6 izplatītākās kļūdas, ko pieļauj skrējēji

skriesana

Skriešana ir viens no visizplatītākajiem sporta veidiem, kas katram no mums ir pieejams pilnīgi bez maksas: mēs varam skriet, kad un kur vēlamies, neatkarīgi no fitnesa klubu pakalpojumu cenām un darba laikiem. Ik gadu skrējēju kļūst arvien vairāk – tam pierādījums ir pieaugošais ikgadējo maratonu dalībnieku skaits. No tiem lielākais maratons notiks jau maijā. Regulāra skriešana patiešām stiprina veselību, tomēr, kā pauž pieredzējis treneris un sporta zīmola 4F vēstnieks Edijs Cīrulis, daudzi nevis stiprina organismu, bet gan kaitē sev – piemēram, sāk gatavoties maratoniem pēdējā brīdī. "Skriešana ir populāra, jo tā ļauj salīdzinoši ātri un absolūti bez maksas sakārtot ķermeni un iegūt vēlamās formas. Taču daudzi pieļauj nopietnas kļūdas, kas var novest pie muguras un locītavu traumām, kā arī sirds slimībām," komentē treneris.

1. kļūda: Skriet gar brauktuvēm

"Cilvēki bieži neaizdomājas par sekām un skrien pa ceļmalu. Taču šādi nevajadzētu darīt: skriešanas laikā plaušas atveras, cilvēks elpo biežāk, kas nozīmē, ka visas izplūdes gāzes tiek ieelpotas daudz aktīvāk nekā tad, ja vienkārši ej gar ceļu," saka sporta zīmola vēstnieks, piebilstot, ka saprātīgāk ir piemeklēt attālāku vietu, piemēram, mežu vai parku.

2. kļūda: Asfalts – lieliska virsma skriešanai

..bet tikai ne locītavām. Treneris ir pārliecināts, ka locītavām un cīpslām nav nekā sliktāka par skriešanu pa asfaltu. "Protams, pilsētā ir vieglāk atrast asfaltu, nekā meža taku vai grunts segumu, bet tavas locītavas būtu pateicīgas par šādu piepūli," treneris komentē. "Galvenā atšķirība starp skriešanas virsmām ir to cietības pakāpe. Treniņa laikā uz cietas virsmas (betons, auksts asfalts) tavs ķermenis pielāgojas, lai samazinātu slodzi uz locītavām: tu skrien vienmērīgāk un lēzenāk, uzmanīgi saliekot ceļus (līdz ar to rodas slodze ceļiem). Skrienot pa mīkstu virsmu, vajadzība pēc amortizācijas ir mazāka, mazāks ir arī trieciena spēks. Tajā pašā laikā skriešana pa mīkstām virsmām iedarbina un nostiprina vairāk kāju muskuļu nekā skriešana pa asfaltu. Skrējējam, kurš skrien pa asfaltu, ir nepieciešami apavi, kas kompensē triecienu, kas rodas, kad pēda pieskaras ceļa virsmai. Regulāri treniņi uz asfalta var kaitēt balsta un kustību aparātam. Ir lietderīgi piekopt divus skriešanas paradumus: pirmkārt, censties izvairīties no skriešanas pa betona virsmām (pietiek arī ar asfaltu). Otrkārt, trenēties pamīšus – mainot ierasto asfaltu uz grunts segumu, smiltīm, zāli vai sporta stadiona segumu."

3. kļūda: Skriet bez iesildīšanās

Pirms jebkura treniņa ir ļoti svarīgi iesildīties, lai nesavainotu locītavas. Turklāt iesildīšanās ļauj samazināt nogurumu treniņa laikā. Tas attiecas arī uz skriešanu, lai arī nereti satiekam cilvēkus, kuri vienkārši iziet ārā no mājām un sāk skriet. Taču šādi var nopietni savainot locītavas, sastiept muskuļus, kā arī pārslogot sirdi, kas ilgtermiņā izraisīs veselības problēmas. "Ja esi apņēmības pilns nopietni nodarboties ar skriešanu, tad vispareizāk ir kaut vienu reizi pakonsultēties ar treneri, lai pārliecinātos, ka skriešanas tehnika ir pareiza, pretējā gadījumā pastāv liels risks nodarīt pāri mugurai, sirdij un locītavām. Neaizmirsti arī par vingrinājumiem pēc skriešanas: treniņa beigās pakāpeniski jāsamazina skriešanas temps, noslēdzot to ar pastaigas soli, un pēc tam – jāatceras par stiepšanos," saka treneris.

4. kļūda: Pieturēties pie izvēlētās distances

Nereti sastopam skrējējus, kas izvēlas noteiktu distanci, piemēram, trīs kilometrus, un pieturas pie tās. No fitnesa viedokļa tas nav pareizi: ja skrējējs – iesācējs, kurš iepriekš nav nodarbojies ar sportu, mēģinās noskriet šādu distanci, viņš uz visiem laikiem atsitīs vēlmi nodarboties ar skriešanu, turklāt šādi var savainot sevi. Savukārt pieredzējušajam skrējējam – attīstībai un progresam – ir vēlams pakāpeniski palielināt distanci.

