medicine.lv skaitļos

Lietotāji online242
Aktīvie uzņēmumi12826
Nozares raksti1591
Ekspertu atbildes21477
Kuram stiprāki kauli un mazāks lūzumu risks? Skaidro uztura speciāliste : Latvijas veselības portāls | medicīnas uzņēmumi | medicine.lv

Kuram stiprāki kauli un mazāks lūzumu risks? Skaidro uztura speciāliste

Ziemā, kad paklupšanas risks apledojuma dēļ ir liels, pieaug kaulu lūzuma gadījumu skaits. Osteoporoze var būt viens no iemesliem organisma balsta aparāta trauslumam, taču tas nebūt nav vienīgais, atzīst sertificētā uztura speciāliste Veselības centru apvienībā Anita Baumane.

Ne tikai novecošanās un hormonālie traucējumi padara kaulus vairāk pakļautus lūzuma riskam. Arī tādi faktori kā zems ķermeņa masas indekss (ĶMI), nepietiekama fiziskā slodze un nepietiekama kalcija un olbaltumvielu uzņemšana var ietekmēt kaulu veselību, secināts nesen veiktajā pētījumā, kas publicēts medicīnas žurnālā BMC. Pētījuma autori atklāj, ka vegāniem un veģetāriešiem var būt lielāks kaulu lūzumu risks nekā visēdājiem (BMC Medicine, 2020), pieņemot, ka vegāniem un veģetāriešiem ir ievērojami zemāks kalcija un olbaltumvielu daudzums uzturā. 

Vai vegāniem un veģetāriešiem kauli lūzt biežāk?

Autors: vegetars_uzturs
Autors: vegetars_uzturs

Pirmā līdz šim veiktā kohortas pētījuma par šo tēmu mērķis bija izpētīt uztura ietekmi uz kaulu veselību. Saskaņā ar European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition datiem, informācija par dalībnieku uzturu tika apkopota sākotnēji (1993–2001) un pēcpārbaudē (≈ 2010). Dalībnieki tika iedalīti četrās grupās:

  • visēdāji;
  • peskoveģetārieši (neēd gaļu, bet ēd zivis);
  • veģetārieši (neēd gaļu un zivis, bet ēd piena produktus vai/un  olas);
  • vegāni (neēd gaļu, zivis, piena produktus un olas).
Banner 280x280

Oksfordas Nacionālā veselības dienesta dati apliecina, ka apmēram 55000 pētījuma dalībnieku tika novēroti līdz 2016. gadam, konstatējot 3941 kaulu lūzumus saistībā ar uztura paradumiem, no tiem 566 pētījuma dalībniekiem (n) tika konstatēts rokas lūzums; n=889 –  plaukstas locītavas lūzumi; n=945 – gūžas lūzumi; n=366 – augšstilba kaula lūzumi; n=520 – potītes lūzumi; n=467 – citas ķermeņa kaulu lūzumu vietas (atslēgas kauls, riba, skriemeļi).

Salīdzinot ar visēdājiem, vegāniem vidēji bija par 43% lielāks skriemeļu, gūžas un augšstilba kaulu lūzumu risks. Savukārt, veģetāriešiem un  peskoveģetāriešiem bija lielāks gūžas kaula lūzumu risks nekā visēdājiem, taču risks daļēji samazinājās dalībniekiem ar normālu ķermeņa masas indeksu un pietiekamu kalcija un olbaltumvielu uzņemšanu. Ņemot vēra šos faktoru, vegāniem joprojām bija lielāks kaulu lūzuma risks.

Pie vainas ne tikai uztura paradumi

Autors: kermena_masa
Autors: kermena_masa

Pētījuma autori tomēr uzsver, ka ne tikai uztura paradumi var ietekmēt kaulu lūzuma riskus. Liela loma ir arī ķermeņa masas indeksam – zems indekss (mazāks par 18,5) ir saistīts ar lūzuma riskiem dažādās ķermeņa lokalizācijās. Pētnieki skaidro: neraugoties uz to, ka pētījuma datu apstrādē nebija informācijas par papildu kalcija uzņemšanu pētījuma laikā, ķermeņa masas indekss varētu daļēji izskaidrot pētījuma rezultātus, jo vegāniem un veģetāriešiem ķermeņa masas indekss parasti ir zemāks nekā visēdājiem. Turklāt, ņemot vērā to, ka zems ĶMI ir it īpaši gūžas kaula lūzumu riska faktors, visiem cilvēkiem jācenšas uzturēt veselīgu – ne mazāku un ne lielāku – ĶMI (18,5-25), uzsver pētījuma autori.

