medicine.lv skaitļos

Lietotāji online464
Aktīvie uzņēmumi12798
Nozares raksti1633
Ekspertu atbildes21477
Uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindroms. : Latvijas veselības portāls | medicīnas uzņēmumi | medicine.lv

Uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindroms.

Vienmēr, visos laikos ir bijuši pārmērīgi aktīvi bērni, vēsturiski šī parādība raksturota ļoti dažādi atkarībā no profesionalās orientācijas, zināšanām, vispārējās kultūrvēsturiskās situācijas, un attiecīgi dažādi tā tika arī ārstēta.

Lai gan plašsaziņas līdzekļos jēdziens "hiperaktivitāte" parādās arvien biežāk un daudzi iegūst arvien vairāk zināšanu par šo tematu, Latvijā pedagoģiskais darbs ar šiem bērniem nav mērķtiecīgi virzīts uz visu bērnu līdzvērtīgu attīstības nosacījumu veidošanu. Profesionalajā jomā šīs problēmas ignorēšana var radīt bērnam vispārēju fizisku, emocionālu pārslodzi, nepamatotu vainas apziņu un nepilnvērtīgas, neproduktīvas savsarpējās attiecības.
 Vispārizglītojošo skolu pedagogi atsakās ar šiem bērniem strādāt, uzskatot, ka šo bērnu vieta ir palīgskola. Vecāki nezina, kā rīkoties, ir pārguruši no pārmērīgi aktīvā dzīves stila, pārmetumiem no tuvāko cilvēku, pedagogu, sabiedrības puses. Vienaudži atsakās sadarboties un draudzēties ar šiem bērniem. Rezultātā šāda situācija ietekmē bērna uzvedību, attiecību specifiku ar vienaudžiem, sasniegumus skolā, psiholoģisko attīstību kopumā.
 Hiperaktivitāte ir gan individuāla, gan sociāla problēma, tāpēc būtu svarīgi izanalizēt vecāku un pedagogu, vienaudžu iesaisti hiperaktīva bērna uzvedības modeļu izveidē un iespējamos korekcijas veidus, īpaši sākumskolas vecumā, kad primārās hiperaktivitātes pazīmes kļūst noturīgas, rezultātā sekmējot sekundāro hiperaktivitates pazīmju veidošanos kā ierastās uzvedības sekas. Apgūta uzvedība un izturēšanās ir sarežģīti koriģējamas, īpaši, ja tās ir apgūtas agrīnos vecumposmos. Pirmskolas vecumā iemantotie priekšstati un paradumi kļūst par personības būtiskiem raksturotājlielumiem. Tāpēc nozīmīgi, ka bērns ar hiperaktivitātes sindromu saņem pēc iespējas agrāku un daudzpusīgāku palīdzību.Latvijā joprojām nepietiekami tiek piedāvāta, adaptēta un izplatīta informācija par hiperaktīvu uzvedību un ar to saistītām problēmām. Rezultātā hiperaktīvi bērni un viņu vecāki tiek pārprasti, šiem bērniem tiek noteiktas nepareizas diagnozes un izpaliek adekvāta palīdzība.
      No vēstures.
1845.g. vācu ārsts Heinrihs Hofmans poētiskā formā aprakstīja hiperaktīvu bērnu darbā "Nemierīgais Filips."
1902.g. žurnālā "Lancet"parādījās angļu ārsta G.F.Stīla lekcija, kurā UDHS etioloģijā pieminēja bioloģiskus iemeslus. Viņš uzskatīja, ka šī pataloģija rodas dzemdību traumas vai iedzimtības rezultātā. Viņš arī pirmais atzīmēja, ka ar UDHS biežāk slimo zēni.
      Izplatība.
       Eiropā 4-12% (Brown R). 3 – 4 reizes biežāk zēniem, jo zēni ir vairāk jūtīgāki pret dažādiem teratogēniem faktoriem, ir vājaki kompensatori mehanismi pie galvas smadzeņu bojājumiem.Biežāk  sastop maznodrošinātās ģimenēs , urbanizētā vidē .
       Iemesli.
-Iedzimtība: 5,11 hromosomas defekti, īpaši dopamīna D4(DR D4)un dopamīna pārneses (DAT1) gēnam, kas noved pie dopamīnerģiskās sistēmas traucējumiem,
-Dzemdētājas jaunākas par 19 gadiem, vecākas par 30 gadiem, tēvi vecāki par 30 gadiem ,
      - Priekšlaicīgas, novēlotas dzemdības, hipoksija, asfiksija,
-Teratogēna ietekme: saindēšanās ar svinu, benzodiazepīniem, barbiturātiem
-Vecāki alkaholatkarīgie, disociātīvas personības, ar UDHS,
-Mātes trauksmainība (stresa hormonu ietekme uz augli), depresija,
-Mātes siltuma, mīļuma trūkums, emocionālā un fiziskā kontakta trūkums,
-B grupas vitamīnu, īpaši B12 arī magnija, dzelzs, polinepiesātināto taukskābju trūkums,
-Streptokoku infekcija
Raksturīgs agrīns sākums (parasti pirmos 5 gados).

