medicine.lv skaitļos

Lietotāji online164
Aktīvie uzņēmumi12679
Nozares raksti11814
Ekspertu atbildes21477
Klīniskā psiholoģe: Kādas emocijas mēs “pērkam” patiesībā, iepērkoties Melnajā piektdienā? : Latvijas veselības portāls | medicīnas uzņēmumi | medicine.lv

Klīniskā psiholoģe: Kādas emocijas mēs “pērkam” patiesībā, iepērkoties Melnajā piektdienā?

Internetā netrūkst padomu, kā izvairīties no impulsīviem pirkumiem pirmssvētku laikā. Melnā piektdiena tiek uzskatīta par sākumpunktu, jo tieši šajā dienā daudzi pērk dāvanas gadumijas svētkiem. Taču lielākā daļa ieteikumu ir banāli – “izveidojiet iepirkumu sarakstu”, “nosakiet limitus”… Tas viss nestrādā pārāk labi. Pretējā gadījumā 63% pircēju nenožēlotu izpārdošanu laikā veiktos pirkumus.[1] Ja cilvēks ir iekritis azartā, tad ne saraksti, ne limiti viņu neatturēs, un tiks iegādātas neskaitāmas nevajadzīgas lietas, no kurām tikai daļu varēs atgriezt atpakaļ. “Mūs var apturēt apzinātības treniņš: uzdod sev jautājumu, kuras emocijas tu pērc, iegādājoties šo lietu? Kādas savas vajadzības tu apmierini, veltot pirkšanai vairākas stundas no savas dzīves, un vai tas ir tā vērts?” skaidro klīniskā psiholoģe Jevgēnija Jansone.

Pamēģināsim izprast šo jautājumu  padziļināti. Ar vairākām stundām no savas dzīves mēs saprotam laiku, kas tiek veltīts darbam. Ļoti bieži var dzirdēt šādu atziņu: “Kādēļ tad es strādāju, ja nevaru atļauties to, ko vēlos?” Vienlaikus, attaisnojot pirkumus ar šādu argumentāciju, var izrādīties, ka tu strādā tādēļ, lai nopirktu neskaitāmas nevajadzīgas lietas – iepriekšējai līdzīgu kleitu, vēl vienu mājas dekoru, oriģināla toņa lūpu krāsu, kuru lietosi reizi gadā, un vēl kādu nieku, kas jau drīzumā pazudīs starp neskaitāmiem līdzīgiem.

“Lai izvairītos no “iepirkšanās paģirām” vai vilšanās par lieki iztērētu naudu, iepērkoties padomā, cik darba stundu tev bija nepieciešamas, lai nopelnītu šo summu. Vai patiešām tu vēlies savas dzīves laiku tērēt šim, jo tieši LAIKU mēs mainām pret NAUDU, kuru pēc tam tērējam. Iespējams, tu vairāk vēlētos to iztērēt ģimenes ceļojumam, atlikt kredīta dzēšanai vai sakārtot veselību,” iesaka psiholoģe.

Te nu ir vietā atcerēties  tā saukto “Latte efektu”: investori saka, ka uzkrājumus var sākt veidot ar pavisam nelielām summām, tā rezultātā gadu gaitā tiks izveidots nopietns uzkrājums. Mums bieži šķiet, ka 15-20 eiro par kādu pirkumu budžetu neietekmēs. “Tādējādi pirmssvētku sezonā tiek pasūtītas neskaitāmas mantas. Ik gadu, sākot no novembra, vērojam sūtījumu skaita būtisku pieaugumu, kad mūsu kurjeri nereti strādā virsstundas brīvdienās un vakaros, lai pēc Melnās piektdienas piegādātu visus pasūtījumus. Tā tas turpinās līdz Ziemassvētkiem,” komentē Sanita Bērziņa, starptautiskā sūtījumu piegādes uzņēmuma "Venipak Latvija" izpilddirektore.