Citi neizpētīti faktori

Autors: olbaltumvielas
Autors: olbaltumvielas

Masačūsetsas Universitātes uztura epidemioloģijas profesore Ketrīna Takere, kura gan nebija iesaistīta pētījumā, uzskata, ka var būt svarīgi arī citi, nepētīti faktori. Proti, atšķirības starp dzīvnieku un augu valsts olbaltumvielām un kalciju saturošiem produktiem. Iztaujājot veģetāriešus, lielākā daļa ir pārliecināti, ka viņu ikdienas ēdienkartē ir pietiekami daudz kalciju saturošu produktu, piemēram, graudaugu un zaļo salātu.

Te vērts atgriezties pie jau minētā pētījuma. Tā autori skaidro, ka kalciju pilngraudos saista fitāti un zaļajos lapu dārzeņos – oksalāti. Fitāti un oksalāti ir savienojumi, kas saista ne tikai kalciju, bet arī cinku un dzelzi, tāpēc minerālvielas zarnās netiek pietiekami absorbētas. Tātad – lai gan spinātos un citos lapu zaļumos šķietami ir pietiekams kalcija daudzums, tajos esošie oksalāti neļauj organismam absorbēt šo vielu tik daudz, cik tas būtu iespējams no piena produktiem.

Pastāv uzskats, ka, uzņemot pārāk daudz olbaltumvielu, kalcijs no kauliem tiek izskalots un tas var ietekmēt kaulu blīvumu. Tomēr jaunākie pētījumi atklāj – jo lielāks olbaltumvielu daudzums (atbilstoši vecumam, fiziskām aktivitātēm), jo labāka kaulu veselība.

Dati liecina, ka Lielbritānijā dzīvojošajiem veģetāriešiem un vegāniem ir mazāka muskuļu masa nekā cilvēkiem, kuri ēda dzīvnieku izcelsmes produktus un, kas ļoti svarīgi, nodarbojas ar fizikām aktivitātēm.

Mainot uztura paradumus, jākonsultējas ar speciālistu

Autors: uztura_specialists
Autors: uztura_specialists

Noteikti būtu vēlams konsultēties ar uztura speciālistu vai dietologu, pirms kļūt par veģetārieti vai vegānu. Internetā ir daudz dezinformācijas par produktiem un uztura bagātinātājiem, tādēļ ir jābūt pietiekami kritiskam un uzmanīgam, atgādina uztura speciāliste.

Neatkarīgi no izvēlētā uztura veida, veselīga uztura pamatā ir augu valsts produkti – dārzeņi, augļi un ogas, pilngraudu produkti, pākšaugi, rieksti un sēklas. Tomēr arī veģetārā uzturā nozīmīgi dzīvnieku valsts produkti, piemēram, olas, piens un piena produkti, atsevišķos gadījumos arī zivis un jūras produkti vai putnu gaļa. Iekļaujot uzturā daudzveidīgus pārtikas produktus nepieciešamajā daudzumā, samazinās risks pietiekami neuzņemt vitamīnus un minerālvielas, piemēram, B12 vitamīnu, kalciju, cinku.

Lai arī visēdāji parasti uzņem vairāk olbaltumvielu un kalciju, kam ir labāka biopiejamība (organisms spēja izmantot konkrētas vielas), cilvēkam joprojām var būt minerālvielu un vitamīnu trūkums, ja izvēlas nekvalitatīvu, vienveidīgu pārtiku. Un tāda tā var būt gan vegāniem un veģetāriešiem, gan visēdājiem!

Vai vegāniem un veģetāriešiem papildus jālieto uztura bagātinātāji?

"Tas ir atkarīgs no tā, cik sabalansēts ir ikdienas uzturs. Galvenie vitamīni un mikroelementi, ko satur gaļa un dzīvnieku izcelsmes produkti, ir kalcijs, D un B12 vitamīns. Pētījumos secināts, ka vegāniem iespējams arī pazemināts joda, garo ķēžu omega-3 taukskābju, cinka un dzelzs līmenis. Kalciju, kas nepieciešams kaliem, veģetārieši un peskoveģetārieši var uzņemt ar piena produktiem, taču vegāniem jāseko līdzi, lai uzturā būtu ar kalciju bagāti produkti, piemēram, mandeles, brokoļi, pupiņas," teic Mēness aptiekas farmaceite Daiva Āboliņa un sniedz ieskatu, kādas uzturvielas vēl svarīgi uzņemt, rūpējoties par kaulu veselību.