Banner 280x280

-Diagnoze tiek uzstādīta līdz 7 gadu vecumam.
-Simptomu ilgums ir vismaz 6 mēneši.
-Simptomi konstatēti divās vai vairākās vietās (ģimenē, mājā, skolā).
Diagnostiskie kritēriji:
A  => Uzmanības traucējumi
1. Uzmanība nenoturīga, neuzmanības kļūdas.
2. Grūtības koncentrēt uzmanību mācībās vai rotaļās.
3. Bieži šķiet, ka bērns nedzird, ko viņam saka.
4. Bieži nav dzirdējis norādījumus, lūgumus pildīt mājas darbus, sakārtot savu darba vietu, istabu.
5. Grūtības organizējot savu darbību.
6. Nevar uzsākt skolas uzdevumus vai veikt mājas darbus.
7. Bieži zaudē mācību piederumus, rotaļlietas u.c.
8. Ārēji kairinātaji novērš bērna uzmanību.
9. Ir izklaidīgs un aizmāršīgs.
B  => Hiperaktivitāte
1. Nemierīgs, nepārtraukti dīdās, grozās sēdvietā.
2. Staigā pa klasi stundas laikā.
3. Bieži skraida un lēkā nepiemērotā situācijā.
4. Bieži šūpojas un trokšņo nepiemērotā situācijā.
5. Pārmērīgi daudz runā.
6. Nepārtraukta kustību aktivitāte, kuru nesamazina ne aizrādījumi, ne sodi.
C  => Impulsivitāte
1. Bieži atbild pirms jautājums ir uzdots.
2. Nespēj sagaidīt savu kārtu rotaļās vai sporta stundās.
3. Bieži pārtrauc un iejaucas citu darbā.
4. Bez nepieciešamības sāk skaļi runāt stundas laikā.
UDHS pamatojumam nepieciešams:
 Vismaz 6 simptomi no A grupas
 Vismaz 3 simptomi no B grupas
 Vismaz 1 simptoms no C grupas
UDHS izpausmes atkarībā no vecuma:
  -Līdz 7g.v.- tikai UDS + hiperaktivitāte
  -Līdz 11 g.v. -  destruktīva uzvedība, mācīšanās grūtības, nabadzīgas sociālās iemaņas
  -Līdz 13 g.v. -  pieaug opozicionāri izaicinoša uzvedība (skolas kavēšana,alkohola,narkotiku lietošana,naidīga uzvedība)
       Ar ko kombinējas:
 50% - 80% gadījumu UDHS turpinās arī pusaudžu vecumā (Barkley.R.1998.g.)
 30% - 70% turpinās pieaugušajiem (Klerige.P.1998.g.)
 aptuveni 30% pusaudžu spontāni UDHS pāriet
 30%pievienojas citi traucējumi
 Tikiem, gan vokāliem, gan motoriem - 50%
 Galvassāpēm - parasti monotonas,spiedošas,galvenokārt deniņu un pakauša daļā, rodas vakaros pēc skolas - 52%
 Agresivitāte, antisociāli traucējumi – 2 – 6%
 Trauksme t.s. skolas fobija – 53%
 Depresīva spektra traucējumi 16 - 26%
 Disleksija (lasīšanas traucējumi) - 21.3% 
 Disgrāfija ( rakstīšanas traucējumi) – 30.4%
 Diskalkulija ( rēķināšanas traucējumi) – 20.2%
 Enurēze – 26%
 Nakts staigāšana jeb somnabulisms – 9%
 Nakts šausmas – 18%
 Valodas raustīšana (logoneiroze) – 11%
 Lieto atkarību izraisošas vielas 25% - 75%
 Dati pēc Gillberg.C.2004.g.
 Jādiferencē no:
 Posttraumatiskā encefalopātija
