Lielākie pārtikas ražotāji ES produktu etiķetēs iekļauj jaunu informāciju par uzturvērtību
Coca-Cola, Groupe Danone, Kellogg’s, Kraft Foods, Masterfoods, Nestlé, PepsiCo un Unilever ievieš jaunu un vienkāršu produktu marķējuma sistēmu, kas klientiem piedāvā pilnīgāku un saskaņotāku informāciju par produktu uzturvērtību. Turpmāko 18 mēnešu laikā jaunie uzraksti parādīsies uz visiem minēto ražotāju produktiem visos ES tirgos. Pirmais ražotājs, kas jau 2007. gada maija beigās Baltijā sāks ieviest jauno sistēmu plašā produktu klāstā un nacionālajās valodās, ir Coca-Cola.
Jaunajos uzrakstos ir izmantoti dati par Ieteicamo daudzumu diennaktī (GDA – Guideline Daily Amounts), lai palīdzētu klientiem pieņemt kompetentus lēmumus par produktu izvēli un, kombinējot dažādus pārtikas produktus, veidot sabalansētu uzturu. GDA norāda, cik daudz kaloriju, cukura, tauku, piesātināto tauku un nātrija vidēji cilvēks var patērēt vienā dienā, izmantojot par pamatu 2000 kcal diētu. Balstoties uz šiem daudzumiem, jaunie uzraksti ne tikai sniedz informāciju par kalorijām un uzturvielām, kas ietilpst vienā pārtikas produkta porcijā *, bet pie katra elementa papildus norāda, cik procentus no GDA tas veido.
Tādējādi jauno uzrakstu grafiskie attēli acumirklī sniedz patērētājiem visu svarīgo informāciju. Informācija par kaloriju daudzumu (uz porciju* un procentos no GDA) ir atrodama iepakojuma priekšpusē, savukārt detalizētāka informācija par dažādām uzturvielām atrodas iepakojuma aizmugurē, papildinot jau sniegto informāciju par 100g vai 100 ml.
Jaunos GDA uzrakstus izstrādāja Eiropas pārtikas un dzērienu konfederācija (CIAA). To izstrāde ir saistīta arES Veselības un patērētāju aizsardzības komisāra Markosa Kiprianusa (Markos Kyprianou)ES Rīcības platformu diētas, fiziskās aktivitātes un veselības jautājumos. Šī iniciatīva ir kā atbilde uz vairākās Eiropas aptaujās izteikto klientu vēlmi saņemt saprotamu, ticamu, objektīvu un savstarpēji salīdzināmu informāciju par uzturvielām.
"Ar šo iniciatīvu mēs vēlamies nodrošināt vienkāršu pieeju informācijai par mūsu produktu uzturvielu sastāvu. Patērētājiem ir jāveido sava diēta daudz personiskāka un līdzsvarotāka, atbilstoša savām vajadzībām, garšas izjūtai un ieradumiem. Informācijai par uzturvielām uz iepakojumiem ir jābūt vienkāršai, viegli saprotamai un jādarbojas kā praktiskam palīglīdzeklim, veicot pirkumu. Mēs uzskatām, ka, norādot uzturvielu daudzumu vienā porcijā, kā arī šī daudzuma norādīšana daļās no Ieteicamā daudzuma diennaktī, sniedz patērētājiem acīmredzamas priekšrocības," norādīja Mariuš Kiepas (Mariusz Kiepas), Coca-Cola Baltic Beverages reģionālais menedžeris. "Mēs esam entuziastiski noskaņoti un priecīgi, ka varam būt vieni no pirmajiem, kas ievieš šo jauno marķēšanas sistēmu Baltijas tirgū, un ceram, ka mums pievienosies vēl daudzi citi pārtikas un dzērienu ražotāji."
Latvijas Diētas Ārstu Asociācijas priekšsēdētājs Andis Brēmanis atzinīgi vērtē jaunās produktu etiķetes ieviešanu. "Veicot pētījumus, esam konstatējuši, ka Latvijas iedzīvotāji ļoti maz uzmanības velta produktu etiķetēm, uz kurām norādītas sastāvdaļas. Mēdz būt, ka tās ir pārāk sarežģītas ar neizprotamiem apzīmējumiem. Tāpēc ir ļoti svarīgi izglītot iedzīvotājus par daudz pārdomātāka un sabalansētāka uztura un ēdiena izvēli," saka A.Brēmanis.
Lai atbalstītu šo iniciatīvu un palīdzētu patērētājiem iepazīties ar jauno informāciju par uzturvielām, kas redzama uz produktiem, Coca-Cola ir izveidojusi īpašu Interneta vietni, kas veltīta GDA informācijai: www.gdainfo.lv.
Kontaktpersona jautājumiem un papildus informācijas saņemšanai:
Raimond Made
Ārējo attiecību vadītājs
Coca-Cola HBC Baltics
Telefons:+372 65 03 105
GSM: +372 50 63 121
E-pasts: raimond.made@cchbc.com