3 ieteikumi, kā uzlabot aknu veselību

aknas_1

Sēdošs darbs, treknas, neveselīgas maltītes, nepietiekamas fiziskās aktivitātes un brīvdienu izklaides ar pārmērīgu alkohola lietošanu – šāds dzīvesveids ne tikai nelabvēlīgi ietekmē mūsu organismu, bet arī rada lielu slodzi aknām, kuras vairs nespēj sekmīgi pildīt savas pamatfunkcijas.

Aknas ir iespaidīga ķermeņa laboratorija – tās veic dažādus būtiskus uzdevumus, sākot no olbaltumvielu, holesterīna un žults ražošanas un beidzot ar vitamīnu, minerālvielu un pat ogļhidrātu uzglabāšanu. Aknas palīdz izvadīt no organisma tādus toksīnus kā alkohols un medikamenti, kā arī dabiskos vielmaiņas blakusproduktus. Sabalansēts uzturs un aktīvs dzīvesveids var palīdzēt saglabāt veselīgu svaru, veicināt gremošanu un samazināt holesterīna līmeni, tādēļ ir svarīgi uzturēt savas aknas labā formā. Apkopojām trīs būtiskākos faktorus, kurus ievērojot ikdienā, iespējams uzlabot gan savu vispārējo, gan arī aknu veselības stāvokli.

Ēd veselīgi un ar mēru

Izmaiņas ēdienkartē, iekļaujot tajā vairāk svaigu, veselīgu produktu, jau ir pirmais solis ceļā uz kvalitatīvu un pilnvērtīgu aknu darbību. Ēdienreizēs būtu vēlams izvairīties no kalorijām bagātiem ēdieniem lielās porcijās. Ieteicams ēst mazas porcijas vairākas reizes dienā, nevis vienu milzīgu ēdienreizi pirms došanās pie miera, tādejādi vēl vairāk noslogojot iekšējos orgānus.

Uzturā nepieciešams samazināt piesātināto tauku (liellopu gaļa, cūkgaļa, treknie piena produkti, sviests), rafinēto ogļhidrātu (baltmaize, baltie rīsi un makaroni), kā arī cukura daudzumu. Labi sabalansētā diētā svarīga loma ir šķiedrvielām, kuras iegūstamas no augļiem un dārzeņiem. Kā izcilus produktus, kuri veicina aknu darbību, var minēt vārītus vai tvaicētus dārzeņus un to zupas, svaigus salātus, ķirbju ēdienus, liesas zivis un liesus piena produktus (biezpiens ne vairāk kā 2%, paniņas, jogurts), kā arī griķu un auzu pārslu biezputras.

Pavasarī ieteicams dzert arī bērzu sulas, kuras uzlabo vielmaiņu, normalizē organisma fizioloģiskos procesus, kā arī stiprina imūnās spējas.

Esi aktīvs

Ne tikai diētas maiņa var palīdzēt uzlabot aknu veselību, – jāatceras arī par regulārām fiziskajām aktivitātēm.

Regulāra sportošana ne tikai palīdzēs zaudēt svaru un uzlabos veselību, bet arī samazinās risku saslimt ar aknu steatozi jeb taukaino aknu slimību. Ikdiena nereti ir stresa pilna, tādēļ aktīva laika pavadīšana uzlabos ne tikai fizisko formu, bet arī garastāvokli, mazinās trauksmi un palīdzēs vieglāk noskaņoties naktsmieram. Uzsākot treniņus, svarīgi sākumā veikt vieglas slodzes vingrinājumus un to intensitāti palielināt pakāpeniski. Pretējā gadījumā drīz vien jutīsi sagurumu, radot vēlmi iesākto ātri vien pamest. Iesakām veltīt vismaz divas ar pusi stundas nedēļā, darot kaut ko fiziski aktīvu, kas arī pašam sagādā prieku, – pastaigas raitā solī, skriešana, riteņbraukšana, futbols, joga, dejas vai pat dārza darbi. Atliek tikai izvēlēties!

