medicine.lv skaitļos

Lietotāji online311
Aktīvie uzņēmumi12808
Nozares raksti1624
Ekspertu atbildes21477
11 zinātniski pamatoti ieteikumi ātrākai vielmaiņai : Latvijas veselības portāls | medicīnas uzņēmumi | medicine.lv

11 zinātniski pamatoti ieteikumi ātrākai vielmaiņai

Foto: Mateus Lunardi Dutra / flickr.com

Katru reizi, kad mēs ēdam vai dzeram, darbojas mūsu metaboliskā sistēma jeb vielmaiņa, kas pārvērš uzņemtās uzturvielas enerģijā. Paātrinot vielmaiņu, tu drīz vien jutīsies un izskatīsies labāk.

Uzņemtā enerģija tiek izlietota organisma dzīvības procesu nodrošināšanai, savukārt liekās kalorijas tauku un salikto cukuru veidā tiek noglabātas "nebaltai dienai". Enerģijas daudzumu, kas tiek izlietots vienā laika vienībā, sauc par vielmaiņas ātrumu. Ātrāka vielmaiņa nodrošina, ka enerģija tiek tērēta vairāk un straujāk, tātad mazāks būs to kaloriju skaits, kas tauku veidā uzkrāsies organismā.

LIDO uztura speciāliste Alise Kindzule ir sagatavojusi 11 zinātniski pamatotus ieteikumus, kas liks vielmaiņai darboties ātrāk un efektīvāk.

1. Ēd brokastis

Banner 280x280

Lai nodrošinātu aktīvu vielmaiņu, ir jāēd, un brokastīm ir milzīga nozīme. Laba izvēle būs auzu pārslas (labāk izvēlies ilgi vārāmās). Tās ir bagātīgs šķiedrvielu avots, kas ne tikai veicina vielmaiņu, bet arī mazina izsalkuma sajūtu dienas laikā. Mācies putras gatavot ar vājpienu vai ūdenī, bet garšas īpašības piešķir, izmantojot garšvielas, piemēram, kanēli. Ja no rītiem Tev nav apetītes, pamēģini dienu sākt ar kaut ko vieglāku, piemēram, grieķu jogurtu vai kādu augli.

2. Neaizmirsti padzerties

Ūdens trūkums Tavu organismu ietekmē daudz spēcīgāk nekā uzturvielu nepietiekamība. Vielmaiņas ātrums ir pirmais, kas reaģē uz samazinātu uzņemtā šķidruma daudzumu. Tas rada nogurumu, grūtības koncentrēties, nemieru. Turklāt ir pierādīts - jo mazāk dzersi, jo treknāku pārtiku izvēlēsies. Ūdens dzeršana ir vienkāršs paņēmiens, kā paātrināt gremošanu un kaloriju sadegšanu. Iespējams, ka Tev ir nepieciešamas vairāk par astoņām rekomendētajām glāzēm dienā. Aizmirsti par enerģijas un saldinātajiem dzērieniem - tā vietā atklāj sev tēju pasauli! Piemēram, zaļajā tējā esošie polifenoli paātrina vielmaiņu, kas palīdz cīnīties pret lieko svaru. Bet baltā tēja ietekmē tauku šūnas, samazinot tauku uzkrāšanos.

3. Uzmanīgi ar kafiju

Kofeīns veicina koncentrēšanos, likvidē nogurumu, aktivizē nervu sistēmu un liek sirdij sarauties spēcīgāk un ātrāk. Ir pierādīts, ka kofeīns paaugstina vielmaiņu trīs stundu laikā pēc vienas tasītes kafijas izdzeršanas. Tomēr speciāliste uzsver, ka dienā nebūtu ieteicams izdzert vairāk par trīs kafijas tasītēm.

4. Veido muskuļu masu ar olbaltumvielām

Savu ēdienkarti papildini ar liesiem olbaltumvielu produktiem - tie par 25% paātrinās vielmaiņu, salīdzinot ar produktiem, kas satur lielu tauku un ogļhidrātu daudzumu. Iekļauj maltītē liesu gaļu, piemēram, tītara vai vistas gaļu, zivis, riekstus, sēklas, soju, piena produktus ar zemu tauku saturu. Lai neuzņemtu nevajadzīgus taukus, atceries gaļai noņemt ādu, jo tauki lokalizējas tieši zem ādas.

5. Uzņem kalcija devu

Ir pierādīts, ka tie cilvēki, kuri dienas laikā uzņem optimālu kalcija daudzumu, vieglāk un ātrāk zaudē svaru nekā tie, kas uzņem mazas kalcija devas. Lai nodrošinātu nepieciešamo kalcija daudzumu, dienā ieteicams apēst 100 g siera, 100 g biezpiena, izdzert glāzi piena un glāzi skābpiena dzēriena vai jogurta.

