Zāļu valsts aģentūra sākusi sociālo mediju kampaņu par bezrecepšu zāļu blakusparādībām
Rīga, 21.nov., LETA. Zāļu valsts aģentūra (ZVA) Eiropas zāļu blakņu informācijas nedēļas laikā no otrdienas sākusi sociālo mediju kampaņu par bezrecepšu zāļu blakusparādībām, aģentūru LETA informēja ZVA pārstāve Egita Diure.
Lai gan zāles ir drošas un efektīvas, blakusparādības nereti ir sastopamas, pat, ja ir runa par bezrecepšu zālēm, tādēļ ir svarīgi izprast ar zāļu lietošanu saistītos riskus un runāt par tiem ar veselības aprūpes profesionāļiem un pacientiem. Iespējamās blaknes var izpausties, piemēram, gan kā galvassāpes vai vēdera sāpes, gan arī kā gripai līdzīgi simptomi vai vienkārši slikta pašsajūta. Ziņošana palīdz valsts iestādēm sekot tirgū esošām zālēm un atbilstoši rīkoties. Tāpat ir lietderīgi ziņot par tādām blaknēm, kas novērotas lietojot vairāk nekā vienas zāles, kā arī ilgstoši lietojot zāles.
Tādas uzraugošās iestādes kā, piemēram, ZVA Latvijā, paļaujas, ka par zāļu blaknēm tiks paziņots, tādējādi palīdzot nodrošināt Latvijas tirgū esošo zāļu pietiekamu drošumu. Tomēr līdz šim konstatēts, ka visās valstīs ziņošana par blakusparādībām nav pietiekami aktīva, tāpēc kampaņas mērķis ir informēt sabiedrību un veicināt ziņošanu.
ZVA direktora vietnieks Jānis Zvejnieks norāda, ka kampaņa palīdzēs sabiedrībai, pacientiem un veselības aprūpes speciālistiem izprast zāļu blakusparādību ziņošanas būtību, kā arī gūt pārliecību, ka viņu ziņojumi ir nozīmīgi zāļu drošuma uzturēšanā. "Jūs varat palīdzēt padarīt zāles drošākas, ziņojot par visām zāļu blaknēm vienkārši un ātri tiešsaistē ZVA tīmekļa vietnē," norāda Zvejnieks.
ZVA īstenotā sociālo mediju kampaņa par bezrecepšu zāļu blakusparādībām ilgs līdz piektdienai, 24.novembrim.
Zāļu blakusparādību informācijas nedēļa radusies projektā par sadarbības stiprināšanu spēkā esošās farmakovigilances sistēmas ietvaros Eiropā (SCOPE). Viens no projekta galvenajiem mērķiem ir vairot izpratni par nacionālo valstu ziņošanas sistēmām par iespējamām zāļu blakusparādībām. Šogad sociālo mediju kampaņu atbalsta arī Pasaules Veselības organizācijas Upsalas Monitoringa centrs.