Kā mazināt stresu pirmssvētku laikā?

Kā mazināt stresu pirmssvētku laikā?
Foto: pixabay.com

Nenoliedzami, ka pirmssvētku laikā cilvēki izjūt daudz pozitīvu emociju. Vienlaikus šis laiks sev līdzi nes arī stresu, nemieru un raizes.

Nereti stresu izraisa tieši spēcīgā vēlme sagādāt ģimenei "ideālas" svētku brīvdienas, kas nozīmē papildu slogu darba un sociālās dzīves apvienošanai ar iepirkšanos, dekorēšanu, tīrīšanu, dāvanu saiņošanu un cepšanu un vārīšanu. Turklāt gada noslēgums arī darbavietā var radīt stresu, jo jānoslēdz projekti, jāgatavo atskaites u.tml. Kā atklājies Amerikas psihologu asociācijas veiktajā pētījumā, pirmssvētku stress visbiežāk skar cilvēkus ar vidējiem ienākumiem un sievietes, jo tieši viņas visbiežāk rūpējas par svētku radīšanu ģimenei.

Diemžēl visi papildu pienākumi neļauj izbaudīt pirmssvētku laiku un vairāk šķiet kā lieks slogs, nevis mierpilns laiks, ko pavadīt kopā ar tuviniekiem. Tāpēc ļoti svarīgi zināt, kā rīkoties, lai šo stresa un satraukumiem pilno laiku aizvadītu ar vēsu prātu. Vislabāk, ja netiktu gaidīts brīdis, kad stress jau kļuvis nekontrolējams, bet jau laikus savā ikdienā ieviest itin vienkāršus paradumus, kas ļaus sakārtot prātu un veicamos pienākumus veikt ar mieru un prieku.

1. Iekļauj ikdienā fiziskās aktivitātes

Sports un fiziskās aktivitātes ir ļoti būtiski ne tikai ķermenim, bet arī garam. Fiziskas slodzes laikā izdalās ķīmiskas vielas, kuras pozitīvi ietekmē cilvēka labsajūtu. Fizisko aktivitāšu laikā centrālajā nervu sistēmā izdalās endorfīns jeb tā dēvētais "laimes hormons". Šādu nosaukumu tas ieguvis tieši tāpēc, ka rada labsajūtu un mieru, kā arī nomāc sāpes. Tāpat fiziskas aktivitātes veicina serotonīna izdalīšanos. Arī šī viela uzlabo cilvēka noskaņojumu, kā arī regulē apetīti un miega ritmu, uzlabo atmiņu. Pat, ja neatliek laika sporta nodarbībai, ķermeni fiziski var noslogot arī staigājot, kāpjot pa kāpnēm, tīrot māju, u.c.

2.Pavadi laiku svaigā gaisā

Pat desmit minūtes svaigā gaisā palīdzēs "izvēdināt galvu" jeb mazināt stresu, uzlabot noskaņojumu, kas pats par sevi palīdzēs atslābināties.

3. Atvelti laiku patīkamām nodarbēm

Lai mazinātu pirmssvētku laika radīto spriedzi, ļoti būtiski atveltīt laiku arī sev patīkamām nodarbēm, kas vairo labsajūtu un prieku - vanna, filmu skatīšanās, pastaiga, joga, friziera apmeklējums, laiks ar tuviniekiem vai jebkas cits, kas palīdz uzlabot omu un liek pasmaidīt. Jo arī smiekliem piemīt stresu mazinoša iedarbība!

4. Neskriet laikam pa priekšu!

Centies uztvert situāciju mierīgi, nedomājot par neskaitāmajiem darbiem, kas vēl jāpaveic. Koncentrējies uz konkrētajā brīdī veicamo uzdevumu un neķeries klāt nākamajam pirms paveic uzsākto. Reizēm der sagatavot sarakstu ar visiem paveicamajiem darbiem, lai saprastu, ka nav tik traki, kā izskatās. Savukārt brīžos, kad jūti tuvojamies stresu, būtiski ir spēt pateikt "nē" darbiem, kurus nespēsi paveikt.

5. Koncentrējies uz savām un tuvinieku vēlmēm, nevis reklāmās diktētajam

Diemžēl Ziemassvētki ir vieni no viskomercializētākajiem gada svētkiem. Reklāmas visapkārt cenšas radīt priekšstatu par to, kā būtu jāsvin šie svētki. Tāpēc svarīgi ir radīt tādus svētkus, kas būs īpaši tieši paša ģimenei, necenšoties sekot reklāmu diktētajam.

6. Gatavojies svētkiem racionāli

Centies netērēt laiku lietām, kuras var padarīt ērtākas un ātrākas. Dāvanas iespējams pasūtīt interneta veikalos, kas aiztaupīs pirmssvētku laika pavadīšanu pārpildītos lielveikalos. Savukārt, ja stresu rada svētku maltītes gatavošana, centies sadalīt pienākumus ģimenē - ja aicini ciemiņus, katrs var parūpēties par kādu ēdienu.

