Gatavošanās rudens skrējienam: Farmaceites ieteikumi

Gatavošanās rudens skrējienam: Farmaceites ieteikumi

Rudens iestāšanās vēl nenozīmē, ka jāpārtrauc vasarā uzsāktā skriešana svaigā gaisā. Lai skriešana sagādātu prieku un patīkamas emocijas arī rudens sezonā, ieteicams ievērot dažus ieteikumus. Tuvojoties "Euroaptieka Skrien Rīga" – lielākajam rudens skrējienam Latvijā, kas notiks 22. septembrī, tā vēstnese un farmaceite Anna Ļapidevska sniedz padomus, kas jāņem vērā, lai kārtīgi sagatavotos rudens skrējienam. Viņa uzskata, ka svaigs gaiss, skriešana un lieliska kompānija ir labākā labsajūtas kombinācija.

Atbilstoša apģērba izvēle

Ļoti svarīgs ir pareizi izvēlēts apģērbs, kas piemērots laikapstākļiem. Rudens periodā skriešanas apģērbam būtu jābūt vairākās kārtās.

"Izvēloties skriešanas apģērba apakšējo slāni, pievērs uzmanību tā sastāvam. Šoreiz kokvilnas vietā labāk izvēlēties sintētisku materiālu, kas spēj izvadīt mitrumu. Tādi apzīmējumi kā QuickDry Coolmax, Themolite Base, Viloft, Polypropylene un citi nozīmē, ka apģērbam ir speciālas mitruma atdeves, siltuma saglabāšanas un ventilācijas funkcijas. Pa virsu apakšējam slānim jāvelk vējjaka, ja ir lietains laiks, vai džemperis, ja laiks ir sauss. Skriešanai rudenī var derēt gan parastās treniņbikses, ja gaisa temperatūra ir virs +15°C, vai skriešanas legingi, ja temperatūra ir zemāka. Parasti legingus izgatavo no gaisu necaurlaidīga materiāla ar ielaidumiem no tīklveidīga materiāla ventilācijai – tie ir spējīgi vienlaicīgi gan saglabāt siltumu, gan novirzīt mitrumu," skaidro farmaceite. 

Tomēr jāizvairās no pārāk liela apģērba daudzuma – jāpatur prātā, ka skriešanas laikā ķermeņa temperatūra paaugstinās, uzlabojas asinsrite, sirds strādā ātrāk un pastiprinās sviedru izdale, tādēļ jāizvairās no pārmērīgas sakaršanas. Ja dodies skriet no mājām un atpakaļ, rezerves apģērbu ņemt nav nepieciešams, bet, ja pēc skrējiena tūlīt neatgriezīsies mājās, jāparūpējas, lai līdzi būtu papildu sausas veļas un apavu komplekts. 

Farmaceite un skrējiena vēstnese stāsta, ka, sportojot ārā, ir būtiski, lai kājas vienmēr būtu sausas: "Jāizvēlas skriešanas apavi ar GoreTex sistēmu – tā ir ūdensizturīga un uztur kājas sausumā. Turklāt apaviem jābūt lielai protektora rievai un labai amortizācijai. Lietainā laikā pēdas saķere ar zemi kļūst sliktāka un dziļais protektors pasargās no paslīdēšanas. Lai nesaaukstētos un maksimāli pasargātu sevi no nelabvēlīgo faktoru ietekmes, piemēram, aukstuma, lietus un vēja, ir obligāti jāpadomā par "vājo" vietu aizsardzību. Lai galva, seja un muguras lejasdaļa būtu labi nosegtas, lieti var noderēt ausu sildītājs, šalle un cimdi."