Banner 280x280

Šķietamais lētums patiesībā ir maldīgs: pat, ja tasīte latte kafijas katru dienu tiek pirkta par 2,90 eiro, mēnesī summa sastāda jau 87 eiro, bet 10 gados  - desmit tūkstoši eiro, neskaitot peļņu no ieguldījumiem. Paskatot pirkumu lietderīgumu no šādas perspektīvas, neapdomīgā iepirkšanās Melnajā piektdienā nav tik nevainīga kā varētu šķist. Aptauju rezultāti liecina, ka 75% pircēju nevarēja atdot atpakaļ preci, kuras iegādi nožēloja,[2] proti, nauda tika iztērēta bezjēdzīgi.

Protams, piespiest sevi piebremzēt ar pirkumiem var būt sarežģīti, tādēļ psiholoģe iesaka pamēģināt kādu no šīm metodēm:

  • Praktizē apzinātību. Ja tev rodas spontāna vēlme nopirkt kaut ko, apstājies uz minūti un dažas reizes dziļi ieelpo un izelpo. Ja veic pirkumus internetā, aizej un uzvāri tēju vai kafiju. Tas palīdz mazināt stresa līmeni un palielināt apzinātību.
  • Lieto “24 stundu likumu”: ja vēlies kaut ko nopirkt izpārdošanā, atliec lēmumu uz 24 stundām. Tas ļaus izvairīties no nepārdomātiem lēmumiem, it īpaši tādēļ, ka lielākajā daļā veikalu izpārdošanas nenotiek tikai vienu dienu, bet gan nedēļu vai visu novembri.
  • Dzēs saglabātos maksājumu karšu datus veikalos. Atslēdzot automātisku maksājumu datu aizpildīšanu, tu sarežģīsi pirkšanas procesu un tas ļaus tev  aizdomāties.

Iepērkoties izpārdošanu laikā, jūtam, ka mūs it kā dzen uz priekšu, jo atlaides tūlīt, tūlīt beigsies. “Lai steigas dēļ neveiktu neapdomīgus pirkumus, es iesaku neatlikt iepirkšanos uz pēdējo brīdi – īpaši runājot par amatnieku darbiem. Decembrī visiem ražotājiem vienmēr ir ļoti daudz pasūtījumu. Turklāt jāatceras, ka mēs pasūtījumu piegādājam diennakts laikā, taču tikai pēc tā saņemšanas no pārdevēja. Taču tas, cik ātri viņš spēs apstrādāt tavu pasūtījumu, ir atkarīgs no viņa noslodzes. “Iepērkoties 29. novembrī, es necerētu saņemt pasūtījumu līdz 2.-3. decembrim. Tāpat ir maz iespēju paspēt dāvanas sarūpēt līdz Ziemassvētkiem, ja pasūtījumu veic mazāk nekā nedēļu iepriekš,” ar pieredzi dalās sūtījumu piegādes uzņēmuma direktore.

Bieži vien internetveikalos redzam uzrakstu “par šo cenu ir atlikušas tikai divas preces – pasteidzieties”, taču nereti šāds uzraksts liecina par manipulāciju ar patērētāja uztveri par preču pieejamības ierobežojumiem un ne vienmēr atbilst patiesībai. Lai arī kāda nebūtu preces cena, kaut vai tikai daži eiro, vispirms ir jāpārliecinās, ka tā tev patiešām ir nepieciešama.