6. Mācies lietot garšvielas

Tās ne tikai dažādo ēdienkarti un piešķir jaunas garšas nianses, bet arī stimulē vielmaiņu. Labāk izvēlies garšvielu maisījumus, kas nesatur sāli. Pētījumi pierādījuši, ka sarkanie pipari un asās garšvielas paaugstina ķermeņa temperatūru un vielmaiņu par 20%, kā arī samazina kāri pēc saldumiem.

Pētījumi liecina, ka kanēlis uzlabo glikozes, insulīna un tauku vielmaiņu, kā rezultātā samazinās holesterīna daudzums un tiek stimulēta tauku dedzināšana.

7. Izgulies kārtīgi

Zinātnieki ir pierādījuši saistību starp miegu un vielmaiņu - neizguļoties tu nopietni palēnini savu vielmaiņu. Samazināts miega daudzums palielina aptaukošanās un cukura diabēta risku, kā arī ietekmē to hormonu līmeni, kas kontrolē apetīti. Ja vēlies saglabāt veselīgu ķermeņa svaru, ieteicams gulēt vismaz 7 - 9 stundas.

8. Esi aktīvs

Tev nav obligāti jāiet uz trenažieru zāli un jāvingro līdz spēka izsīkumam. Izmanto pavasara vakarus, dodoties ārā paskriet, nūjot, pastaigāties. Arī darbs dārzā, sporta spēles draugu lokā vai rotaļas ar bērniem veicinās tavu vielmaiņu. Velti vismaz vienu stundu dienā aktivitātēm svaigā gaisā un tava vielmaiņa būs ātrāka arī miera stāvoklī. Piemēram, riteņbraukšana 45 minūšu garumā paaugstina vielmaiņu laika periodā līdz pat 12 stundām!

9. Aizmirsti par agresīvām diētām

Lai cilvēks izdzīvotu, viņam ir nepieciešams uzņemt vismaz 1000 kalorijas dienā. Nemoki sevi ar diētām, kas satur mazāku kaloriju daudzumu, jo organisma vielmaiņa kļūs daudz lēnāka un rezultātā svars vēlāk atgriezīsies ar uzviju.

10. Neēd garlaicības vai stresa mudināts

Garšīga, bet ne vienmēr veselīga pārtika var radīt psihoemocionālu komfortu un uzlabot garastāvokli, jo tā ir viena no baudām ikdienas stresa apstākļos. Tas nereti noved pie pārlieku liela pārtikas daudzuma uzņemšanas. Nomierinies, dziļi ieelpo, atrodi kādu sev interesējošu nodarbi.

11. Izmanto dabas bagātības

Ļoti ieteicams ikdienas uzturā iekļaut diedzētus graudus un dīgstus, tie ir arī efektīvs līdzeklis svara samazināšanai. Pievienojot tos salātiem, zupām un putrām, dienā ieteicams apēst 50 - 100 g diedzējumu. Uztura speciāliste iesaka atcerēties arī par avokado, kas ir bagātīgs šķiedrvielu avots, samazina aizcietējumus, kā arī samazina tauku uzsūkšanos. Savukārt citrusaugļi palīdz dedzināt taukus un uztur ātru vielmaiņu.

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

Tu mīli sauli, bet vai tā mīl tevi? Pārmērīgas sauļošanās ietekme uz ādu

Tu mīli sauli, bet vai tā mīl tevi? Pārmērīgas sauļošanās ietekme uz ādu

Arvien vairāk siltais laiks par sevi liek manīt, kas liek domāt par to, ka drīz jau varēsim sauļoties. Lai kā mums patiktu šis process, pārmērīga saules iedarbība ir būtisks faktors, kas izraisa priekšlaicīgu ādas novecošanos jeb fotonovecošanos. Kā pasargāt sejas ādu no saules, zilās gaismas un apkārtējās vides piesārņojuma?

Aktuālie piedāvājumi

Kinezioloģiskais teips – atbalsts sportā un ikdienā

Kinezioloģiskais teips – atbalsts sportā un ikdienā

Kinezioloģiskais teips ir kļuvis īpaši iecienīts gan profesionālu sportistu, gan arī amatieru vidū. Tas ir praktiski nemanāms, tajā pašā laikā sniedz neatsveramu atbalstu, piedāvājot plašas iespējas gan traumu profilaksē, gan arī ārstēšanā. Uzlabo kustību brīvību kopā ar TONUS ELAST kinezioloģisko teipu! Konsultējies ar speciālistu, lai noskaidrotu, kā kinezioloģiskais teips var palīdzēt tavā ikdienā!

