Biznesa konsultants: Stress ir rīks, ko vajag vadīt un izmantot
Viņš norāda, ka ar stresu iespējams paaugstināt darba efektivitāti. Taču arī darba efektivitātes cikla attīstībā ir viens augstākais punkts, kuru sasniedzot efektivitāte krītas. Lai nodrošinātu nepārtrauktu efektivitātes izaugsmi, vadītajam ir jāprot vadīt darbinieku stresu, lai noturētu to optimālā līmenī. To, visticamāk, var paveikt pieredzējuši un labi vadītāji.
Kad ir augsts stresa līmenis, tad to ir jāprot samazināt. Savukārt, kad stress ir zemā līmenī, tad tas ir jāpaaugstina. Paaugstināt stresu var, piedāvājot darbiniekiem kādus jaunus izaicinājumus, lai kāpinātu adrenalīna līmeni, lai darbiniekos rastos pozitīvs nemiers un iekšējais dzinulis darīt kaut ko vairāk.
"Būtībā stresu biznesā ir jāmāk vadīt tā, lai darbinieki netiktu pārpūlēti un lai viņi neizdeg. Kad ir sasniegts kāds noteikts līmenis, piemēram, projekta attīstībā, vadītājam ir jāspēj apstāties un dot vaļu darbiniekiem, lai stress nepārsniedz to optimālo līmeni, kad no tā ir efektivitāte," stāsta biznesa konsultants.
Savukārt, taujāts par to, kāds ir labs vadītājs, Roze skaidro, ka agrāk vadītājam pietika būt labam, stratēģiski domājošam un ar labāk komunikācijas iemaņām. Taču mūsdienās, kad palēnām, bet tomēr mainās darbinieku paaudzes, ir jau cits, attīstītāks vadītāja līmenis. Aizvien lielāka loma ir tam, kā vadītājs strādā ar darbiniekiem. Tāpēc arī var teikt, ka labs vadītājs ir arī ļoti labs psihologs.
Piemēram, spēja dot darbiniekiem autonomiju jeb pašnoteiksmi ir viens no lielākajiem vadītāju izaicinājumiem. Proti, vadītājiem visgrūtāk ir pieņemt to, ka darbinieks patstāvīgi pieņem lēmumu, dažreiz nestrādā, dažreiz strādā citā virzienā.
"Vislielākās grūtības ar šo lietu ir tieši tiem uzņēmumu īpašniekiem vai vadītājiem, kas ir pieraduši pie vecā stila, kas nozīmē ieķerties darbiniekā un neatlaist viņu vaļā, kamēr tas nav izsūkts līdz pēdējam. Kad šādiem vadītājiem stāsta par to, ka kaut kas ir jāmaina vadības stilā, jo mūsdienās veidojas citas prasības, viņi it kā saprot, bet ieviest dzīvē to ir visgrūtāk, jo tās ir pārmaiņas, kuras vadītājam jāsāk ar sevi," norāda biznesa psihologs.
Jānis Roze ir biznesa psihologs un konsultants ar vairāk nekā 15 gadu akadēmisko (pasniedz "Turībā" un "RISEBA") un praktisko pieredzi (sadarbojas ar mācību centru "LatConsul") dažādu biznesa semināru un apmācību vadīšanā, starp tām - ilgtspējīga organizācijas stratēģija, personāla novērtēšana un motivācija, organizācijas kultūras pārveide, kreativitātes un inovāciju veicināšana un ieviešana organizācijā. Viņš strādājis ar vairākiem ārvalstu un vietējiem uzņēmumiem.
Foto: rakstā izmantots pēc Creative Commons licencēts attēls no vietnes www.flickr.com; autors Kelly Hau