 Neirotiskie traucējumi
 Tireotoksikoze
 Neiroinfekcijas
 Autisms
 Šizofrēnija, bērnu tips
Terapija:
Medikamentozā:
           -Metilfenidat (ritalīns,koncerta)
           -Selektīvais noradrenalīna presinaptiskais inhibitors –   atomoksetīns(strattera), īpaši efektīvs,ja UDHS kombinējas ar neirozēm, depresiju, tikiem, enurēzi
            -Nootropi līdzekļi – nootropils,korteksīns, pantogāms
            -Neiroleptiskie līdzekļi – buronils, truksāls
            -Antikonvulsanti – depakine chrono
Nemedikamentozās  metodes. Ieteikumi.
 Slavēt bērnu, kad viņš ir to pelnījis, jo UDHS bērni ignorē aizrādījumus un aizliegumus, bet ir jūtīgi pat pret mazāko uzslavu
 Izvairīties no fiziskiem sodiem, jo attiecības ar bērnu ir jāveido uz savstarpējās uzticēšanās bāzes, nevis uz bailēm
 Nepavēlēt, bet lūgt (ne lūgties)
 Uzklausīt, ko saka bērns
 Nebūt pārāk prasīgiem vai tieši otrādi, atbrīvot no pienākumiem
 Jābūt noteiktam dienas režīmam – spēlēšanās, pastaigas, mācības, nemainīgs gulētiešanas laiks
 Labi, ja bērna istabā būtu "sporta stūrītis" ar hantelēm, espanderiem
 Ja niķojas, atstāt istabā vienu, ja tas nav bīstami bērna veselībai
 Aerobā slodze – skriešana un citas aktivitātes, kas paaugstina sirds asinsrites, elpošanas sistēmas izturību
 Anaeroba slodze – svaru cilāšana, kas paaugstina muskuļu masu
 Fiziskas slodzes rezultātā izdalās endorfīni, kas labvēlīgi ietekmē garastāvokli, kā arī iztukšojas kateholamīnu depo
 Neder tādas aktivitātes, kas izraisa spēcīgas emocijas, piemēram, sacensības
 Vislabākā ir aerobā slodze – garas pastaigas, peldēšana, slēpošana, braukāšanās ar velosipēdu
Pedagoģiskā darba īpatnības:
 Mācību procesa organizācija – darbības veida maiņa atkarībā no bērna koncentrēšanās spējām
 Realizēt bērna vajadzību pēc kustībām, piemēram, noslaucīt tāfeli, izdot grāmatas, burtnīcas
 Izpildīt relaksācijas vingrinājumus
 Instrukcijām jābūt īsām, konkrētām
 Par konkrētā laika beigām labi, ja paziņotu nevis pieaugušais, bet, piemēram, modinātājpulkstenis, - tā samazināsies dusmas pret pieaugušo
 Uzvedības noteikumus pašam nolasīt skaļi
 Uzslavēt tūlīt, neatliekot uz vēlāku laiku
 Ja bērns neklausa, tad automātiski ar vieniem un tiem pašiem vārdiem neitrālā tonī atkārtot
 Samazināt kārtīguma kritērijus, tas palīdzēs radīt veiksmes sajūtu, kā rezultātā būs lielāka motivācija mācīties
 Jāmāca bērnam izrādīt dusmas pieņemamā veidā
 Jāmāca konstruktīvi veidi, kā risināt konfliktus
 Veicināt paškontroles iemaņas
 Vēlams sēdēt priekšējās rindās klasē
