Kā ēst gada tumšajā laikā, lai sevi palutinātu, bet neiedzīvotos liekos kilogramos?

07.12.2017
Kā ēst gada tumšajā laikā, lai sevi palutinātu, bet neiedzīvotos liekos kilogramos?

Garie un tumšie rudens vakari, drēgnie laikapstākļi gada nogalē cilvēkus mudina vairāk uzturēties mājās un biežāk sevi palutināt ar kādu gardu ēdienu, tāpēc tieši rudenī un ziemā parādās lielāks risks iegūt liekus kilogramus vai ciest no pārēšanās. Lai ēdiens sniegtu cerēto baudu, bet nekaitētu veselībai, pavāre un uztura speciāliste Jevgēnija Jansone un veikalu tīkls ELVI ir apkopojuši padomus maltītes izvēlei un plānošanai gada tumšākajam laikam.

1. Izvērtē sava organisma patieso vajadzību pēc sātīgas maltītes!

Vēlmi pēc biežākām un sātīgākām maltītēm aukstajā sezonā nosaka gan organisma fizioloģiskie procesi, gan mūsu ikdienas paradumi. Protams, ja ārā kļūst aukstāks, pieaug organisma nepieciešamība pēc papildu enerģijas - to visātrāk var iegūt, apēdot kādu sātīgu un treknu ēdienu. Tomēr jāpatur prātā - ja ikdienas fiziskās aktivitātes aukstumā un salā aprobežojas ar pāris soļu veikšanu no dzīvesvietas līdz auto vai no auto līdz darbam, prasībām pēc papildu enerģijas nevajadzētu veidoties.

Daudz biežāk pārēšanos veicina mūsu ieradumi un ikdienas rutīna. Ja ārā ir auksts, lietains laiks, vakari ir gari un tumši, ir likumsakarīgi, ka daudz vairāk brīvā laika pavadām mājas, laiski atpūšoties pie televizora vai nesteidzīgi darot ikdienas darbus. Tas mūs mudina gan biežāk ielūkoties ledusskapī, gan našķēties ar kalorijām bagātiem kārumiem un tādējādi, pat nemanot, apēst organismam nevajadzīgi daudz lieka ēdiena. Lai izprastu, vai kārtējā maltīte un sātīgās uzkodas patiesi ir organisma nepieciešamība vai tomēr iegriba, ir svarīgi ieklausīties savā ķermenī - jo labāk izpratīsim sava organisma vajadzības, jo vieglāk būs izvērtēt savu patieso nepieciešamību pēc ēdiena un katrā ēdienreizē apēst tieši tik, cik vajadzīgs, nevis tik, cik gribās!

2. Veido ēšanas rituālus.

Lai izvairītos no nevajadzīgi biežām ēdienreizēm vai nemitīgas našķēšanās ar kārumiem, veido ēšanas rituālus. Ieplāno laiku savām ikdienas maltītēm un padari tās par nozīmīgu ikdienas daļu, kuras laikā uzmanību nenovērš citas domas vai uzdevumi. Piemēram, pārvērt vakariņas par regulāru ģimenes rituālu, to laikā izslēdz datorus, televizoru un nelieto tālruņus. Velti laiku sarunām ar saviem tuviniekiem vai nesteidzīgai domu sakārtošanai. Ja ēšanas laikā mēs nekoncentrējamies uz ēdienu, bet esam aizņemti ar citu darbu darīšanu vai it kā šķietamām izklaidēm, piemēram, jaunāko ziņu lentu pārskatīšanu vai iemīļotā seriāla vērošanu, mēs nemanot varam apēst pat divreiz vairāk ēdiena, nekā organismam būtu reāli nepieciešams.

Ja ikdienas maltītes pārvērtīsim par nozīmīgu dienas sastāvdaļu, mēs iemācīsimies paēst no mazāka ēdiena daudzuma, ēšana nekļūs par nepārtrauktu procesu visa vakara garumā un saruks vēlme našķēties ar dažādam uzkodām, turklāt ēdienreizēs kopīgi pavadītais laiks labvēlīgi ietekmēs arī mūsu attiecības ar tuviniekiem.

3. Gatavo dārzeņu ēdienus!

Daudzi maldīgi uzskata, ka dārzeņi un augļi gada tumšajā laikā ir zaudējuši visu savu uzturvērtību un tāpēc tos ēst nav jēgas. Patiesībā ir pretēji - tieši dārzeņi un augļi ziemā ir ļoti nozīmīgs uzturvielu avots un tie vēl arvien satur krietni vairāk nepieciešamo vitamīnu, minerālvielu, šķiedrvielu un citu vērtīgo sastāvdaļu kā lielākā daļa pusfabrikātu, konservu vai rūpnieciski pārstrādātu produktu.

