medicine.lv skaitļos

Lietotāji online268
Aktīvie uzņēmumi12733
Nozares raksti1386
Ekspertu atbildes21477
Kā uzlabot koncentrēšanās spējas, strādājot un mācoties no mājām? Iesaka eksperti : Latvijas veselības portāls | medicīnas uzņēmumi | medicine.lv

Kā uzlabot koncentrēšanās spējas, strādājot un mācoties no mājām? Iesaka eksperti

Ikviens ir piedzīvojis brīdi, kad īsā laikā jāizdara liels darba apjoms – jāsagatavo atskaite, jāīsteno kāds projekts, jāuzraksta studiju darbs. Dažkārt gadās arī tā, ka darāmi vairāki darbi vienlaikus un ne vienmēr iecerētais sokas veikli, jo pēkšņi uzrodas blakus nodarbes. Atgriežoties pie strādāšanas un mācīšanās no mājām, koncentrēšanās darāmo darbu veikšanai var kļūt īpašs izaicinājums. "Samsung" “Skolēna digitālais IQ” eksperti dalās ar ieteikumiem, kas palīdzēs paveikt darbus pēc iespējas produktīvāk.

“Spēja koncentrēties ilgāku laiku vienai nodarbei ir viena no ļoti svarīgām prasmēm, kas nepieciešamas jebkura mērķa sasniegšanai. Lai arī cilvēka dabā ir tiekties uz mērķi, šī ir prasme, kuru vienmēr var attīstīt un uzlabot. Pandēmijas laikā, kad daudziem cilvēkiem lielā mērā ikdiena pārcēlusies uz digitālo telpu, spēja koncentrēties un noturēt uzmanību ir jauns izaicinājums, it īpaši, kad arvien vairāk pienākumu tiek atkal veikti no mājām,” uzskata “Skolēna digitālais IQ” vadītāja Baltijā Egle Tamelīte.

Samazini ārējos faktorus, kas traucē darbam

Ja jūti, ka tev regulāri ir grūti koncentrēties svarīgiem darbiem, mēģini saprast, kas tev traucē un kādos apstākļos strādāt ir vieglāk. Reti var veiksmīgi strādāt, ja apkārt ir troksnis un haoss, tāpēc pārliecinies, ka laikā, kad patiešām nepieciešams koncentrēties, tevi netraucēs ārēji stimuli. Lai arī mums šķiet, ka visu laiku jābūt sasniedzamam jebkuros saziņas kanālos, tomēr nekas nenotiks, ja izslēgsi tālruņa skaņu un ziņapmaiņas programmas datorā. Atstāj visas ar darbu nesaistītās ierīces (tālruni, planšetdatoru) citā telpā, lai visu laiku negribas paķert viedierīci un paskatīties, kas jauns noticis pēdējās piecās minūtēs. Aizver durvis un logus, ja iela ir trokšņaina. Noliec uz galda visus darbam nepieciešamos rīkus, lai procesa laikā tie nebūtu jāmeklē.

Izslēdz sociālo tīklu paziņojumus

Atverot viedierīcēs sadaļu, kurā var redzēt laiku, cik tajā pavadām un kādas lietotnes izmantojam, secināsim, ka darbošanās sociālajos tīklos ne tikai paņem lielu daļu laika, bet arī novērš uzmanību. Parasti liels traucēklis ir paziņojumi, kas izlec par katru jaunu ziņu gan tālrunī, gan datorā. Izslēdz šos paziņojumus! Pilnīgi pietiks, ja pēc pāris stundām pārbaudīsi aktuālo e-pastā vai saziņas vietnēs. Speciālisti iesaka izmantot arī dažādas lietotnes, piemēram, Freedom, AppBlock, FocusMe, kas palīdzēs vadīt viedierīcēs pavadīto laiku.

Sadali darbus mazākos uzdevumos

Viena no tipiskajām kļūdām – gribēt izdarīt visu uzreiz, taču uzdevuma sadalīšana posmos vai nelielākos uzdevumos parasti sniedz labu rezultātu. Piemēram, uzzīmēt tabulu, atrast vizuālu informāciju, veikt aprēķinus, precizēt tos. Aplūkojot katru punktu atsevišķi, paveicamais uzdevums vairs neizskatīsies tik neiespējams. Tie vienkārši ir vairāki mazi uzdevumi.

