9 padomi, kā labāk atbrīvoties no stresa

9 padomi, kā labāk atbrīvoties no stresa

Mūsdienās stress var šķist kā ikdienišķa rutīnas sastāvdaļa, jo tā ir mūsu organisma atbildes reakcija uz gandrīz jebkuru pozitīvu vai negatīvu situāciju. Tomēr ilgstošs, nogurdinošs stress ir uzskatāms par lielāko kaitnieku cilvēka veselībai. Saspringtais laika grafiks, pārslodze vai izjustais spiediens darbā – tas, kā stress tiek uztverts, ir cilvēka psihes ietekmes rezultāts. Deviņus padomus, kā labāk atbrīvoties no stresa, iesaka "Euroaptieka" farmaceite Ieva Zvagule.

Izpratne

Svarīgi ir stresu nepieļaut un reaģēt jau pirms nopietnas problēmas ir sākušās. Tas prasa gan apzināšanos, ka problēmas pastāv vai draud rasties, gan drosmi un disciplīnu to risināšanai. Tieši problēmas apzināšanās ir pirmais un sarežģītākais solis, jo zināšanu par stresa kaitīgumu, veidiem un padomiem kā to novērst, vairumam netrūkst.

Pašvērtējums

Ja dzirdam komplimentus vai atzinības vārdus no citiem, tas liek izjust prieku un gandarījumu. "Tomēr ir svarīgi klausīt vecai patiesībai un nebalstīt savu pašvērtējumu tikai citu cilvēku atzinībā, vai, tieši otrādāk – tās neesamībā. Ir svarīgi katram pašam izvirzīt sev realizējamus mērķus ar starpposmiem, kuros sevi paslavēt par paveikto," skaidro farmaceite.

Kontrole

Viena no galvenajām stresa iezīmēm ir kontroles zudums jeb izjūta, ka darbā vai ikdienas situācijās kontrolēt vai ietekmēt norises paliek arvien grūtāk vai nevar nemaz. Ir atkal jāatgūst kontrole pār savu dzīvi un jāsaprot, kur ir paša vieta starp citu interesēm, tajā pašā laikā atvēlot sev nepieciešamo telpu, laiku un darbības.

Plāni

Svarīgi darbā un ikdienas dzīvē izvirzīt prioritātes un robežas. Ja izprotam, kas rada vislielāko apgrūtinājumu vai slodzi, attiecīgi var samazināt liekus stresa raisītājus, nekaitējot prioritātēm. Te var palīdzēt darbu sarakstu izveidošana, lai nezaudētu pārskatu un izvirzītos uzdevumus varētu veikt soli pa solim.

Pārprogrammēšana

Katram ir savi noteikti domāšanas un reaģēšanas paņēmieni jeb shēmas, kas izveidojušās audzināšanas un pieredzes rezultātā. "Itin bieži mēs varam kļūt par šādu shēmu vai šablonu ķīlniekiem. Ja tās laicīgi atpazīst un nomaina pret citām, kas šādas stresa situācijas nerada, stresa situācijas risināt kļūst vieglāk. Tā ir sava veida pieredzes, domāšanas un reakcijas shēmu pārprogrammēšana, un, ja cilvēks reaģē citādāk, arī pretējai pusei nākas savu reakciju mainīt," skaidro speciāliste.

Starpbrīži

Pārtraukumi un atslodze ir obligāti nepieciešami, taču tie nerodas paši no sevis. Tāpat kā darbs, projekti un tikšanās, arī atpūta ir jāmāk plānot. Paļauties, ka darbs kādā brīdī kļūs mierīgāks, vai cerēt, ka vadība kādreiz norīkos atpūtā – to var arī nesagaidīt.

Dažādība

Nav noslēpums, ka darba steigā un rutīnā laika ģimeniskām aktivitātēm vai atpūtai kopā ar draugiem paliek aizvien mazāk. Tomēr tieši tādēļ ikdienā jārada iespēja regulārai atpūtai, relaksācijai, fiziskajām aktivitātēm vai mierīgai pastaigai. Svarīgi, lai plānotā atpūta vai fiziskās aktivitātes atšķirtos no darbā darītā – ja darbā visu dienu strādāts pie datora, brīvajā laikā nepieciešamas kustības svaigā gaisā.

Neviens nav ideāls

Ar 80% pietiek, nav nepieciešams 100% – tā skan bieži citēts menedžmenta citāts. Ja šķiet, ka vienmēr var labāk, un attopies, ka vienmēr un visur redzi kļūdas, ir laiks atvadīties no nerealitātes jeb perfekcionisma. Kļūdas ir normāla parādība. Ja cilvēks ir godīgs un atvērts pats pret sevi un citiem, ir gatavs mācīties no kļūdām, viņš iegūst vairāk.

