medicine.lv skaitļos

Lietotāji online46
Aktīvie uzņēmumi12423
Nozares raksti4334
Ekspertu atbildes20356
6 izplatītākās kļūdas, ko pieļauj skrējēji : medicine.lv - Latvijas veselības portāls

6 izplatītākās kļūdas, ko pieļauj skrējēji

skriesana

Skriešana ir viens no visizplatītākajiem sporta veidiem, kas katram no mums ir pieejams pilnīgi bez maksas: mēs varam skriet, kad un kur vēlamies, neatkarīgi no fitnesa klubu pakalpojumu cenām un darba laikiem. Ik gadu skrējēju kļūst arvien vairāk – tam pierādījums ir pieaugošais ikgadējo maratonu dalībnieku skaits. No tiem lielākais maratons notiks jau maijā. Regulāra skriešana patiešām stiprina veselību, tomēr, kā pauž pieredzējis treneris un sporta zīmola 4F vēstnieks Edijs Cīrulis, daudzi nevis stiprina organismu, bet gan kaitē sev – piemēram, sāk gatavoties maratoniem pēdējā brīdī. "Skriešana ir populāra, jo tā ļauj salīdzinoši ātri un absolūti bez maksas sakārtot ķermeni un iegūt vēlamās formas. Taču daudzi pieļauj nopietnas kļūdas, kas var novest pie muguras un locītavu traumām, kā arī sirds slimībām," komentē treneris.

1. kļūda: Skriet gar brauktuvēm

"Cilvēki bieži neaizdomājas par sekām un skrien pa ceļmalu. Taču šādi nevajadzētu darīt: skriešanas laikā plaušas atveras, cilvēks elpo biežāk, kas nozīmē, ka visas izplūdes gāzes tiek ieelpotas daudz aktīvāk nekā tad, ja vienkārši ej gar ceļu," saka sporta zīmola vēstnieks, piebilstot, ka saprātīgāk ir piemeklēt attālāku vietu, piemēram, mežu vai parku.

2. kļūda: Asfalts – lieliska virsma skriešanai

..bet tikai ne locītavām. Treneris ir pārliecināts, ka locītavām un cīpslām nav nekā sliktāka par skriešanu pa asfaltu. "Protams, pilsētā ir vieglāk atrast asfaltu, nekā meža taku vai grunts segumu, bet tavas locītavas būtu pateicīgas par šādu piepūli," treneris komentē. "Galvenā atšķirība starp skriešanas virsmām ir to cietības pakāpe. Treniņa laikā uz cietas virsmas (betons, auksts asfalts) tavs ķermenis pielāgojas, lai samazinātu slodzi uz locītavām: tu skrien vienmērīgāk un lēzenāk, uzmanīgi saliekot ceļus (līdz ar to rodas slodze ceļiem). Skrienot pa mīkstu virsmu, vajadzība pēc amortizācijas ir mazāka, mazāks ir arī trieciena spēks. Tajā pašā laikā skriešana pa mīkstām virsmām iedarbina un nostiprina vairāk kāju muskuļu nekā skriešana pa asfaltu. Skrējējam, kurš skrien pa asfaltu, ir nepieciešami apavi, kas kompensē triecienu, kas rodas, kad pēda pieskaras ceļa virsmai. Regulāri treniņi uz asfalta var kaitēt balsta un kustību aparātam. Ir lietderīgi piekopt divus skriešanas paradumus: pirmkārt, censties izvairīties no skriešanas pa betona virsmām (pietiek arī ar asfaltu). Otrkārt, trenēties pamīšus – mainot ierasto asfaltu uz grunts segumu, smiltīm, zāli vai sporta stadiona segumu."

3. kļūda: Skriet bez iesildīšanās

Pirms jebkura treniņa ir ļoti svarīgi iesildīties, lai nesavainotu locītavas. Turklāt iesildīšanās ļauj samazināt nogurumu treniņa laikā. Tas attiecas arī uz skriešanu, lai arī nereti satiekam cilvēkus, kuri vienkārši iziet ārā no mājām un sāk skriet. Taču šādi var nopietni savainot locītavas, sastiept muskuļus, kā arī pārslogot sirdi, kas ilgtermiņā izraisīs veselības problēmas. "Ja esi apņēmības pilns nopietni nodarboties ar skriešanu, tad vispareizāk ir kaut vienu reizi pakonsultēties ar treneri, lai pārliecinātos, ka skriešanas tehnika ir pareiza, pretējā gadījumā pastāv liels risks nodarīt pāri mugurai, sirdij un locītavām. Neaizmirsti arī par vingrinājumiem pēc skriešanas: treniņa beigās pakāpeniski jāsamazina skriešanas temps, noslēdzot to ar pastaigas soli, un pēc tam – jāatceras par stiepšanos," saka treneris.

4. kļūda: Pieturēties pie izvēlētās distances

Nereti sastopam skrējējus, kas izvēlas noteiktu distanci, piemēram, trīs kilometrus, un pieturas pie tās. No fitnesa viedokļa tas nav pareizi: ja skrējējs – iesācējs, kurš iepriekš nav nodarbojies ar sportu, mēģinās noskriet šādu distanci, viņš uz visiem laikiem atsitīs vēlmi nodarboties ar skriešanu, turklāt šādi var savainot sevi. Savukārt pieredzējušajam skrējējam – attīstībai un progresam – ir vēlams pakāpeniski palielināt distanci.