Nutrikosmētika: uz pierādījumiem balstīta pieeja

Nutrikosmētika: uz pierādījumiem balstīta pieeja

Nutrikosmētika pēdējos gados ir kļuvusi populāra, un veiktie pētījumi un testi nepārtraukti pēta to efektivitāti un drošību. Tāpat arī tiek vērtēta kolagēna produktu ietekme uz ādas elastību, mitrināšanu un grumbu samazināšanos.

Jo-hai-dī, kāpēc es nerūpējos par sevi ātrāk?

Jo-hai-dī, kāpēc es nerūpējos par sevi ātrāk?

Pēc smagas operācijas un ilgstošas rehabilitācijas Roberto Meloni ir atkal vesels, bet atzīst, ka daudzus mēnešus esot bijis ļoti norūpējies, vai spēs atkal normāli staigāt. Roberto stāsta par savu pieredzi, lietojot Latvijā ražotu produktu – Epsorīnu.

Video

Kā ergonomiski iekārtot darba vietu, strādājot pie datora? Skaidro ergoterapeiti (VIDEO)

Kā ergonomiski iekārtot darba vietu, strādājot pie datora? Skaidro ergoterapeiti (VIDEO)

Atzīmējot Pasaules ergoterapijas dienu 27. oktobrī, Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcas (Austrumu slimnīca) Rehabilitācijas klīnikas ergoterapeiti ir sagatavojuši padomus un vienkāršus  ieteikumus, kurus būtu ieteicams ņemt vērā ikvienam, kurš, sēžot pie datora, veic darba pienākumus vai arī ikdienā pie datora ekrāna pavada ilgas stundas. 

Produktu testi

Testa rezultāti: Acorus Balance Fiber – šķiedrvielu kompleksi tavai veselībai!

Testa rezultāti: Acorus Balance Fiber – šķiedrvielu kompleksi tavai veselībai!

Martā Medicine.lv sadarbībā ar SIA "Dabas tēja" piedāvāja testēt "Acorus Balance Fiber" šķiedrvielu kompleksu.

Testa rezultāti: Līga Nature SPA Hialuronskābes serums intensīvai ādas mitrināšanai

Testa rezultāti: Līga Nature SPA Hialuronskābes serums intensīvai ādas mitrināšanai

Aprīlī Medicine.lv sadarbībā ar SIA "Salons Līga" piedāvāja izmēģināt Hialuronskābes serumu ar dabīgu aktīvo vielu komponenti Pentavitin® intensīvai ādas mitrināšanai.

Testa rezultāti: “Ginerra” gremošanas sistēmas veselībai

Testa rezultāti: “Ginerra” gremošanas sistēmas veselībai

Aprīlī Medicine.lv sadarbīobā ar starptautisko zīmolu “Coral Club” piedāvāja testēt uztura bagātinātāju “Ginerra” gremošanas sistēmas veselībai.

Testa rezultāti: RUUTe pieniņš sejas ādas attīrīšanai "Liepa"

Testa rezultāti: RUUTe pieniņš sejas ādas attīrīšanai

Aprīlī Medicine.lv sadarbībā ar dabiskās kosmētikas zīmolu RUUTe® piedāvāja testēt sejas ādu attīrošo pieniņu "Liepa", kas domāts jebkuram sejas ādas tipam un ko var izmantot arī acu zonai.

Izstāsti Latvijai veselības receptes

Latvijas mikroķirurgi, programma “Salabo cilvēku, klonē mikroķirurgu”: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Latvijas mikroķirurgi, programma “Salabo cilvēku, klonē mikroķirurgu”: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Latvijas mikroķirurgu komanda jau kopš kara sākuma Ukrainā sniegusi nenovērtējamu palīdzību, glābjot karā ievainotos cilvēkus. Latvijas mikroķirurgi - Olafs Libermanis un Mārtiņš Malzubris - nenogurstoši "labo" ievainotos cilvēkus.

VC4 Baltijas vēnu klīnika, dr. Žoržs Žabūrs: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

VC4 Baltijas vēnu klīnika, dr. Žoržs Žabūrs: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Žoržs Žabūrs ir asinsvadu ķirurgs, asinsvadu ultrasonogrāfijas speciālists un flebologs. Pirmais Baltijā veicis vēnu operāciju, pielietojot hipnozi. Žoržs Žabūrs ir arī Latvijas Asinsvadu ķirurgu biedrības biedrs, Latvijas Flebologu biedrības biedrs, Eiropas Asinsvadu ķirurgu biedrības biedrs.