Plāno darbus atbilstoši grūtības pakāpei

Foto: Freepik.com/lcd2020

Lai sevi motivētu un vienlaikus uzmundrinātu, pirmo savā plānā ieraksti interesējošu vidējas grūtības uzdevumu, otro – visgrūtāko un neinteresantāko, trešo - visvieglāk un ātrāk izpildāmo. Šī secība ir ļoti motivējoša – interesants uzdevums ļauj viegli koncentrēties darbam, savukārt grūta uzdevuma paveikšana rada prieku un gandarījumu, bet vieglā uzdevuma paveikšana – nelielu atpūtu.

Izmanto uzdevumu veikšanas metodes

Kad viss ir pārdomāts un saplānots, laiks ķerties pie darba! Ir dažādas stratēģijas, kā organizēt praktisko darbu. Viena no metodēm, ko iespējams izmantot, ir „Pomodoro“. Tā palīdz gan koncentrēties, gan nevajadzīgi nepārslogot smadzenes. Metodes princips ir vienkāršs: iestati tālruņa signālu, lai tas skan pēc 25 minūtēm. Līdz zvanam visu laiku koncentrējies uz veicamo uzdevumu. Kad atskan signāls, izmanto 5 minūšu pārtraukumu. Pēc tam atkal strādā 25 minūtes līdz nākamajam signālam. Pēc četriem šādiem posmiem jeb kopumā divām darba stundām paņem garāku pārtraukumu – 20 līdz 30 minūtes. 

Neaizmirsti paēst un padzerties

Lai pēc iespējas sekmīgāk veiktu jebkuru uzdevumu, ir svarīgi atcerēties par ēšanu un dzeršanu. Tomēr arī šajā ziņā jāatceras dažas vienkāršas lietas. Pirmkārt, vienmēr centies strādāt paēdis, bet ne pārēdies. Pārēšanās veicina miegainību un nepavisam nepalīdz koncentrēties. Ja tavu uzdevumu sarakstā ir daudz radoša darba, izvēlies produktus, kas "baro" smadzenes. Piemēram, treknas zivis, valriekstus, brokoļus, spinātus, ogas. Otrkārt, dzer daudz ūdens. Lai neaizmirstu regulāri padzerties, rokas stiepiena attālumā turi pudeli ar ūdeni. Lai arī kafiju un tēju uzskata par lieliskiem līdzekļiem mundruma uzturēšanai, ar šiem dzērieniem jāuzmanās. Neliels daudzums kofeīnu saturošu dzērienu tiešām var palīdzēt koncentrēties, bet, lietojot tos lielā daudzumā, var rasties pretējs efekts – domas lēkās un būs tikai grūtāk koncentrēties.

Izgulies

Ir cilvēki, kuriem patīk strādāt un mācīties līdz vēlam vakaram, lai gan patiesībā tas var nebūt produktīvi. Iespējams, tu pats to nepamani, bet tuvāk pusnaktij spēja koncentrēties produktīvam darbam sāk strauji zust. Tas, ko tu spēj dienas laikā paveikt trīsdesmit minūtēs, nakts stundās aizņems stundu. Ne visiem tas izdodas, bet speciālisti iesaka darbu darīšanai labāk celties no rīta. Jebkurā gadījumā svarīgi raudzīties, lai atpūtai un miegam būtu gana daudz stundu un lai darbus tomēr būtu iespējams izdarīt darbam paredzētajā laikā.

Meditē

Foto: Freepik.com/senivpetro

Meditācija, sevis apzināšanās vingrinājumi, joga ir ne tikai modes lieta, bet arī palīdz iemācīties koncentrēties, pilnībā apzināties sevi šeit un tagad. Ja tu apgūsi kādu no šīm tehnikām, būs daudz vieglāk nepazust ārēju kairinājumu radītos vilinājumos. Ja jutīsi, ka spēja koncentrētiies sāk mazināties, ātri vien varēsi koncentrēti atgriezties pie darba.

Dalies ar šo rakstu

Nedēļas tēma

Asarošana. Vai tā ir ārstējama?

Asarošana. Vai tā ir ārstējama?

Viena no sūdzībām, ar ko pacienti vēršas pie oftalmologa, ir asarošana. Par diagnozi, simptomiem un ārstēšanas paņēmieniem stāsta otorinolaringoloģe Jekaterina Kondratiško.

