamentu alerģija. Alerģiskās iesnas. Diagnoze. Bērns klepo .
Vairāk

Saistītie resursi