Protams, no ārzemēm tālu ceļu mērojuši tomāti un gurķi ziemā negaršos tā, kā vasaras vidū tikko noplūkti vecmāmiņas siltumnīcā, taču visi dārzeņi arī rudens un ziemas sezonā ir mūsu organismam vērtīgi un nozīmīgi. Ja kādu konkrētu dārzeņu garšas nianses ziemas sezona neapmierina, tos noteikti drīkst neēst, taču veikalu plauktos ir pietiekami plašs dažādu dārzeņu sortiments, lai tur kaut ko sev tīkamu atrastu katrs. Dārzeņus vajag lietot svaigus, piemēram, gatavojot dažādus salātus vai uzkodas, taču tos var izmantot arī sautējumiem, zupām un dažādu piedevu pagatavošanai.

Tieši dārzeņi ir viens no mūsu organismam nozīmīgākajiem šķiedrvielu un vitamīnu avotiem, kas piemēroti rudenīgu un sildošu ēdienu gatavošanai!

4. Baudi citrusaugļus!

Rudens un ziema ir citrusaugļu ražas sezona, un, lai arī šie augļi pie mums tiek vesti no siltākām zemēm, tie noteikti jau kļuvuši par neatņemamu kārumu mūsu Latvijas ziemā. Citrusaugļi ir brīnišķīgs vitamīnu avots, tie ir ļoti aromātiski un ar savām košajām krāsām piešķir arī vizuālu akcentu gan mūsu ēdieniem, gan interjeram. To saldskābenā, spirdzinošā garša spēj gan uzmundrināt, gan iepriecināt pat vistumšākajā dienā - citrusaugļi satur ļoti maz tauku un kaloriju, taču ir bagāti ne vien ar vitamīniem, bet arī pektīniem un dažādam ēteriskajām eļļām.

Citrusaugļus var ēst gan tāpat, svaigā veidā, gan pievienot mērcēm, musli, salātiem un citiem ēdieniem. Protams, ēdot jebkurus augļus, jāatceras, ka tie satur daudz cukura, un tos nevajag ēst arī pārāk daudz. Lai cik ļoti gribētos tumšās dienas Ziemassvētku gaidīšanas laikā īsināt, ik pa laikam apēdot kādu aromātisku un spirdzinošu mandarīnu, ar to ēšanu nevajadzētu pārspīlēt - organismam pilnīgi pietiks, ja dienā apēdīsiet 3-4 vidēja izmēra mandarīnus.

5. Lieto garšvielas!

Gada tumšais laiks ir īstais brīdis, kad palutināt sevi ar jaunām garšām, pie ierastiem ēdieniem pievienojot interesantas garšvielas! Aromātiskas, sildošas un rudenīgas notis ēdienam piešķirs muskatrieksts, ingvers, krustnagliņas, dažādi pipari - baltie, rozā, sarkanie, zaļie, raibie, smaržīgie, čili un visi citi, ko mūsdienās var atrast veikalu plauktos. Nebaidies eksperimentēt ar it kā neierastām garšu niansēm - piemēram, retais zina, ka gaļas cepešiem patīkamu garšu piešķirs kanēlis, ko vairāk esam pieraduši lietot desertiem vai karstvīnam!

Gatavojot maltīti, esi radošs - tas var pavērt ne vien jaunu garšu pasauli, bet kļūt arī par aizraujošu nodarbi garajiem, tumšajiem vakariem.

6. Treknajiem ēdieniem jābūt kvalitatīviem, vērtīgiem un vitamīniem bagātiem!

Protams, lai kā censtos, dzīvojot Latvijā, rudens un ziemas sezonā bez treknāku ēdienu ēšanas iztikt būs grūti, taču arī no sātīgu maltīšu klāsta var izvēlēties tādus ēdienus, kas būs vērtīgi un vajadzīgi. Piemēram, treknu zivju ēdieni nodrošina mūsu organismu ar vērtīgo D vitamīnu, ko pie mums ziemas sezonā citādi uzņemt ir grūti. Ne jau velti somi un citi skandināvu kaimiņi par vienu no saviem iecienītākajiem ziemas ēdieniem ir atzinuši tieši zivju zupu. Starp citu - vislabākā un aromātiskākā zivju zupa sanāks no dažādiem salīdzinoši lētiem zivju atgriezumiem, ko var labi papildināt ar dārzeņiem un saldo krējumu. Jā, šis ēdiens būs trekns, taču tas būs arī veselīgs.

