medicine.lv skaitļos

Lietotāji online28
Aktīvie uzņēmumi12432
Nozares raksti4337
Ekspertu atbildes20363
Regulāras fiziskās aktivitātes – efektīva vēža profilakse : medicine.lv - Latvijas veselības portāls

Regulāras fiziskās aktivitātes – efektīva vēža profilakse

Regulāras fiziskās aktivitātes – efektīva vēža profilakse

Fizisko aktivitāšu ietekme uz cilvēku veselību pētīta krustu šķērsu, un ir neapstrīdami zinātniski pierādījumi, ka regulāras fiziskās aktivitātes palīdz izvairīties no 26 (!) hroniskām slimībām, tostarp arī no saslimšanas ar vēzi. Savām spējām atbilstoši vingrinājumi jāveic arī vēža pacientiem jau teju tūlīt pēc operācijas, kas ir īpaši svarīgi, lai iespējami saglabātu kustības un ātrāk atlabtu. Lai izglītotu iedzīvotājus par iespējam sevi pasargāt no vēža, Rīgas domes Labklājības departaments piedāvā rakstu sēriju par onkoloģisko saslimšanu profilaksi. Vairāk par to, kāpēc fiziskās aktivitātes ir būtiskas, stāsta fitnesa trenere un uztura speciāliste Agrita Spēlmane.

Svarīgais muskuļu spēks

Visticamāk, katrs no mums piedzīvojis periodu savā dzīvē, kad kādu iemeslu dēļ esam bijuši kuslāki, neaktīvāki, un tad pat neliels skrējiens, lai paspētu, piemēram, ielēkt pieturā stāvošajā tramvajā sagādā pamatīgas grūtības. Pētījumos secināts, ka lielākajai daļai vēža pacientu pirms diagnozes bijis ievērojami samazināts ikdienas fizisko aktivitāšu apjoms. Vērā ņemami fakti, vai ne? Tāpēc fiziskās aktivitātes iesaka kā vienu no svarīgākajiem ikdienas pienākumiem, lai samazinātu vēža attīstības risku, kā arī obligātas tās ir cilvēkiem, kuri veiksmīgi izārstējušies no vēža, lai iespējami pagarinātu savu mūžu.  

Tā kā krūts vēzis ir biežākā onkoloģiskā saslimšana sieviešu vidū reproduktīvā vecumā, veikti daudzi pētījumi, kas pierāda, ka regulāras fiziskās aktivitātes ievērojami samazina krūts vēža attīstības risku. Sievietēm, kas trīs līdz piecas dienas nedēļā veic mērenas vai vidējas intensitātes fiziskās aktivitātes, relatīvais krūts vēža risks samazinās par 20–50%, salīdzinot ar vienaudzēm, kas neiesaistās fiziskās aktivitātēs. Savukārt tām sievietēm, kas ir fiziski aktīvas pēc diagnozes noteikšanas, nozīmīgi palielinās dzīvildze un uzlabojas dzīves kvalitāte, salīdzinot ar tām, kuras paliek fiziski neaktīvas. 

Nozīmīga loma ir muskuļu spēkam – jo spēcīgāki tie būs, jo vairāk cilvēkam būs enerģijas. Īpaši svarīgi tas ir ārstēšanās laikā, kad muskuļu spēks samazinās pat par 30% un līdz ar to ķermenim ir grūtāk atlabt. 

Kā pareizi uzsākt?

Atcerēsimies sporta stundas skolā, kas parasti sākās ar iesildīšanās treniņiem – to laikā mēs iekustinām mazo muskuļu grupu, locītavas, asinsrite kļūst spraigāka un mēs arī saprotam, kādā garastāvoklī esam, cik labi jūtamies un tamlīdzīgi.