D vitamīns

Autors: d_vitamins
Autors: d_vitamins

D vitamīns palīdz kalcijam nostiprināt kaulus un veicina imūnsistēmas darbību. D vitamīnu satur, piemēram, zivis un olas, tas veidojas organismā saules gaismas ietekmē, tašu daudziem D vitamīna līmenis ir nepietiekams, tādēļ rūpīgi jāseko līdzi. Šādā gadījumā D vitamīns jāuzņem papildus pilienu, kapsulu vai aerosola veidā.

B12 vitamīns

Autors: b12_vitamins
Autors: b12_vitamins

Tas organismā atbild par sarkano asinsšūnu veidošanos un nervu sistēmas normālu darbību. Parasti, ievērojot vegānu diētu, ir samazināta B12 vitamīna uzņemšana.

Ieteicams konsultēties ar ārstu un sekot līdzi šo uzturvielu līmenim, lai, uzzinot par to deficītu, spētu to kompensēt, mainot ēdienkarti, vai lietojot uztura bagātinātāju.

Omega-3

Autors: omega_3
Autors: omega_3

Neuzņemot zivju produktus, organismā var būt nepietiekams daudzums garo ķēžu omega-3 taukskābju, kas ir eikozapentaēnskābe (EPS) un dokozaheksaēnskābe (DHS). "Šīs tauksābes satur zivju eļļa. Vegāni uzņem augos esošu omega-3 taukskābi alfa linolēnskābi, kuru satur, piemēram, čia sēklas, linsēklas. Organisms to izmanto tālākai EPS un DHS veidošanai, tomēr pastāv bažas, vai ar šādu uzturu tiek uzņemts pietiekams daudzums alfa linolēnskābes, lai organisms spētu kompensēt vajadzību pēc EPS un DHS taukskābēm. Tās nodrošina ādas un locītavu veselību, normālu redzi, smadzeņu darbību, imunitāti, sirds asinsvadu sistēmas veselību, uzlabo koncentrēšanās spējas bērniem ar hiperaktivitātes sindromu," teic farmaceite.

Bērna uzturvielām – īpaša uzmanība

Autors: berna_uzturs
Autors: berna_uzturs

"Ja veģetāru vai vegānu diētu ievēro arī bērns, vēl rūpīgāk jāseko līdzi uzņemtajām uzturvielām, jo bērnam ir augošs organisms, kam ir noteiktas vajadzības. Bērnam būtu īpaši svarīgi pietiekamā daudzumā uzņemt ne tikai kalciju, bet arī dzelzi un cinku. Gaļa satur daudz vairāk dzelzs, nekā augu produkti. Cinks ir nepieciešams imunitātes normālai darbībai un bērna augšanai.

Rūpīgi jāseko līdzi ēdienkartē iekļautajiem produktiem un jāiepazīst to saturs, lai sabalansētu veselīgu uzturu, arī neuzņemot gaļas vai dzīvnieku izcelsmes produktus. Īpaši jāuzrauga, vai pusaudzis, kurš izvēlējies šādu diētu, uzņem visus nepieciešamos vitamīnus un minerālvielas.

Arī grūtniecēm būtu liela uzmanība jāpievērš uzturvielām turklāt, ja iespējams, jau plānojot grūtniecību. Vajadzētu konsultēties ar uztura speciālistu un ārstu, nodotu analīzes, sabalansēt ēdienkarti, un, nepieciešamības gadījumā, sākt papildus uzņemt trūkstošos vitamīnus vai minerālvielas," skaidro "Mēness aptiekas" farmaceite Daiva Āboliņa. Viņa min arī priekšrocības: "Pieaugušā vecumā, ievērojot veģetāriešu vai vegānu diētu, parasti ir zemāks holesterīna līmenis, labāk kontrolēts asinsspiediens, mazāka iespēja attīstīties 2. tipa cukura diabētam un sirds išēmiskajai slimībai. Tomēr jārūpējas, lai uzturs būtu sabalansēts un bagāts ar visiem tik svarīgajiem vitamīniem, minerālvielām un taukskābēm."