Aktuālie piedāvājumi

Par nierēm, ap nierēm un ne tikai

Par nierēm, ap nierēm un ne tikai

Latvijas Nieru un multiorgānu aizstājterapijas asociācija (LNMAA) jau vairāku gadu garumā rīko Pasaules Nieru dienai (World Kidney Day) veltītus pasākumus Latvijā ar mērķi vairot sabiedrības zināšanas par nierēm, izpratni par riska faktoriem un lai veicinātu veselības pratību kopumā.

Tavs uzņēmums – 6 dažādās platformās JEB kā nokļūt tur, kur ir tavi klienti?

Tavs uzņēmums – 6 dažādās platformās JEB kā nokļūt tur, kur ir tavi klienti?

Vai tavs uzņēmums nesen sācis darboties, un tu prāto, kā ātri un efektīvi par to informēt savus potenciālos klientus? Varbūt tavam uzņēmumam jau kādu laiku ir sava mājaslapa vai profils sociālajos tīklos, taču tu meklē veidu, kā padarīt uzņēmumu vēl atrodamāku?

Video

Veselības ministrija skolām piedāvā mācību filmu par pusaudžu ņirgāšanos (VIDEO)

Veselības ministrija skolām piedāvā mācību filmu par pusaudžu ņirgāšanos (VIDEO)

Veselības ministrija (VM) kopā ar ekspertiem izstrādājusi mācību filmu pusaudžiem, kas skolotājiem palīdzēs darbā ar ņirgāšanās problemātikas risināšanu. Filmā ar praktiskām situāciju izspēlēm un eksperta komentāriem ir skaidrota ņirgāšanās būtība, pazīmes, sekas, kā arī piedāvāti rīcības principi gadījumos, kad pusaudži saskaras ar ņirgāšanās situācijām. 

Produktu testi

Testa rezultāti: "Sunbeam Cosmetics" matu kopšanas komplekts – šampūns "Citronzāle" un kondicionieris "Persiks"

Testa rezultāti:

Aprīlī Medicine.lv sadarbībā ar "Sunbeam Cosmetics" piedāvāja testēt dabīgu cieto šampūnu un kondicionieri saudzīgai un efektīvai ikdienas matu kopšanai.

Testa rezultāti: RUUTE Piparmētras ziede zīdainām un atsvaidzinātām pēdām

Testa rezultāti: RUUTE Piparmētras ziede zīdainām un atsvaidzinātām pēdām

Aprīlī Medicine.lv sadarbībā ar Ineses Vasiļevskas veidoto zīmolu RUUTe® piedāvāja testēt piparmētras ziedi zīdainām un atsvaidzinātām pēdām.

Testa rezultāti: Eliksīrs REDZEI

Testa rezultāti: Eliksīrs REDZEI

Aprīlī Medicine.lv sadarbībā ar SIA “GiLine for life” piedāvāja testēt Eliksīru REDZEI – uztura bagātinātāju ar augu ekstraktiem (250 ml).

HealthAid® Acidophilus – līdzsvarota Acidophilus un Bifidus pienskābo baktēriju kombinācija

HealthAid® Acidophilus – līdzsvarota Acidophilus un Bifidus pienskābo baktēriju kombinācija

Maijā Medicine.lv sadarbībā ar SIA "HealthAid Baltics" piedāvā testēt "HealthAid® Acidophilus" – uztura bagātinātāju ar līdzsvarotu Acidophilus un Bifidus pienskābo baktēriju kombināciju.

Izstāsti Latvijai veselības receptes

Sievietes veselības klīnika AS “Latvijas Jūras medicīnas centrs”: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Sievietes veselības klīnika AS “Latvijas Jūras medicīnas centrs”: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Latvijas Jūras medicīnas centrs ir piemērotākā vieta, kur rūpēties par savu veselību un uzlabot savu dzīves kvalitāti. Šī ir lielākā privātā ārstniecības iestāde Latvijā, kur augsti kvalificēti ārsti ar visjaunākajām medicīnas iekārtām spēj nodrošināt kvalitatīvu un efektīvu visu nepieciešamo veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu vienuviet.

SIA "GenEra": Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

SIA

SIA „GenEra” - akreditēta klīniski diagnostiska laboratorija, kas specializējusies DNS izmeklējumos. Laboratorija jau 20 gadus specializējas molekulārās ģenētikas jeb DNS testēšanas jomā. Uzņēmuma misija ir palīdzēt uzlabot dzīves kvalitāti ar zināšanām, ko sniedz ģenētiskā informācija.