Neaizmirsti par iesildīšanos un atsildīšanos

Iesildīšanās ir obligāta treniņa sastāvdaļa, bez tās skriešanu nav vēlams sākt, it īpaši aukstā un lietainā laikā. Pirms došanās uz treniņu veic vieglu iestiepšanos, virkni ar kāju vēzieniem, dažiem palēcieniem un izklupieniem. Tas palīdzēs ķermenim labāk pielāgoties skrējienam aukstumā. Skriešanas laikā neļauj sev atdzist – pēc treniņa beigām uzreiz pārģērbies sausās drēbēs un tikai pēc tam veic atsildīšanos un izstiepšanos. Ja ir bijis tempa vai intervāla skrējiens, svarīgi to pabeigt ar mierīgu skrējienu. Tāpat ļoti noderīgs ir pašmasāžas rullis, ar kura palīdzību pēc skrējiena var izrullēt visus nepieciešamos muskuļus, tādējādi tos atslābinot.

Pareizs uzturs un šķidruma uzņemšana

Ogļhidrātus jāēd gan sacensību dienas brokastīs, gan uzreiz pēc sacensībām – noteikti pirmās stundas laikā, lai maksimāli atjaunotu glikogēna rezerves. Ātrāk šīs rezerves atjauno ogļhidrāti ar augstu glikēmisko indeksu: cukurs, glikoze, pulētie rīsi, baltmaize vai banāni. "Brokastis vēlams ieturēt trīs stundas pirms sacensību starta. Turklāt brokastis pirms sacensībām ir brīdis, kad nav jādomā par šķiedrvielu uzņemšanu. Droši var ēst baltos rīsus, baltmaizes grauzdiņus, saldu jogurtu vai pielikt cukura karoti pie tējas – šī enerģija tiks iztērēta trasē! Ēdienreizē pirms skriešanas noteikti jāizvairās no taukvielas saturošas maltītes, jo tauki var kavēt tūlītējas enerģijas pieplūdumu. Jāatceras, ka tādi saldumi kā šokolāde, konfektes, cepumi ir ar augstu tauku saturu – tos atstājam sev kā balvu pēc veiksmīga finiša," norāda  speciāliste.

Sacensību laikā ieteicams apēst kādu augli vai sportistiem paredzētos uztura bagātinātājus, bet pirms paša skrējiena sākuma var apēst pavisam nelielu uzkodu – pusi banāna, dažas rozīnes vai marmelādes gabaliņu. Olbaltumvielas ir ieteicamas uzreiz pēc treniņa vai sacensībām – tās kopā ar saliktajiem ogļhidrātiem lieliski atjauno muskuļu tonusu. Savukārt, kafijai un zaļajai tējai ir stimulējošs efekts, kas palīdz garo distanču skrējējam ilgāk izturēt lielu slodzi, taču jāatceras, ka tie ir arī atūdeņošanos veicinoši dzērieni, tādēļ, ja dzeram, tad tikai nelielu tasīti.

Būtiska nozīme ir šķidruma uzņemšanai. Sacensību rītā pilnīgi pietiks ar 200–300 mililitriem ūdens, taču nav jāpārspīlē – svarīgākais ir nejusties izslāpušam. Arī skriešanas laikā ieteicams sākt dzert ūdeni jau laikus, kamēr slāpju sajūta nav sākusies. Ja jūti slāpes fiziskās slodzes laikā, tas norāda, ka ūdens organismā jau ir par maz.

Farmaceites un skrējiena vēstneses ieteikumi var lieti noderēt, ja plāno piedalīties lielākajā rudens skrējienā Latvijā, kas notiks jau šajā nedēļas nogalē, 22. septembrī, Rīgā. Skrējiena mērķis ir iedvesmot ikvienu Rīgas un Latvijas iedzīvotāju pievērsties aktīvam dzīvesveidam, iepazīt skriešanas kultūru un stiprināt veselīgu un sportisku ģimeņu tradīcijas. Ikgadējais skrējiens pulcē tūkstošiem dalībnieku ne tikai no Latvijas, bet arī citām pasaules valstīm. Šogad skriešanas entuziasti aicināti apvienoties piecu, 10 vai 21 kilometru distancēs, tāpat 10 kilometru distanci ir iespējams veikt, ejot vai nūjojot. Savukārt ģimenes skriešanas prieku var baudīt divus kilometrus garajā Ģimenes skrējiena distancē, bet bērni vecumā no diviem līdz 12 gadiem aicināti pievienoties Bērnu skrējienam (200– 1000 metri). 

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Uzņēmumi, saistīti ar raksta tematiku nozarē "Veselīgs uzturs":

Nedēļas tēma

Dzirdes noslēpumi

Dzirdes noslēpumi

Dzirdes saglabāšanas jautājumā ļoti svarīga ir profilakse. Sertificēts otolaringologs ar 30 gadu pieredzi, Dr.Sc. med. Aleksandrs Matisons konsultē un veic nepieciešamās procedūras Rīgas slimnīcas "BIKUR HOLIM" poliklīnikā.

Aktuālie piedāvājumi

Par trombofīlijas ģenētisko testēšanu

Par trombofīlijas ģenētisko testēšanu

Trombofīlija ir organisma pastiprināta tieksme veidot trombus. Šāds stāvoklis var būt gan iedzimts, gan iegūts. Kādi ir trombožu cēloņi, kādi ir trombofīlijas risku pastiprinoši vides un dzīvesveida faktori un kā no tiem izvairīties? 

Masāžas spēks

Masāžas spēks

Ne vienmēr muguras sāpju gadījumā ir jālieto medikamenti vai jātērē nauda neskaitāmām fizioterapijas vizītēm, jo lielāko daļu no šīm problēmām var atrisināt ar efektīvu masāžu. Pranamat masāžas elementi lotosa ziediņu formā masē ķermeni, sniedzot sasprindzinājuma atslābumu, sāpju mazināšanos un pašsajūtas uzlabošanos.

Video

Dietoloģe: Kā izvairīties no bērna aptaukošanās? (VIDEO)

Dietoloģe: Kā izvairīties no bērna aptaukošanās? (VIDEO)

Piektdaļai Latvijas bērnu ir liekais svars, un aptaukošanās proporcija bērnu vidū turpina pieaugt. Starptautiskajā pārtikas dienā, 16. oktobrī, ir vērts atgādināt, cik svarīgi ir lietot veselīgu pārtiku un ievērot veselīga dzīvesveida paradumus ģimenē, jo tas ietekmē gan pieaugušo, gan bērnu veselību.

Produktu testi

Testa rezultāti: Dabas Lāse – auzu pārslu putras ar vitamīniem un mikroelementiem

Testa rezultāti: Dabas Lāse – auzu pārslu putras ar vitamīniem un mikroelementiem

Septembrī medicine.lv sadarbībā ar "Dabas Lāse" piedāvāja izmēģināt gardas un veselīgas auzu pārslu putras ar vitamīniem un mikroelementiem.

GoRespiro kapsulas un balzams elpceļu veselībai

GoRespiro kapsulas un balzams elpceļu veselībai

Oktobrī medicine.lv sadarbībā ar SIA Silvanols piedāvā testēt GoRespiro – Latvijā izstrādātus un ražotus iemīļotus dabas vielu kompleksus elpceļu veselībai.

Testa rezultāti: Rinogel DROPS – mitrina, aizsargā un atvieglo elpošanu iesnu laikā

Testa rezultāti: Rinogel DROPS – mitrina, aizsargā un atvieglo elpošanu iesnu laikā

Septembrī medicine.lv sadarbībā ar SIA Silvanols piedāvāja testam Rinogel DROPS.

Uzņēmējs runā

Dzirdes noslēpumi

Dzirde_2

Dzirdes saglabāšanas jautājumā ļoti svarīga ir profilakse. Sertificēts otolaringologs ar 30 gadu pieredzi, Dr.Sc. med. Aleksandrs Matisons konsultē un veic nepieciešamās procedūras Rīgas slimnīcas "BIKUR HOLIM" poliklīnikā.

Par trombofīlijas ģenētisko testēšanu

dna

Trombofīlija ir organisma pastiprināta tieksme veidot trombus. Šāds stāvoklis var būt gan iedzimts, gan iegūts. Kādi ir trombožu cēloņi, kādi ir trombofīlijas risku pastiprinoši vides un dzīvesveida faktori un kā no tiem izvairīties?