LM: jauno darbinieku deklarēšana jāveic elektroniski
Lai uzņēmējiem atvieglotu pienākumu informēt valsts institūcijas par jaunajiem darbiniekiem un mazinātu nereģistrēto nodarbinātību, Labklājības ministrija (LM) ierosina jauno darbinieku deklarēšanu veikt elektroniski.
Elektroniskā deklarēšana būtu ērtāka arī pašiem darba devējiem, jo viņiem nebūtu jāiet uz Valsts ieņēmumu dienestu (VID). Informācijas nodošana varētu notikt vairākos veidos, piemēram, VID slēdzot līgumus ar darba devējiem par elektroniskās deklarēšanas sistēmas izmantošanu un datu ievadi tiešsaistes režīmā.
Turklāt visus nepieciešamos datus par jauno darbinieku uzņēmēji elektroniski varētu iesniegt jau darbinieka pirmajā darba dienā. Tādējādi kontrolējošām institūcijām tiktu nodrošināta operatīva informācija, kuru varētu pārbaudīt apsekojumu laikā, uzskata Labklājības ministrijas (LM) speciālisti.
Patlaban visu informāciju par darbinieku pieņemšanu vai atbrīvošanu no darba VID saņem ar aptuveni pusotra mēneša nobīdi no faktiskās darbā pieņemšanas dienas. Tas ir saistīts ar to, ka darba devēji reģistrē darbinieku VID teritoriālajā iestādē līdz nākamā mēneša piektajam datumam pēc darbinieka pieņemšanas darbā. Tā rezultātā Valsts darba inspekcijas (VDI) inspektoriem un VID amatpersonām ir jāpaļaujas uz darba devēju iesniegto ziņu patiesumu par iepriekšējā mēnesī noslēgtajiem darba līgumiem, nostrādāto periodu un saņemto algu.
Līdztekus speciālisti ierosina ieviest nodarbināto apliecības tiem darbiniekiem, kuri strādā tādās paaugstināta riska nozarēs, kā, piemēram, būvniecībā, mežsaimniecībā un tirdzniecībā, paredzot arī administratīvu atbildību par karšu nelietošanu. Apliecībās būtu darbinieka fotogrāfija, vārds, uzvārds un darba vai uzņēmuma līguma noslēgšanas datums.
Jau patlaban noteikumos par darba aizsardzības prasībām, veicot būvdarbus, ir noteikts pienākums galvenajam būvuzņēmējam sagatavot būvobjektos nodarbināto apliecības un kontrolēt, lai būvobjektā neiekļūtu nepiederošas personas bez apliecībām. Tās būs nepieciešamas gadījumos, kad būvdarbus vienā būvobjektā veic vairāki darbuzņēmēji. Minētie noteikumi augustā izsludināti Valsts sekretāru sanāksmē un šobrīd tiek saskaņoti ar valsts institūcijām.
Vienlaikus LM speciālisti kopīgi ar citu valsts institūciju pārstāvjiem vienojušies, ka jāpilnveido esošās VDI un VID informācijas sistēmas. Savukārt līdz šim plānotā vienota nodarbināto personu reģistra izveide no izmaksu viedokļa patlaban nav lietderīga, uzskata darba grupas pārstāvji.
Lai diskutētu par vienota nodarbināto personu reģistra izveidi un citiem priekšlikumiem, LM notika vairākas sanāksmes, kurās piedalījās pārstāvji no VDI, VID, Nodarbinātības valsts aģentūras, Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras, Centrālās statistikas pārvaldes, Valsts robežsardzes, Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariāta, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes.
Visi iepriekšminētie priekšlikumi iekļauti LM informatīvajā ziņojumā "Par vienota nodarbināto personu reģistra izveides nepieciešamību". Ziņojums patlaban iesniegts izskatīšanai valdībā.
Informāciju sagatavoja
Lelde Rāfelde, Komunikācijas departamenta direktore 7021666, 26136160, lelde.rafelde@lm.gov.lv,
Marika Kupče, sabiedrisko attiecību speciāliste