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Uzņēmumi, saistīti ar raksta tematiku nozarē "Veselīgs uzturs":

Uzņēmumi nozarē "Veselīgs uzturs"

Nature Gift, SIA

Nature Gift, SIA

Veselīgi sīrupi, sulas un sukādes no Latvijā audzētām ogām un augiem. Mūsu produkti ir dzīvi un enerģētiski bagāti, kas iedvesmo un spēcina ķermeni un garu! Nature Gift zinātnieku radītā tehnoloģija ir vieda un īpaša, jo ļauj žāvētajiem augļiem un sīrupiem saglabāt visas tik vērtīgās uzturvielas, vitamīnus un iegūto zemes spēku. Tehnoloģija balstīta uz tā dēvēto osmozes procesu, kas ļauj cukurus pārstrādāt augļu cukuros – fruktozē un glikozē. Ražošanas procesā netiek pievienoti konservanti vai garšas pastiprinātājus. 

Nedēļas tēma

Āda kā spogulis. 7 izplatītas ādas problēmas un to cēloņi

Āda kā spogulis. 7 izplatītas ādas problēmas un to cēloņi

Āda atspoguļo daudzu organismā notiekošo procesu izpausmes, īpaši pavasarī, jo ziemas sezonā ne vienmēr izdodas pilnvērtīgi parūpēties par sevi un savu ķermeni. Sekas pamazām sakrājas un parāda savu īsto "seju". Uzzināsim par anti-age medicīnas ārsta-kosmetologa-nutriciologa rekomendācijām 7 populārāko ādas problēmu novēršanai!

Aktuālie piedāvājumi

Mūsdienīga pieeja – rehabilitāciju arvien biežāk izvēlas profilaksei

Mūsdienīga pieeja – rehabilitāciju arvien biežāk izvēlas profilaksei

Jo savlaicīgāk pievēršas profilaksei un rūpēm par savu veselību preventīvos nolūkos, jo ilgāk cilvēks dzīvo bez sūdzībām par pašsajūtu un nopietnām diagnozēm. Veselīgi ēst, dzīvot aktīvu dzīvesveidu, regulāri veikt skrīninga izmeklējumus – šo profilaktisko pasākumu kopumu arvien biežāk cilvēki izvēlas papildināt ar rehabilitācijas kursu pašsajūtas uzlabošanas nolūkos, ko piedāvā kūrorta rehabilitācijas centrs "Jaunķemeri".

Mieru, tikai mieru!

Mieru, tikai mieru!

Mūsdienu pasaulē, kur dzīves ritms kļūst intensīvāks, stresa, trauksmes un miega trūkuma problēmas kļūst arvien izplatītākas. Pēc emocionālām pārslodzēm svarīgi pievērst uzmanību organisma iekšējo resursu atjaunošanai. Noskaidrosim, kas var palīdzēt tikt galā ar stresa sekām un sekmēt nervu sistēmas atgriešanos līdzsvarā!

Kas ir dezinfekcija?

Kas ir dezinfekcija?

Dezinfekcija ir pasākumu komplekss, kas vērsts uz infekcijas izraisītāju iznīcināšanu. Pilnīga infekciozo mikroorganismu izraisītāju iznīcināšana notiek sterilizācijas brīdī. Mūsdienās ir ļoti liela dezinfekcijas līdzekļu izvēle. Noskaidrosim, kādi profesionālo dezinfekcijas līdzekļu veidi pastāv un ar ko tie atšķiras viens no otra!

Video

Kā ergonomiski iekārtot darba vietu, strādājot pie datora? Skaidro ergoterapeiti (VIDEO)

Kā ergonomiski iekārtot darba vietu, strādājot pie datora? Skaidro ergoterapeiti (VIDEO)

Atzīmējot Pasaules ergoterapijas dienu 27. oktobrī, Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcas (Austrumu slimnīca) Rehabilitācijas klīnikas ergoterapeiti ir sagatavojuši padomus un vienkāršus  ieteikumus, kurus būtu ieteicams ņemt vērā ikvienam, kurš, sēžot pie datora, veic darba pienākumus vai arī ikdienā pie datora ekrāna pavada ilgas stundas. 

Produktu testi

Testa rezultāti: HealthAid Digeston® PLUS gremošanas komfortam un zarnu darbības līdzsvaram

Testa rezultāti: HealthAid Digeston® PLUS gremošanas komfortam un zarnu darbības līdzsvaram

Janvārī Medicine.lv sadarbībā ar SIA "HEalthAid Baltics" piedāvāja testēt uztura bagātinātāju Digeston® PLUS gremošanas komfortam un zarnu darbības līdzsvaram. 

