Pašvaldībām paredz lielākas iespējas izvērtēt skolas, kuras pielāgos skolēniem ar funkcionāliem traucējumiem
Latvijā katru gadu palielinās bērnu skaits, kuriem ir funkcionāli traucējumi. Šiem bērniem nepieciešama īpaša, pielāgota vide, lai spētu nodrošināt viņu iekļaušanos izglītības sistēmā un turpmāku iesaistīšanos sabiedrības un darba dzīvē. Lai to sekmētu, Izglītības un zinātnes ministrija ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) atbalstu plānojusi uzlabot infrastruktūru 38 vispārizglītojošās skolās – vienā skolā katrā rajonā un lielajās pilsētās, bet Rīgā - 6 skolās.
Līdz 2013.gadam šim mērķim plānots izlietot vairāk nekā 3,7 miljonus latu, no kuriem ERAF finansējums ir 3,2 miljoni latu, bet nacionālais publiskais līdzfinansējums - 565 550 latu, kas jānodrošina pašvaldībām. Lēmumu, kuras no rajona un pilsētu skolām pielāgos bērniem ar kustību traucējumiem, pieņem rajonu un pilsētu pašvaldības.
Šodien, 2008.gada 22.septembrī, Ministru kabinets (MK) pieņēma noteikumus "Grozījumi Ministru kabineta 2008.gada 8.aprīļa noteikumos Nr.259 "Noteikumi par darbības programmas "Infrastruktūra un pakalpojumi" papildinājuma 3.1.3.3.2.apakšaktivitāti "Vispārējās izglītības iestāžu infrastruktūras uzlabošana izglītojamiem ar funkcionāliem traucējumiem", kas precizē kārtību, kādā rajonu padomes vai republikas pilsētu domes izvēlas vidusskolu, kuru pielāgos bērniem ar funkcionāliem traucējumiem.
Jaunie grozījumi rajonu padomēm un republikas pilsētu domēm piešķir rīcības brīvību vispārējo izglītības iestāžu atlases posmā. Rajona padome vai republikas pilsētas dome varēs izvēlēties vienu no pirmajām trim visvairāk punktu ieguvušajām vispārējās vidējās izglītības iestādēm, bet Rīgas pilsētas dome – sešas no pirmajām piecpadsmit. Iepriekš rajona padome vai republikas pilsētas dome priekšlikumā iekļāva tās vispārējās vidējās izglītības iestādes, kuras attiecīgajā administratīvajā teritorijā bija ieguvušas visvairāk punktu.
Statistikas dati liecina, ka Latvijā skolas vecuma bērni ar funkcionāliem traucējumiem veido apmēram 3% no kopējā skolēnu skaita, un tikai neliela daļa no viņiem ir integrēti vispārizglītojošās izglītības iestādēs.
Šobrīd tikai piecas Latvijas izglītības iestādes ir pilnībā aprīkotas, lai tajās varētu integrēt bērnus ar fiziskās un garīgās attīstības traucējumiem, bet deviņas izglītības iestādes šim mērķim pielāgotas daļēji.