 Nepieciešamas arī aktīvās atpūtas pauzes ar viegliem fiziskiem vingrinājumiem un relaksāciju
 Klasē jābūt pēc iespējas mazāk lietām, kas novērš uzmanību (kartes, stendi)
 Darboties ar bērnu no rītiem, nevis vakaros
 Uzdot negaidītu jautājumu, ja niķojas
 Reaģēt bērnam negaidītā veidā
Psihoterapija:
 Smilšu terapija – veido pats savu pasauli miniatūrā. Bērns nodibina saikni ar neapzinātām vēlmēm, kas samazina sasprindzinājumu. Pirms terapijas figūras var būt sakārtotas vai arī saliktas haotiski
 Artterapija – izmato zīmuļus, krāsas, krāsainus papīrus, līmi, plastalīnu. Caur zīmējumu, spēli vai pasaku tiek "dota izeja" sociāli nepieņemamām negatīvām emocijām
 Mūzikas terapija – parasti kombinē ar citiem terapiju veidiem. Bērni saņem kartītes ar dažādiem emociju attēliem un pēc skaņdarba tās parāda
 Naratīvā psihoterapija – bērniem tiek dota iespēja pašiem izdomāt kādu stāstu. Tas atspoguļo bērna iekšējos konfliktus un aizsargmehānismus
 Biheiviorālā terapija, kad uzvedība tiek atalgota, piemēram, kafejnīcas apmeklējums, TV, kabatas nauda
 Geštaltterapija – izmanto lomu spēles, kuru laikā var "izspēlēt" negatīvās emocijas, sajust to raksturu un pēcāk atrast uzvedības pieņemamākos konstruktīvos veidus
 Ģimenes psihoterapija – aicināt vecākus izvairīties no galējībām: atļaut bērnam darīt pilnīgi visu vai arī atstāt bez uzraudzības
 Autogēnais treniņš:
=> Šulca metode (4-9 gadu veciem bērniem)
¬ Saspiest citronu un nomest to zemē
¬ Izstiepties kā kaķim, paceļot rokas virs galvas
¬ Ievilkt galvu kā bruņurupucim, kad draud briesmas
¬ Košļāt lielu košļājamo gumiju, atslābina žokli, izspiež gumiju starp zobiem
¬ Iedomāties, ka uz deguna ir uzsēdusies muša – saspringt un atslābināties
¬ Vēders – iedomāties, ka guļ pļavā, tad pēkšņi parādās mazs zilonēns, kas tūlīt uzkāps virsū
¬ Iedomāties, ka vajag izlīst pa šauru caurumu sētā un ievilkt vēderu
¬ Iedomāties, ka stāv uz grimstošām, irdenām smiltīm, censties kāju pirkstus iespiest zemē, atslābināties
=> Aļeksejeva metode (8-12 gadus veciem bērniem)
¬ Periodiski sasprindzināt un atslābināt sejas, kakla, roku, vidukļa, kāju muskuļus
Kopsavilkums.
Audzināšanas sistēmas izmaiņas – no soda pie atbalsta, no autoritāras kontroles uz sadarbību
¬ Pašu vecāku uzvedības korekcija – jābūt mierīgākiem, līdzsvarotiem, jāizvairās no vārdiem "nē", "nedrīkst", attiecības jābalsta uz savstarpēju uzticēšanos un sapratni
¬ Psiholoģiskā mikroklimata korekcija  - pēc iespējas mazāk jāstrīdas, vairāk laika jāvelta bērnam
¬ Pareizi organizēt dienas režīmu


