Peldēšana: 6 biežāk uzdotie jautājumi un atbildes no trenera

peldesana

Vasara ir vispiemērotākais laiks, lai peldētos dabā, vēl jo vairāk, šī gada laika apstākļi mūs lutina! Ja vēlies peldēt pareizi un ne sliktāk kā profesionāļi, tad ir jāņem vērā dažas nianses. "Piemēram, ūdens augšējais slānis vienmēr būs siltāks par apakšējo, un peldēšana dziļāk, kur ūdens ir aukstāks, var izraisīt krampjus. Šādā gadījumā svarīgi ir saglabāt mieru un censties aizpeldēt līdz krastam. Ja tas neizdodas, protams, ir jāsauc pēc palīdzības. Tieši tāpēc uz atklātajām ūdenskrātuvēm iesaku doties kopā ar citiem cilvēkiem," – iesaka Edijs Cīrulis, treneris ar daudzu gadu pieredzi un sporta zīmola 4F vēstnesis, piebilstot, ka pēc krampjiem konkrētajā dienā nav ieteicams peldēties.

Lai samazinātu krampju risku, ir svarīgi pirms peldēšanās iesildīties – tas palīdzēs, pat ja tu vēlies tikai "papeldēties", nevis ilgi peldēt. Tāpat palīdz arī rūdīšanās – kontrastdušas, kuras pieradinās ķermeni pie ūdens temperatūras svārstībām un stiprinās imunitāti. "Ja esi nolēmis nopietni nodarboties ar peldēšanu, vasara ir piemērots laiks šo sporta veidu izmēģināt bez maksas. Iesācējiem ir nepieciešams ņemt vērā dažus aspektus, " stāsta treneris.

Cik ilgi jāpeld un vai ir nepieciešama iesildīšanās?

Tā kā peldēšana ir nopietns sporta veids, lai nenodarītu sev pāri, ir svarīgi iesildīties un atsildīties: sākumā ir jāizstaipās un pēc tam vienmērīgā tempā jāpeld 1020 minūtes. Atsildīšanām ir jāaizņem piecas līdz 10 minūtes, un tāpat ir vēlams to noslēgt ar stiepšanos. Pats treniņš var būt sadalīts vairākos intervālos, kuros temps ir vairāk vai mazāk aktīvs. "Peldēšanas iesācējam treniņš var ilgt tikai 10 minūtes – iesākumam un pareizas tehnikas ievērošanai visos etapos ar to būs gana. Ar pieredzi treniņa laiks var palielināties līdz pat 45 minūtēm un vairāk. Ļoti svarīga ir ūdenstilpnes izvēle – nepieredzējušam peldētājam labāk iesaku peldēties ezeros, nevis upēs. Arī peldoties jūrā, ir jābūt uzmanīgam, jo viena lieta ir peldēt mierīgos apstākļos, taču cita – vējainos un viļņos. Atklātās ūdenstilpēs labāk peldēties kopā ar citiem cilvēkiem," iesaka eksperts. Treneris piebilst, ka, protams, peldēties baseinā ir daudz vienkāršāk: "Ja izmantojam analoģiju ar skriešanu, tad peldēšana baseinā, kurā ir silts un mierīgs ūdens, ir gluži kā skriešana pa skrejceļu sporta zālē, pa kuru skriet ir daudz vienkāršāk nekā uz ielas. Treniņš atklātā ūdenstilpnē ātrāk stiprina muskuļus un ir bezmaksas."

Kāds peldēšanas stils ir ieteicams iesācējiem?

Kas attiecas uz peldēšanas tehniku iesācējiem, visvieglāk peldēt ir brasā vai uz muguras – tādā veidā ķermenis tik ātri nenogurs. Svarīgi ir pareizi elpot: regulāri un pārmaiņus. Vislabāk būtu apgūt elpošanas tehniku profesionāla peldēšanas trenera vadībā.

Vai ir dzimumam ir nozīme?

"Nē, bet vecumam gan ir," stāsta eksperts, "pieaugušam cilvēkam nav ieteicams peldēt, ja nesen ir slimots un imunitāte ir novājināta. Pārējos gadījumos peldēšana tikai stiprinās imunitāti. Kas attiecas uz bērniem, viņus ir jāpieskata: bieži var redzēt bērnus, kas turpina spēlēties ūdenī pat tad, kad zobi jau klab un lūpas ir palikušas zilas. To nedrīkst pieļaut, jo tādējādi bērns var nopietni saslimt. "

Vai pirms peldēšanas drīkst ēst un dzert?

Treneris iesaka neēst pusotru līdz divas stundas pirms peldes, īpaši tad, ja runa ir par treniņu. "Šis noteikums attiecas uz visiem sporta veidiem, taču ūdenī sajūtas var būt īpaši nepatīkamas, jo spiediens uz kuņģi un sirdi ir stiprāks. Pēc peldēšanās drīkst ēst, protams, ja tu negrasies pēc 2030 minūtēm atkal peldēt. Ja tu esi lietojis alkoholiskus dzērienus, tad par peldēšanos vari aizmirst – šādā gadījumā ūdeni var "lietot" tikai dzeramā veidā," skaidro treneris.