Tad seko izvēlētās fiziskās aktivitātes, kurām jābūt atbilstošām mūsu spējām. Lai saprastu, vai nepārspīlē, vai, gluži otrādi, slodze nav par mazu tavām spējām, pievērs uzmanību pulsam:  

Mērenas intensitātes slodze – 60 līdz 75% no maksimālā sirdsdarbības ātruma (HR Max). Intensīva slodze – 75 līdz 85% no maksimālā sirdsdarbības ātruma

Maksimālo sirds ritmu jeb pulsu, kas pieļaujams fiziskās slodzes laikā, vari aprēķināt pēc vienkāršas formulas: HR max = 220 – vecums. Piemēram, 220 – 38 = 182.

Tāpat noteikti pievērs uzmanību subjektīviem rādītājiem – pašsajūtai, nogurumam, aizdusai. 

Pēc treniņa OBLIGĀTI atsildies – veic muskuļu stiepšanas, līdzsvara un koordinācijas, arī elpošanas vingrojumus, bet sirds ritmam atgriezties sākotnējā tempā palīdzēs mierīga pastaiga. 

Fiziskās aktivitātes palīdzēs:

• Labi justies! Arī reizēs, kad nepavisam negribas vingrot, saņemies un izej nelielā pastaigā – pēc tam varēsi kalnus gāzt. 
• Uzturēt veselīgu ķermeņa svaru. Kā zināms, fizisko aktivitāšu laikā mēs patērējam ar pārtiku uzņemtās kalorijas.  
• Uzlabot slodzes izturību, tostarp sirds muskuļa darbu, un mikrocirkulāciju ķermenī. Tas savukārt palīdzēs mūsu imūnsistēmai, vielmaiņas procesiem un gremošanas traktam darboties vēl efektīvāk. 

Atceries!    

Fiziskajām aktivitātēm nav jābūt mokošām, nepatīkamām. Galvenais ir darīt to ar prieku, tad būs arī cerētais rezultāts. Tāpēc, ja tev nu nemaz netīk kolektīvas vingrošanas sporta zālēs, tad zini, ka arī regulāras brīvā laika aktivitātes pieskaitāmas pie fiziskajiem treniņiem – pastaigas, īpaši intensīvā solī, nūjošana, braukšana ar velosipēdu, dejas, laivošana, SUPošana (airēšana uz dēļa), kāpšana pa kāpnēm un citas aktivitātes.

Jebkura šāda veida aktivitāte regulē metabolo funkciju, hormonu līmeni, imūnās sistēmas atbildes reakcijas un samazina sistēmiskos iekaisuma procesus organismā.

Slodzes dozēšana

Arī ar fiziskajām aktivitātēm pārspīlēt nevajag. Tā teikt, kas par daudz, tas par skādi.

Aerobās/cikliskās/izturības slodzes: 

• 300 minūtes nedēļā mērenas intensitātes slodze vai 
• 150 minūtes nedēļā intensīva slodze.

Vienas slodzes ilgums no 20 līdz 30 minūtēm. 

Raksts sagatavots Eiropas Savienības Sociālā fonda projekta Nr.9.2.4.2./16/I/021 "Mēs par veselīgu Rīgu – daudzveidīgi un pieejami veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumi!" ietvaros.

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Uzņēmumi, saistīti ar raksta tematiku nozarē "Profilakse / vakcinācija":

Uzņēmumi nozarē "Profilakse / vakcinācija"

Nedēļas tēma

Aktuālie piedāvājumi

Refleksoloģija jeb dzīves enerģijas iekustināšana

Refleksoloģija jeb dzīves enerģijas iekustināšana

Sens ķīniešu sakāmvārds vēsta, ka smaids cilvēkam sākas no pēdām. Tā ir patiesība! Pieskaroties pēdām, notiek iedarbība uz refleksu zonām, kas ir saistītas ar noteiktiem iekšējiem orgāniem, dziedzeriem un audiem, un, lutinot un masējot pēdas, mēs varam ietekmēt arī mūsu garīgo veselību. 