5. kļūda: Skriet tikai siltā gadalaikā

Tāpat kā jebkurā sporta veidā, vissvarīgākais skriešanā ir regularitāte. Daudzi sāk skriet tikai maijā, kad ir jau pavisam silts, un noslēdz treniņus septembrī, baidoties no aukstā laika. Neskriet un vispār netrenēties visu ziemu, atsākot treniņus vien pirmajās pavasara dienās, ir nepareizi, jo šādi slodze ir pārāk liela un intensīva. Organismam tas ir par daudz. Slodze ir jāsaglabā arī ziemā, turpinot skriet vai vismaz iesildoties un dodoties garākās pastaigās. "Ja tu nolem sākt nodarboties ar skriešanu, droši sāc jebkurā gadalaikā," piebilst treneris.

6. kļūda: Vilkt sporta apavus, kas pagadās 

Galvenais skriešanā – piemēroti apavi, kas jāizvēlas atkarībā no seguma, pa kuru plāno skriet – pa asfaltu, grunts segumu, zāli, pludmali vai meža takām, kā arī no plānotās slodzes, jo ir starpība – noskriet vienu kilometru vai 10. "Kas attiecas uz apģērbu, tad nevajadzētu ietuntulēties – tu sasvīdīsi, un pastāv risks, ka rezultātā saslimsi, tāpēc uzvelc vieglu apģērbu. Izvēlies sporta tērpu atbilstoši laika apstākļiem, piemēram, lietainam un vējainam laikam ir piemērotas speciālas biezāka materiāla jakas," iesaka treneris. "Nevelc mugurā kokvilnas apakšveļu – tā ātri uzsūc mitrumu, un tu nosalsi. Labāk iegādāties termoveļu."

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

Jūs būsiet skaista! Zinātniski pierādīts

Jūs būsiet skaista! Zinātniski pierādīts

Rakstā aplūkota cīņa ar celulītu un lokālu tauku uzkrājumu samazināšana. Izvērtēsim vienu no populārākajām procedūrām – endermoloģiju, kas tautā zināma kā LPG masāža, – un iepazīsimies ar vairākiem zinātniskiem pētījumiem, kas publicēti PubMed.

Aktuālie piedāvājumi

MFD Veselības grupa: No ceļojuma līdz rūpēm par veselību Māmiņu kongresā 2019

MFD Veselības grupa: No ceļojuma līdz rūpēm par veselību Māmiņu kongresā 2019

Arī šogad MFD Veselības grupa atbalsta kā ģenerālsponsors Māmiņu kongresu 2019, piedāvājot lielisku iespēju saņemt dažādu speciālistu konsultācijas

Dzemdes mioma un tās ārstēšanas iespējas, saglabājot dzemdi

Dzemdes mioma un tās ārstēšanas iespējas, saglabājot dzemdi

Dzemdes mioma (fibroma, mezgls) ir visbiežāk sastopamais labdabīgais dzemdes veidojums sievietēm. Ja mezgls rada sūdzības, ir nepieciešama ārstēšana, un tās veida izvēle ir īpaši svarīga sievietēm, kas plāno grūtniecību. Šādos gadījumos izvēles ārstēšanas metode ir laparoskopiska vai histeroskopiska mezgla izņemšana jeb miomektomija. Laparoskopisku un histeroskopisku miomektomiju, kas ir dzemdi saglabājoša operācija, Dr. Juris Vītols veic jau kopš 1998. gada.

Video

Produktu testi

"Iceland Moss Spray" – sprejs pret rīkles iekaisumu, aizsmakumu un kairinošu klepu

"Iceland Moss Spray" – sprejs pret rīkles iekaisumu, aizsmakumu un kairinošu klepu

Decembrī medicine.lv sadarbībā ar zīmolu "Dr.Pakalns SELECT" piedāvā testēt produktu iekaisušas rīkles gļotādas mitrināšanai, aizsmakumam un kairinošam klepum.

Testa rezultāti: "Gold-Vit® D3 4000 Fast" mutē šķīstošas tabletes ar ābolu garšu

Testa rezultāti: "Gold-Vit® D3 4000 Fast" mutē šķīstošas tabletes ar ābolu garšu

Oktobrī un novembrī medicine.lv sadarbībā ar vitamini.lv piedāvāja testēt jaunākās paaudzes D3 vitamīnu mutē šķīstošu tablešu veidā – "Gold Vit® D3 4000 Fast".

Testa rezultāti: GoImmune STRONG – organisma spēcināšanai vīrusu laikā

Testa rezultāti: GoImmune STRONG – organisma spēcināšanai vīrusu laikā

Oktobrī medicine.lv sadarbībā ar SIA "Silvanols" piedāvāja testēt uztura bagātinātāju imunitātes stiprināšanai GoImmune STRONG.

Uzņēmējs runā

Latvijas arodslimību ārstu biedrības 25 darba gadi

darbs_eiropas_savieniba

Latvijas Arodslimību ārstu asociācija (LAĀA) dibināta 1994. gada 9. decembrī. Nodibinot asociāciju, sākotnējais biedru skaits bija 35 ārsti. 2006. gadā LAĀA tika pārdēvēta par Latvijas arodslimību ārstu biedrību (LAĀB). Tā sekmīgi darbojas jau 25 gadus, biedru skaits šajos 25 gados ir palielinājies 10 reizes. Pašreiz biedrībā ir 367 ārsti.

Mezenhimālo cilmes šūnu preparāts kā jauna tipa terapija 

ivf_1

Mezenhimālās cilmes šūnas ir pieaugušo šūnas, kuras nodrošina dažādu audu atjaunošanos un audu bojājumu (ievainojumu) labošanu visas dzīves garumā. Cilmes šūnu centrs iVF Riga piedāvā uzzināt, kas tad īsti ir mezenhimālās cilmes šūnas, kā tās iegūst un izmanto.