Ierobežo alkohola lietošanu

Nevajadzētu aizmirst, ka aknu veselību ietekmē ne tikai kalorijām bagāta pārtika un mazkustīgs dzīvesveids, bet arī neapdomīga medikamentu un alkohola lietošana. Saviesīgos pasākumos nevajadzētu pārspīlēt ar grādīgo dzērienu lietošanu, savukārt medikamentu lietošanu ieteicams saskaņot ar savu ārstējošo ārstu vai farmaceitu. Profilaktiskos nolūkos ieteicams lietot arī aknu stāvokli uzlabojošus produktus, piemēram, esenciālos fosfolipīdus, kuru sastāvā ir ģenētiski nemodificēti sojas pupiņu fosfolipīdi, kas sekmē aknu darbību un palīdz reģenerēties aknu audiem.

Plašāka informācija par aknu veselību pieejama tiešsaistē www.veselasaknas.lv vai, konsultējoties ar savu ģimenes ārstu.

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

Menopauze – sievietes pitstops, kas ikvienai būs jāiziet!

Menopauze – sievietes pitstops, kas ikvienai būs jāiziet!

Tuvojoties menopauzei, vairums sieviešu saskaras ar izjūtām, bažām un pārsteigumiem, kas ir stiprāki par straujākajiem amerikāņu kalniņiem. Pārmaiņas var būt satraucošas un pat informatīvi mulsinošas. Lai ikvienai sievietei būtu vieglāk vadīt savu dzīvi šai pārmaiņu laikā, konsultē ginekoloģe-endokrinoloģe Inta Dinsberga.

Aktuālie piedāvājumi

Video

Disfāgija jeb rīšanas traucējumi: 3 galvenie ieteikumi, kas jāievēro pacientiem (VIDEO)

Disfāgija jeb rīšanas traucējumi: 3 galvenie ieteikumi, kas jāievēro pacientiem (VIDEO)

Vairāki simti audiologopēdu, ergoterapeitu, fizioterapeitu, uztura speciālistu, mākslas terapeitu un citu rehabilitācijas nozarē strādājošo ekspertu 19. un 20. septembrī Rīgas Stradiņa universitātē (RSU) pulcēsies Latvijas I Nacionālajā rehabilitācijas kongresā. Viena no aktuālajām tēmām, par kurām tiks diskutēts, ir disfāgija jeb rīšanas traucējumi. 

Produktu testi

"Pharmaceris H-Sensitonin" – nomierinošs micelārais šampūns jutīgai galvas ādai

"Pharmaceris H-Sensitonin" <b>– </b>nomierinošs micelārais šampūns jutīgai galvas ādai

Septembrī medicine.lv sadarbībā ar SIA "G.Miežis Ārsts" piedāvā testēt nomierinošu šampūnu jutīgai galvas ādai "Pharmaceris H-SENSITONIN". 

Uztura bagātinātājs "Flexagen Forte" – locītavu veselībai un kustību komfortam

Uztura bagātinātājs "Flexagen Forte" – locītavu veselībai un kustību komfortam

Septembrī medicine.lv sadarbībā ar vitamini.lv piedāvā testēt uztura bagātinātāju "Flexagen Forte" locītavu veselībai un kustību komfortam.

Testa rezultāti: "Hypnosols Sleep Support" – iemigšanai, veselīgam miegam un diennakts ritma saglabāšanai

Testa rezultāti: "Hypnosols Sleep Support" – iemigšanai, veselīgam miegam un diennakts ritma saglabāšanai

Jūnijā medicine.lv sadarbībā ar zīmolu "Dr. Pakalns SELECT" piedāvāja testēt produktu iemigšanai, veselīgam miegam un diennakts ritma saglabāšanai – "Hypnosols Sleep Support".

Uzņēmējs runā

Menopauze – sievietes pitstops, kas ikvienai būs jāiziet!

zinat

Tuvojoties menopauzei, vairums sieviešu saskaras ar izjūtām, bažām un pārsteigumiem, kas ir stiprāki par straujākajiem amerikāņu kalniņiem. Pārmaiņas var būt satraucošas un pat informatīvi mulsinošas. Lai ikvienai sievietei būtu vieglāk vadīt savu dzīvi šai pārmaiņu laikā, konsultē ginekoloģe-endokrinoloģe Inta Dinsberga.

Arī medicīnas nozarē nepieciešami augsta līmeņa vadītāji

augstskola_turiba

Biznesa augstskola Turība piedāvātā profesionālā maģistra studiju programma "Uzņēmējdarbības vadība veselības un aprūpes iestāžu vadītājiem" ir medicīnas nozares darbinieku iespēja papildināt zināšanas veselības ekonomikā un citās jomās, kas saistītas ar veselības vadību.