Aptauja: lielākajai daļai iedzīvotāju iesmaržošanās ir neatņemams ikdienas rituāls, turklāt viņi neiebilst pret smaržu iegādi aptiekā
Smaržas kā ikdienā, tā īpašos gadījumos lieto 92% aptaujāto Latvijas iedzīvotāju, no kuriem katrs piektais norāda, ka lieto tikai modē esošās smaržas un smaržas ar zināmu zīmolu. Tajā pašā laikā vairāk nekā trešā daļa Latvijas iedzīvotāju viena smaržu flakona iepakojumam ir gatavi tērēt tikai līdz 20 latiem. Šāda informācija iegūta aptieku tīkla „Ģimenes aptiekas” aptaujā par smaržu lietošanas paradumiem, kurā piedalījās 846 dažāda vecuma un dzimuma Latvijas iedzīvotāji.
No visiem smaržu mīļotājiem 70% respondentu tās lieto katru dienu, bet 14% aptaujāto norādīja, ka smaržas lieto darba dienās, kad jādodas uz darbu vai mācībām. Savukārt teju katrs desmitais Latvijas iedzīvotājs iesmaržojas tikai īpašos gadījumos – svētku, pasākumu un ballīšu laikā.
Noskaidrots, ka 35% sieviešu un vīriešu smaržas lieto, lai kopumā justos pievilcīgāki un attiecīgi sievišķīgāk vai vīrišķīgāk. Nedaudz vairāk aptaujāto (38%) smaržas lieto, jo vienkārši patīk iesmaržošanās process, bet teju katrs desmitais Latvijas iedzīvotājs iesmaržojas savas personības izcelšanas nolūkā vai arī tāpēc, ka tas ir ieradums (šādas atbildes sniedza attiecīgi 12% un 13% respondentu).
„Ģimenes aptiekas” aptaujā arī noskaidrojušas, ka nedaudz vairāk nekā trešdaļa (38%) aptaujāto vienam smaržu flakonam tērē 20 līdz 30 latu, savukārt aptuveni tikpat - 37% respondentu par tām gatavi maksāt tikai līdz 20 latiem. 30 līdz 40 latus par smaržām maksā 17% aptaujāto iedzīvotāju, bet 8% aptaujāto, iegādājoties smaržas, gatavi šķirties no summām, kas pārsniedz 40 latu.
Vispopulārākās smaržu iegādes vietas bijušas līdz šim tradicionālie kosmētikas un parfimērijas veikali (31%), bet teju katrs piektais Latvijas iedzīvotājs tās pērk lidostā vai iegādājas ceļojumu laikā ārzemēs. Savukārt gandrīz katrs desmitais aptaujātais smaržas iegādājas interneta veikalos, vai arī tās tiek saņemtas dāvanā.
Tā kā „Ģimenes aptiekas” pirmo reizi Latvijā ir uzsākušas smaržu tirdzniecību aptiekās, nosakot, ka aptieku klientiem tās būs pieejamas vismaz par 20% lētāk nekā lielākajās tirdzniecības vietās Latvijā, aptieku tīkls vēlējās arī noskaidrot, kā iedzīvotāji kopumā vērtē smaržu iegādi aptiekā.
Gandrīz puse Latvijas iedzīvotāju iespēju nopirkt smaržas aptiekā vērtē pozitīvi, bet katrs trešais norāda, ka tas ir nedaudz neierasti un pie šīs iespējas ir jāpierod. Taču 15% aptaujāto atzina, ka viņiem nav iebildumu pret smaržu tirdzniecību aptiekās, jo smaržu iegādes vietai neesot nozīmes - svarīgi, lai tās būtu kvalitatīvas un par pieejamām cenām. Turklāt 73% respondentu apstiprināja, ka aptieka kļūtu par ierastu vietu smaržu iegādei, ja tās varētu nopirkt par izdevīgāku cenu nekā citviet.
„Aptaujas rezultāti parāda, ka daļai Latvijas iedzīvotāju nav būtiski, kur iegādāties smaržas, taču ir liela nozīme to cenai un kvalitātei. Ja cilvēkiem līdz šim bijis jāizvēlas pirkt mazāk pazīstamas un iekārotas smaržas par zemāku cenu vai pasaulē iemīļotus smaržu aromātus par daudz augstāku cenu, tad mēs piedāvājam šo kārtību mainīt, jo aptiekās arī oriģinālās populāro zīmolu smaržas var iegādāties par pieejamākām cenām. Piemēram, ja tradicionālajās tirdzniecības vietās virkne smaržu maksā 25 līdz 35 latus, tad tie paši zīmoli aptiekā būs nopērkami par vismaz 20% lētāk, tādējādi sniedzot iespēju smaržas iegādāties arī tai trešdaļai Latvijas iedzīvotāju, kuri tām atļaujas tērēt tikai līdz 20 latiem,” stāsta „Ģimenes aptieku” direktors Ilgvars Ķipēns.
Izvērtējot atbildes, secināts, ka respondentu visiemīļotākais zīmols ir „Hugo Boss”, nākamie pēc popularitātes ir „Gucci”, „Chanel”, „Calvin Klein”, „Christian Dior”, „Elizabeth Arden” un citi. Izrādījies arī, ka viens no iecienītākajiem smaržu zīmoliem ir latviešu „Dzintars”. Turklāt lielāko daļu no šiem zīmoliem iespējams iegādāties arī „Ģimenes aptiekās”.
Nereti smaržas tiek pasniegtas arī kā dāvana, un aptaujā noskaidrots, ka visbiežāk smaržas tiek dāvinātas dzimšanas un vārda dienās (33%), Ziemassvētkos (15%), Valentīna dienā (7%), kāzu jubilejās un citās gadadienās (7%). Teju katrs desmitais respondents norādīja, ka smaržas mēdzot dāvināt arī bez īpaša iemesla.
„Ģimenes aptieku” tīkls ir viens no vadošajiem zāļu mazumtirdzniecības uzņēmumiem Latvijā, un tas pieder „Hansa Pharma”. Uzņēmums dibināts 1995. gadā un ir viens no „Phoenix Group” uzņēmumiem, kas savukārt ir vislielākais medikamentu tirgotājs Eiropā. Patlaban „Ģimenes aptiekas” apvieno 53 aptiekas un 4 aptieku filiāles.
Patlaban smaržas ir nopērkamas jau 11 „Ģimenes aptiekās” visā Latvijā - Rīgā (t/c „Domina”, t/c „Spice”, t/c „Galerija Centrs”, t/c „Olimpia”, t/p „Alfa” un Skolas ielā 30), Valmierā, Ventspilī, Jelgavā, Liepājā un Jūrmalā. Zemāku cenu „Ģimenes aptiekas” spēj nodrošināt, pateicoties dalībai to uzņēmumu grupā, kuri veido vienu no Eiropas lielākajiem medikamentu tirgotājiem - „Phoenix Group”.
Lelde Sāre,
„P.R.A.E. Sabiedriskās attiecības”
Projektu vadītāja