No izmisuma līdz rīcības plānam: kā gadījumu vadītājs palīdz ģimenēm nepalikt vienām
Biedrība “Latvijas Autisma apvienība” turpina rakstu sēriju par jauno pakalpojumu Gadījumu vadītājs, kas šobrīd ir pieejams, pateicoties projektu finansējumam. Šīs sērijas mērķis ir parādīt, kā šis pakalpojums palīdz ģimenēm, kurās aug bērni ar autismu, un kā tas veido drošāku un saprotošāku atbalsta sistēmu. Pašlaik atbalstu no gadījumu vadītājiem saņem jau 34 ģimenes visā Latvijā.
Kādas ģimenes meklē palīdzību
Parasti tās ir ģimenes ar bērniem vecumā no trīs līdz četrpadsmit gadiem. Nereti ģimenē ir vairāki bērni ar īpašām vajadzībām, un īpaši grūti ir tiem, kas dzīvo ārpus lielajām pilsētām, kur pakalpojumu pieejamība ir ļoti ierobežota – apmēram divas trešdaļas no visām atbalstu saņēmušajām ģimenēm dzīvo reģionos. Daudzi vecāki atzīst, ka jūtas emocionāli iztukšoti un apjukuši. Kāda mamma stāsta: “Es vairs nezināju, kam piezvanīt. Viena iestāde mani sūtīja pie citas, bet bērnam kļuva arvien grūtāk, un es jutos, ka paliekam pilnīgi vieni.”
Šo sajūtu pastiprina arī tas, ka ne vienmēr pašvaldības un izglītības iestādes ir sagatavotas reaģēt uz sarežģītām situācijām. Gandrīz katra otrā ģimene saskaras ar grūtībām skolas vidē, jo skolotājiem trūkst zināšanu par iekļaujošu pieeju. Rezultātā ģimenes paliek starp institūcijām, nesaņemot skaidras atbildes.
Kā palīdz gadījumu vadītājs
Šādā situācijā iesaistās gadījumu vadītājs. Viņš ir cilvēks, kas palīdz saprast, kādi pakalpojumi ir pieejami, kādi dokumenti nepieciešami un kā pareizi uzsākt sadarbību ar atbildīgajām iestādēm. Bieži jau pirmajā sarunā tiek iezīmēts rīcības plāns, kas vecākiem dod skaidrību un sajūtu, ka viņi nav vieni.
Īpaši nozīmīgi ir tas, ka gadījumu vadītājs sniedz atbalstu komunikācijā ar skolām, sociālajiem dienestiem un veselības aprūpes iestādēm. Viņš palīdz vecākiem sagatavoties sarunām, formulēt vajadzības un panākt, lai bērna intereses netiktu ignorētas. Vienlaikus gadījumu vadītājs izglīto vecākus par izglītības iespējām, parāda, kā iekļaujošā izglītība var strādāt praksē, un informē par skolām, kas jau ievieš šo pieeju.
Kā atzīst kāda mamma: “Man nevajadzēja tikai kādu, kas aizpilda papīrus. Man vajadzēja cilvēku, kas saka – tu dari pietiekami, mēs ejam soli pa solim. Tas deva spēku.”
Ģimeņu ieguvumi
Gadījumu vadītāji visbiežāk palīdz, kad nepieciešams atrisināt bērna uzvedības grūtības, atrast piemērotāku izglītības iestādi vai sakārtot starpinstitucionālo sadarbību. Katrs otrais gadījums saistīts arī ar vecāku emocionālā atbalsta nepieciešamību, jo viņi jūtas nesadzirdēti un noguruši. Saruna ar kādu, kas uzklausa un saprot, palīdz vecākiem noticēt, ka ceļš uz priekšu ir iespējams.
Ne tikai krīzēs, bet arī preventīvi
Gadījumu vadītāja darbs nav tikai “ugunsdzēsēja darbs” krīzes brīdī. Tas ir arī preventīvs mehānisms, kas palīdz laikus atrisināt problēmas un neļauj tām samilzt. Šī loma prasa gan zināšanas par sistēmu un resursiem, gan empātiju un spēju uzklausīt. Un tieši šī kombinācija padara gadījumu vadītāju par cilvēku, kas ģimenei dod pamatu zem kājām un ceļu uz drošāku nākotni.
Projektu finansiāli atbalsta Sabiedrības integrācijas fonds no piešķirtajiem Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par informatīvā raksta saturu atbild Latvijas Autisma apvienība.