medicine.lv skaitļos

Lietotāji online269
Aktīvie uzņēmumi12541
Nozares raksti4541
Ekspertu atbildes20547
Digitālā higiēna: 5 padomi veselīgām attiecībām ar viedierīcēm : Latvijas veselības portāls | medicīnas uzņēmumi | medicine.lv

Digitālā higiēna: 5 padomi veselīgām attiecībām ar viedierīcēm

Veseligas_attiecibas_ar_viediericem

Viedierīces nenoliedzami atvieglo mūsu ikdienu, tomēr stundām ilga "Instagram" skrollēšana vai vēlme ik pēc pāris minūtēm ieskatīties telefonā kļuvusi par netikumu daudziem no mums. Kā viedierīces ietekmē pašsajūtu un kā veicināt to jēgpilnu izmantošanu, skaidro "Samsung Skola nākotnei" programmas "Skolēna digitālais IQ" eksperti. 

Kvalitatīvs miegs pāri visam

"Skola nāktonei" aptauja* liecina, ka tikai piektdaļai jauniešu pirms gulētiešanas ir aizliegums lietot viedierīces. Kā pieaugušajiem, tā jauniešiem ir svarīgi sagatavot ķermeni un prātu iemigšanai, taču nereti tiek darīts tieši pretējais, aktīvi nodarbinot smadzenes ar skatīšanos telefona vai datora ekrānā. Viedierīču izstarotā gaisma un ienākošā informācija, kas smadzenēm jāapstrādā, bloķē miega hormona izdalīšanos, kas ilgtermiņā var novest pie miega traucējumiem. Lai veiksmīgāk iemigtu, telefonā iespējams uzstādīt zilās gaismas filtru, ko lietot vēlās vakara stundās, un pusstundu pirms gulētiešanas būtu vēlams izvairīties no viedierīču lietošanas.  

Darba un privātās dzīves nodalīšana

Ikdienas aktīvajā ritmā darba un privātās dzīves balanss šķiet teju neiespējams. Tāpat kā tiek sagaidīts, ka citi ir sasniedzami jebkurā diennakts laikā, tāpat pašsaprotami katrs pats izjūt atbildību būt pieejamam 24/7. Lai cilvēka ķermenis varētu atpūsties un uzkrāt spēkus, ir stingri ieteicams skaidri noteikt laiku, kurā darba jautājumi netiek skatīti.

Zelta proporcija: 80 pret 20

Aktīvi sociālo tīklu lietotāji teju nemitīgi baidās palaist garām ko svarīgu. Diemžēl, jo biežāk tiek caurskatīti sociālie tīkli, jo uzmācīgākas šīs sajūtas kļūst. Ieteicams izvērtēt, cik daudz laika dienā tiks atvēlēts izklaidei, piemēram, "Instagram" skrollēšanai, un lejupielādēt lietotni, kas neļauj aizmirsties un seko līdzi, lai noteiktais laiks netiktu pārsniegts. Bērnu un pusaudžu psihoterapijas speciālists Nils Sakss Konstantinovs iesaka viedierīcēs pavadīto laiku sadalīt proporcionāli, atvēlot 80% jēgpilnām aktivitātēm, bet 20% izklaidei.

Sociālie tīkli kā iedvesmas avots

Pārpildīti ar informāciju par citu cilvēku panākumiem, sociālie tīkli pēc savas būtības veicina salīdzināšanas kultūru. Lai arī nav iespējams objektīvi novērtēt kāda cita dzīves kvalitāti pēc iegūtajiem "likes", tomēr cilvēka prāts nespēj atturēties no šādiem spriedumiem. Lai pavadītais laiks sociālajos tīklos būtu patīkams, ieteicams sekot tādiem profiliem, kas iedvesmo un veicina pozitīvas emocijas, nevis izraisa skaudību vai uzstāda nesasniedzamus standartus.

Fokuss uz vienu darbību

Nepārtraukta viedierīces vibrēšana, skaņas signāli un ekrāna izgaismošanās liek automātiski novērst uzmanību no iesāktās darbības, lai ielūkotos ekrānā. Sadalot uzmanību vairākās daļās, tiek ietekmēta koncentrēšanās spēja un ir grūtības pabeigt iesākto. Darbus var paveikt ātrāk un efektīvāk, ja tiek atvēlēts konkrēts brīdis viedierīcē ienākušo paziņojumu apskatei, pārējā laikā ieslēdzot klusuma režīmu. 

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

Aktuālie piedāvājumi

Kas ir stiprāks – aerojons vai ozons?

Kas ir stiprāks – aerojons vai ozons?

Vairāk informācijas par bipolāro gaisa jonizāciju un ozonu var iegūt interneta tīmekļvietnē www.ozonalietas.lv. Lasi, uzzini un domā līdzi!

Ko ādas stāvoklis vēsta par infekcijas slimībām? 

Ko ādas stāvoklis vēsta par infekcijas slimībām? 

J. Ķīša estētiskās dermatoloģijas klīnika piedāvā konsultācijas gan pie dermatologa, gan infektologa un citiem speciālistiem, kas kopīgiem spēkiem izpēta organismu no visdažādākajiem aspektiem. Tas tad arī puzles gabaliņus nostāda savās vietās, ļaujot ieraudzīt kopainu. 

Video

VM: Kā palīdzēt sev mazināt nomāktību, trauksmi vai paniku? (VIDEO)

VM: Kā palīdzēt sev mazināt nomāktību, trauksmi vai paniku? (VIDEO)

Ik gadu 10. oktobrī tiek atzīmēta Pasaules psihiskās veselības diena, kuras mērķis ir veicināt sabiedrības izpratni par dažādām ar psihisko veselību saistībām tēmām. Nomāktība, trauksme un panikas lēkmes ir vieni no biežāk piedzīvotajiem psihiskās veselības sarežģījumiem, kas var būtiski pasliktināt dzīves kvalitāti un savstarpējās attiecības, kā arī negatīvi ietekmēt spēju strādāt un mācīties.

Produktu testi

Testa rezultāti: GINGER & HONEY powder for HOT DRINK – imunitātei un elpceļu veselībai

Testa rezultāti: GINGER & HONEY powder for HOT DRINK – imunitātei un elpceļu veselībai

Novembrī medicine.lv sadarbībā ar zīmolu Dr. Pakalns SELECT piedāvāja testēt produktu imunitātei un elpceļu veselībai.

Testa rezultāti: "Sinurin" – atvieglo elpošanu, mitrina un aizsargā deguna gļotādu

Testa rezultāti: "Sinurin" – atvieglo elpošanu, mitrina un aizsargā deguna gļotādu

Oktobrī un novembrī medicine.lv sadarbībā ar SIA "Lotos Pharma" piedāvāja testēt dabīgus ēterisko eļļu pilienus elpošanas atvieglošanai, deguna gļotādas mitrināšanai un aizsardzībai.

Pilna spektra CBD (kaņepju) eļļas pilieni – mieram, relaksācijai un sāpju mazināšanai

Pilna spektra CBD (kaņepju) eļļas pilieni – mieram, relaksācijai un sāpju mazināšanai

Novembrī medicine.lv sadarbībā ar SIA CBD MED piedāvā testēt pilna spektra CBD eļļas pilienus mieram, relaksācijai un sāpju remdēšanai.

Uzņēmējs runā