Atbalsta tālruņa noziegumos cietušajiem uzturēšana valstij gadā izmaksās 110 500 eiro
Krīžu un konsultāciju centra "Skalbes" nodrošinātā atbalsta tālruņa noziegumos cietušajiem 116006 uzturēšana valstij gadā izmaksās 110 500 eiro.
Šodien preses konferencē par tālruņa ieviešanu tieslietu ministrs Dzintars Rasnačs (VL-TB/LNNK) sacīja, ka tas ieviests, jo to pieprasa 2012.gadā Eiropas Savienībā (ES) pieņemta direktīva, kas nosaka minimālos standartus cietušo aizsardzībai pirms kriminālprocesa, tā laikā, kā arī pēc tam. Trīs gadu laikā katrai dalībvalstij bija jāizveido konfidenciāls un bezmaksas atbalsta sniegšanas centrs. Rasnačs norādīja, ka Latvija ar to veiksmīgi ir tikusi galā.
Ministrs skaidroja, ka Tieslietu ministrija (TM) nevarēja veidot jaunas amata vietas šīs funkcijas īstenošanai, tāpēc izmantota iespēja to deleģēt centram "Skalbes".
Centra "Skalbes" vadītāja Zane Avotiņa sacīja, ka emocionālo, psiholoģisko, informatīvo un konsultatīvo atbalstu zvanītājiem no plkst.7 līdz 22 katru dienu bez maksas nodrošinās divi apmācīti speciālisti. Viņi esot apmācīti strādāt ar cilvēkiem dažādos emocionālos stāvokļos. Konkrēto pakalpojumu kopumā nodrošināt seši speciālisti.
Pie tālruņa speciālistiem palīdzību meklēt tiek aicināti ne tikai noziegumos vai arī ceļu satiksmes negadījumos cietuši cilvēki, bet arī viņu tuvinieki, aculiecinieki un citi iesaistītie.
Avotiņa gan uzsvēra, ka tālrunis neaizstāj policijas funkcijas un vajadzības gadījumā no sākuma ir jāzvana tieši Valsts policijai (VP). To uzsvēra arī VP priekšnieka vietnieks Artis Velšs.
Avotiņa vērsa uzmanību, ka tālruņa 116006 priekšrocības ir vieglā pieejamība, tas ir bez maksas un nodrošina tūlītēju emocionālo palīdzību. Tāpat visas sarunas ir anonīmas un nekāda informācija par zvanītāju netiek izpausta, kā arī ierakstīta.
Viņa arī atzīmēja, ka cietušajiem nereti svarīgāk ir apzināties, ka viņi tiek uzklausīti, nevis saņemt konkrētu palīdzību.
15 dienu laikā, kopš tālrunis darbojas, uz to zvanīts vairāk nekā 50 reižu. Biežāk cilvēki vēlas izrunāties pēc traumatiskas pieredzes, kā arī vēlas iegūt informāciju par kādu konkrētu atbalsta veidu. Tāpat cilvēki vēlas saņemt iedrošinājumu griezties tiesībsargājošajās iestādēs.
Kā norādīja Juridiskās palīdzības administrācijas direktore Irina Ļitvinova, lai nodrošinātu atbalsta tālruņa līniju, valsts centram sniegusi finansiālu atbalstu. Viņa aģentūrai LETA pastāstīja, ka paredzētais finansējums šogad ir 110 500 eiro. Valsts no savas puses nodrošinās ne tikai sakaru pakalpojumus un zvanu centra uzturēšanu, bet arī atlīdzības nodrošināšanu darbiniekiem un reklamēšanas izdevumus pašam centram. "Līdz ar to atbalsts būs nepārtraukts" un efektīvāks nekā to šobrīd varētu darīt pati TM, nepaplašinot kapacitāti, sacīja Ļitvinova. Šīs izmaksas gan ar laiku varētu tikt pārskatītas.
Tāpat plānots, ka tālrunis valsts institūcijas nodrošinās ar statistiku par nepieciešamo pakalpojumu klāstu un cilvēku pieprasījumu.
Minētais tālrunis 116006 kā vienots atbalsta tālrunis darbosies visās ES valstīs. Tas nozīmē, ka arī, piemēram, Vācijas pilsoņi, atrodoties Latvijā, zinās par šādu tālruni un varēs vērsties pēc palīdzības. Palīdzību katrā valstī nodrošinās konkrētās valsts speciālisti.
LETA