Aptauja: Latvijas iedzīvotāji neēd pietiekami daudz augļu un dārzeņu
Tikai 2% Latvijas iedzīvotāju apēd dienā nepieciešamo augļu un dārzeņu daudzumu, kā atklāts nesen veiktajā Nielsen Baltijas iedzīvotāju aptaujā, kas veikta sadarbībā ar Coca-Cola Baltic Beverages Ltd. Kopumā zināšanu līmenis par uztura speciālistu ieteikumu - apēst vismaz 5 augļu vai dārzeņu porcijas dienā - ir ļoti zems visās Baltijas valstīs. Pēc aptaujas datiem kā galveno iemeslu nepietiekamai augļu un dārzeņu lietošanai uzturā respondenti minējuši laika trūkumu.
"Kā redzams pēc pētījuma rezultātiem, lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju nav informēti par to, ka mums ik dienas jāapēd vismaz 5 porcijas augļu un dārzeņu, lai uzturs būtu veselīgs un sabalansēts. Atgādināšu, ka 1 porcija ir 100 grami augļu un dārzeņu. Vairāk kā puse aptaujāto ir atbildējuši, ka, viņuprāt, 2 – 3 porcijas ir tas augļu un dārzeņu daudzums, kas cilvēkam jāapēd ik dienas, tomēr šis apjoms pavisam noteikti nav pietiekams," stāsta diētas ārsts Atis Tupiņš.
Pēc aptaujas datiem, tikai aptuveni viena trešdaļa (33%) Latvijas iedzīvotāju ēd augļus un dārzeņus vismaz reizi dienā, kas ir sliktākais rādītājs starp Baltijas valstīm. Līderi augļu un dārzeņu ēšanā ir Lietuvas iedzīvotāji - vismaz reizi dienā tos ēd 75% lietuviešu, savukārt savu ikdienas maltīti vismaz reizi dienā ar dārzeņiem un augļiem papildina 56% Igaunijas iedzīvotāju. Kā viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc uzturā netiek lietots speciālistu ieteiktais augļu un dārzeņu daudzums, tiek minēts laika trūkums. "Aptaujā arī atklājās, ka vairāk nekā puse Latvijas iedzīvotāju nezina, ka viena augļu un dārzeņu porcija var tikt aizstāta ar glāzi 100% augļu sulas. Ja steiga ir mūsu ikdienas neatņemama sastāvdaļa un mēs vēlamies kaut ko atsvaidzinošu, bet augļi ne vienmēr ir pieejami, tad glāze augļu sulas ir ļoti laba alternatīva," skaidro Atis Tupiņš.
"Šīs aptaujas veikšana kopā ar Nielsen nodrošina mūsu mērķa īstenošanu – palīdzēt cilvēkiem izdarīt labas izvēles savām ikdienas maltītēm. The Coca-Cola Company gan globālā mērogā, gan Baltijas valstīs ir veikusi dažādas iniciatīvas, lai nodrošinātu cilvēkiem plašu dzērienu izvēli, izglītojot viņus par uztura jautājumiem un daloties savā vairāk nekā 120 gadus ilgajā darbības pieredzē. Mēs esam pārveidojuši savu portfolio, lai tas atbilstu mūsdienu cilvēku vajadzībām – vairāk nekā 1/3 daļa no mūsu dzērieniem ir negāzēti un ar lielu uztura vērtību, piemēram, Nestea Vitao ar antioksidantiem vai Cappy premium sulas ar fitosavienojumiem. Mēs arī cieši sadarbojamies ar vadošajiem uztura speciālistiem un veselības institūcijām, lai izglītotu patērētājus par ieteicamā uzturvielu daudzuma diennaktī jeb GDA norādēm. Šie ir tikai daži piemēri, un mēs turpināsim iesākto pat šajos ne visai vieglajos laikos un ceram pārsteigt mūsu dzērienu cienītājus ar jauniem, lieliskiem produktiem un iniciatīvām jau tuvākajā laikā," stāsta Mariuš Kiepas (Mariusz Kiepas), Coca-Cola Baltic Beverages Ltd. vadītājs.
Aptaujā bija iekļauti arī jautājumi par fitosavienojumiem un cilvēku izpratni par tiem. Kā atklājās, lielākā daļa - 77% Latvijas iedzīvotāju nezina, kas ir fitosavienojumi, savukārt Baltijas valstīs par tiem vislabāk informētie ir lietuvieši –75%. Tāpat trešdaļa Lietuvas iedzīvotāju zina, ka fitosavienojumi nostiprina imunitāti un aizsargā no kaitīgās vides ietekmes. 15% Latvijas iedzīvotāju minēja, ka fitosavienojumi nostiprina imunitāti, tomēr nebija informēti par fitosavienojumu spēju pasargāt no nelabvēlīgas vides ietekmes.
"Fitosavienojumi ir dabiski savienojumi, kas piešķir ziediem un augļiem to krāsu un vienlaicīgi aizsargā augus pret saules staru negatīvo ietekmi, baktērijām un sēnītēm. Fitosavienojumi nedod enerģiju, bet, tāpat kā augus, tie aizsargā arī cilvēkus pret oksidatīvo stresu, ko izraisa īpaši aktīvas skābekļa daļiņas. Ja cilvēks vēlas būt vesels un dzīvot kvalitatīvi, fitosavienojumiem ir jābūt svarīgai sabalansēta uztura sastāvdaļai," uzsver diētas ārsts Atis Tupiņš.
The Coca-Cola Company ir pasaulē lielākā dzērienu kompānija, sniedzot patērētājiem iespēju baudīt vairāk kā 450 gāzēto un negāzēto dzērienu zīmolu. The Coca-Cola Company Latvijā ir ar šādiem zīmoliem: Coca-Cola, Coca-Cola Light, Coca-Cola Zero, Fanta, Sprite, Bonaqua, Nestea ledus tējām, Cappy sulām, Cappy Ice Fruit sulu dzērieniem, Pilskalna kvasu, limonādi Burbulināde, Schweppes, sporta dzērienu Powerade un enerģijas dzērienu Burn.
Coca-Cola Hellenic ir viens no pasaulē lielākajiem The Coca-Cola Company produktu izplatītājiem ar pārdošanas apjomu vairāk nekā 2 miljardi vienību (unit cases). Grupas uzņēmumi strādā 28 valstīs, apkalpojot apmēram 550 miljonus iedzīvotāju. Coca-Cola Hellenic piedāvā plašu bezalkoholisko dzērienu klāstu, kas gatavi tūlītējai dzeršanai, gāzēto, sporta un enerģijas dzērienu, sulu, ūdens, tējas un kafijas kategorijās. Kompānija ir The Coca-Cola Company produktu ražotājs un izplatītājs visās Baltijas valstīs.