Šim nolūkam klīniskā psiholoģe iesaka pajautāt sev: “Kādēļ es gribu to nopirkt?” Mēģini saprast, vai tev ir nepieciešama prece vai tā ir reakcija uz emocijām, nogurumu, stresu. Tāpat kā mums ir raksturīgi “apēst” stresu ar našķiem, reizēm mēs cenšamies stresu kompensēt ar pirkumiem. Šis ir īpaši aktuāli tiem, kas jau sadzīvo ar mentāla rakstura problēmām. Aptuveni puse aptauju dalībnieku ir atbildējuši, ka veic iepirkumus, par kuriem vēlāk nožēlo, esot vienatnē (48%) vai tad, kad jūtas nomākti, (52%), gandrīz trešdaļa – iepērkoties naktīs (31%). Visi šie rādītāji ir teju divreiz augstāki nekā cilvēkiem bez psihiskās veselības problēmām (attiecīgi - 24%, 22% un 16%). [3]

“Iespējams, tu šādi vēlies sevi atalgot vai “nolaist tvaiku”? Padomā par to. Atceries, ka mūsu darbību mērķis ir vajadzību apmierināšana vai emociju gūšana. Parasti lietas var tās sniegt ļoti īsu brīdi, tādēļ ir vērts divreiz apdomāt katru pirkumu. To vērts atcerēties ikvienam: bieži vien mēs pērkam nevis pašu lietu, bet asociācijas ar to. Piemēram, esmu stresā, bet kaut kāda lieta dod man mierinājumu, kaut vai uz brīdi. Vai arī, es vēlētos justies kā skaista, bezrūpīga, mīlēta sieviete, tādēļ izvēlos Merilinas Monro stila kleitu. Patiesībā mēs kārojam nevis pašu lietu, bet emocijas, ko ar šo lietu saistām. Mēģini saprast savus patiesos motīvus,” piebilst psiholoģe.

Var palīdzēt šie padomi:

  • Iepirkšanās vietā organizē citu “apbalvošanas veidu/laiku”. Atrodi alternatīvu iešanai uz veikalu vai sēdēšanai tiešsaistes vietnēs: filmu, hobiju vai pastaigu. Ja tev nav reāli pamatota iepirkšanās saraksta, iespējams, tu ar iepirkšanos vienkārši “amortizē” tukšumu un nogurumu?
  • Izmanto “svaru” metodi. Iedomājies svarus, kuru vienā pusē ir iespējamais pirkums, bet otrā – visi tavi finanšu un emocionālie mērķi. Vai pirkums ir attaisnojams?

Apdomā mērķi, kam patiešām ir vērts krāt naudu, kuru tu patlaban esi gatavs iztērēt nevajadzīgai, kaut arī “nedārgai lietai”. Tās var nebūt investīcijas, ja tev tas nav aktuāli, taču var būt, piemēram, atpūta kopā ar ģimeni. Izvēlies to, kas tev patiešām radīs gandarījumu

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

  • Tamela 03.12.2024 00:56
    Hello to Medicine Owner, My name is Tamela, I noticed Medicine following completing a brief search – you surfaced close to the top of the rankings, so anything you’re implementing for SEO appears like it’s working well. So here’s my inquiry – what exactly occurs AFTER somebody arrives on your page? Anything? Data shows at least 70 percent of the visitors who find your site, after a cursory once-over, they depart… for good. This suggests that much of the the effort and endeavor you invested into getting them to come by goes down the waste. Why exactly would you allow all valuable work – and the remarkable site you’ve created – go to unused? As the probabilities are they’ll just avoid calling or even pulling out their device, leaving you in the lurch. However, here’s a idea… what if you could make things extremely simple for a visitor to express interest, okay, let’s discuss without asking them to even take out their device from their pocket, thanks to modern new software that can make that introductory connection NOW. Web Visitors Into Leads is a tool that sits on your website, ready and waiting to capture any visitor’s Contact Name, Email, and Contact Number. It notifies you IMMEDIATELY – so that you can talk to that lead while they’re still on your site, act when the moment is right! Visit https://advanceleadgeneration.com to try out a Live Demo with Web Visitors Into Leads to witness how it works. When targeting lea

Nedēļas tēma

Aktuālie piedāvājumi

Pretizgulējumu matrači pacientu dzīves kvalitātes uzlabošanai 

Pretizgulējumu matrači pacientu dzīves kvalitātes uzlabošanai 

Kvalitatīvs matracis var ievērojami uzlabot cilvēka dzīves kvalitāti, nodrošinot komfortu un cieņpilnu aprūpi dzīves visgrūtākajos brīžos. Investīcijas šādā matracī ir ieguldījums pacienta veselībā un labklājībā, kas sniedz ieguvumus gan īstermiņā, gan ilgtermiņā.