Ārsts- bērnu psihiatrs
Gunārs Trimda

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

Šislera sāļi – tavai veselībai

Šislera sāļi – tavai veselībai

Grāmatas “Šislera sāļi” autori ir austrieši Tomass Feihtingers un Zuzana Nīdane-Feihtingere, mūsdienās ievērojamākie Šislera bioķīmijas eksperti, kas turpina V. Šislera darbu. Ar autoriem sarunājās grāmatas tulkotāja Laura Tidriķe.

Aktuālie piedāvājumi

Baudi svaigu maltīti, gatavojot retāk!

Baudi svaigu maltīti, gatavojot retāk!

Glabājot pārtikas produktus vakuumā, produkti ilgāk ir svaigi, saglabājot savu smaržu un uzturvērtību. Iespēja ilgāk saglabāt svaigus pārtikas produktus ļaus jums retāk apmeklēt veikalu un iegādāties lielāku daudzumu produktu, ieekonomējot gan jūsu laiku, gan finanses. Kas ir VacSy®, un kādas ir VacSy® vakuuma pārtikas uzglabāšanas sistēmas priekšrocības?

Bioptron gaisma cīņā pret novecošanos

Bioptron gaisma cīņā pret novecošanos

Ādas izskatu ietekmē mūsu dzīvesveids, ēšanas paradumi, veselības stāvoklis, kaitīgie ieradumi, ģenētika un daudzi citi faktori. Labā ziņa – ikviena no mums var parūpēties par savu sejas ādu un aizkavēt ādas novecošanos – uzziniet vairāk par gaismas terapiju ar Bioptron!

Kinezioloģiskais teips – atbalsts sportā un ikdienā

Kinezioloģiskais teips – atbalsts sportā un ikdienā

Kinezioloģiskais teips ir kļuvis īpaši iecienīts gan profesionālu sportistu, gan arī amatieru vidū. Tas ir praktiski nemanāms, tajā pašā laikā sniedz neatsveramu atbalstu, piedāvājot plašas iespējas gan traumu profilaksē, gan arī ārstēšanā. Uzlabo kustību brīvību kopā ar TONUS ELAST kinezioloģisko teipu! Konsultējies ar speciālistu, lai noskaidrotu, kā kinezioloģiskais teips var palīdzēt tavā ikdienā!

Video

Kā ergonomiski iekārtot darba vietu, strādājot pie datora? Skaidro ergoterapeiti (VIDEO)

Kā ergonomiski iekārtot darba vietu, strādājot pie datora? Skaidro ergoterapeiti (VIDEO)

Atzīmējot Pasaules ergoterapijas dienu 27. oktobrī, Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcas (Austrumu slimnīca) Rehabilitācijas klīnikas ergoterapeiti ir sagatavojuši padomus un vienkāršus  ieteikumus, kurus būtu ieteicams ņemt vērā ikvienam, kurš, sēžot pie datora, veic darba pienākumus vai arī ikdienā pie datora ekrāna pavada ilgas stundas. 

Produktu testi

Testa rezultāti: Aknu sargs

Testa rezultāti: Aknu sargs

Aprīlī Medicine.lv sadarbībā ar SIA “Fito preparāti” piedāvāja izmēģināt dabīgu produktu aknu darbības veicināšanai.

Testa rezultāti: ho-fi® original Na+ hlorofilīns – Latvijas dabas sniegtais spēks organisma restartam

Testa rezultāti: ho-fi® original Na+ hlorofilīns – Latvijas dabas sniegtais spēks organisma restartam

Maijā Medicine.lv sadarbībā ar zīmolu everlab® piedāvāja testēt ho-fi® original Na+ hlorofilīnu organisma restartam.

"Dr. Leopolds" krēms AMICOS un gels "KERELAST 30+" sausas un sabiezējušas ādas kopšanai

Jūnijā Medicine.lv sadarbībā ar "Dr. Leopolds" piedāvā testēt komplektu - krēmu "Amicos" sausai un sabiezējušai ādai un "Keralast 30+" gēlu sabiezējušas ādas un nagu kopšanai.

Pēdu krēms “Urea 20” sausu pēdu ādas kopšanai

Pēdu krēms “Urea 20” sausu pēdu ādas kopšanai

Jūnijā Medicine.lv sadarbībā ar SIA “Gusto” piedāvā testēt pēdu krēmu “Urea 20” sausai pēdu ādai.

Izstāsti Latvijai veselības receptes

Jelgavas poliklīnika: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Jelgavas poliklīnika: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Jelgavas poliklīnika nodrošina pieejamus un kvalitatīvus medicīnas pakalpojumus diagnosticēšanā, slimību ārstēšanā, rehabilitācijā, slimību novēršanā un profilaktisku pasākumu veikšanā.

Latvijas mikroķirurgi, programma “Salabo cilvēku, klonē mikroķirurgu”: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Latvijas mikroķirurgi, programma “Salabo cilvēku, klonē mikroķirurgu”: Izstāsti Latvijai – Veselības receptes

Latvijas mikroķirurgu komanda jau kopš kara sākuma Ukrainā sniegusi nenovērtējamu palīdzību, glābjot karā ievainotos cilvēkus. Latvijas mikroķirurgi - Olafs Libermanis un Mārtiņš Malzubris - nenogurstoši "labo" ievainotos cilvēkus.