3 ieteikumi, kā uzlabot aknu veselību

aknas_1

Sēdošs darbs, treknas, neveselīgas maltītes, nepietiekamas fiziskās aktivitātes un brīvdienu izklaides ar pārmērīgu alkohola lietošanu – šāds dzīvesveids ne tikai nelabvēlīgi ietekmē mūsu organismu, bet arī rada lielu slodzi aknām, kuras vairs nespēj sekmīgi pildīt savas pamatfunkcijas.

Aknas ir iespaidīga ķermeņa laboratorija – tās veic dažādus būtiskus uzdevumus, sākot no olbaltumvielu, holesterīna un žults ražošanas un beidzot ar vitamīnu, minerālvielu un pat ogļhidrātu uzglabāšanu. Aknas palīdz izvadīt no organisma tādus toksīnus kā alkohols un medikamenti, kā arī dabiskos vielmaiņas blakusproduktus. Sabalansēts uzturs un aktīvs dzīvesveids var palīdzēt saglabāt veselīgu svaru, veicināt gremošanu un samazināt holesterīna līmeni, tādēļ ir svarīgi uzturēt savas aknas labā formā. Apkopojām trīs būtiskākos faktorus, kurus ievērojot ikdienā, iespējams uzlabot gan savu vispārējo, gan arī aknu veselības stāvokli.

Ēd veselīgi un ar mēru

Izmaiņas ēdienkartē, iekļaujot tajā vairāk svaigu, veselīgu produktu, jau ir pirmais solis ceļā uz kvalitatīvu un pilnvērtīgu aknu darbību. Ēdienreizēs būtu vēlams izvairīties no kalorijām bagātiem ēdieniem lielās porcijās. Ieteicams ēst mazas porcijas vairākas reizes dienā, nevis vienu milzīgu ēdienreizi pirms došanās pie miera, tādejādi vēl vairāk noslogojot iekšējos orgānus.

Uzturā nepieciešams samazināt piesātināto tauku (liellopu gaļa, cūkgaļa, treknie piena produkti, sviests), rafinēto ogļhidrātu (baltmaize, baltie rīsi un makaroni), kā arī cukura daudzumu. Labi sabalansētā diētā svarīga loma ir šķiedrvielām, kuras iegūstamas no augļiem un dārzeņiem. Kā izcilus produktus, kuri veicina aknu darbību, var minēt vārītus vai tvaicētus dārzeņus un to zupas, svaigus salātus, ķirbju ēdienus, liesas zivis un liesus piena produktus (biezpiens ne vairāk kā 2%, paniņas, jogurts), kā arī griķu un auzu pārslu biezputras.

Pavasarī ieteicams dzert arī bērzu sulas, kuras uzlabo vielmaiņu, normalizē organisma fizioloģiskos procesus, kā arī stiprina imūnās spējas.

Esi aktīvs

Ne tikai diētas maiņa var palīdzēt uzlabot aknu veselību, – jāatceras arī par regulārām fiziskajām aktivitātēm.

Regulāra sportošana ne tikai palīdzēs zaudēt svaru un uzlabos veselību, bet arī samazinās risku saslimt ar aknu steatozi jeb taukaino aknu slimību. Ikdiena nereti ir stresa pilna, tādēļ aktīva laika pavadīšana uzlabos ne tikai fizisko formu, bet arī garastāvokli, mazinās trauksmi un palīdzēs vieglāk noskaņoties naktsmieram. Uzsākot treniņus, svarīgi sākumā veikt vieglas slodzes vingrinājumus un to intensitāti palielināt pakāpeniski. Pretējā gadījumā drīz vien jutīsi sagurumu, radot vēlmi iesākto ātri vien pamest. Iesakām veltīt vismaz divas ar pusi stundas nedēļā, darot kaut ko fiziski aktīvu, kas arī pašam sagādā prieku, – pastaigas raitā solī, skriešana, riteņbraukšana, futbols, joga, dejas vai pat dārza darbi. Atliek tikai izvēlēties!

Ierobežo alkohola lietošanu

Nevajadzētu aizmirst, ka aknu veselību ietekmē ne tikai kalorijām bagāta pārtika un mazkustīgs dzīvesveids, bet arī neapdomīga medikamentu un alkohola lietošana. Saviesīgos pasākumos nevajadzētu pārspīlēt ar grādīgo dzērienu lietošanu, savukārt medikamentu lietošanu ieteicams saskaņot ar savu ārstējošo ārstu vai farmaceitu. Profilaktiskos nolūkos ieteicams lietot arī aknu stāvokli uzlabojošus produktus, piemēram, esenciālos fosfolipīdus, kuru sastāvā ir ģenētiski nemodificēti sojas pupiņu fosfolipīdi, kas sekmē aknu darbību un palīdz reģenerēties aknu audiem.

Plašāka informācija par aknu veselību pieejama tiešsaistē www.veselasaknas.lv vai, konsultējoties ar savu ģimenes ārstu.

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

Aktuālie piedāvājumi

Video

Produktu testi

Testa rezultāti: Silvanols GoLife – unikāls vitamīnu, mikro- un makroelementu komplekss sievietēm un vīriešiem

Testa rezultāti: Silvanols GoLife – unikāls vitamīnu, mikro- un makroelementu komplekss sievietēm un vīriešiem

Maijā medicine.lv sadarbībā ar SIA "Silvanols" piedāvāja testēt unikālu vitamīnu, mikro- un makroelementu kompleksu sievietēm un vīriešiem.

"Hypnosols Sleep Support" – iemigšanai, veselīgam miegam un diennakts ritma saglabāšanai

"Hypnosols Sleep Support" <b>– </b>iemigšanai, veselīgam miegam un diennakts ritma saglabāšanai

Jūnijā medicine.lv sadarbībā ar zīmolu Dr.Pakalns SELECT piedāvā testēt produktu iemigšanai, veselīgam miegam un diennakts ritma saglabāšanai.

Testa rezultāti: "Aller-Go-Nasal Spray" – sezonas jaunums pret alerģiskām iesnām

Testa rezultāti: "Aller-Go-Nasal Spray" – sezonas jaunums pret alerģiskām iesnām

Aprīlī medicine.lv sadarbībā ar SIA "Silvanols" piedāvāja testēt "Aller-Go-Nasal Spray" – inovatīvu un dabīgu līdzekli pret alerģiskām iesnām.

Uzņēmējs runā

Uz simulācijām balstīta mācību vide – medicīnas studentu ikdiena!

rigas_med_koledza2

Latvijas Universitātes Rīgas Medicīnas koledža ir viena no labākajām vietām, kur kļūt par izcilu veselības aprūpes speciālistu, jo mācības notiek kvalificētu mācībspēku un veselības aprūpes speciālistu vadībā, kā arī praktiskās apmācības notiek labiekārtotās un modernās telpās, kas aprīkotas ar jaunākajām tehnoloģijām un iekārtām, medicīnas manekeniem un mulāžām.