“Evening Formula” nervu sistēmas nomierināšanai

“Evening Formula” nervu sistēmas nomierināšanai

Februārī Medicine.lv sadarbībā ar starptautisko zīmolu “Coral Club” piedāvā testēt augu ekstraktu uztura bagātinātāju “Evening Formula” nervu sistēmas nomierināšanai.

Francijas ražotāja Biocyte Prebiotiskā sejas maska

Francijas ražotāja Biocyte Prebiotiskā sejas maska

Februārī Medicine.lv sadarbībā ar "Baltic Beauty Prof" piedāvā testēt Prebiotisko sejas masku.

RUUTe sejas krēms un serums ar peptīdiem – kad daba un zinātne satiekas vienkopus

RUUTe sejas krēms un serums ar peptīdiem – kad daba un zinātne satiekas vienkopus

Februārī Medicine.lv sadarbībā ar Ineses Vasiļevskas veidoto zīmolu RUUTe® piedāvā testēt dienas krēmu un koncentrētu serumu ar peptīdiem.

Izstāsti Latvijai veselības receptes

Dinsbergas klīnika, Fizioterapija: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Dinsbergas klīnika, Fizioterapija: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Dinsbergas klīnika - integrēta pieeja sievietes veselībai. Klīnikā pieejams plašs speciālistu, diagnostikas un procedūru spektrs, lai sieviete visos sievietes dzīves periodos varētu saņemt visus nepieciešamos pakalpojumus vienuviet.

Dinsbergas klīnika, Dr. Inese Martišune: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Dinsbergas klīnika, Dr. Inese Martišune: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Dinsbergas klīnika - integrēta pieeja sievietes veselībai. Klīnikā pieejams plašs speciālistu, diagnostikas un procedūru spektrs, lai sieviete visos sievietes dzīves periodos varētu saņemt visus nepieciešamos pakalpojumus vienuviet.

Uzņēmums, kura darbības sfēra var būt līdziga raksta tematikai:

Kontakti

  1. +371 26485589
  2. +371 27745512
  3. lauris@naturegift.lv
  4. https://www.naturegift.lv/

Darba laiks

  • P.800-1600
  • O.800-1600
  • T.800-1600
  • C.800-1600
  • P.800-1600
  • S.800-1600
  • Sv.-
  • S., Sv. iepriekš sazinoties 27735512

Dokumenti

Juridiskie dati

  1. 40103284008
  2. LV40103284008
  3. 01.04.2010
  4. 01.04.2010
  5. "Vērdiņi", Vidrižu pag., Limbažu nov., LV-4013

Apraksts

Veselīgi sīrupi, sulas un sukādes no Latvijā audzētām ogām un augiem. Mūsu produkti ir dzīvi un enerģētiski bagāti, kas iedvesmo un spēcina ķermeni un garu! Nature Gift zinātnieku radītā tehnoloģija ir vieda un īpaša, jo ļauj žāvētajiem augļiem un sīrupiem saglabāt visas tik vērtīgās uzturvielas, vitamīnus un iegūto zemes spēku. Tehnoloģija balstīta uz tā dēvēto osmozes procesu, kas ļauj cukurus pārstrādāt augļu cukuros – fruktozē un glikozē. Ražošanas procesā netiek pievienoti konservanti vai garšas pastiprinātājus. 

 
Vairāk

Atslēgvārdi

veselīgs uzturs, veselīgi saldumi.

Dižbrūklenes, dižbrūkleņu ogas, ogas, sukādes, sīrupi, marmelāde,
ievārījums, sulas, žāvēti augļi, sukādes, tēja, ogu pārstrāde,
augļu pārstrāde, augļu maisījumi, sulas ražošana,
dzērvenes, lielogu dzērvenes, dzērveņu audzēšana, dižbrūkleņu audzēšana,
aronijas, smiltsērkšķu sula, pasūtījumu piegāde, nekarsētas sulas,
ogu pulveri, saldās mērces, marmelāde, ekskursijas, ekskursijas bērniem,
brūklenes, iebiezināti sīrupi, mājas vīns, cidoniju sukādes, cidoniju sīrups, pīlādžu sīrups, aveņu sīrups, idejas dāvanai, Latvijā ražotas dāvanas, ražots Latvijā, ķirbju sukādes, plūškoka sīrups.


Vairāk

Foto 3

Dāvanu komplekts
Sukādes

Mājas lapa internetā