Atbalsts

Jāsaprot, vai veicamais uzdevums ir kā pozitīvs iznākums vai jau pārslodze. Ja tā, tad jāizskata iespējas – varbūt ir nepieciešama palīdzība un atbalsts no malas. Ir vairāki profesionāļi, kas ar šādām situācijām strādā ikdienā un labāk par draugu vai darba kolēģi zinās, kā palīdzēt.

Konsultēties var ar dažādiem speciālistiem – sākot ar ārstiem, psihologiem, psihoterapeitiem, un beidzot ar koučiem. Tāpat pienākumus iespējams deleģēt vai uzticēt kādam citam.

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

Bērnam droša dabīgā kosmētika un sadzīves ķīmija

Bērnam droša dabīgā kosmētika un sadzīves ķīmija

Bērnu kopšana un aizsardzība no ārējiem faktoriem ir ļoti svarīga lieta – runa nav tikai par aizsardzības krēmiem un šampūniem, bet arī par rotaļlietu un apģērbu tīrīšanu. Tikai organiskie līdzekļi bez agresīvām ķīmiskām vielām var garantēt patiešām drošu bērna aizsardzību.  

Aktuālie piedāvājumi

Tiec vaļā no celulīta ar dubultu iedarbību un par zemāku cenu! 

Tiec vaļā no celulīta ar dubultu iedarbību un par zemāku cenu! 

ĪPAŠAIS PIEDĀVĀJUMS oktobrī un novembrī – veic divas efektīvākās pretcelulīta procedūras un gūsti acīmredzamu rezultātu jau pēc pirmajām procedūrām!   

Sāpes plecā ir jāārstē   

Sāpes plecā ir jāārstē   

Ilgstošas sāpes plecā būtiski bojā tavu dzīves kvalitāti, turklāt laikus neārstētas apdraud pleca locītavas veselību nākotnē, tāpēc ir jāmeklē pieredzējuša traumatologa–ortopēda palīdzība, lai atklātu un novērstu sāpju iemeslu. 

Video

Dietoloģe: Kā izvairīties no bērna aptaukošanās? (VIDEO)

Dietoloģe: Kā izvairīties no bērna aptaukošanās? (VIDEO)

Piektdaļai Latvijas bērnu ir liekais svars, un aptaukošanās proporcija bērnu vidū turpina pieaugt. Starptautiskajā pārtikas dienā, 16. oktobrī, ir vērts atgādināt, cik svarīgi ir lietot veselīgu pārtiku un ievērot veselīga dzīvesveida paradumus ģimenē, jo tas ietekmē gan pieaugušo, gan bērnu veselību.

Produktu testi

Testa rezultāti: GoRespiro kapsulas un balzams elpceļu veselībai

Testa rezultāti: GoRespiro kapsulas un balzams elpceļu veselībai

Oktobrī medicine.lv sadarbībā ar SIA "Silvanols" piedāvāja testēt GoRespiro – Latvijā izstrādātus un ražotus iemīļotus dabas vielu kompleksus elpceļu veselībai.

Testa rezultāti: MEDRULL MY LITTLE NOSE – aromātiskais plāksteris pret iesnām

Testa rezultāti: MEDRULL MY LITTLE NOSE – aromātiskais plāksteris pret iesnām

Septembrī medicine.lv sadarbībā ar SIA FORANS piedāvāja testēt MY LITTLE NOSE – aromātisko plāksteri pret iesnām.

Testa rezultāti: "TianDe" fitoplāksteri

Testa rezultāti: "TianDe" fitoplāksteri

Oktobrī medicine.lv piedāvāja testēt "TianDe" fitoplāksterus dažādas izcelsmes ķermeņa sāpju mazināšanai.

Uzņēmējs runā

Bērnam droša dabīgā kosmētika un sadzīves ķīmija

siberika_berni

Bērnu kopšana un aizsardzība no ārējiem faktoriem ir ļoti svarīga lieta – runa nav tikai par aizsardzības krēmiem un šampūniem, bet arī par rotaļlietu un apģērbu tīrīšanu. Tikai organiskie līdzekļi bez agresīvām ķīmiskām vielām var garantēt patiešām drošu bērna aizsardzību.  

Digitālās prasmes veselības aprūpē

rsu

Iedzīvotāji aizvien vairāk iesaistās savas veselības pārvaldīšanā – gan izmantojot e-veselības piedāvātās iespējas, gan arī saziņai ar veselības aprūpes profesionāļiem, izmantojot telemedicīnas komunikācijas rīkus. Lai sekmētu kvalitatīvu digitālu rīku izmantošanu kā no lietotāja puses, tā arī no pakalpojuma sniedzēja puses, jau tagad ir jādomā, kā to integrēt pastāvošajā veselības aprūpes sistēmā.