Pacientu ombuds: Arī Bērnu slimnīcā pacienti visbiežāk sūdzas par saskarsmes problēmām
Aizvadītajā gadā Pacientu ombuds Bērnu klīniskajā unviersitātes slimnīcā lielākoties pacientiem un viņu vecākiem sniedza konsultācijas par problēmām, kas saistītas ar attieksmi, saskarsmi, pacientu informēšanu.
Uz šāda veida jautājumiem ombuda konsultantiem nācies atbildēt 50% gadījumu. 45,5% konsultāciju ir saistītas ar medicīniskās kvalitātes problēmām, vai pacientu šaubām par tādu iespējamību. 31,8% konsultācijas ir saistītas ar pacientu tiesību jautājumiem, 18,2% no konsultācijām ir saistītas ar organizatoriskiem aspektiem, darba kārtību, pakalpojumu cenām, 18,2% ir veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības problēmas, bet 9,1% konsultāciju ir saistītas ar medicīnisko dokumentu saņemšanu, saprotamību, pieejamību. Par to informēja Pacietnu ombuds, apkopojot informāciju par aizvadīto sadarbības gadu Bērnu slimnīcā.
2010. gadā tika saņemtas arī 23 pozitīvās atsauksmes par Bērnu slimnīcas darbiniekiem. Šīs atsauksmes ir apkopotas un tika nosūtītas labo vārdu vēstules slimnīcas darbiniekiem.
Lai noskaidrotu pacietnu apmierinātību ar medicīnas iestāžu darbu, no 2010. gada rudens līdz jaunajam gadam tika veikta pacientu aptauja visās lielākajās Latvijas slimnīcās, tajā skaitā arī Bērnu slimnīcā.
Bērnu slimnīcā aptauja tika veikta gan Torņkalna, gan Gaiļezera klīnikās. Kopumā tika aptaujāti 417 respondenti. Kopējais vērtējums par Bērnu slimnīcas darbu lielākoties ir pozitīvs (Torņakalnā – 48,1% un Gaiļezerā - 56%), izcili slimnīcas darbu vērtē 3,8% un 6,6%, kā apmierinošu – 24% un 19,8%.
Torņakalna klīnikā visaugstāk pacienti vērtējuši bibliotēkas darbu, nepieciešamo medikamentu pieejamību, telpu tīrību, piekļuves iespējas vajadzīgajiem objektiem, medicīniskās dokumentācijas pieejamību. Ēdiens un pakalpojumu cenas tiek vērtēts salīdzinoši zemāk, tāpat būtu ieteicama savlaicīgāka informēšana par sagaidāmajām izmaksām.
Gaiļezera klīnikā visaugstāk novērtētie aspekti: bibliotēka, telpu tīrība, nepieciešamo medikamentu pieejamība, medicīnisko dokumentu drošība un telpu vizuālais izskats. Viszemāk novērtētas pakalpojumu cenas un ēdināšana.
Aptaujas vidējie vērtējumi arī parāda, ka joma, kurā būtu vēlami uzlabojumi ir pacientu un tuvinieku informēšana par medikamentu blakusparādībām un ārstēšanās gaitu. Tāpat pacienti un viņu vecāki joprojām ir vāji informēti par savām tiesībām un drošību.
Pēc aizvadītā gada datu apkopošanas Pacientu ombuds uzsver, ka šogad plānots turpināt jau iesāktās aktivitātes un īpašu uzmanību pievērst pacientu un viņu vecāku izglītošanai, kā arī tiks turpināts darbs pie dažādu problēmjautājumu risināšanas, piemēram, joprojām nepieciešami likumdošanas precizējumi, kas attiecas uz bērnu pavadošo personu pilnvarojumu.
Bērnu slimnīcas valdes priekšsēdētāja pienākumu izpildītājs Andis Lācis uzskata, ka Pacientu ombuda līdzšinējā darba pieredze Bērnu slimnīcā demonstrē iespēju ciešai sadarbībai starp valstisku un sabiedrisku organizāciju, gan kopīgi risinot domstarpības starp pacientu pārstāvjiem un mediķiem, gan meklējot iespējas uzlabojumiem organizācijas darbā.
Visas īstenotās un plānotās Pacientu ombuda aktivitātes notiek ar Bērnu slimnīcas fonda atbalstu, kura valdes priekšsēdētāja Liene Dambiņa uzsver, ka pirmais sadarbības gads ir parādījis, ka gan mazo pacientu vecākiem, gan slimnīcas personālam ir nepieciešams atbalsts konfliktsituācijās.
Pacientu ombuds sadarbību ar Bērnu slimnīcu oficiāli uzsāka 2010. gada 1. aprīlī, kad tika noslēgts sadarbības līgums ar Bērnu slimnīcas fondu.
Ilze Mežniece