5. kļūda: Skriet tikai siltā gadalaikā

Tāpat kā jebkurā sporta veidā, vissvarīgākais skriešanā ir regularitāte. Daudzi sāk skriet tikai maijā, kad ir jau pavisam silts, un noslēdz treniņus septembrī, baidoties no aukstā laika. Neskriet un vispār netrenēties visu ziemu, atsākot treniņus vien pirmajās pavasara dienās, ir nepareizi, jo šādi slodze ir pārāk liela un intensīva. Organismam tas ir par daudz. Slodze ir jāsaglabā arī ziemā, turpinot skriet vai vismaz iesildoties un dodoties garākās pastaigās. "Ja tu nolem sākt nodarboties ar skriešanu, droši sāc jebkurā gadalaikā," piebilst treneris.

6. kļūda: Vilkt sporta apavus, kas pagadās 

Galvenais skriešanā – piemēroti apavi, kas jāizvēlas atkarībā no seguma, pa kuru plāno skriet – pa asfaltu, grunts segumu, zāli, pludmali vai meža takām, kā arī no plānotās slodzes, jo ir starpība – noskriet vienu kilometru vai 10. "Kas attiecas uz apģērbu, tad nevajadzētu ietuntulēties – tu sasvīdīsi, un pastāv risks, ka rezultātā saslimsi, tāpēc uzvelc vieglu apģērbu. Izvēlies sporta tērpu atbilstoši laika apstākļiem, piemēram, lietainam un vējainam laikam ir piemērotas speciālas biezāka materiāla jakas," iesaka treneris. "Nevelc mugurā kokvilnas apakšveļu – tā ātri uzsūc mitrumu, un tu nosalsi. Labāk iegādāties termoveļu."

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

Aktuālie piedāvājumi

Refleksoloģija jeb dzīves enerģijas iekustināšana

Refleksoloģija jeb dzīves enerģijas iekustināšana

Sens ķīniešu sakāmvārds vēsta, ka smaids cilvēkam sākas no pēdām. Tā ir patiesība! Pieskaroties pēdām, notiek iedarbība uz refleksu zonām, kas ir saistītas ar noteiktiem iekšējiem orgāniem, dziedzeriem un audiem, un, lutinot un masējot pēdas, mēs varam ietekmēt arī mūsu garīgo veselību. 

Sejas aizsargvairogi, bezkontakta dezinfekcijas stends – latvieši pandēmijas laikā ražo modernus aizsarglīdzekļus

Sejas aizsargvairogi, bezkontakta dezinfekcijas stends – latvieši pandēmijas laikā ražo modernus aizsarglīdzekļus

Disinfeq komanda piedāvā modernus augstas kvalitātes sejas vairogus, drošības barjeras un jau drīzumā prezentēs īpašu jaunumu – bezkontakta dezinfekcijas stendu.  

Video

Ārsti aicina visus Latvijas iedzīvotājus būt uzmanīgiem svētku brīvdienās (VIDEO)

Ārsti aicina visus Latvijas iedzīvotājus būt uzmanīgiem svētku brīvdienās (VIDEO)

Ārsti Pēteris Apinis, Andrejs Ērglis un Roberts Fūrmanis sirsnīgi uzrunā visus Latvijas iedzīvotājus par to, ko ikvienam svarīgi atcerēties svētku brīvdienu laikā. Roberts Fūrmanis, Latvijas Ārstu biedrības viceprezidents, anesteziologs, reanimatologs: "Mums priekšā ir daudz skaistu dienu, siltas, patīkamas dienas, taču es aicinu Latvijas iedzīvotājus šīs dienas nepadarīt par traģēdiju."

Produktu testi

Testa rezultāti: Soluro® DUO ar D-mannozi – dubulttrieciena produkts urīnceļiem

Testa rezultāti: Soluro® DUO ar D-mannozi – dubulttrieciena produkts urīnceļiem

Maijā medicine.lv sadarbībā ar Latvijas farmācijas uzņēmumu "Solepharm Pharmaceuticals" piedāvāja testēt uztura bagātinātāju – Soluro® DUO ar D-mannozi urīnceļu veselībai.

"Spasmoil" – dabīgs risinājums vēdera diskomfortam

"Spasmoil" – dabīgs risinājums vēdera diskomfortam

Jūnijā medicine.lv sadarbībā ar Latvijas farmācijas uzņēmumu SIA "Lotos Pharma" piedāvā testēt dabīgu līdzekli vēdera disomforta mazināšanai "Spasmoil".

VENOLUX – uztura bagātinātājs un gels nogurušām kājām

VENOLUX <b>– </b>uztura bagātinātājs un gels nogurušām kājām

Jūnijā medicine.lv sadarbībā ar SIA SILVANOLS piedāvā testēt VENOLUX kapsulas un VENOLUX gelu - kāju vieglumam un labai vēnu veselībai ilgtermiņā.

Uzņēmējs runā

Licencēta jauna studiju programma – Optometrija

optometrista_asistents_majaslapa

2020. gada maijā Latvijas Universitātes Rīgas Medicīnas koledža ir licencējusi pavisam jaunu studiju programmu "Optometrija" – to absolvējot, students iegūst kvalifikāciju "Optometrista asistents".