Birks aicina valdību meklēt kopīgus risinājums galvaspilsētas attīstībai
Rīgas domes priekšsēdētājs Jānis Birks (TB/LNNK) šodien nosūtījis vēstuli Latvijas Republikas Ministru prezidentam, finanšu ministram un satiksmes ministram, vēršot viņu uzmanību uz Eiropas Savienības (ES) struktūrfondu un kohēzijas fondu pārdali, kur Rīgai no Latvijai pieejamajiem ES fondiem kopumā paredzēti vien 1,07 %.
J.Birks uzsver: "Šī brīža situācijā, kad uz Rīgas pleciem gulstas liela atbildība ekonomiskā sloga mazināšanā visā valstī, iepriekšējās valdības vēršanās pret galvaspilsētu un tās turpmākās attīstības iespējām, ir absolūti tuvredzīgs un nepārdomāts solis."
"Ņemot vērā gan Rīgas ietekmi Latvijas ekonomikā, gan Rīgas iemaksu daļu Pašvaldības finanšu izlīdzināšanas fondā Rīgas tranzīta ielu tīkla rekonstrukcija un attīstība nav iespējama tikai no Rīgas tiešajiem ienākumiem, nepiesaistot Eiropas Savienības fondu līdzekļus" savā vēstulē norāda J.Birks.
Tāpat vēstulē norādīts, ka nepieciešams papildus finansējums Rīgas tranzīta ielām, īpaši tām, kas nodrošina kravas transporta plūsmu no un uz Rīgas ostu, un, ka šim mērķim minimālā nepieciešamā summa būtu 50 miljoni latu.
Šobrīd, pēc Ministru kabineta 24.02.2009. noteikumu Nr.182 "Grozījumi Ministru kabineta 2008.gada 15.septembra noteikumos Nr.750 "Noteikumi par darbības programmas "Infrastruktūra un pakalpojumi" papildinājuma 3.3.1.5.aktivitāti "Pilsētu infrastruktūras uzlabojumi sasaistei ar TEN-T" un Ministru kabineta 03.03.2009. rīkojuma Nr.148 "Grozījumi darbības programmas "Infrastruktūra un pakalpojumi" papildinājumā", stāšanās spēkā Rīga var pretendēt tikai uz 7 miljoniem latu Dienvidu tilta 3.kārtas būvniecībai, kas kopumā no Latvijai pieejamajiem 1090 miljoniem ES Kohēzijas fonda līdzekļiem veido 0.6%.
Savukārt no Eiropas Reģionālās Attīstības fonda Latvijai pieejamajiem 1728 miljoniem latu Rīgas transporta infrastruktūrai ir paredzēti tikai 8.2 miljoni latu (0.47%) aktivitātē 3.2.1.3.2."Satiksmes drošības uzlabojumi Rīgā".
Turklāt, atšķirībā no nacionālās un reģionālās nozīmes attīstības centriem, kam ir dota iespēja pašiem izvēlēties projektus, kas būtu nozīmīgi pilsētu attīstībai saskaņā ar izstrādātajām pilsētu attīstības programmām, Rīgai ir noteikts ierobežojums projektu izvēlē tikai degradēto teritoriju revitalizācijā, kas neļauj iespēju izvēlēties ieguldīt pieejamos līdzekļus Rīgas satiksmes infrastruktūrā. Rīgai pieejamais finansējums aktivitātē 3.6.1.2."Rīgas pilsētas ilgtspējīga attīstība" ir 7 miljoni latu (0.4% no ERAF), kas nav pat salīdzināms ar 16 nacionālās un reģionālās nozīmes attīstības centriem pieejamo finansējumu 177.8 miljoni latu (10.3% no ERAF), kas vidēji 16 pašvaldībām ir lielāks par Rīgai atvēlēto.