7. "Nepielipini" stresu arī bērniem

Semestra nobeigums skolā un aktīva gatavošanās svētku koncertiem var izsist no līdzsvara bērna ikdienas ritmu, radot nogurumu un stresu. Kā tikt galā ar stresa situācijām, bērni mācās no vecākiem. Ja paši vecāki būs "uzvilkti", visticamāk papildu stress tiks "pielipināts" arī bērniem.

Lai arī kāda gada nogalē būtu pienākumu nasta skolā, ļoti būtiski, lai bērniem tiktu saglabāts ierastais gulētiešanas ritms. Pat, ja kādu vakaru gulētiešanas laiks ir aizkavējies, nākamajā dienā būtu jācenšas atgriezties pie ierastā laika.

Tāpat pirmssvētku iepirkšanās drudzī vecākiem būtu jāizvairās ņemt līdzi bērnus uz pārpildītiem lielveikaliem. Tiklīdz bērns sagurs vai jutīs izsalkumu, iepirkšanos turpināt kļūs jo grūtāk.

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

iVF Riga ikgadējā starptautiskā konference 

iVF Riga ikgadējā starptautiskā konference 

Ar prieku paziņojam, ka 2020. gada 7. februārī klīnika iVF Riga un Latvijas Cilmes šūnu centrs iVF Riga organizē starptautisku konferenci "Latvian Annual IVF – Cell therapy meeting" ar Latvijas, Lietuvas, Zviedrijas, Somijas, Apvienotās Karalistes un Spānijas lektoru piedalīšanos.

Aktuālie piedāvājumi

Vingrošanas nodarbības grūtniecēm – ļoti svarīgas

Vingrošanas nodarbības grūtniecēm – ļoti svarīgas

Regulāras fiziskas aktivitātes grūtniecības laikā palīdz ne tikai labāk kontrolēt un vadīt visas šīs izmaiņas, labāk tām piemēroties, bet arī uzlabot un uzturēt sievietes fizisko formu, mazināt svara pieaugumu, kā arī novērst gestācijas jeb grūtnieču diabēta risku un, protams, stabilizēt un optimizēt psiholoģisko pašsajūtu. Galvenais fizisko aktivitāšu priekšnosacījums – ginekologa atļauja un sertificēta fizioterapeita uzraudzība.

Dēļu terapija – ārstēšana ar spēcīgu iedarbību

Dēļu terapija – ārstēšana ar spēcīgu iedarbību

Hirudoterapija ir metode, kas balstīta uz medicīnisko dēļu izmantošanu. Medicīniskās dēles ir efektīvs ārstniecisks līdzeklis. Ar tām var izraisīt daudzas kompleksas – gan specifiskas, gan nespecifiskas – izmaiņas cilvēka organismā.

Video

Produktu testi

Testa rezultāti: "Iceland Moss Spray" – sprejs pret rīkles iekaisumu, aizsmakumu un kairinošu klepu

Testa rezultāti: "Iceland Moss Spray" – sprejs pret rīkles iekaisumu, aizsmakumu un kairinošu klepu

Decembrī medicine.lv sadarbībā ar zīmolu "Dr.Pakalns SELECT" piedāvāja testēt produktu iekaisušas rīkles gļotādas mitrināšanai, aizsmakumam un kairinošam klepum.

"Iceland Moss Spray" – sprejs pret rīkles iekaisumu, aizsmakumu un kairinošu klepu

"Iceland Moss Spray" – sprejs pret rīkles iekaisumu, aizsmakumu un kairinošu klepu

Decembrī medicine.lv sadarbībā ar zīmolu "Dr.Pakalns SELECT" piedāvā testēt produktu iekaisušas rīkles gļotādas mitrināšanai, aizsmakumam un kairinošam klepum.

Testa rezultāti: "Gold-Vit® D3 4000 Fast" mutē šķīstošas tabletes ar ābolu garšu

Testa rezultāti: "Gold-Vit® D3 4000 Fast" mutē šķīstošas tabletes ar ābolu garšu

Oktobrī un novembrī medicine.lv sadarbībā ar vitamini.lv piedāvāja testēt jaunākās paaudzes D3 vitamīnu mutē šķīstošu tablešu veidā – "Gold Vit® D3 4000 Fast".

Uzņēmējs runā

Rūpējies par savu muguru – izvēlies matraci no Erti.lv

erti_2

Guļot neērtās pozās, nakts miegs tiek pakļauts biežām kustībām, nosprostotiem asinsvadiem un neveselīgām mugurkaula pozām. Kur pirkt matraci? Atbilde ir pavisam vienkārša – matraču veikalā Erti.lv. Uzņēmums ražo matračus, kas piemēroti ikdienas lietošanai un atbilst elitāriem kvalitātes standartiem, kā arī piedāvā dažādu kategoriju un veidu matračus bērniem un jauniešiem. 

iVF Riga ikgadējā starptautiskā konference 

Annual_iVF_Riga_Meeting_2020

Ar prieku paziņojam, ka 2020. gada 7. februārī klīnika iVF Riga un Latvijas Cilmes šūnu centrs iVF Riga organizē starptautisku konferenci "Latvian Annual IVF – Cell therapy meeting" ar Latvijas, Lietuvas, Zviedrijas, Somijas, Apvienotās Karalistes un Spānijas lektoru piedalīšanos.