Gada tumšajā sezonā droši var izvēlēties arī citus treknākus ēdienus, vienīgi jāatceras - ir jāierobežo apēstā ēdiena apjoms. Ja treknu zivi, karbonādi siera un miltu panējumā, makaronus ar treknu mērci vai kādu citu kalorijām pārbagātu ēdienu apmēram vienādās proporcijās papildināsiet ar vērtīgiem dārzeņiem, organisms saņems kāroto kaloriju daudzumu, taču ēdiens tik un tā būs veselīgs un vērtīgs!

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

Skleroterapija – pamats veselām un skaistām kājām

Skleroterapija – pamats veselām un skaistām kājām

Dr. Mauriņa klīnikā gadā tiek veiktas 3000 vēnu operāciju un skleroterapijas procedūru. Skleroterapija ir efektīva varikozu vēnu ārstēšanas metode, kas spēj uzlabot pacienta pašsajūtu un dzīves kvalitāti kopumā.

Aktuālie piedāvājumi

"Levenhuk Baltic" palielināmie stikli un digitālās lupas profesionālai un mājas lietošanai

"Levenhuk Baltic" palielināmie stikli un digitālās lupas profesionālai un mājas lietošanai

Plašajā optisko instrumentu klāstā palielināmie stikli un lupas ieņem īpašu vietu. Tās ir domātas ne tikai cilvēkiem ar redzes traucējumiem, bet arī ir neaizstājams darba instruments daudzās profesionālajās jomās. Ar tā palīdzību darbu iespējams paveikt ar vislielāko precizitāti un iegūt maksimāli augstus rezultātus.

Zobārstniecībā izmantojamo materiālu bioloģiskā saderība, to kaitīgā ietekme uz cilvēka organismu

Zobārstniecībā izmantojamo materiālu bioloģiskā saderība, to kaitīgā ietekme uz cilvēka organismu

Latvijā pieejamie zobārstniecības materiāli, kurus izmanto zobu plombēšanā, zobu sakņu kanālu ārstēšanā un protezēšanā, lai arī ir inovatīvi, bet tomēr satur tādas ķīmiskas vielas, kas nav bioloģiski saderīgas cilvēka organismam un ilgtermiņā rada dažādus veselības traucējumus.

Video

Veselīgs uzturs menopauzes laikā: Skaidro eksperte

Veselīgs uzturs menopauzes laikā: Skaidro eksperte

Sievietes veselību menopauzē ietekmē ne tikai izmaiņas hormonālajā sistēmā, bet arī dzīvesveids un uzturs. Dietoloģe aicina sievietes mainīt sliktos paradumus un stāsta par ieteicamo uzturu menopauzes laikā, lai saglabātu dzīves kvalitāti un izvairītos no saslimšanas ar sirds asinsvadu slimībām, osteoporozes un aptaukošanās.

Produktu testi

Testa rezultāti: Gold-Vit D3 Junior mutē šķīstoši pulveri

Testa rezultāti: Gold-Vit D3 Junior mutē šķīstoši pulveri

Martā medicine.lv sadarbībā ar vitamini.lv piedāvā testēt jaunākās paaudzes D vitamīnu bērniem un pusaudžiem - Gold-Vit D3 Junior.

Dzintars FUTURE FORMULA SOS kāju balzams un balzāms kāju pēdām

Dzintars FUTURE FORMULA SOS kāju balzams un balzāms kāju pēdām

Maijā medicine.lv sadarbībā ar AS "Dzintars" piedāvā testēt divu produktu komplektu - FUTURE FORMULA SOS kāju balzamu un mīkstinošu balzāmu kāju pēdām.

Ekoell pieniņš acu kosmētikas noņemšanai "Ābelīte"

Ekoell pieniņš acu kosmētikas noņemšanai "Ābelīte"

Maijā medicine.lv sadarbībā ar Ekoell piedāvā testēt pieniņu acu kosmētikas noņemšanai "Ābelīte".

Uzņēmējs runā

Zobu tehniskā laboratorija. SIA "Dentālā studija"

zobu_implanti_10

Zobu implanti ir skrūves no titāna sakausējuma, ko izmanto zaudētā zoba saknes aizvietošanai, ieskrūvējot to žokļa kaulā. Titāns tiek izmantots tāpēc, ka tas ir vienīgais biosaderīgais materiāls – organisma atgrūšanas gadījumi ir ļoti reti – kurš turklāt ir arī ļoti izturīgs.