Pētījums: 40% no slimību radītā sloga saistīti ar dažādiem uzvedības riskiem, tostarp smēķēšanu un alkohola lietošanu
Rīga, 13.marts, LETA. Aptuveni 40% no kopējā slimību radītā sloga Latvijā ir saistīti ar dažādiem uzvedības riskiem, tostarp smēķēšanu un alkohola lietošanu, liecina Slimību profilakses un kontroles centra pētījums "Smēķēšanas izplatība un sekas Latvijā".
Tāpat Latvijā ir viens no augstākajiem smēķējošo iedzīvotāju īpatsvariem, un pēdējo 15 gadu laikā alkohola patēriņš turpina pieaugt. Kā uzskata Veselības ministrija (VM), šie dati parāda, ka Latvijas iedzīvotājiem nav pilnīgas izpratnes par atkarību izraisošo vielu lietošanas sekām, kā arī ir novērojams zināšanu un prasmju trūkums, lai cīnītos ar atkarībām.
Kā aģentūru LETA informēja ministrijas pārstāve Anna Strapcāne, lai mazinātu tabakas izstrādājumu un alkohola atkarību izplatību, VM sāk informatīvo kampaņu "Spēks pateikt nē!", motivējot cilvēkus atteikties no atkarību izraisošām vielām.
Veselības ministre Ilze Viņķele (AP) norādīja, ka tikpat svarīgi, cik rast sevī spēku pateikt "nē", ir arī cilvēka zināšanas par savām emocijām un to, kā ar tām strādāt. "Bieži vien atkarību izraisošas vielas ir īsākais un diemžēl vienīgais cilvēkam zināmais ceļš, ko izmanto skaudrās dzīves situācijās vai sajūtot emocijas, kas sagādā diskomfortu. Mēs nereti par savām sajūtām reflektējam tikai labi-slikti līmenī un gribam aizbēgt no nepatīkamām emocijām. Taču visas emocijas un dzīves situācijas ir dabiskas, ja vien tās apzināmies un protam palaist prom, nedarot pāri sev un citiem," stāstīja ministre.
Viņa skaidroja, ka jaunās kampaņas uzdevums būs stāstīt cilvēkiem par emociju atpazīšanu un alternatīvām, kā ar tām strādāt, neizvēloties dzīvi degradējošas atkarību izraisošas vielas. Viņķele sacīja, ka šādas alternatīvas pastāv, tās ir pieejamas bez maksas un pielietojamas pašu spēkiem.
Kā informēja Strapcāne, tabakas lietošana nemainīgi ir būtiskākais novēršamais veselības risks Eiropas Savienībā, kas ik gadu izraisa 700 000 iedzīvotāju nāvi. Turklāt apmēram puse smēķētāju mirst pāragri, tādējādi zaudējot vidēji 14 savas dzīves gadus.
Sabiedrības veselības speciāliste Aija Bukova-Žideļūna skaidroja, ka pētījumi Latvijā rāda, ka 61% skolēnu un 37% pieaugušo vēlas atmest smēķēšanu, tomēr gada laikā to izdodas īstenot tikai 1% smēķētāju.
Bukova-Žideļūna informēja, ka globāli viens no 20 nāves gadījumiem ir saistīts ar pārmērīgu alkohola lietošanu, turklāt absolūtais alkohola patēriņš pieaug. Latvijā stiprie alkoholiskie dzērieni veido 41% no visa patērētā alkohola īpatsvara vienam pieaugušajam, un tas, pēc speciālistes paustā, liecina, ka smēķēšana un alkohola lietošana ir sabiedrības veselības problēma.
Kampaņas laikā tiks veidotas piecas informatīvi izglītojošas filmas ar mērķi uzrunāt gan jauniešus, gan sabiedrību kopumā. Šīs filmas, kā arī citi kampaņas materiāli tiek veidoti gan izglītojoši, lai informētu par pašreizējo situāciju, atkarību sekām un iespējamiem risinājumiem, gan motivējoši, lai veicinātu pozitīvu uzskatu un rīcības maiņu attiecībā pret atkarību izraisošo vielu lietošanas pārtraukšanu vai neuzsākšanu.
Veselības ministrijas īstenotā sabiedrības informēšanas kampaņas mērķis ir samazināt tabakas izstrādājumu un alkohola popularitāti un lietošanu jauniešu vidū un sabiedrībā kopumā. Kampaņa ilgs astoņus mēnešus un sastāvēs no četriem posmiem. Pirmais posms ir vērsts uz jauniešiem par smēķēšanas izplatības mazināšanu, otrais posms - uz jauniešiem par negatīvas attieksmes veidošanu pret alkoholisko dzērienu lietošanu, trešais būs veltīts pieaugušajiem par smēķēšanas izplatības mazināšanu un smēķēšanas atmešanas veicināšanu, savukārt ceturtais posms - pieaugušajiem pret alkoholisku dzērienu riskantas lietošanas izplatību.
Kampaņa ietvers reklāmas kampaņas, komunikācijas aktivitātes reģionālo un nacionālo mediju līmenī, kā arī reģionālos izbraucienus, digitālās aktivitātes, sociālos eksperimentus, sadarbību ar organizācijām un citus pasākumus.
Kampaņa tiek īstenota Eiropas Sociālā fonda pasākumā "Kompleksi veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumi".