Euroaptieka ievieš jaunu aptiekas konceptu – baltā aptieka
Pamatojoties uz veiktajiem pircēju ieradumu pētījumiem, rūpīgu esošās darbības un vērtību analīzi, viens no vadošajiem aptieku tīkliem Latvijā Euroaptieka, šogad savās aptiekās sācis ieviest jaunu konceptu – baltā aptieka. "Tirgus un sabiedriskās domas izpētes aģentūras Nielsen veiktais pētījums pierādīja, ka klientiem vissvarīgākais faktors aptiekas izvēlē ir apkalpošanas kvalitāte, un Euroaptieka šajā pozīcijā tiek vērtēta vislabāk starp visiem aptieku tīkliem. Tomēr atklājām, ka klienti sagaida vēl ērtāku un patīkamāku aptiekas iekārtojumu," jaunā koncepta ieviešanas nepieciešamību komentē Euroaptieka valdes locekle Inga Zemdega – Grāpe.
"Mēģinot rast klientiem ērtākus un patīkamākus risinājumus, esam izgājuši cauri diezgan komplicētam jautājumu lokam, kas ietver aptiekas interjera jautājumus, preču izvietojumu, pircēju pārvietošanās plūsmu uzlabošanu un citas nianses. Mēs uzņēmumā bieži runājam par to, ka vēlamies būt soli priekšā, tiekties nākotnes virzienā, tāpēc baltās aptiekas koncepts ir mūsdienīgas un atvērtas tirdzniecības vietas prototips," informē I.Zemdega – Grāpe.
"Ieviešot baltās aptiekas konceptu, ārkārtīgi svarīgi bija neapstāties tikai pie mēbeļu dizaina un apgaismojuma, kas ir svarīgs, taču ne izšķirošais elements. Daudz būtiskāk bija izanalizēt preču kategoriju izvietojumu pašapkalpošanās zālē, novērst tā saucamās "aukstās zonas", vadīt pircēju plūsmu ar redzamiem uzrakstiem, grupēt preču kategorijas loģiskā secībā. Tāpat izvērtējām aspektus, kas apgrūtinātu garnadžu darbošanos - uzlabojām zāles pārredzamību, dārgākos produktus novietojām tuvāk kasēm. Tas bija aizsākums un mēs to nosaucām par horizontālo plānojumu, kuru ieviesām visās aptiekās," paskaidro I.Zemdega – Grāpe.
"Daudz darbietilpīgāks darbs bija vertikālā plānošana, kas faktiski skāra pilnīgi visa sortimenta un cenu pārskatīšanu - katras preces pārdošanas rādītāju analīzi, visu kategoriju tirgus izpēti, kā arī pārrunas ar piegādātājiem par izmaiņām. Mēs izvērtējām katra plaukta metra atdevi, preču izvietojumu, koriģējām atlikumus, rīkojām izpārdošanas precēm, kas tiek izslēgtas no sortimenta utt. Te gan jāsaka, ka runa ir par pašapkalpošanās zāli un tas neskāra medikamentus," stāsta Euroaptieka valdes locekle, piebilstot, ka vertikālo plānošanu nebija iespējams veikt visās aptiekās, jo gan telpas, gan pilsētas vai atrašanās vietas specifika ieviesa būtiskas korekcijas.
Strādājot pie aptieku iekārtojuma, tika domāts arī par papildus pakalpojumu ieviešanu – bērnu stūrīšiem, redzes pārbaudes iespējām, svariem un asinsspiediena mērītāju izvietojuma. Īpaši tika izdalītas aptiekas, kas ir ar palielinātu kosmētikas specializāciju. "Baltās aptiekas koncepta ieviešanas procesā esam arī daudz mācījušies no savām kļūdām. Redzam, ka nemitīgi jābūt gataviem izmaiņām, jo tirgū daudz kas mainās – piemēram, pašlaik samazinās bērnu un māmiņu preču pieprasījums, toties strauji pieaug dārgās kosmētikas pārdošanas apjomi, kas attiecīgi prasa koriģēt šo produktu grupu izvietojumu un tām atvēlēto vietu," skaidro I.Zemdega – Grāpe.
Kā uzsver I.Zemdega – Grāpe, baltās aptiekas koncepta ieviešana izrādījusies ārkārtīgi darbietilpīgs process. "Tomēr rezultāts ir bezgala vērtīgs – klients vieglāk atrod sev vajadzīgo, ir apmierinātāks un atgriežas atkaļ, jo viņam patīk Euroaptieka. Taupīgi saimniekojot un rūpīgi izvēloties metodes jaunumu ieviešanā, esam pārliecinājušies, ka būtiskas izmaiņas var veikt bez milzīgām investīcijām, ja tam atvēl ilgāku laiku," rezumē I.Zemdega – Grāpe, piebilstot, ka jaunā koncepta pilnīga ieviešana tiks pabeigta aptuveni gada laikā, taču uzlabojumi tiks veikti arī pēc tam. "Tas ir mūžīgās attīstības process tāpat kā klientu apkalpošanas kvalitātes uzlabošana. Mums tas ir dzīvesveids - bez mitas mainīties uz augšu," skaidro Euroaptieka valdes locekle.
Dagnija Veidemane,
SIA Euroaptieka mārketinga vadītāja