Vai peldēšanā ir nozīme peldkostīmam?

Peldkostīma vai peldbikšu izvēlē vissvarīgākais ir komforts. Veikalā mērot peldkostīmu, apsēdies, kustini rokas, citiem vārdiem sakot, pārliecinies, ka nekur nekas neberž, un peldkostīms nesaplīsīs nepiemērotā brīdī. Ja plāno peldēt atklātā ūdenstilpnē un vēsākos mēnešos, tad iesaku iegādāties hidrotērpu, jo tas saglabā ķermeņa siltumu, taču jāņem vērā, ka pašlaik mēs nerunājam par peldēm ziemas mēnešos – tām ir jāgatavojas laicīgi un ir jāapgūst cita tehnika. Pagarinātie peldkostīmi ilgāk saglabā ķermeņa siltumu, bet tie nebūs piemēroti, ja tu apvieno peldi un ar atpūtu pludmalē un sauļošanos.

Vai tā ir taisnība, ka peldēšana ir labākais sporta veids?

Treneris uzskata, ka šāds viedoklis nav nesaprātīgs, jo peldēšana pozitīvi ietekmē veselību un ķermeņa formas, uzlabo sirds un asinsvadu sistēmas darbību, elpošanas sistēmu, palielina plaušu apjomu, uzlabo muskuļu masu un tonizē tos. Noteiktos apstākļos, piemēram, ievērojot pareizu uzturu, režīmu un trenējoties, peldēšana samazinās zemādas tauku daudzumu, it īpaši, ja peldēsies aukstā ūdenī. "Peldēšana ir noderīga balsta un kustību aparātam, jo treniņu laikā tiek izmantotas vairāk muskuļu grupas, kā arī tiek stiprināta mugura. Peldēšana tiek izmantota kā daļa no rehabilitācijas dažādu traumu vai slimību gadījumos. Īsāk sakot, vasara ir īstais laiks izmēģināt šo brīnišķīgo sporta veidu," komentē treneris.

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

Vientulības sajūta – sērga Latvijā, kas ir steidzami jārisina

Vientulības sajūta – sērga Latvijā, kas ir steidzami jārisina

Zinātnieki ir nonākuši pie atziņas, ka vientulība ir ne tikai sen zināmu garīgu slimību pamatā, bet kalpo par cēloni daudzām fiziskām saslimšanām. Īpaša riska grupa ir gados veci cilvēki. SIA "Mājas aprūpe" cenšas radīt pozitīvas izmaiņas vientuļo senioru ikdienā un risināt vecu cilvēku vientulības problēmu Latvijā, dažādojot ikdienas aktivitātes un veicinot viņu komunikāciju ar ārpasauli. 

Aktuālie piedāvājumi

Video

Produktu testi

Testa rezultāti: "Hypnosols Sleep Support" – iemigšanai, veselīgam miegam un diennakts ritma saglabāšanai

Testa rezultāti: "Hypnosols Sleep Support" – iemigšanai, veselīgam miegam un diennakts ritma saglabāšanai

Jūnijā medicine.lv sadarbībā ar zīmolu "Dr. Pakalns SELECT" piedāvāja testēt produktu iemigšanai, veselīgam miegam un diennakts ritma saglabāšanai – "Hypnosols Sleep Support".

Testa rezultāti: Silvanols GoLife – unikāls vitamīnu, mikro- un makroelementu komplekss sievietēm un vīriešiem

Testa rezultāti: Silvanols GoLife – unikāls vitamīnu, mikro- un makroelementu komplekss sievietēm un vīriešiem

Maijā medicine.lv sadarbībā ar SIA "Silvanols" piedāvāja testēt unikālu vitamīnu, mikro- un makroelementu kompleksu sievietēm un vīriešiem.

Testa rezultāti: "Pharmaceris Puri-Sebostatic" – dziļi attīrošas putas sejai

Testa rezultāti: "Pharmaceris Puri-Sebostatic" – dziļi attīrošas putas sejai

Aprīlī medicine.lv sadarbībā ar "Pharmaceris" piedāvāja testēt dziļi attīrošas putas sejai "Puri-Sebostatic".

Uzņēmējs runā

Vientulības sajūta – sērga Latvijā, kas ir steidzami jārisina

majas_aprupe

Zinātnieki ir nonākuši pie atziņas, ka vientulība ir ne tikai sen zināmu garīgu slimību pamatā, bet kalpo par cēloni daudzām fiziskām saslimšanām. Īpaša riska grupa ir gados veci cilvēki. SIA "Mājas aprūpe" cenšas radīt pozitīvas izmaiņas vientuļo senioru ikdienā un risināt vecu cilvēku vientulības problēmu Latvijā, dažādojot ikdienas aktivitātes un veicinot viņu komunikāciju ar ārpasauli.