Klīnika "Headline" – vispusīga augsta līmeņa ausu, kakla un deguna slimību (LOR) diagnostika un ārstēšana
Hroniskas iesnas, alerģiskais rinīts, krākšana, miega apnoja, sāpes ausīs un sēra korķi, sāpošs kakls un pietūkušas mandeles – šie un citi deguna, ausu un kakla veselības traucējumi nav sveši lielai daļai no mums un ir plaši izplatīti visā pasaulē. Tomēr daļa steidzas rast risinājumu nekavējoties, savukārt citi samierinās ar problēmu, līdz attopas, ka slimība vai iekaisums pāraudzis hroniskā formā vai progresējusi tiktāl, ka baudīt pilnvērtīgu ikdienas dzīvi jau kļuvis sarežģīti. Lai tā nenotiktu, ieteicams laikus vērsties pēc palīdzības pie otolaringologa jeb LOR speciālista. Vispusīgu ausu, kakla un deguna slimību diagnostiku un terapiju piedāvā vienīgā specializētā klīnika Latvijā "Headline", kura drīzumā, 15. novembrī, svinēs savu 10 gadu jubileju, Latvijas Universitātes Medicīnas fakultātē organizējot multidisciplināru konferenci par aktualitātēm ausu, kakla un deguna veselības jomā. Savas ilgās darbības laikā klīnika ir guvusi lielu atzinību pacientu vidū, dāvājot efektīvas plaša spektra LOR slimību diagnostikas un ārstēšanas iespējas. Plašāk par klīniku stāsta klīnikas vadītājs un galvenais ārsts Kaspars Peksis ar vairāk nekā 25 gadu pieredzi LOR saslimšanu ārstēšanā.
"Headline" attīstība
Autors: operacija klinika Headline
Ideja par klīnikas dibināšanu, kā stāsta ārsts-otolaringologs Kaspars Peksis, radās 2008. gadā un tika pārmantota no pieredzes bagātā vācu otolaringologa profesora Klausa Hermana Farnca Fogta, Latvijas Universitātes Medicīnas fakultātes virsprofesora un kopš šī gada arī goda doktora, kas sniedzis lielu ieguldījumu otolaringoloģijas nozares attīstībā pasaulē un arī Latvijā.
Autors: ausu kakla deguna arsts
Profesors Fogts savulaik Vācijā bija radījis savu LOR privātklīniku, kas tolaik izcēlās ar unikālu darbības modeli – dienas LOR stacionārs un ambulators ķirurģijas centrs. Dodoties pelnītajā atpūtā, profesors Fogts dakterim Kasparam Peksim, savam ilggadējam sadarbības partnerim, piedāvāja ieviest šādu LOR slimību ārstēšanas koncepciju arī Latvijā, un 2009. gadā ideja tika veiksmīgi realizēta, izveidojot specializētu ausu-kakla-deguna saslimšanu klīniku "Headline".
Autors: otolaringologija_medicinas instrumenti
Klīnikā pacientiem tiek nodrošinātas gan ārstu konsultācijas, gan arīdzan nepieciešamības gadījumā ambulatoras ķirurģiskas manipulācijas un atbilstoša pēcoperāciju aprūpe, tādējādi atbrīvojot pacientus no nepieciešamības doties uz slimnīcu. Šobrīd klīnikā uz ārsta vizītēm ierodas vidēji 800 pacienti mēnesī, bet ķirurģiskās manipulācijas tiek veiktas aptuveni 900 pacientiem gadā.
Autors: otolaringologija_diagnostika
Gadiem ejot, klīnika "Headline" ir transformējusies par plaša profila LOR slimību ārstniecības iestādi, kurā pacientus konsultē un ārstē ne tikai otolaringologi, bet ir pieejams arī gastroenterologs, fizioterapeits un psihoterapeits, jo, kā skaidro dakteris Peksis, LOR slimībām ir nepieciešama kompleksa pieeja, bet minētās jomas ir ļoti cieši saistītas un spēlē būtisku lomu ausu, kakla un deguna slimību ārstēšanā un pacientu sūdzību atvieglošanā. "Esam priecīgi par to, ka varam saviem pacientiem nodrošināt iespēju uz vietas konsultēties arī pie citu specialitāšu ārstiem, kuri spēj palīdzēt ļoti daudzās LOR slimību jomās, ievērojami mazinot pacientu sūdzību smaguma pakāpi. Piemēram, ja pacientam ir radusies problēma mugurkaula kakla daļā, izveidojušies savilkumi, ko ne vienmēr var ieraudzīt izmeklējumos, fizioterapeits var uztaustīt un, kā saviem pacientiem saku, "izslēgt to slikto slēdzīti", kas rada diskomfortu, tādējādi pavājinot pacienta negatīvās sajūtas. Arī gastroenterologs daudzos gadījumos spēj palīdzēt uzlabot pacienta pašsajūtu, jo pastāv vairākas gremošanas trakta problēmas, kas tiešā veidā ietekmē un var veicināt iekaisumus degunā un rīklē. Manuprāt, iespēja vairākiem speciālistiem klātienē niansēti izrunāt konkrētā pacienta veselības stāvokli ļauj sniegt viņam krietni efektīvāku palīdzību, nekā nosūtot pacientu uz citām ārstniecības iestādēm. Tas ir arī ērtāk pašiem pacientiem."