Novērs muguras sāpes!

Novērs muguras sāpes!

Vai kaut vienu reizi dzīvē esi jutis muguras sāpes, īpaši muguras lejasdaļā? “Veselības sporta stacijas” treneri nodarbībās risina sūdzības par muguras sāpēm savas kompetences ietvaros un sadarbojoties ar citu jomu speciālistiem. 

Kā izvēlēties sev piemērotu SPA Rīgā?

Kā izvēlēties sev piemērotu SPA Rīgā?

Rīgā tiek piedāvātas dažādas SPA iespējas, sākot no sabiedriskām iestādēm līdz augstas klases SPA. Ideāla SPA izvēle Rīgā ir atkarīga no vairākiem faktoriem. Uzzināsim vairāk, kāpēc izvēlēties Inlux SPA!

Video

Raidījums "Kas notiek medicīnā": Kas notiek reģistratūrā?

Raidījums

Informēt sabiedrību par esošo situāciju medicīnas nozarē, pastāstīt un parādīt, kā notiek nozares attīstība, kā tiek domāts par pacientu un ārstu labklājību, nākotni un digitalizācijas formām – tāds ir raidieraksta “Kas notiek Medicīnā” galvenais mērķis.

Produktu testi

Testa rezultāti: "Preimmu OBVProt" – augstākās kvalitātes proteīns enerģijai, muskuļiem un sāta sajūtai

Testa rezultāti:

Oktobrī un novembrī Medicine.lv sadarbībā ar SIA "Valens Nutri" piedāvāja testēt "Preimmu OBVProt" - proteīnu ar īpaši augstu uzsūkšanās spēju.

HealthAid® Vegan Zinc Gluconate imunitātes veicināšanai

HealthAid® Vegan Zinc Gluconate imunitātes veicināšanai

Decembrī Medicine.lv sadarbībā ar SIA "HealthAid Baltics" piedāvā izmēģināt HealthAid® Vegan Zinc Gluconate - uztura bagātinātāju normālai imūnsistēmas darbībai.

"Vegan Fox" sejas maska ādas atjaunošanai un mitrināšanai

Novembrī Medicine.lv sadarbībā ar SIA "Amber Cosmetics" piedāvā testēt "Vegan Fox" sejas masku ādas atjaunošanai un mitrināšanai.

FITY unikālie dabas zaļie pulveri Nātre, Gārsa un Balanda – Latvijas dabā augošās nezāles, kuru vērtību tik retais apzinās!

FITY unikālie dabas zaļie pulveri Nātre, Gārsa un Balanda – Latvijas dabā augošās nezāles, kuru vērtību tik retais apzinās!

Novembrī Medicine.lv sadarbībā ar SIA "Perfecto" piedāvā testēt FITY dabas pulverus pēc izvēles – Nātru, Gārsas vai Balandas pulveri.

Izstāsti Latvijai veselības receptes

Dr. Ohhira Kolagēns: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Dr. Ohhira Kolagēns: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Atklāj īpašo Japānas skaistuma noslēpumu, kuru izstrādājuši Jāpānas zinātnieki. Dr.Ohhira® produkti – augstākās kvalitātes Japānas kosmētika un uztura bagātinātāji.

Aerify Recovery: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Aerify Recovery: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Aerify Recovery ir Latvijas zīmols, kas no 2018. gada izstŗādā un ražo gaisa kompresijas ierīces, ko izmanto limfodrenāžas un sporta atjaunošanās nolūkos. Šīs iekārtas ir iecienījuši fizioterapeiti, sporta ārsti un masāžas speciālisti visā pasaulē, kā arī tos lieto visi top Latvijas atlēti.