Mudina pieņemt grozījumus, lai avārijās cietušie ātrāk var saņemt apdrošināšanas atlīdzību
Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) pērnā gada rudenī iniciētie grozījumi OCTA likumā, kas paredz atvieglot ceļu satiksmes negadījumos (CSNg) cietušo personu tiesības ātrāk saņemt apdrošināšanas atlīdzību, ir ātrāk jāapstiprina parlamentā, uzskata biroja valdes priekšsēdis Juris Stengrevics.
Sagatavotie grozījumi paredzot arī virkni citu uzlabojumu un precizējumu OCTA likumā, tādēļ esot pamats diskusijām par ierosinātajiem grozījumiem un to virzīšanu tālākai skatīšanai un ātrākai apstiprināšanai parlamentā, uzskata eksperts.
Kā skaidro Stengrevics, Saeimas deputāta Jāņa Trupovnieka izteiktais priekšlikums par nepieciešamību sākt diskusiju par grozījumiem OCTA likumā, lai nodrošinātu ceļu satiksmes negadījumos cietušo personu tiesības savlaicīgi saņemt apdrošināšanas atlīdzību, saskan ar LTAB jau pērnā gada rudenī iniciētajiem priekšlikumiem.
"Uzskatām, ka situācijās, kad apdrošinātājam pēc tā rīcībā esošajiem dokumentiem ir iespējams nepārprotami konstatēt, kas ir CSNg izraisītājs un cietušais, būtu pieļaujams negaidīt tiesvedības beigas un ātrāk izmaksāt atlīdzību par personai nodarītajiem zaudējumiem. Tas ļautu cietušajam saņemt operatīvu un pietiekamu ārstēšanu, savukārt apdrošinātājiem izvairīties no papildu izmaksām, kas var rasties savlaicīgi neveiktas ārstēšanas vai komplikāciju radītu seku novēršanā," uzskata LTAB vadītājs.
Ieviešot likumā minētos uzlabojumus, esot jāņem vērā riski, ka vēlāk sekojošie tiesu spriedumi var būt pretrunā ar apdrošinātāja iepriekš pieņemtajiem lēmumiem un izmaksātā atlīdzība var tikt atprasīta no CSNg iesaistītajiem pat regresa kārtībā. "Gadījumi, kad CSNg rezultātā cietušas personas, pārsvarā ir komplicēti, ir situācijas, kad pat policijai nav iespējams noteikt precīzus negadījuma apstākļus un tā izraisītāju, tādēļ LTAB iniciētajos likuma grozījumos paredzēta kārtība, kā izvērtēt šādus gadījumus un iespēju robežās izvairīties no pārsteidzīgi kļūdainām izmaksām," norāda Stengrevics.
LTAB informē, ka sagatavotie grozījumi, ko izstrādājuši apdrošinātāji un kas jau pērn rudenī izskatīti Finanšu ministrijas OCTA konsultatīvajā padomē, paredz arī daudzus citus uzlabojumus un precizējumus OCTA likumā. Viens no būtiskākajiem grozījumu priekšlikumiem ir saistībā ar tirdzniecības numuru izmantošanu Latvijā reģistrētiem transportlīdzekļiem, kas nodoti tirdzniecībā. Tie paredz, ka komersantam, kurš pieņēmis transportlīdzekli tirdzniecībā, jābūt atbildīgam par OCTA veikšanu ar pirmo dienu, ja persona, kura nodevusi transportlīdzekli tirdzniecībai, nav devusi piekrišanu transportlīdzekļa izmēģinājuma braucienam.
Tāpat OCTA likumā paredzēts precizēt normu, kas nosaka, ka OCTA veicama arī attiecībā uz tiem transportlīdzekļiem, kas brauc pa mežu, pļavu un citām vietām, kur iespējama transportlīdzekļa braukšana. Tādējādi tiek nodrošināts, ka arvien mazāk paliek neskaidru situāciju, kad un kam ir nepieciešams iegādāties OCTA polisi.
Stengrevics arī norāda, šī gada otrajā pusē LTAB plāno realizēt vērienīgu skaidrojošo kampaņu "Apdrošināts un vienā mierā!", kuras mērķis ir informēt par dažādiem atlīdzību veidiem, ko OCTA paredz par CSNg nodarīto zaudējumu cietušajai personai un mantai. Kampaņa tiks finansēta no ceļu satiksmes negadījumu novēršanai un profilaksei paredzētajiem līdzekļiem, kurus veido apdrošinātāju veiktās iemaksas no OCTA polisēm.
Kā ziņots, 1997.gadā Latvijā tika ieviesta OCTA sistēma, kuras mērķis ir nodrošināt ceļu satiksmes negadījumā cietušo trešo personu interešu aizsardzību Latvijā un Zaļās kartes dalībvalstīs. Sistēmas sekmīgākai darbības nodrošināšanai ir izveidots LTAB, kurā apvienojušās apdrošināšanas sabiedrības, kurām ir tiesības veikt OCTA apdrošināšanu Latvijā.
LETA