PERSONISKĀ HIGIĒNA

02.04.2012

higiēnisko noteikumu kopums, kas reglamentē ikviena cilvēka izturēšanos darbā, mājās un sabiedriskās vietās; higiēnas nozare. Personiskās higiēnas ievērošana veicina cilvēka veselības saglabāšanos un nostiprināšanos. Personiskajai higiēnai ir ne tikai individuāla, bet arī sociāla nozīme, tās neievērošana var būt par cēloni dažādām slimībām, kuras var izplatīties ģimenes un apkārtējā kolektīva locekļu vidū.

Viens no personiskās higiēnas pamatelementiem ir ādas kopšana un matu kopšana. Ķermenis jāmazgā 1 vai 2 reizes nedēļā, mainot arī veļu. Sevišķi jārūpējas par roku tīrību. Roku āda izdala īpašas vielas, kas spēj iznīcināt uz tās nonākušos mikroorganismus. Jo tīrāka ir roku āda, jo spēcīgāka ir šo baktericīdu iedarbība; piem., uz tīrām rokām nonākušo baktēriju skaits 10 minūtēs samazinās par 15% , bet uz netīrām rokām 20 minūšu laikā - par 5%.

95% kopējā baktēriju skaita uzkrājas zem nagiem, tāpēc svarīga ir pareiza nagu kopšana. Netīrumi, kas satur patogēnos mikrobus un helmintu olas, no rokām ar barību var nonākt gremošanas traktā. Katru dienu jāapmazgā ārējie dzimumorgāni (skatīt dzimumdzīves higiēna), jāmazgā kājas un jāmaina zeķes. Personiskās higiēnas iemaņas jāieaudzina jau no agras bērnības (skatīt meitenes higiēna), noteiktos dzīves posmos personiskā higiēna sevišķi rūpīgi jāievēro sievietei (skatīt sievietes higiēna; grūtnieces higiēna; pēcdzemdību periods).

Mutes dobuma un zobu kopšana ne tikai palīdz saglabāt zobus, bet arī novērš dažu orgānu (sirds, locītavu, nieru u.c.) slimības. Regulāri jātīra apģērbs un apavi, jāuzkopj dzīvoklis. Svarīgs personiskās higiēnas elements ir norūdīšanās un fiziskās kultūras pasākumi - rīta vingrošana (skatīt higiēniskā vingrošana), fizkultūras pauzes darba laikā, kuras atjauno cilvēka darbaspējas un palielina arī darba ražīgumu (skatīt darba vingrošana), fiziskās kultūras pasākumi atpūtas stundās pēc darba, piem., sporta nodarbības, pastaigas u.c. Ar fizkultūru ieteicams nodarboties no agras bērnības līdz sirmam vecumam (skatīt fiziskā audzināšana).

Veselību un garīgo darbaspēju saglabāšanos sekmē racionāls un regulārs dienas režīms. Katra regulāra un noteiktā laikā izpildīta darbība kļūst par nosacījuma kairinātāju nākamajai darbībai, tāpēc atsevišķu nodarbību veids noteiktās stundās, kā arī regulāra darba un atpūtas mija taupa organisma spēkus, palielina darbaspējas un labvēlīgi ietekmē veselību. Dienas režīmā jāparedz rīta un vakara tualete, higiēnas vingrošana, profesionālais un sabiedriskais darbs, garīgs darbs mājās, mājas darbi, atpūta.

Viens no pilnīgākiem un organismam nepieciešamākiem atpūtas veidiem ir miegs. Lai miegs būtu pilnvērtīgs, tam jābūt regulāram, nepārtrauktam, dziļam, pietiekami ilgam; jāguļ higiēniskos apstākļos. Vēlams, lai gaisa t° guļamistabā būtu 16°. Vasarā ieteicams gulēt pie atvērta loga, bet ziemā vismaz pie atvērta vēdlodziņa, ja to atļauj meteoroloģiskie apstākļi. Personiskās higiēnas noteikumi jāievēro arī ražošanā, piem., strādājot ar veselībai kaitīgām ķimikālijām, nedrīkst turpat blakus pusdienot, turēt maizi darba tērpa kabatā u.tml. (skatīt arī individuālie aizsarglīdzekļi; lauksaimniecības ķimikālijas).