Sejas aizsargvairogi, bezkontakta dezinfekcijas stends – latvieši pandēmijas laikā ražo modernus aizsarglīdzekļus

Sejas aizsargvairogi, bezkontakta dezinfekcijas stends – latvieši pandēmijas laikā ražo modernus aizsarglīdzekļus

Disinfeq komanda piedāvā modernus augstas kvalitātes sejas vairogus, drošības barjeras un jau drīzumā prezentēs īpašu jaunumu – bezkontakta dezinfekcijas stendu.  

Video

Ārsti aicina visus Latvijas iedzīvotājus būt uzmanīgiem svētku brīvdienās (VIDEO)

Ārsti aicina visus Latvijas iedzīvotājus būt uzmanīgiem svētku brīvdienās (VIDEO)

Ārsti Pēteris Apinis, Andrejs Ērglis un Roberts Fūrmanis sirsnīgi uzrunā visus Latvijas iedzīvotājus par to, ko ikvienam svarīgi atcerēties svētku brīvdienu laikā. Roberts Fūrmanis, Latvijas Ārstu biedrības viceprezidents, anesteziologs, reanimatologs: "Mums priekšā ir daudz skaistu dienu, siltas, patīkamas dienas, taču es aicinu Latvijas iedzīvotājus šīs dienas nepadarīt par traģēdiju."

Produktu testi

Testa rezultāti: Soluro® DUO ar D-mannozi – dubulttrieciena produkts urīnceļiem

Testa rezultāti: Soluro® DUO ar D-mannozi – dubulttrieciena produkts urīnceļiem

Maijā medicine.lv sadarbībā ar Latvijas farmācijas uzņēmumu "Solepharm Pharmaceuticals" piedāvāja testēt uztura bagātinātāju – Soluro® DUO ar D-mannozi urīnceļu veselībai.

"Spasmoil" – dabīgs risinājums vēdera diskomfortam

"Spasmoil" – dabīgs risinājums vēdera diskomfortam

Jūnijā medicine.lv sadarbībā ar Latvijas farmācijas uzņēmumu SIA "Lotos Pharma" piedāvā testēt dabīgu līdzekli vēdera disomforta mazināšanai "Spasmoil".

VENOLUX – uztura bagātinātājs un gels nogurušām kājām

VENOLUX <b>– </b>uztura bagātinātājs un gels nogurušām kājām

Jūnijā medicine.lv sadarbībā ar SIA SILVANOLS piedāvā testēt VENOLUX kapsulas un VENOLUX gelu - kāju vieglumam un labai vēnu veselībai ilgtermiņā.

Uzņēmējs runā

Podologs – tā nozīme pēdu veselības saglabāšanā

05_www__1_

Ja tavs mērķis ir studēt medicīnu, ja esi komunikabls un tevi aizrauj tehnoloģijas, kā arī nākotnē vēlies izvairīties no rutīnas darba, iespējams, profesija podologs varētu būt tev saistoša. Latvijā jau 12 gadus ir iespēja saņemt kvalitatīvu pirmā līmeņa augstāko profesionālo izglītību un iegūt kvalifikāciju Podologs, studējot Latvijas Universitātes P. Stradiņa medicīnas koledžas divgadīgajā studiju programmā "Podoloģija".

Uzņēmums, kura darbības sfēra var būt līdziga raksta tematikai:

Kontakti

  1. 29425894
  2. 67565635
  3. 67566755
  4. 67566227
  5. tamihai@inbox.lv

Darba laiks

  • P.800-1400
  • O.1400-1930
  • T.800-1100
  • C.1300-1800
  • P.800-1400
  • S.-
  • Sv.-

Atslēgvārdi

Ārstu privātprakses, ģimenes ārsts Purvciemā, bērnu ārsts Purvciemā,
pediatrs Purvciemā, dr. Fradina, ģimenes ārste Tatjana Fradina,
ģimenes ārsta prakse, slimību diagnostika bērniem un pieaugušajiem,
ģimenes medicīna.
Vairāk

Saistītie resursi