Autors: otolaringologe Liva Sperla
Tāpat jau daudzus gadus klīnikā tiek nodrošināta arī krākšanas un miega apnojas pacientu ārstēšana, kurā specializējas klīnikas daktere Līva Šperla-Skritņika. Daktere šogad arī uzstājusies Baltijas pirmajā miega medicīnas konferencē. "Lepojamies ar to, ka mūsu vidū ir tāds speciālists, kuru ar pārliecību varam saukt par miega un elpošanas traucējumu ārstēšanas ekspertu visas Baltijas līmenī," saka dakteris Peksis.
Klīnikas prioritātes – pacientu veselība un jauno ārstu-rezidentu apmācība
Autors: Dakteris Kaspars Peksis
Klīnikas "Headline" galvenā prioritāte, bez šaubām, ir ārstēt pacientus, taču liela uzmanība tiek veltīta arī studentu un jauno rezidentu apmācībai – klīnika kalpo kā Latvijas Universitātes medicīnas studentu mācību bāze. Dakteris Kaspars Peksis pauž, ka, apmācot jaunos kolēģus, daudz jauna iemācās arī paši dakteri. "Mūsu topošie kolēģi ir apveltīti ar milzīgu entuziasmu un patiesu interesi iespējami plašāk izzināt LOR slimību jomu, ar ko mēs ļoti lepojamies. Rezidenti daudz laika velta, pētot jaunāko medicīnisko literatūru un izrunājot to ar dakteriem, kuru viedoklis viņiem ir izteikti svarīgs. Tas ir milzīgs ieguldījums ne tikai ārstu komandas attīstībā, bet arī pacientu aprūpē, jo viņiem tiek veltīta divreiz lielāka uzmanība un rūpes. Un kuram pacientam gan tas nav patīkami un svarīgi?" tā ārsts.
Galvenais uzdevums – nodrošināt augsta līmeņa ausu, kakla un deguna slimību rutīnu
Autors: ausu arsts
Klīnikā palīdzība tiek sniegta visu vecuma grupu pacientiem – gan maziem bērniem, gan viņu vecākiem un vecvecākiem. Tiek nodrošināta ļoti nopietna, atbildīga un kompetenta ausu, kakla un deguna slimību pacientu rutīnas vajadzību aprūpe, kas ietver gan pacientu konsultēšanu, gan augstas sarežģītības ķirurģiju, piemēram, apgrūtinātas elpošanas vai dzirdes traucējumu gadījumos. Taču dakteris uzsver, ka klīnikas ārsti, kad vien tas iespējams, cenšas palīdzēt atrisināt pacientu sūdzības bez ķirurģiskas iejaukšanās. Savukārt situācijās, kad operācija ir vienīgā izeja, piemēram, pie skeleta problēmām, tā tiek veikta pacientam visdrošākajā un saudzējošākajā veidā. Parasti pat pēc augsti komplicētām operācijām pacients jau drīz var doties mājās.
Autors: deguna arsts
Pieredzējušais otolaringologs skaidro, ka ausu, deguna un kakla saslimšanu rutīna ietver ļoti plašu un daudzveidīgu veselības problēmu spektru, taču klīnikas darbības laikā, uzņemot pacientus, novērots, ka visvairāk pie dakteriem vēršas cilvēki ar deguna veselības problēmām – tā ir vairāk nekā puse konsultējamo pacientu un aptuveni divas trešdaļas tādu pacientu, kam nepieciešama operācija. "Tas ir saprotami, jo būtībā deguns ir orgāns, kas saņem vislielāko triecienu no apkārtējās vides. Pareizi funkcionējošs deguns nosaka ļoti daudz gan vispārējā veselībā, gan ikdienas labsajūtā," uzsver dakteris.
Autors: otolaringologa instrumenti
Taču, neskatoties uz to, ārsts-otolaringologs novērojis, ka daudzi pacienti, saskaroties ar deguna veselības traucējumiem, nemaz nedodas pie ārsta, jo uzskata, ka tāds nu ir viņu liktenis un ar to neko vairs nevar darīt. Vēl viens iemesls, kāpēc daudzi baidās apmeklēt LOR dakteri, ir sliktā pieredze, kas bijusi 10–20 gadus atpakaļ, kad LOR ārstēšanas metodes bija agresīvākas. "Šobrīd šī profesija ir dramatiski attīstījusies, tā ir kļuvusi krietni saudzējošāka, rezultatīvāka un pat vizuāli izskatās elegantāka," saka ārsts, "turklāt jāņem vērā, ka ļoti daudz kas atkarīgs arī no paša pacienta, viņa dzīvesstila un ieradumiem, kas arī mēdz būt ļoti traumējoši deguna veselībai. Tomēr jāatzīst, ka pacienti mūsdienās kļūst arvien izglītotāki un paši daudz interesējas par savu veselību, meklējot informāciju interneta resursos un uzdodot jautājumus dakteriem, lai kopīgi tiktu rasts labākais risinājums. Tas ļoti iepriecina."
Autors: otolaringologija Headline
Tuvāk iepazīties ar "Headline" sniegtajiem pakalpojumiem iespējams klīnikas mājaslapā www.headline.lv, kā arī Facebook lapā. Savukārt pieteikties ārsta vizītei var, zvanot uz reģistratūras tālruni + 371 67473045 vai + 371 25511144, kā arī, izmantojot mājaslapā esošo kontaktformu.