Personiskā higiēna risina arī racionāla uztura problēmas, jo pilnvērtīgs uzturs nodrošina optimālu cilvēka organisma attīstību, fiziskās un garīgās darbaspējas; svarīgi ir ievērot tīrību ēdiena gatavošanas laikā. Personiskās higiēnas ievērošanai ir liela nozīme, jo nekādi medicīnas zinātnes sasniegumi nevar nodrošināt labu veselību, ja netiks ievērota personiskā higiēna.

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

Kas ir karstā joga

Kas ir karstā joga

Iespēja ielūkoties karstās jogas būtībā, smelties interesantas zināšanas un iedvesmoties jaunai pieredzei, lasot interviju ar jogas pasniedzēju Dainu Liepiņu.

Aktuālie piedāvājumi

Kas jāzina par ziedi "Evija"?

Kas jāzina par ziedi "Evija"?

Jau kopš seniem laikiem cilvēkiem pazīstama efektīvā un universālā ziede "Evija" ādas kopšanai un dziedēšanai, kas nu jau atrodama teju katrā mājas aptieciņā. Pateicoties ziedes pārsteidzoši pozitīvajām īpašībām un iedarbībai, tā ir populāra ne tikai Latvijā – ziede "ceļo" pa visu pasauli. 

Betulīna ietekme uz cilvēka organismu

Betulīna ietekme uz cilvēka organismu

Betulīnam ir pretiekaisuma, pretvīrusu un antibakteriālās īpašības, antioksidantīva, antimutagēna darbība, spēja mazināt holesterīna līmeni asinīs, uzlabot aknu un nieru darbību, kā arī citas darbības, ko var izmantot cilvēka atveseļošanai. Tāpat betulīnam ir liels potenciāls kosmētikas nozarē un ādas slimību ārstēšanā.

Video

Kāpēc biroja darbiniekiem jāvingro? Eksperta padoms (VIDEO)

Kāpēc biroja darbiniekiem jāvingro? Eksperta padoms (VIDEO)

Pasaules Veselības organizācija ziņo, ka 1,4 miljardu pieaugušo veselību apdraud fizisku vingrinājumu trūkums. Tas attiecas uz teju visiem biroja darbiniekiem Latvijā, jo tie, kuri, veicot darba pienākumus, sēž vismaz sešas stundas, ir sēdoša darba darītāji un, sēžot ilgas stundas, ķermenī netiek nodrošināta pilnvērtīga asinscirkulācija.

Produktu testi

Dabas Lāse - auzu pārslu putras ar vitamīniem un mikroelementiem

Dabas Lāse - auzu pārslu putras ar vitamīniem un mikroelementiem

Septembrī medicine.lv sadarbībā ar Dabas Lāse piedāvā izmēģināt gardas un veselīgas auzu pārslu putras ar vitamīniem un mikroelementiem

Rinogel DROPS – mitrina, aizsargā un atvieglo elpošanu iesnu laikā

Rinogel DROPS – mitrina, aizsargā un atvieglo elpošanu iesnu laikā

Septembrī medicine.lv sadarbībā ar SIA Silvanols piedāvā testam Rinogel DROPS.

CARDIOchol N30 normāla holesterīna līmeņa uzturēšanai un sirds veselībai

CARDIOchol N30 normāla holesterīna līmeņa uzturēšanai un sirds veselībai

Augustā medicine.lv sadarbībā ar vitamini.lv piedāvā testēt CARDIOchol N30 normāla holesterīna līmeņa uzturēšanai un sirds veselībai.

Uzņēmējs runā

Kas ir karstā joga

juulijaa

Iespēja ielūkoties karstās jogas būtībā, smelties interesantas zināšanas un iedvesmoties jaunai pieredzei, lasot interviju ar jogas pasniedzēju Dainu Liepiņu.

Kas ir muskuļu disbalanss?

Fin_2

Dabiski muskuļu un saišu elastīguma līmenis pakāpeniski samazinās aptuveni 30–35 gadu vecumā – jo vecāks kļūst cilvēks, jo sliktāka kļūst muskuļu un saišu elastība. Tas viss neizbēgami noved pie muskuļu disbalansa, kas ietekmē visu balsta un kustību sistēmu. Problēmas risināšana jāsāk ar speciālista konsultāciju.